Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi drukner i tiss!


Colargol
 Share

Recommended Posts

I hvertfall føles det sånn!

Nybakt valpeeier, og trodde vi var forberedt på litt av hvert etter å ha tråla hundebøker og snakka med erfarne hundefolk før valpen kom, men vi var visst ikke så forberedt likevel ?

Valp, 12 uker, stor rase. Kom til oss for litt over 1 uke siden. Hun tisser inne konstant. Vi har en avskjermet del av hagen som er rolig og tilbaketrukket. Hit går vi hver eneste gang det er på tide å gå på do. Tisser i en ende, bæsjer i den andre. Ser i teorien ut til å fungere bra som tissested. Urinen lukter ikke, så jeg mistenker ikke UVi.

Får masse ros og godbit hver gang det kommer noe ute. Aldri kjeft når det kommer inne. Går ut etter hver gang hun har spist, sovet, lekt, er hyper og når vi tror hun gir signal på at hun vil ut. Og etter alle de ørten gangene hun tisser inne.

Problemet er alt som kommer inne. Om hun er oppkavet/styrete: tisser inne. Om hun kjeder seg: tisser inne, Om hun rører litt på seg: tisser inne. Eneste hun ikke tisser inne er når hun sover ? Vi springer i ett ut og inn, eller fotfølger henne inne. 

I dag var vi ute en liten tur (øver på å kjøre bil), gikk rett i hagen og var ute ca 15 min. Kom ingenting, hun bare lå der. Gikk inn, satte fram lunsjen til henne, hun slukte et par jafs og gikk rett i en krok og tissa. Rakk å ta henne før det kom så mye, så rett ut igjen. Sto 20 minutt, ingenting skjer. Hun ligger bare der, klør litt på halsbåndet, gnager på ei grein. Tenker at det er hagen det er noe «feil» med, så rusler til et annet sted hun har tissa tidligere. Ingenting skjer. Gir opp og går inn. Hun springer rett i senga si og tisser videre. Så ut igjen, kommer fremdeles ingenting (kom en del i senga så hun gjorde seg vel ferdig der). Denne gangen var det tydelig at hun var tissetrengt, men ikke ville tisse ute. Andre ganger klarer jeg ikke tyde henne i det hele tatt. Hun kan komme inn etter å ha vært ute og tisset, for så å sette seg rett ned og skvette inne. Som regel virker hun ikke tissetrengt - hun bare setter seg ned og skvetter litt. 

Før klokka 11 i går  var vi ute 8 ganger; 3 ganger fordi hun måtte, 5 ganger fordi hun satte seg ned inne. Som regel et det bare en liten skvett som kommer.  Det går i ett liksom. 

Og; hun holdt ikke på sånn hos oppdretter så det må jo være noe vi gjør feil. Men hva?!?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er dere ute? Jeg ville tatt henne ut en gang i timen til å begynne med, for å være sikker på at det er ofte nok. Og om dere overhodet mistenker at hun må tisse så ville jeg gått ut, og ikke gått inn før hun har tisset, uansett hvor mye hun kjeder seg.

Greia med en valp er at om du skal følge opp det der så må du (med noen valper) følge med absolutt hele tiden. Jeg husker enda da vi fikk Kovu, de to første ukene jeg var hjemme med ham, så hadde jeg øynene på ham så godt som hvert minutt mens han var våken. Og nei, jeg slappet ikke av på flere uker. :P

Det er jo ikke verdens beste årstid å jobbe med dette på heller, er det mulig å finne/ordne et sted med litt ly i hagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hvor ofte er dere ute? Jeg ville tatt henne ut en gang i timen til å begynne med, for å være sikker på at det er ofte nok. Og om dere overhodet mistenker at hun må tisse så ville jeg gått ut, og ikke gått inn før hun har tisset, uansett hvor mye hun kjeder seg.

Greia med en valp er at om du skal følge opp det der så må du (med noen valper) følge med absolutt hele tiden. Jeg husker enda da vi fikk Kovu, de to første ukene jeg var hjemme med ham, så hadde jeg øynene på ham så godt som hvert minutt mens han var våken. Og nei, jeg slappet ikke av på flere uker. :P

Det er jo ikke verdens beste årstid å jobbe med dette på heller, er det mulig å finne/ordne et sted med litt ly i hagen?

Så sant hun ikke sover er vi ute minst en gang i timen, gjerne mer. Og den delen av hagen som vi bruker til formålet er den med mest ly og ingen forstyrrelser. 

Hvor lenge er det ok å være ute med valp når det er surt og kaldt ute? Jeg har vært ute i over 1 time uten resultat. Da ga jeg opp. Prøver også å skille mellom lek og tissing; en del av hagen leker vi, den andre bare er vi uten store aktiviteter (utenom tissing da, i teorien ihvertfall). Går alltid i «tissehagen» etter å ha trent eller lekt ute, for å roe ned (og tisse).

