Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du en prepper?


julnil
 Share

Recommended Posts

Absolutt ikke. Jeg hadde ikke ofret dette en tanke, før mamma plutselig kom på døra med jodtabletter. Og selv da var min eneste tanke om jeg kunne gi tablettene til bikkja også :lol: Jeg har fått streng beskjed om å kjøpe inn de greiene på beredskapslista (som jeg ikke var klar over at jeg hadde fått engang, den gikk rett i søpla før jeg så hva det var), så sist jeg handla ble det en ekstra pakke knekkebrød :lol: Men jeg sliter litt med å ta dette så veldig alvorlig kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke det gir mening å nevne prepper og beredskapslista i samme åndedrag, egentlig. Å følge rådene i beredskapslista er rett og slett usedvanlig fornuftig - om ikke annet skjer det jo med jevne mellomrom at lokalsamfunn mister strømmen i dagesvis eller blir avskåret fra omverdenen grunnet vær/ras.

Preppere er noe helt annet. Det er en livsstil og/eller en hobby. Disse fyller livene sine med prepping. Også sosialt - om ikke annet på Internet. Ikke bare er det snakk om mat og drikke for måneder eller år framover, men det er snakk om egenproduserte våpen, eksplosiver og gass-sikre bomberom. Egenproduserte medisiner (smertestillende, penicillin). Folka er skikkelig preppa - det skal de ha.

Personlig er jeg overhodet ikke klar, men jeg har tenkt tanken i flere år at det er fornuftig å følge de grunnleggende rådene til myndighetene. Har bare ikke fått fingern ut foreløpig. Kanskje fordi det ligger real turmat og primuser overalt inne i boden. Ris, pasta og havregryn er det bestandig i skapet. Førstehjelpsutstyr har jeg. DAB-radio har jeg - i bilen om ikke annet. Og hagle samt masse ammunisjon har jeg - noe jeg ser monn i selv om det ikke står på lista, akkurat. Mangler vel nesten bare vann, egentlig. Og jod :D 

Men en ting er sikkert ... om ting skulle gå HELT bananas, type Walking Dead-bananas (minus zombier, formodentlig), så er det prepperne som overlever og/eller tar over styringa. Og med tanke på at dette for en stor del er en gjeng med ... tja, hva skal man kalle dem ... eksentriske og paranoide menneskelige ytterpunkter så håper jeg vi aldri kommer dit. Noe som får meg til å tenke på om man burde preppe likevel. Preppe for prepperne, altså. Uten at jeg skal si hva det gjør meg til, da :D

 

  • Like 6
  • Thanks 2
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg prepper ikke. Har alltid huset fullt av mat da, mye er hermetisert (hjemmelaget pastasaus og sånn), men det er mer fordi det er greit når man kommer hjem fra jobb :P Har dunker, men uten vann, har flere ekstrabatterier og sånn, og DAB-radio.

Jeg tror helt ærlig ikke at prepperne stiller så mye bedre når SHTF  (shit hits the fan) eller hva det nå er de sier... De har mat i hva, 6 måneder? Og så da? Hvor mange av de kommer til å overleve etter det? Jeg tenker jo at skal du være ordentlig preppet, så må du være selvforsynt. Du må ha mat, materialer til klær og hus, og du må kunne produsere det selv. Prepperne bruker ebay og kjøper alt de tenker de trenger, men når det blir borte, hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tillien said:

Og hagle samt masse ammunisjon har jeg - noe jeg ser monn i selv om det ikke står på lista, akkurat. Mangler vel nesten bare vann, egentlig. Og jod :D 

Jeg tar med jod og kommer på besøk til deg hvis det skjer noe :lol:

Just now, Quack said:

Jeg tror helt ærlig ikke at prepperne stiller så mye bedre når SHTF  (shit hits the fan) eller hva det nå er de sier... De har mat i hva, 6 måneder? Og så da? Hvor mange av de kommer til å overleve etter det? Jeg tenker jo at skal du være ordentlig preppet, så må du være selvforsynt. Du må ha mat, materialer til klær og hus, og du må kunne produsere det selv. Prepperne bruker ebay og kjøper alt de tenker de trenger, men når det blir borte, hva da? 

