Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger man til hunden?


Colargol
 Share

Recommended Posts

Hva trenger en hund, sånn egentlig? 

Har du noen favoritter/favorittmerker/lure ting å anbefale?

 

(Vi får valp om litt, og av diverse årsaker har jeg ikke hatt mulighet til å forberede det praktiske enda. Vanligvis ville jeg kost meg med å planlegge god tid i forveien, men ettersom det ikke går nå kjenner jeg at jeg er en smule stressa for alt jeg må rekke før valpen kommer)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk valpen i hus trålet jeg finn og salgssider på Facebook for brukt utstyr. Kjøpte sele, bånd, skåler og diverse leker brukt. Ting som enten blir for lite eller ødelagt kjøpte jeg ikke nytt. Det meste var brukt av valper og nesten helt nytt til en brøkdel av prisen. Min valp har gått fra 5kg til 23kg på 5 måneder, så det er ikke lenge hver ting kan brukes.

 

Bur, seng, klotang og børste kjøpte jeg nytt. Det skal holde litt lengre og må være riktig størrelse og kvalitet. Med klotang er det viktig at den ikke klemmer kloen for mye og at du kan klippe veldig lite om gangen. Tror min er av merke Millers? Veldig fornøyd med den. Fikk den anbefalt på dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er valpen her snart 5 mnd, og så langt har vi brukt hundesenga, skåler(med matter under for å unngå så mye søl på gulvet), beholder til hundemat, sele, halsbånd, et leiebånd + langline og et dekken. Av stelleutstyr har vi brukt børste, kloklipper, flåttfjerner, ørerens, tannbørste/tannkrem og termometer. Så har hun en hel haug leker. Bur bruker jeg ikke. Tror det var det meste, jo godbitbagen da, er mye brukt. 

Anbefaler å kjøpe sele med gode justeringsmuligheter så valpen kan vokse med den, så du slipper å bytte så ofte. Også er jeg veldig glad i matvekten min fra IKEA, for første gang har jeg faktisk kontroll på hvor mye hunden min eter.

Endret av Mirapusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger strengt talt ikke særlig mye. Hundemat, vannskål/matskål, halsbånd/leiebånd, klotang, noe å ligge på, og noe å tygge på/leke med. Valper tygger på ting, så å bruke dyre dommer på hundeseng etc anbefaler jeg ikke. Gamle tepper etc funker helt ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny hund!

Hva man trenger kommer jo an på rase(type) og størrelse. Klotang og børsteutstyr kan man kjøpe etterhvert, men det man "må" ha hjemme idet valpen kommer er:
hundemat (ofte får man med litt fra selger)
skåler
bånd (sele eller hals- og leiebånd)
bærsjeposer
tyggeleker/tyggebein (hvis man ikke lager noen selv)*
Evt. bilbur (hvis man skal hente valpen med bil)
Evt. dekken/klær (hvis rasen krever det)
Evt. hundeseng (kan bruke teppe/pledd man kanskje har hjemme fra før da det sikkert er best å finne ut av hunden egentlig ønsker å ligge i en seng før man kjøper en til dyre dommer)

:-)
Susanne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress! Vi endte opp med å skaffe oss det meste etter valpen var i hus. Da tok vi den med til dyrebutikk og fikk prøve på sele og halsbånd. Som flere har nevnt er dette forbruksvarer. Vi har vel hatt fire forskjellige seler til vår valp hittil, hun er 7 måneder nå. Og nå er også den siste selen som jeg trodde skulle passe henne som voksen begynt å bli litt knapp.

Utover det så er jo mat- og vannskål lurt å ha. Vi ble anbefalt å kjøpe i enten keramikk eller stål på grunn av at de er enkler å vaske rene. I tillegg er vannskålen vår ganske dyp, slik at den rommer ganske mye. Hundene sliter mer med å drikke hvis skålen er bred og grunn. 

En plastbeholder til hundemat er lurt å ha, for da kan du ha fôret lett tilgjengelig på kjøkkenet.

Dersom dere ønsker å bruke tissematter til dotrening har jeg hørt at det er billigere å kjøpe på apotek i stedet for dyrebutikk. 

Valper kan vel slite litt om det blir kaldt, ettersom de ikke har underull. Så et dekken kan være lurt.

Utover det så er det liksom ikke så mye man MÅ ha. Valpen er jo litt som en baby i starten. Den må få nærhet, mat, vann og få gå ut. Og om den da sover på gulvet eller i en seng til tusenvis av kroner så er den stort sett fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Nå har jeg laget meg en liste, og begynt å lete hos diverse nettbutikker - men utvalget er jo ENORMT!  Har dere tips til gode merker som funker bra? Noe skjønner jeg er forbruksvare etterhvert som valpen vokser, mens andre ting - som klotang - er kanskje greit å kjøpe en som er bra først som sist?

