Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs unnlatelsessynder


tillien
 Share

Recommended Posts

NRK har i dag, nok en gang, en sak om uetisk avl - spesielt med fokus på kortsnutede raser og pusteproblemer.

https://www.nrk.no/vestfold/_-hunder-skal-ikke-puste-som-et-godstog-1.14440585

NKK bli nok en gang intervjuet, og viser nok en gang hvor ekstremt lite de ønsker å gjøre med situasjonen. Det kommer også fram at Dyrebeskyttelsen under utstilling på Lillestrøm i fjor identifiserte og sendte bekymringsmeldinger på i alt 18 hunder med det de mente var alvorlige helseproblemer til Mattilsynet. NKKs syn på dette er at det er «betenkelig» oppførsel fra Dyrebeskyttelsen. NKK har adressert dette på sine egne nettsider:

https://www.nkk.no/nkk-mener/mattilsynet-besoker-oppdrettere-etter-utspill-fra-dyrebeskyttelsen-norge-article143426-1051.html

Jeg forsøker virkelig å vri hjernen min for å gi mening til NKKs reaksjon, men klarer det ikke. Her omtales de aktuelle hundeeiere som de «berørte» som NKK vil gi støtte ved behov. Og de frykter at flere vil bli «berørt» i framtiden.

NKK overser ikke bare feilavl. Deres utstillinger og dommere har over tiår latt det skje. Det er åpenbart en villet utvikling - på tross av noen innøvde fraser de enkelte ganger lirer av seg i media. Det er absurd å høre at NKK mener løsningen er at flere melder seg inn i NKK slik at man får oversikten - når de ikke en gang klarer/ønsker å holde kontroll på de som alt er medlemmer. Når NKK ikke klarer å rydde i egne rekker, så burde de - om de virkelig ønsker sunnere avl - prise seg lykkelig for at noen forsøker å ta tak problematikken. Argumentet om at folk fra dyrebeskyttelsen ikke har kompetanse nok til å vurdere om hunder er syke, er i beste fall svakt. Det kan åpenbart ikke bli verre enn NKKs representanter, og som norske borgere har folka fra Dyrebeskyttelsen både rett og en moralsk plikt til å sende inn bekymringsmeldinger når de ser noe som skurrer. Når gjorde NKK noe liknende sist?

Nå skal det sies at Mattilsynet så langt ikke har funnet noe kritikkverdig, men uten å vite hva som er undersøkt blir det vanskelig å forholde seg til det. Det er heller ikke gitt at gjeldende norsk lovverk er den gullstandarden den burde være. Det er uansett et faktum at om NKK selv hadde tatt skikkelig tak i problematikken, så hadde ikke Dyrebeskyttelsen eller andre trengt å gå til slike skritt. Dyrebeskyttelsens aksjon bør uansett fungere som en skikkelig vekker, men NKKs reaksjon er altså å gå i fullt forsvarsmodus.

Nei, jeg er flau over å være medlem i NKK og det irriterer meg at stort sett alt som foregår når det gjelder hund fordrer at man er medlem. Det er liksom ikke noen vei utenom.

Endret av tillien
  • Thanks 5
  • Sad 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med noen om dette i dag, faktisk, og ble gjort oppmerksom på "belastningstesten" man bruker til fraller og engelsk bulldog...
De skal GÅ 1000 meter på maks 12 minutter, på FLATT underlag ? 
Jeg hadde stått på døra hos nærmeste veterinær om en av hundene ikke takla å rusle bortover veien i noen minutter!
Dette er SINNSYKT! Er dette liksom hunder NKK mener er friske og sunne? (oppdretterne mener åpenbart det?)

*klippet*
Testen går utpå at hunden blir iført et pulsbelte slik at pulsen kan følges gjennom hele testen. Etter at hunden har blitt påført beltet skal den først få roe seg sammen med sin eier/handler slik at en «start puls» kan noteres. bDeretter skal hunden sammen med eier eller handler gå en distanse på 1000 meter på maksimalt 12 minutter. Ca. halvveis noteres så belastningspulsen. Etter at distansen er tilbakelagt skal hunden igjen få roe seg ned og pulsen skal noteres etter henholdsvis 1 minutt, 3 minutter, 5 minutter, 7 minutter osv inntil pulsen er tilbake til start pulsen.Ved gjennomføring av fremtidige tester vil det tilstrebes at testene gjennomføres på et så flatt som mulig underlag. Tester utføres ikke ved temperatur over 23 grader C (i skyggen).

http://www.norskbulldogklubb.net/helse/belastningstest/

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Snakka med noen om dette i dag, faktisk, og ble gjort oppmerksom på "belastningstesten" man bruker til fraller og engelsk bulldog...
De skal GÅ 1000 meter på maks 12 minutter, på FLATT underlag ? 
Jeg hadde stått på døra hos nærmeste veterinær om en av hundene ikke takla å rusle bortover veien i noen minutter!
Dette er SINNSYKT! Er dette liksom hunder NKK mener er friske og sunne? (oppdretterne mener åpenbart det?)

*klippet*
Testen går utpå at hunden blir iført et pulsbelte slik at pulsen kan følges gjennom hele testen. Etter at hunden har blitt påført beltet skal den først få roe seg sammen med sin eier/handler slik at en «start puls» kan noteres. bDeretter skal hunden sammen med eier eller handler gå en distanse på 1000 meter på maksimalt 12 minutter. Ca. halvveis noteres så belastningspulsen. Etter at distansen er tilbakelagt skal hunden igjen få roe seg ned og pulsen skal noteres etter henholdsvis 1 minutt, 3 minutter, 5 minutter, 7 minutter osv inntil pulsen er tilbake til start pulsen.Ved gjennomføring av fremtidige tester vil det tilstrebes at testene gjennomføres på et så flatt som mulig underlag. Tester utføres ikke ved temperatur over 23 grader C (i skyggen).

http://www.norskbulldogklubb.net/helse/belastningstest/

Det er jo helt vanvittig. At det i det hele tatt finnes en slik test er absurd. Hvis man ser en hund og tenker «hmmm ... klarer denne hunden å gå i gangfart i 12 minutter mon tro?», så har man allerede svaret på om hunden kan karakteriseres som frisk eller ikke.