Men hva er det prepperne prepper for, egentlig? Beredskapslista snakker jo bare om tre døgn, ikke resten av livet

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hus med kjølerom, matbod og to frysere, så vi dauer nok ikke om noe skjer. Men vi bor også såppas sentralt i Oslo at jeg nok ikke kommer til å anstrenge meg så mye for mer beredskap enn det vi har. Hadde vi bodd på Landet eller områder utsatt for flom, ras osv. så hadde jeg kanskje vurdert det litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke det, men skulle gjerne vært det om jeg hadde hatt mer råd.  Jeg bor ikke særlig utsatt til og er vant til at både vann kan fryse og strømmen går.  Har vedfyring, men kunne nok hatt agregat og ekstra bensin/diesel. Og mer batterier.  Har ikke radio..  Vi bor også slik til at vi kan få tak i mat uten butikk, men jeg kunne ha tenkt meg å hatt et større lager av mat. Vann har vi i store elver fra fjellene, heldigvis.

Hagle har vi også, og det er jo kjekt i krisesituasjoner :P  Blir det riktig ille og vi må rømme, så har jeg et sted jeg vet om oppi fjellet, men mulig det er flere som tenker den plassen og da kan det  bli trangt. Hadde vært fint med egen bunkers da :P

Endret av Djervekvinnen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Men hva er det prepperne prepper for, egentlig? Beredskapslista snakker jo bare om tre døgn, ikke resten av livet

Jeg tenker ikke på beredsskapslista som prepping. Prepping er jo en livsstil, folk som bruker svært mye tid på å forberede seg på katastrofe. De forbereder seg så vidt jeg vet på forskjellige ting, krig, solstormer, katastrofale klimaendringer, noen også for zombier, men generelt, apokalypse. Da tenker jeg at det er lite hold i mat og vann i seks måneder, hvis du ikke har mulighet til å skaffe mat og sånn selv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quack skrev:

Nei, jeg prepper ikke. Har alltid huset fullt av mat da, mye er hermetisert (hjemmelaget pastasaus og sånn), men det er mer fordi det er greit når man kommer hjem fra jobb :P Har dunker, men uten vann, har flere ekstrabatterier og sånn, og DAB-radio.

Jeg tror helt ærlig ikke at prepperne stiller så mye bedre når SHTF  (shit hits the fan) eller hva det nå er de sier... De har mat i hva, 6 måneder? Og så da? Hvor mange av de kommer til å overleve etter det? Jeg tenker jo at skal du være ordentlig preppet, så må du være selvforsynt. Du må ha mat, materialer til klær og hus, og du må kunne produsere det selv. Prepperne bruker ebay og kjøper alt de tenker de trenger, men når det blir borte, hva da? 

Og så må du kunne forsvare dritten, mot alle oss andre som er sultne etter 14 dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, simira skrev:

Vi har hus med kjølerom, matbod og to frysere, så vi dauer nok ikke om noe skjer. Men vi bor også såppas sentralt i Oslo at jeg nok ikke kommer til å anstrenge meg så mye for mer beredskap enn det vi har. Hadde vi bodd på Landet eller områder utsatt for flom, ras osv. så hadde jeg kanskje vurdert det litt mer.

Alt dette fungerer ved strømbrudd over lengre tid? Aggregat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg sånn sett mangler er alternativ oppvarming (ved/gass) og nok vann. Men om vinteren har man snø og om sommeren er det nok vann i området her. Og jeg kan flytte meg og bikkja til annet og bedre husrom ved krise.

Men ja, jeg er vant til å være forberedt på mindre kriser som varer mer enn et døgn, så jeg har alltid et lager av mat til meg og husdyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med fare for å avsløre mitt samme jeg, så har jeg kjøpt inn en del brett boksmat til hundene :D og skal sørge for å alltid ha et lager tørrfôr for en stund. (det går litt med mange hunder..)

