Gå til innhold
Hundesonen.no

Superhundene på NRK


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Superhundene er en dokumentar om reisen hunden og den nye eieren gjør sammen og ikke et hundetreningsprogram, så vi får ikke mulighet til å dokumentere all hundetrening desverre! Jeg kan svare litt på

Så på superhundene med poden og han ble så inspirert at huskyen til slutt gikk å gjemte seg ? Han skjønner sitt på en god dag liksom,  og når han plutselig får klikk og godbit helt random ( i hans hod

Han har havna hos ein kollega av sambuar, som bur litt "ute på landet". Så der tenker eg han får det heilt topp ? superhunden_tico heiter han på instagram 

Så på superhundene med poden og han ble så inspirert at huskyen til slutt gikk å gjemte seg ? Han skjønner sitt på en god dag liksom,  og når han plutselig får klikk og godbit helt random ( i hans hode ) og det slenges en matte rundt på gulvet så blir det mer enn hva hans enkle hjerne kan prossesere.  

Poden fikk en kjapp lærdom i forskjellen på gjeterhunden og trekkhunden i hus da ?

Edit : Jeg synes det er helt topp at det ikke blir for mye hundetrening i programmet.  Mye av det som vises er så enkelt og lett forståelig at det vil inspirere Ola Nordmann til å prøve med familiehunden og sannsynligvis få det til . (Med mindre de har lett evneveike huskyer :P )

Poden klarte raskt å få Nico til å ta labben på en matte og det syntes han var dødskult.  Jeg tipper det er mange hunder som har lært å ta av sokker,  hente sko etc etter at programmet startet og kanskje har noen blitt inspirert til å trene mer organisert.  

 

Endret av Mud
  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at vi ser lite trening og klippingen gjør programmet litt tregt. Vanskelig å få inntrykk av hvordan de jobbet med utfordringene til Tico. Regner med det ble jobbet mye mer og grundigere enn vi fikk se i programmet. Fikk vondt av ham, håper veldig han får et hundevant hjem på landet. 

Endret av Dromedar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mud skrev:

Edit : Jeg synes det er helt topp at det ikke blir for mye hundetrening i programmet.  Mye av det som vises er så enkelt og lett forståelig at det vil inspirere Ola Nordmann til å prøve med familiehunden og sannsynligvis få det til . (Med mindre de har lett evneveike huskyer :P )

Poden klarte raskt å få Nico til å ta labben på en matte og det syntes han var dødskult.  Jeg tipper det er mange hunder som har lært å ta av sokker,  hente sko etc etter at programmet startet og kanskje har noen blitt inspirert til å trene mer organisert.  

 

Ja, det synes jeg er flott også. Det som vises av framgangsmåter i trening er positiv og bra hundetrening. Mye bedre at folk hermer etter dette enn diverse andre programmer som går på TV! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 1/20/2019 at 11:39 PM, KristinR skrev:

Jeg lurer sånn på hvordan det er gått med Tico. Noen som vet? 

Han har havna hos ein kollega av sambuar, som bur litt "ute på landet". Så der tenker eg han får det heilt topp ?

superhunden_tico heiter han på instagram 

Endret av Bellare
  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett alle episodene og synes det er et veldig fint program. De forbeholdene jeg hadde etter første episode plager meg ikke mer. Mye av det var nok et resultat av hvilke forventninger jeg hadde til programmet når jeg først hørte om det, men liker konseptet veldig godt slik det er nå når jeg har blitt vant med det. Og så er det mulig noe har gått seg til i klippinga etterhvert? Eller så er det bare et resultat av at mennesker og deres historier er forskjellige og det vil jo vises i programmet. Og jeg må si at jeg er imponert over @borderen, utrolig flink både med hunder og mennesker.

Klarer ikke å få Dingo fra episoden i går ut av hodet. En så utrolig fin og god hund. Det gjør vondt å tenke på hva han har opplevd av tortur fra mennesker, og så blir jeg helt rørt av hvor tillitsfull og snill han likevel har blitt. Og så gjør det godt å vite at han fikk et fint liv til slutt. Men jeg lurer på hvordan han var da han først ble reddet? Var han like tillitsfull mon tro? Eller tok det tid og masse trening? Og er det ingen triggere som skaper frykt igjen - feks sigaretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Har sett alle episodene og synes det er et veldig fint program. De forbeholdene jeg hadde etter første episode plager meg ikke mer. Mye av det var nok et resultat av hvilke forventninger jeg hadde til programmet når jeg først hørte om det, men liker konseptet veldig godt slik det er nå når jeg har blitt vant med det. Og så er det mulig noe har gått seg til i klippinga etterhvert? Eller så er det bare et resultat av at mennesker og deres historier er forskjellige og det vil jo vises i programmet. Og jeg må si at jeg er imponert over @borderen, utrolig flink både med hunder og mennesker.