  • Like 8
  • Thanks 2
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Det er jo helt vanvittig. At det i det hele tatt finnes en slik test er absurd. Hvis man ser en hund og tenker «hmmm ... klarer denne hunden å gå i gangfart i 12 minutter mon tro?», så har man allerede svaret på om hunden kan karakteriseres som frisk eller ikke.

Synes også det er heftig at de mener man skal roe ned hunden før den begynner å gå... HVOR høy puls får en hund egentlig av å få på seg et pulsbelte? Tåler de overhodet ikke noen form for stimuli? 

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Synes også det er heftig at de mener man skal roe ned hunden før den begynner å gå... HVOR høy puls får en hund egentlig av å få på seg et pulsbelte? Tåler de overhodet ikke noen form for stimuli? 

Jeg leste testen litt nøyere og skal moderere meg ørlite. Dette synes å være en slags versjon av «3 minute step test» som man bruker på mennesker. Det er altså ikke om de klarer å gå 1000m på 12 minutter som er hovedpoenget (vel, det er jo det også, men man antar vel at de fleste klarer det), men hvor raskt pulsen synker etter øvelsen. Jo raskere den faller, jo bedre form er hunden i. Da er det et poeng å være sikker på at man har hvilepuls før man starter testen - og pulsen vil nok kunne øke noe dersom hunden føler en form for stress/aktivering ved å få på et uvant pulsbelte.

Problemet er jo at en slik belastningstest fordrer at man gjennomfører noe som kan kalles belastning først. Hvis lista for belastning hos disse hundene er satt til å rusle i 12 minutter, så har man jo i praksis alt sagt at det er snakk om totalt ufunksjonelle hunder. Når man videre mener at det er greit å avle på hunder som bruker inntil hhv 8 og 12 minutter på å restituere (oppnå hvilepuls igjen) seg etter «anstrengelsen» ... vel ... det er det rene vanvidd.

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste heller ikke så nøye, skal jeg innrømme :) 
Det er uansett drøyt. Men jeg har helt ærlig vondt for å se at majoriteten av EB er i form. 
De fremstår som svært ufunksjonelle, og jeg har aldri møtt en som ikke lager lyder både på inn- og utpust ? 

Endret av Shokata
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo også hvor stagnert det er i kommentarene under NKK sitt innlegg på FB. Oppdrettere blir ekstremt defensive og sier at det har blitt gjort SÅ mye i raseklubbene de siste 15-20 årene, men ingen kan si hva som har blitt gjort. Når folk ikke en gang vil innse eller innrømme at det kan være problemer på rasen, da er det ikke noe å få gjort noe med...

Jeg ble også flau av å være ihugga "raseentusiast" og medlem av NKK etter den uttalelsen de kom med etter den saken der. :(

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest utskjellingen av DB, jeg har lest de angstbiterske innleggene fra oppdrettere og eiere av flatneser, og responsen fra NKK. Det gir ikke mye håp om forbedring, for å si det pent. Samtidig ser jeg utenlandske dyreprogrammer, hvor veterinærer hevder at operasjoner av nesebor og lange, bløte ganer er rutineoppdrag, som de utfører næmest daglig. Og at raseklubbene kan skryte av denne "utholdenhetstesten" og kalle det et avlsfremmende tiltak, er direkte latterlig. Jeg er litt enig med de som hevder at flatnesehunder egentlig bør dø ut, men samtidig vet jeg at der fins individer uten pusteproblemer.(Har selv hatt en ). Det er ikke svart-hvitt.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet i en diskusjon på facebook (er jo der all moroa skjer). Jeg spurte om noen kunne opplyse meg om hvilke endringer osv som har blitt gjort i klubber for flatneser (fordi jeg er interessert i å vite hva som faktisk har blitt gjort for å fremme helsen hos rasene som sliter pga utseende) men fikk beskjed om å google meg frem selv. Jeg spurte sikkert 7 ganger om NOEN bare kunne skrive litt om HVA som hadde blitt gjort men fikk INGEN svar. Bare det samme ralet om at man prøver å svartmale oppdrettere av rasene og kalle dem dyremishandlere osv. Jeg holdt meg saklig og prøvde fortsatt å få noen vettuge svar fra folk men de var mer opptatt av å vri om på det hele istedet for å opplyse... Kjedelig at det skal være sånn. Hvorfor kan man ikke da som eier av en slik rase heller være litt behjelpelig med informasjon da? Eller vet de ikke noe selv av hva som har blitt gjort for å fremme helsen til disse rasene? Blir litt matt... 

  • Confused 1
  • Sad 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner meldte seg inn i en gruppe på Facebook for fransk bulldog. Der snakket dem om å operere hundene så dem kunne puste bedre som om det var en liten svipptur til veterinæren som var like normalt og fint som en vaksine..  Det er HELT sykt spør du meg.. og kjempetrist. Og utrolig provoserende at NKK ikke gjør noe. Det er så mye de har makt til å gjøre. Og norsk lov når det kommer til hundeavel og dyrevelferd burde vært MYE bedre fulgt opp. :(:(  

  • Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...