Og halsbånd/sele/bånd: ? Der er det jammen meg mye å velge på! Noen tips til hva jeg bør se etter? (Golden retriever valp)

Eller andre innspill til handlelista mi, så setter jeg veldig pris på det!!

HANDLELISTE:

Halsbånd

Sele

Bånd

Mat- og vannskål i stål

Klotang

Børste

Beholder til hundematen

Mat

Godbiter

Leker

Bæsjeposer

(seng venter jeg med. Har diverse tepper, og tenker å kjøpe et sånt «luddeskinn» på IKEA for å teste om det kan funke)

Bilkjøring: Har fastmontertgitter i bilen som deler opp bagasjerommet (beregnet på hundehold). Tenker at det kan funke? Legger inn et teppe så det blir mykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både halsbånd og sele ville jeg kjøpt justerbart, ettersom valpen vokser mye i starten. Det må uansett byttes på sikt, men greit å passe på at det kan vare litt lengre i alle fall. Vi hadde en helt enkel H-sele til valpen vår da han var helt liten, som kunne justeres alle veier. Tror det var av merket Rogz. Vi har brukt mer penger på en sele av et godt merke nå som han har begynt å vokse til, men jeg ville nok ikke brukt mye penger på dyre merker på den første selen - det viktigste er at den sitter godt på. Ta gjerne med valpen i dyrebutikken og prøv på, de er ofte flinke til å hjelpe til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Artemis skrev:

Når det gjelder klotang så er jeg som flere glad i denne: https://www.dyrekassen.no/millers-forge-klotang-roed?gclid=EAIaIQobChMI8Lmoj-2K3wIVDeWaCh2SZQKGEAQYASABEgJTjfD_BwE Ikke er den av de dyreste heller.


Den der er super. Den en skarp og god å holde i. 

Til min lille har jeg kjøpt rimelige ting som kan justeres når han var liten. Liker hunder sin smart serie av halsbånd og seler, for de er myke og lette og kan justeres mye. 

I tillegg til det du har skrevet opp ville jeg kjøpt langline. Jeg ville ikke kjøpt dyre senger eller tepper til den. Noen valper tygger istykker tingene sine, så da er det bedre å kjøpe det når de er voksen. Lykke til med bebisen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Colargol skrev:

Langline ja. Det er kanskje kjekt å ha!

Men nytt spørsmål dukket opp: trenger de både halsbånd og sele? Bruker hunder i dag halsbånd hele tiden (ca hundre år siden jeg sist hadde hund, og hun hadde halsbånd på hele tiden, men er usikker på om det er vanlig i dag?)

Det spørs litt hva dere skal med hunden! Vi bruker ingenting på hunden her hjemme, og stort sett bruker vi sele på tur. Men halsbånd er kjekt å ha hvis dere skal øve på å gå pent i bånd, for eksempel «gå i byen» eller lignende. Det er også ofte et krav på valpekurs og andre hundekurs at de skal ha halsbånd og vanlig leiekobbel. Så det kommer rett og slett litt an på deres tanker. Skal hunden gå mest i skogen, eller i by. Skal dere på kurs osv.

For vår del så ventet vi med å kjøpe halsbånd og leiekobbel til valpen var ca 14 uker, og vi skulle på valpekurs. Vi begynte heller ikke med ordentlig båndtrening før dette, da hun liksom var for liten. Etter min mening bør de ikke bruke bånd hvis de baaare drar og «kveles». Så da er det bedre å vente til de blir litt eldre og man har trent på kontakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Men halsbånd er kjekt å ha hvis dere skal øve på å gå pent i bånd, for eksempel «gå i byen» eller lignende. Det er også ofte et krav på valpekurs og andre hundekurs at de skal ha halsbånd og vanlig leiekobbel.

Man kan helt fint lære hunden å gå pent  i sele, og et kurs som krever halsbånd hadde jeg styrt langt unna.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Colargol said:

Langline ja. Det er kanskje kjekt å ha!

Men nytt spørsmål dukket opp: trenger de både halsbånd og sele? Bruker hunder i dag halsbånd hele tiden (ca hundre år siden jeg sist hadde hund, og hun hadde halsbånd på hele tiden, men er usikker på om det er vanlig i dag?)

Gjør det du tenker du er komfortabel med du ? jeg synes det er praktisk med begge deler, hver til sitt bruk/situasjon. Det er på ingen måte uvanlig eller unormalt og bruke halsbånd, selv om mange liker å bruke sele på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Colargol skrev:

Langline ja. Det er kanskje kjekt å ha!