Og så har jeg jo noe mat til oss tobente. stormkjøkken har jeg.  Men dabradio kun i bilen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. som turmenneske er jeg vel alltid forberedt, uten at jeg har sjekka lista så ille nøye over hva man bør ha :P Men har jo alltid et stort lager med real turmat eller annen tørrmat eller hermetikk, gass og litt opplegg for å lage mat, mye frysetørka mat til hundene har jeg også. Hagler og ammunisjon har jeg fullt opp av + mulighet for å lage mine egne patroner :P  Så tror jeg ligger greit an ved en krise :P  Dab radio som flere snakker om har jeg nok dårlig med, har i bilen da :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, tulip said:

Det eneste jeg sånn sett mangler er alternativ oppvarming (ved/gass) og nok vann. Men om vinteren har man snø og om sommeren er det nok vann i området her.

Litt av poenget med å ha vann i beredskap var vel at ved en atomulykke må man holde seg innendørs noen dager.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke engang tenkt tanken skal jeg være ærlig, men innser at det nok er lurt å ha litt mat og vann i bakhånd hvis man av en eller annen grunn blir nødt til å holde seg inne i noen døgn eller lignende. 

Jeg kan tenke meg at folk som er glad i konspirasjonsteorier nå sitter å legger hodene i bløt; hvorfor ber de oss forberede oss nå? Hva skjer? Noen vet noe! Noe er på gang! :shocked::lol:

  • Like 1
  • Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, julnil said:

Alt dette fungerer ved strømbrudd over lengre tid? Aggregat?

Nei, det var kanskje litt uutfyllende av meg, men alt i kjølerommet holder nok ganske lenge uten kjøling, ikke minst litervis med øl og brus (som er bedre enn ingenting å drikke om krisen skulle være et faktum). Det aller meste i fryseren holder nok også en ukes tid, kanskje to, fra fryseren stopper. I en virkelig krise spiser man helt sikkert harsk mat etter en tre-fire uker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en prepper, men har tenkt igjennom hvordan man skulle klart seg her en god stund dersom noe skulle skje. Du vet, etter å ha sett på the Walking Dead og tenkt at jeg hadde sikkert gjort ting smartere enn dem :P  Bor i en jegerbygd så hadde nok klart å skaffe mat (med mindre det var atomkrise eller andre ting som ville gjøre vilt farlig å spise). Har ikke vann stående nå, men tenker førstepri ved en hendelse ville vært å dra til vannmagasinet og tappe. Har vedovn.

Sånn egentlig har vel de fleste av oss nok fett på kroppen til å overleve en god stund uten mat (vi som er overvektige enda lenger :P ), men rent drikkevann er viktigere.

Har tenkt litt på dette med elbil da. Hvis alt skulle gå til ******* er det sikkert enklere å holde diesel-/bensinbil gående enn en elbil  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tulip said:

Optimist. Det meste er opptint etter 48 timer ved stappfull fryser, og etter 48 til har maten romtem. Mye god hundemat da ;)

Da er vi vel oppe i 3-5 dager da? For kjøle/frysevare vel å merke. Så har vi en del der som så lenge det holdes lufttett holder seg lengre, som strengt tatt ikke trenger å være i fryseren men like gjerne kunne vært hermetisert. Det blir mye kjøtt i starten og mye syltetøy og hermetikk etterhvert, men vi overlever nok en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her det lite prepping. Har alltid knekkebrød og noe hermetikk, men det er fordi det er tilbud, ikke fordi jeg er forberedt. En halv dag på vinteren uten strøm, så må vi uansett stikke, for her er all varme avhengig av strømmen :lol: Så da blir det å bo hos pappa da, og han hamstrer :lol:

Kommer det en zombieapocalypse, så har vi ihvertfall en bøtte med våpen og ammunisjon til enhver anledning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...