Gå til innhold
Hundesonen.no

Enkeltpersonforetak for dummies


Midas
 Share

Recommended Posts


Jeg skal starte opp et enkeltpersonforetak nå. Mannen min skal være ansvarlig for regnskapet da han er regnskapsfører (takk og lov), men jeg har skikkelig tungt for sånne ting. 
Jeg har lest litt om det, og det står skrevet at man skal betale forskuddsskatt hvert kvartal for eksempel. Jeg merker at jeg blir stressa av det, for jeg er så redd for å gjøre feil og få baksmell eller at noe skal gå galt. Foretaket vil ikke ha noe som helst høy omsetning, så det er ikke store summer det er snakk om her. 
Jobben jeg skal gjøre er hunderelatert. Er det noen her som har samme type foretak og vil fortelle meg litt om hva jeg kan føre opp som utgifter på bedriften, hvordan jeg skal gjøre det med skatten, hva som skal sendes inn av dokumentasjon osv? Hva er lurt å tenke på? Noen sier at man kan føre utgifter på egen hund og for eksempel kur, som kostnader i bedriften, stemmer dette? Da vil antakeligvis utgiftene bli høyere enn inntektene i såfall. 
Hvis noen har erfaring om dette som selv jobber som instruktør etc. og vil dele litt blir jeg veldig glad.

Og sist, men ikke minst, hva skal barnet hete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå i detaljer for jeg er ikke så stødig på det, men skattesmell unngår du jo ved å bare trekke nok skatt. Og heller litt for mye enn litt for lite, bedre å få igjen året etter enn å få baksmell. Man bør vell fort sette av 50% av det man tjener til skatt og div utgifter, selv om det sikkert er litt avhengig av inntjening også. 

Kan jo være greit å ha en egen konto selvsagt og sette av hele eller mesteparten av de første jobbene så man har litt å gå på i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt, men det jeg ikke forstår helt er det som er fradragsberretiget. 
La oss si jeg tjener 5000,- så bruker jeg 2500,- på kurs, skal jeg da betale skatt i forkant av de 5000,- og så får jeg tilbakebetalt skatt for det jeg har brukt som er fradragsberettiget? Det er sånne ting jeg synes er så vanskelig, og det er mye bedre å betale for mye skatt og heller få tilbake, enn å få baksmell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Midas said:

Ja, det er nok lurt, men det jeg ikke forstår helt er det som er fradragsberretiget. 
La oss si jeg tjener 5000,- så bruker jeg 2500,- på kurs, skal jeg da betale skatt i forkant av de 5000,- og så får jeg tilbakebetalt skatt for det jeg har brukt som er fradragsberettiget? Det er sånne ting jeg synes er så vanskelig, og det er mye bedre å betale for mye skatt og heller få tilbake, enn å få baksmell. 

Jeg hadde tatt alle fradrag som en bonus ved neste oppgjør heller enn å begynne å prøve å ta de med i beregningen først også betale mindre skatt. 

Men det er jo ikke nødvendigvis så vanskelig som det kan høres ut. Ved forskuddsskatt så kan man jo bomme, men det er jo ikke noe problem å ha betalt for lite så lenge du ikke har brukt opp inntjeningen. Så lenge du setter av feks 50% av de betalingene du får så vil du alltid ha penger til å betale skatt i etterkant om du misser på forskuddet ? nå vet jeg ikke hvor mye jobb det blir på deg, men det eneste du egentlig trenger å tenke på utover korrekt trekk er jo at nå i starten hvor du ikke har betalt skatt så må du sette av både til etterskuddsbetaling av det du har tjent og forskudd for neste kvartal, men så er du i rute. Deretter fortsett å sett av 50 % av inntjening på egen konto så vil du alltid ligge i forkant ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunderelatert er for lite spesifikt til at jeg kan svare ordentlig på spørsmålene dine, dessverre. Utgiftene må være knyttet til næringen. F.eks. kan utstyr til klipping være fradragsberettiget dersom næringen er hundefrisør. Sannsynligvis vet samboeren din svarene, men det er jo ikke sikkert han klarer å forklare dette på en forståelig måte.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun overskuddet du må skatte av

om du går i minus år etter år, vil skatteetaten stille spm.tegn med om du faktisk er et enkeltmannsforetak, eller kun en inntektsgivende hobby

du må skille mellom utgifter direkte relatert til det å drive ENK, og det som går til privatdelen av hundeholdet ditt

du sender ikke inn kvitt, men arkiverer den i tilfelle bokettersyn

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Trillian skrev:

Bra tråd! Har dessverre flere spørsmål enn svar... Telles faktura som kvittering? Jeg legger ved faktura i tilfelle bokettersyn, men har betalt med nettbank og har ikke kvittering. Har en spesifisert konto hvor alt går inn og ut fra.

En faktura eller kvittering på kjøp hvor hva du har kjøpt, dato og spesifisert mva kommer frem er god nok dokumentasjon. Du trenger ikke annet enn en kontoutskirft for å bekrefte betaling av en inngående faktura, men er det kontantkjøp kreves det en spesifisert kvittering.

Jeg vil anbefale på det sterkeste at du har en bankkonto knyttet til firmaet og en knyttet til private ting. Trenger du penger overfører du en sum til din private konto, ikke kjøp private ting med firmakortet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mushi skrev:

En faktura eller kvittering på kjøp hvor hva du har kjøpt, dato og spesifisert mva kommer frem er god nok dokumentasjon. Du trenger ikke annet enn en kontoutskirft for å bekrefte betaling av en inngående faktura, men er det kontantkjøp kreves det en spesifisert kvittering.

Jeg vil anbefale på det sterkeste at du har en bankkonto knyttet til firmaet og en knyttet til private ting. Trenger du penger overfører du en sum til din private konto, ikke kjøp private ting med firmakortet.

Dette er et veldig godt innlegg. Helt enig i at hun burde ha egen konto. Jeg hadde en kunde en gang, som kun hadde noen få utgifter på næring, men brukte kontoen privat også. Han kunne spart mye penger på regnskapsføringen bare han hadde sluttet å bruke næringskomiteen privat. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har ført utgifter til privat (2069). Frustrerende! Og ja, han har fått det forklart mange ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...