Men nytt spørsmål dukket opp: trenger de både halsbånd og sele? Bruker hunder i dag halsbånd hele tiden (ca hundre år siden jeg sist hadde hund, og hun hadde halsbånd på hele tiden, men er usikker på om det er vanlig i dag?)

Jeg bruker sele på tur, men jeg har på halsbånd mye egentlig både inne og ute når hunden er ung fordi jeg bruker det litt forskjellig. For eksempel synes jeg det er greit å lære valpen å følge når jeg tar i halsbåndet. Noen ganger var det et hjelpemiddel for å holde han i ro og sånn, men jeg bruker aldri langline i halsbånd. Jeg binder aldri fast i halsbånd, og jeg bruker ikke halsbånd på tur før jeg vet at hunden ikke trekker i det. Jeg bruker halsbånd på trening. Så begge deler er greit til hvert sitt bruk, og du må føle på hva du synes er best :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Hvorfor?

For meg sier det noe om manglende kompetanse hos instruktør dersom man ikke klarer å trene hund like godt i sele som i halsbånd. Min erfaring er at denne type instruktører bruker halsbånd fordi det gir bedre kontroll gjennom å kunne påføre hunden ubehag ved rykk og napp (hva oppnår man ellers med halsbånd som ikke kan trenes med sele?), og for meg er det i alle fall helt uaktuelt å ha noe ned den type trening å gjøre.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

For meg sier det noe om manglende kompetanse hos instruktør dersom man ikke klarer å trene hund like godt i sele som i halsbånd. Min erfaring er at denne type instruktører bruker halsbånd fordi det gir bedre kontroll gjennom å kunne påføre hunden ubehag ved rykk og napp (hva oppnår man ellers med halsbånd som ikke kan trenes med sele?), og for meg er det i alle fall helt uaktuelt å ha noe ned den type trening å gjøre.

Det er mulig noen instruktører bruker halsbåndet for kontroll, men de gangene jeg har opplevd at kurs «krever» både halsbånd og sele, så har det ikke vært tilfellet. Da har det vært med en tanke om at hunden skal lære at når halsbåndet er på, så betyr det at den skal gå pent, uten å trekke, mens med sele så skulle den vite at den hadde mer frihet. Personlig ble dette skillet unaturlig for meg og jeg gjør det ikke slik, men det var på ingen måte lagt opp til at man skulle kontrollere hunden gjennom ubehag. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

For meg sier det noe om manglende kompetanse hos instruktør dersom man ikke klarer å trene hund like godt i sele som i halsbånd. Min erfaring er at denne type instruktører bruker halsbånd fordi det gir bedre kontroll gjennom å kunne påføre hunden ubehag ved rykk og napp (hva oppnår man ellers med halsbånd som ikke kan trenes med sele?), og for meg er det i alle fall helt uaktuelt å ha noe ned den type trening å gjøre.

Støtter kommentaren over! De to hundeskolene jeg har vært på anbefalte at man brukte halsbånd på kurs for å skille mellom «nå kan vi gå litt mer fritt og snuse der vi vil» til «nå skal vi trene og søke kontakt med eier». Det var forsåvidt ikke slik at det ikke var lov å bruke sele, men de anbefalte halsbånd. Også fordi at du har båndet litt nærmere hodet til hunden og dermed har gode forutsetninger for kontakt med hunden på stramt bånd. Men som nevnt synes ikke jeg man skal bruke halsbånd med mindre man har trent en del kontakt med hunden og dermed har kontroll på at den ikke trekker hit og dit. Dette opplever jeg også kursinstruktører som opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunnivamb said:

Støtter kommentaren over! De to hundeskolene jeg har vært på anbefalte at man brukte halsbånd på kurs for å skille mellom «nå kan vi gå litt mer fritt og snuse der vi vil» til «nå skal vi trene og søke kontakt med eier». Det var forsåvidt ikke slik at det ikke var lov å bruke sele, men de anbefalte halsbånd. Også fordi at du har båndet litt nærmere hodet til hunden og dermed har gode forutsetninger for kontakt med hunden på stramt bånd. Men som nevnt synes ikke jeg man skal bruke halsbånd med mindre man har trent en del kontakt med hunden og dermed har kontroll på at den ikke trekker hit og dit. Dette opplever jeg også kursinstruktører som opptatt av.