Jeg er egentlig mest redd for at vi gjør noe feil, ettersom hun ikke var sånn hos oppdretter. Føler det begynner å bli en maktkamp mellom oss, og det er ihvertfall ikke bra. Veldig tydelig at hun vet at hun ikke skal tisse inne, det skjer alltid om jeg snur meg bort ett sekund, aldri om jeg ser på henne. Og ja, vi fotfølger, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ble feil i eksempelet over var jo antagelig at du tenkte at det kom til å ta lengre tid før hun tissa, siden hun ikke tissa ute. Men siden den ikke tissa ute så var det jo en stund siden den hadde tisset også fikk den mat og det setter jo gjerne fart på fordøyelsessystemet. 

Kommer det mye tiss når hun tisser? Er det snø ute nå? Spiser hun mye snø kanskje? Eller drikker mye vann inne, fordi hun leker mye og blir tørst? Er hun generelt motvillig til å tisse ute? Eller går det bra de gangene dere treffer på tidspunkt? Og med mindre du vet at hun drikker mye vann eller spiser masse snø og derfor kommer det mye/ofte, så ville jeg og tatt en sjekk for uvi.

Jeg tenker nok at hovedforskjellen mellom deg og oppdretter, om vi antar at dette ikke skyldes uvi, er at hos oppdretter var det full fres og aktivitet, også soving, også gjenta. Skikkelig herjing litt, også black out, Ikke lang lang tid med herjing og virring osv. Jeg ville gått mer tur. Flere turer pr dag, greit med noe lek osv inne også selvsagt, men ikke så mye. Tur,(lek), sove, tur, sove, sånn veldig enkelt forklart. Ogbjeg antar du kanskje kan gå litt lenger enn du gjør om det virker som valpen har mye overskudd. Evt bare fokusere mer på ro inne om den virker stressa.

Drikker den mye så kan man ha en del vann i maten til servering. Da får man kanskje begrenset drikkingen noe resten av dagen og vet at litt etter mat så er det en del tiss som skal ut, men så kanskje det blir litt roligere resten av dagen. Det sagt så er det ikke uvanlig at de tisser mye, en jeg hadde tidligere måtte ut hvert kvarter når hun var våken, og hun var importert fra utlandet og 4 mnd ca når hun kom. Men hun drakk mye fordi hun ble tørst av å herje, og det som går inn må ut igjen. Og går man inn igjen uten at de har tisset så kan man snakke minutter før det er nødvendig å prøve igjen. Om de tisser inne og blir avbrutt så spørs det jo, hvor mye rakk de å tisse før de ble bært ut, var man kanskje litt stressa når man hanka tak i valpen, det kan berøre noen nok til at det ble litt ekkelt og da vil de ikke mer når de kommer ut, osv. Og det er ikke bare kjeft som kan få hunden oppmerksom på at det er feil å tisse når folk ser det og sånn sett trekke unna. Det kan være som nevnt nettopp at man bare blir irritert/stressa/frustrert. Det kan de plukke opp selv om vi ikke utrykket det direkte til dem, og noen merker sånt lettere enn andre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite triks som kan funke hvis valpen tas ut, ikke tisser, og så tisser med en gang den kommer inn; gå ut, hvis valpen ikke tisser etter en stund, gå inn (lat som dere skal inn) snu i døra, og gå ut igjen. Noen valper lar seg lure og tisser da når man går ut igjen (de har holdt seg en stund mens de er ute, kanskje pga alt for mye spennende eller litt skummelt, og er da klar for å «komme inn og tisse på et trygt sted», og er klare til å få noe gjort) og man får mulighet til å rose masse for det så de forhåpentligvis skjønner poenget etterhvert... (jo flere ganger man får rost valpen for å gjøre det riktige, jo nærmere målet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En refleksjon vi gjorde oss etter mange hektiske og fortvilte uker med valpetiss inne var at vi skulle ønske vi ikke hadde brydd oss mens det sto på. Vi tenkte vi måtte få henne ut hver gang, så det ikke skulle være en sjanse for at det ble aksept for å tisse inne. Dermed ble det ut å se etter den minste antydning, i tillegg til å prøve å gå ut hvis det var for sent for å se om hun hadde mere på lager. Dette førte til at vi var ute 1-2 ganger i halvtimen, og et konstant stress. Av og til tisset jo valpen etter bare 10 minutter i mellom, og det hele virket veldig umulig. 

Vi innså når hun først ble husren at det hadde med alder og blærekontroll å gjøre, ikke det at hun ikke skjønte hvor toalettet var. Ved å holde seg lenger kunne hun også «velge» hvor hun ville tisse, og da foretrakk hun utendørs. 