Klarer ikke å få Dingo fra episoden i går ut av hodet. En så utrolig fin og god hund. Det gjør vondt å tenke på hva han har opplevd av tortur fra mennesker, og så blir jeg helt rørt av hvor tillitsfull og snill han likevel har blitt. Og så gjør det godt å vite at han fikk et fint liv til slutt. Men jeg lurer på hvordan han var da han først ble reddet? Var han like tillitsfull mon tro? Eller tok det tid og masse trening? Og er det ingen triggere som skaper frykt igjen - feks sigaretter?

Veldig hyggelig å høre at du liker programmet. Alle har jo ulike ønsker og "smak og behag" og det er mange småting jeg også gjerne kunne hatt sånn eller sånn, men alt i alt synes jeg selv at det er et fint program som jeg tenker at setter lys på flere gode verdier :) Og det er jo sånn at det er mange "gullkorn" man ikke får med når 4-8 månder prosjekt skal klippes ned til 39 minutter tvprogram!

I siste episoden lå det feks flere uker med trening på sosialisering med kjente og fremmede hunder. Dingo har reist med meg rundt når jeg har holdt hundekurs, vært med på tog, busser, i byen, på hundetrening, i parker og levd med hundene mine her hjemme i flere uker for å utvikle sosiale ferdigheter og språk og trygge ham på fremmede hunder. Jeg som hundetrener skulle gjerne vist et helt program bare om dette, men det er ikke det programmet hovedsaklig handler om, og det er så mye annet som er viktig å fortelle, så da blir noe også valgt vekk (også er det jo kun enkelte dager som filmes - det meste av treningen foregår uten et kamerateam i helene, for å få god og rolig hundetrening).

Dingo kom fra et hjem med rusproblematikk og har antagelig vært mest overlatt til seg selv og har nok ikke vært så lenge under stress før han ble hentet ut. Atferdssenteret han etterhvert bodde på antok at han var mer utsatt for et par enkelthendelser med mishandling og at han har vært mest for seg selv, siden de også opplevde ham som ganske normal, men bare ekstremt kosete og litt stresset i form av positiv forventning til aktivitet. Hadde han vært utsatt for mye eller systematisk mishandling vil jeg (og atferdssenteret) tro at han ikke hadde vært så trenbar og  tillitsfull som han er? Det er vanskelig å vite når man ikke vet hvordan det var, men av det vi ser på hundens atferd, så ser det ut som en veldig livlig og kul hund. Han er ekstremt kosete (unormalt kosete) - det er vel det eneste som er "rart" med ham. Han hadde også total panikk for kloklipp når vi fikk ham, men bare 4 uker med trening på hundens premisser, gradvis tilvenning og mye godbiter, så bare koste han seg og nærmest sovnet under kloklipp. Så igjen - denne panikken han hadde kan skyldes bakgrunnen hans, eller det kan bare være at han ikke har blitt trent til det før og sånn sett ikke har fått noen varige men av hendelsene, det er vanskelig å vite. 

 

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk program, og jeg synes det er en fin balanse mellom folk og hundetrening. Skjønner at "vanlige" folk ikke er så intressert i å se all treninga som ligger bak, som det vi hundefolk er. Særlig gårsdagens episode ble veldig nær for meg, har ME og tørr ikke tenkt meg en hverdag uten en firbeint venn i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt Kie any day! Hvilket oppdrett kom hun fra @borderen om du kan si det? Om hun er representativ for oppdrettet ift. kroppsbygning så er jo det utrolig bra.

Jeg ser for meg behovet for en superhund om et par år selv...

Men, jeg lurer også veldig på hvordan det gikk videre med Carine. Fikk de ingen superhund da, når Tico ikke funket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg hadde tatt Kie any day! Hvilket oppdrett kom hun fra @borderen om du kan si det? Om hun er representativ for oppdrettet ift. kroppsbygning så er jo det utrolig bra.

Jeg ser for meg behovet for en superhund om et par år selv...

Men, jeg lurer også veldig på hvordan det gikk videre med Carine. Fikk de ingen superhund da, når Tico ikke funket?

Carine skrev på facebook, på en av postene til NRK om episoden, at de skulle få en hund selv, men når Iver var blitt litt større :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, simira said:

Jeg hadde tatt Kie any day! Hvilket oppdrett kom hun fra @borderen om du kan si det? Om hun er representativ for oppdrettet ift. kroppsbygning så er jo det utrolig bra.

Jeg ser for meg behovet for en superhund om et par år selv...

Men, jeg lurer også veldig på hvordan det gikk videre med Carine. Fikk de ingen superhund da, når Tico ikke funket?

Kie er en veldig behagelig og snill hund. Veeeeldig rolig og ikke sånn som jeg tenker er typisk schäferhund, men hun passer veldig bra i en familie som dette ❤️ Jeg husker ikke hva oppdrettet het, men de konkurrerte da på schäferhundklubbens utstillinger og nevnte at de hadde gode resultater der. 

Carine og familien fikk tilbud om en ny og egnet hund straks, men de ønsket vente noen flere måneder før de fikk hund igjen :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, borderen said:

Kie er en veldig behagelig og snill hund. Veeeeldig rolig og ikke sånn som jeg tenker er typisk schäferhund, men hun passer veldig bra i en familie som dette ❤️ Jeg husker ikke hva oppdrettet het, men de konkurrerte da på schäferhundklubbens utstillinger og nevnte at de hadde gode resultater der. 

