Gå til innhold
Hundesonen.no

Konstant sulten valp


Colargol
 Share

Recommended Posts

Hva gjør man når valpen på 4 mnd er konstant sulten,  og stresser veldig etter mat? Spesielt ettermiddag/kveld er ille, hun vandrer fram og tilbake, bjeffer mot kjøkkenbenken og finner ikke ro. Stor rase som er glad i mat (retriever), så bør strengt tatt ikke få mer mat enn hun allerede gjør (tar utgangspunkt i forventet vekt som voksen, og gir mengde for ut fra anbefaling på pakken). Fortype etter avtale med veterinær og oppdretter. 

Øke mengden for, eller la henne være sulten og håpe det går seg til? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på med frosne grønnsaker, halvere fôrmengden, og trene litt med resten av tørrfôret etter middag.

Hva slags fôrtype? Det kan være hensiktsmessig å bytte til noe som fyller opp litt mer. Men ville ikke økt mengde nei, så lenge hunden er i godt hold. Anbefalingene på pakken er gjerne heller i overkant enn motsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det før eller etter mat hunden maser? (eller begge deler?)

Har ikke hatt sånne hunder selv, men matglade har de fleste vært, bruker å fylle opp en drøy halvliter i maten rett før servering, enten de får tørt eller rått. Da bruker de både litt lengre tid på å få i seg alt(=føler kanskje at de har spist mer enn de har) og det resulterer jo i at magen blir fullere, og fullere mage pluss lengre tid på å spise og mat som rekker å synke ned litt iallefall er forhåpentligvis lik hund som er rimelig mett og fornøyd, mer enn uten iallefall.

Jeg ville heller ikke økt mengden så lenge valpen holder vekta, det vil jo bare si deg et nytt problem med overvekt og en utvidet magesekk som bare vil bli enda verre om man må kutte ned for å slanke.. Men  vann ikke funker så kan du jo vurdere å tilsette grønnsaker eller bytte ut noe av maten med magert kjøtt e.l. og/eller gi litt bein eller noe som valpen kan gnage litt på å bruke tid på uten at det er så mye ekstra kalorier i det. Godbitsøk(både inne og ute) etter mat kan og være fint, spesielt Nå når det blir bart igjen, det tar lengre tid å få I seg maten, og i tillegg er kanskje valpen litt sliten etterpå så den sover istedet?

Men sikker på at det handler bare om mat? Får den nok å bryne seg på så den er god å sliten? Kan den være litt overtrøtt etter en lang dag å behøve hjelp til å legge seg til ro? Stenge bort fra kjøkkenet og prøve å fjerne forventningene om at det er noe vits i å mase(eller håpe)?

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har ikke tenkt på at jeg kan supplere med grønnsaker - det skal testes ut! Sånn tyggebein har jeg prøvd, men det gjør stresset nesten bare verre. Og nei, jeg er ikke helt hundre prosent sikker på at det er reel sult, men alle signaler tilsier at det er det (men sånn som idag; jeg er helt sikker på at hun har fått nok impulser/opplevelser/trening, men likevel har hun styrt på siden kl 15.00 - non stop. Til og med rett etter mat, når hun vanligvis slokner. Så kanskje det kan være en kombinasjon av sulten og vanskelig å finne ro?)

 

(Hun får tørrfôr utblandet i vann. Merker godt dersom vi reduserer vannmengden for å si det sånn - da er hun sulten før hun sluker siste bit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Colargol said:

Takk for svar! Har ikke tenkt på at jeg kan supplere med grønnsaker - det skal testes ut! Sånn tyggebein har jeg prøvd, men det gjør stresset nesten bare verre. Og nei, jeg er ikke helt hundre prosent sikker på at det er reel sult, men alle signaler tilsier at det er det (men sånn som idag; jeg er helt sikker på at hun har fått nok impulser/opplevelser/trening, men likevel har hun styrt på siden kl 15.00 - non stop. Til og med rett etter mat, når hun vanligvis slokner. Så kanskje det kan være en kombinasjon av sulten og vanskelig å finne ro?)

 

(Hun får tørrfôr utblandet i vann. Merker godt dersom vi reduserer vannmengden for å si det sånn - da er hun sulten før hun sluker siste bit)

Høres ut som det trengs litt rotering her ja. Om ikke annet så kanskje hun ikke blir fult så sulten om hun faktisk sover litt istedet for å herje rundt hele tiden å bruke krefter? men ikke bare derfor selvsagt, de trenger hvile disse små og forsåvidt voksne hunder og skal jo sove mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dere hadde rett; det var stress og ikke sult. Heldigvis spurte jeg her i stedet for å bare øke formengden! Hun er fremdeles sulten støtt og stadig (retriever, så det er vel ikke så rart), har gitt litt grønnsaker men ellers ingenting ekstra. 

Nå merker jeg forskjell på om maset er reelt sult, eller bare mas/stress. Har fokusert på ro-trening, og sett på situasjonene hvor hun ikke finner roen for å skjønne årsaken. 

Tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...