Men så er det ikke alle som ønsker å bruke halsbånd på sine hunder. Jeg bruker aldri halsbånd på min. Og dermed er det uaktuelt for meg å gå på kurs der halsbånd er et krav, som var den kommentaren jeg svarte på. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 6.12.2018 at 4:02 PM, tillien said:

Det er mulig noen instruktører bruker halsbåndet for kontroll, men de gangene jeg har opplevd at kurs «krever» både halsbånd og sele, så har det ikke vært tilfellet. Da har det vært med en tanke om at hunden skal lære at når halsbåndet er på, så betyr det at den skal gå pent, uten å trekke, mens med sele så skulle den vite at den hadde mer frihet. Personlig ble dette skillet unaturlig for meg og jeg gjør det ikke slik, men det var på ingen måte lagt opp til at man skulle kontrollere hunden gjennom ubehag. Tvert i mot.

 

On 6.12.2018 at 7:09 PM, Sunnivamb said:

Støtter kommentaren over! De to hundeskolene jeg har vært på anbefalte at man brukte halsbånd på kurs for å skille mellom «nå kan vi gå litt mer fritt og snuse der vi vil» til «nå skal vi trene og søke kontakt med eier». Det var forsåvidt ikke slik at det ikke var lov å bruke sele, men de anbefalte halsbånd. Også fordi at du har båndet litt nærmere hodet til hunden og dermed har gode forutsetninger for kontakt med hunden på stramt bånd. Men som nevnt synes ikke jeg man skal bruke halsbånd med mindre man har trent en del kontakt med hunden og dermed har kontroll på at den ikke trekker hit og dit. Dette opplever jeg også kursinstruktører som opptatt av.

Men det må vel være opp til fører selv å velge? Instruktør kan godt si at "vi anbefaler å skille mellom halsbånd = trening og sele = tur", men å kreve det blir for dumt (og antyder andre baktanker, mener jeg). Jeg har skilt mellom sele og halsbånd på den ene hunden, men ikke den andre. Den eneste grunnen jeg ser til å bruke halsbånd eri en del treningssammenhenger er når man skal ha av alt utstyr i konkurranse, og det er kjappere å svippe halsbåndet over hodet til hunden enn å ta av/på sele.

Med valp hadde jeg bare startet med sele, og eventuelt gått over til halsbånd i konkurransetreningen når man begynner å bli konkurranseklar.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

 

Men det må vel være opp til fører selv å velge? Instruktør kan godt si at "vi anbefaler å skille mellom halsbånd = trening og sele = tur", men å kreve det blir for dumt (og antyder andre baktanker, mener jeg). Jeg har skilt mellom sele og halsbånd på den ene hunden, men ikke den andre. Den eneste grunnen jeg ser til å bruke halsbånd eri en del treningssammenhenger er når man skal ha av alt utstyr i konkurranse, og det er kjappere å svippe halsbåndet over hodet til hunden enn å ta av/på sele.

Med valp hadde jeg bare startet med sele, og eventuelt gått over til halsbånd i konkurransetreningen når man begynner å bli konkurranseklar.

Ja, jeg har nok blitt misforstått litt her. 

Ved de to hundeskolene jeg har gått på har «halsbånd og leiekobbel» stått på lista over ting vi som eiere skal ha med - av den hensikt at det er kjekt å bruke til treninga. Men dersom noen ønsker å bruke andre ting så får man selvsagt lov til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

 

Men det må vel være opp til fører selv å velge? Instruktør kan godt si at "vi anbefaler å skille mellom halsbånd = trening og sele = tur", men å kreve det blir for dumt (og antyder andre baktanker, mener jeg). Jeg har skilt mellom sele og halsbånd på den ene hunden, men ikke den andre. Den eneste grunnen jeg ser til å bruke halsbånd eri en del treningssammenhenger er når man skal ha av alt utstyr i konkurranse, og det er kjappere å svippe halsbåndet over hodet til hunden enn å ta av/på sele.

Hva instruktører gjør og tenker rundt om i landet vet jeg ikke, men på det valpekurset jeg var på så var det definitivt ikke noen baktanker.

Det var heller ikke noe reelt krav på annen måte enn at man ble bedt om å ta med halsbånd og det ble brukt litt tid på det en av kurskveldene. Om man ikke hadde halsbånd så kunne man jo fint bare lære hunden å gå pent i sele i stedet. Prinsippet er jo det samme når det skal øves inn. Som sagt så ble dette skillet unaturlig for meg, jeg bruker sele uansett.

PS Leste gjennom kursmateriellet for å se om jeg fant begrunnelsen for å gjøre denne delingen. Så vidt jeg forstår så er det rett og slett ment som en hjelp i innlæringsfasen. Da kan man være 100% konsekvent når man velger å koble på halsbåndet og hunden skjønner ganske raskt hva som forventes, ellers så maser man ikke noe med det når selen er på og man kan være så slurven man bare vil uten å ødelegge treninga. Da formoder jeg at man etterhvert legger på verbal kommando slik at det å gå pent kan kreves uansett hva kobbelet er festet i - eller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...