Carine og familien fikk tilbud om en ny og egnet hund straks, men de ønsket vente noen flere måneder før de fikk hund igjen :) 

 

Normal schæferenergi er for mye for meg nå, derfor hadde hun vært perfekt (om jeg hadde vært hundeløs fra før av...). Schæfer har vært en drømmehund lenge, men har ikke noe i mitt hundehold å gjøre, og jeg hadde aldri turt å kjøpe valp.

Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg hadde tatt Kie any day! Hvilket oppdrett kom hun fra @borderen om du kan si det? Om hun er representativ for oppdrettet ift. kroppsbygning så er jo det utrolig bra.

Hun er fra kennel Falkøen, Falkøen’s Orkidé heter hun :)  Edit: Av det jeg så av henne, framstår hun som ganske standard utstillingsschäfer hva driv angår. 

Endret av Sprettballen
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Sprettballen said:

Hun er fra kennel Falkøen, Falkøen’s Orkidé heter hun :)  Edit: Av det jeg så av henne, framstår hun som ganske standard utstillingsschäfer hva driv angår. 

Enig der. Ganske standard når det gjelder både kropp og arbeidslyst. Jeg hadde nok fått grå hår av å trene en sånn hund. :lol:  Men skjønner veldig godt at familien falt for henne da. Snill, rolig og god hund som det nok er lett å bli glad i. :ahappy: 

Noe jeg lurte på,  som ikke kom så godt frem i programmet, var hvordan det gikk med henne med tanke på de miljøbristene hun har når det gjelder underlag?

Endret av Artemis
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Artemis skrev:

Enig der. Ganske standard når det gjelder både kropp og arbeidslyst. Jeg hadde nok fått grå hår av å trene en sånn hund. :lol:  Men skjønner veldig godt at familien falt for henne da. Snill, rolig og god hund som det nok er lett å bli glad i. :ahappy: 

Noe jeg lurte på,  som ikke kom så godt frem i programmet, var hvordan det gikk med henne med tanke på de miljøbristene hun har når det gjelder underlag?

Ja jeg tenkte også at det var usedvanlig lite engasjement og arbeidslyst i den schæferhunden, men skjønner jo selvfølgelig at den passet perfekt inn der og at den er lett å bli glad i! Jeg lurte også på hvordan det gikk med de bristene på underlag. Har aldri sett en hund være så berørt av trapper. Og den likte ikke glatte gulv i kjelleren eller hva det var, heller, virket det som. Så det var jo ikke helt bra, men kanskje ikke verre enn at man kan leve med det så lenge hunden ikke må jobbe i de situasjonene. Men jeg er spent på om det ble noe bedre av treningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke fulgte godt nok med, men fikk ikke med meg at det var noen oppsummering på akkurat den underlags/miljøbiten annet enn det klippet hvor Maren trente i en trapp med hunden.

 

———

Nå har jeg sett noen flere episoder. Begynte først å se på det ene programmet fordi det foregikk på stedet jeg bodde tidligere, og så endte jeg opp med å se se flere episoder. Først og fremst må jeg si at jeg er jo fullt klar over hvor mye glede en hund kan gi i hverdagen, men det er altså så fint å se det på TV også. :ahappy:  Det er så mye selskap i en hund!

Og så må jeg bare si at jeg blir så imponert over noen av menneskene som omtales i serien. Tenker spesielt på hun som måtte amputere hender og føtter. Fy søren, så utrolig tøft det må være, og så fantastisk å se hvordan hun har kommet seg videre etter noe sånt. Det er inspirerende.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, simira said:

De viste jo på slutten av serien at det gikk bedre? Ganske lik Kovu akkurat der, og med en litt arbeidsvillig hund virker det løsbart.

Ja, det kom da godt frem på slutten at det var håndterbart? Sånn jeg husker det også ihvertfall. Hun virka ikke sjukt fornøyd med å gå på underlaget, men det gikk helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nimbus skrev:

Ja, det kom da godt frem på slutten at det var håndterbart? Sånn jeg husker det også ihvertfall. Hun virka ikke sjukt fornøyd med å gå på underlaget, men det gikk helt ok.

Jeg fikk heller ikke med meg det. Husker bare at Maren trente i en trapp med hunden og at den var veldig berørt, men at den gikk opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Nimbus said:

Ja, det kom da godt frem på slutten at det var håndterbart? Sånn jeg husker det også ihvertfall. Hun virka ikke sjukt fornøyd med å gå på underlaget, men det gikk helt ok.

Det er helt riktig. Man ser også klipp av at Kie løper ned trappen inne i huset deres med halen opp og er tydelig glad. 

Kie er blitt veldig mye bedre på underlag, heiser, trapper osv nå. Hun er helt normal/trygg i de trappene og stedene hun har vært mange ganger, som på jobben og i hjemmet, men enkelte nye underlag og trapper synes hun fremdeles er litt skummelt, men hun tør å prøve og dermed lykkes, slik at det går riktig vei hele tiden :)

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...