Hvis jeg skulle gjort det igjen ville jeg gå ut en gang i timen/annenhver time for å få inn en rutine for å se om valpen skal på do, samt kanskje etter valpen har sovet. Ellers ville jeg bare hatt tørkepapiret lett tilgjengelig, og eventuelt prøvd å etablere en tisseplass inne på tissematte i nærheten av døra og ellers bare ta ting litt mer med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for mange gode tips! 

Etter som dagene går ser jeg jo tydeligere et mønster i tissingen. Nå begynner vi å skjønne hverandre såpass at jeg vet når hun må ut for å tisse! Da er hun kjempeflink, tisser ute og alt er fryd og gammen. Men uhellene er fremdeles mange inne, men det er bare småskvetting. Jeg føler meg nesten helt sikker på at det ikke er fordi hun må tisse, men - tja - stress? Ser det spesielt i situasjoner hvor jeg er opptatt med noe, eller at hun har kavet seg opp. Så vi har prøvd å få ut mer energi ute, latt henne løpe litt ifra seg. Og prøver å roe ned inne. (Akkurat det siste er lettere sagt enn gjort, hun sliter med å finne "av-knappen" til tider, og det er gjerne da hun skvetter). 

Kan hunder tisse fordi de ønsker oppmerksomhet/føler seg alene/ensom osv? Uhellene skjer uten unntak når jeg er opptatt med noe. Feks jeg kan stå å gi sønnen min en kjapp nattaklem, og så tisser hun rett ved siden av meg (og da hadde vi nettopp vært ute hvor hun tissa lenge og vel, så hun var i teorien ikke tissetrengt). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort aller først er å ta valpen til veterinær og få sjekket om hun har en urinveisinfeksjon. Det er veldig lett å få på denne årstida, særlig for tispevalper :) Jeg har hatt uvi på ene hannhunden min når han var yngre, og jeg angrer veldig på at jeg ikke dro til dyrlegen med en gang istedet for å irritere meg over at han pissa over alt.  Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg glemte å nevne det i innlegget over, men etter innspill herfra er time hos dyrlege allerede bestilt. Skal dit i morgen. Nesten så jeg håper at det er uvi som er årsaken, det kan enkelt behandles. 

Når det er sagt: klokka er snart 14.30 og vi har ikke hatt ETT ENESTE uhell inne i dag ? Forsiktig optimist her jeg sitter..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/13/2019 at 10:24 PM, Colargol skrev:

Hei igjen,

Takk for mange gode tips! 

Etter som dagene går ser jeg jo tydeligere et mønster i tissingen. Nå begynner vi å skjønne hverandre såpass at jeg vet når hun må ut for å tisse! Da er hun kjempeflink, tisser ute og alt er fryd og gammen. Men uhellene er fremdeles mange inne, men det er bare småskvetting. Jeg føler meg nesten helt sikker på at det ikke er fordi hun må tisse, men - tja - stress? Ser det spesielt i situasjoner hvor jeg er opptatt med noe, eller at hun har kavet seg opp. Så vi har prøvd å få ut mer energi ute, latt henne løpe litt ifra seg. Og prøver å roe ned inne. (Akkurat det siste er lettere sagt enn gjort, hun sliter med å finne "av-knappen" til tider, og det er gjerne da hun skvetter). 

Kan hunder tisse fordi de ønsker oppmerksomhet/føler seg alene/ensom osv? Uhellene skjer uten unntak når jeg er opptatt med noe. Feks jeg kan stå å gi sønnen min en kjapp nattaklem, og så tisser hun rett ved siden av meg (og da hadde vi nettopp vært ute hvor hun tissa lenge og vel, så hun var i teorien ikke tissetrengt). 

 

At hunden blir gira og oppkavet gjør nok at hun mister kontroll over blæren, men dette er også noe som blir bedre med alderen. Du gjør nok mye riktig ved å få ut energi ute og roe ned inne, men jeg ville samtidig ikke brydd meg om de mange uhellene. Det BLIR bedre veldig snart! 

Vår valp skvettet for eksempel inne hver gang vi fikk besøk eller vi kom hjem fram til hun var 6 måneder gammel. Så altså en stund etter hun hadde lært seg å holde seg til hun kom ut. Nå gjør hun det ikke lengre. Så blærekapasiteten og lukkemuskelen trenes opp hele tiden i løpet av det første året. Frem til hun var omtrent 6-7 måneder var det også slik at hun tisset hver gang vi var ute, om det var fem minutter etter sist gang - eller fem timer siden, nå gjør hun det bare når hun må.

At hunden lærer seg å si i fra nå er kjempebra, og tyder på at hun skjønner hvordan hun skal kommunisere til deg og at hun foretrekker å gå på do ute. Samtidig vil nok det at hun har uhell bety at hun ikke alltid rekker å si i fra når hun merket det. Det er naturlig, og blir bedre med alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...