Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalinger til rase? Dvergschnauzer?


Drømmeromhund
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å skaffe hund, men trenger tips og råd om valg av rase! det må være en barnevennlig rase (jeg har små barn), ikke for stor, helst allergivennlig (vet at ingen rase er allergi «fri») pga familie som har allergi. Viktig at hunden også passer til en aktiv livsstil, jeg liker å jogge/gå på langrenn. Har lest om mange raser og pekt meg ut dverg schnauzer:) men usikker på om den er for liten for å bli med på løping/langrenn? Eller er det og noen andre raser som kan passe? Jeg er i full jobb, så må tåle 8 t hjemme helst. I starten tar jeg den med i bilen og lufter i lunsjen tenkte jeg.

tips ? Råd? Andre raser jeg bør vurdere? Aldri eid hund før men vokst opp med at besteforeldre hadde hund, mye med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min erfaring er at dverg snauzeren er en robust og hardfør liten sak. De som jeg møter i nabolaget her bor alle med barn i skolealder. Alle av dem bjeffer veldig ved passering av andre hunder, og gir svært høylytt beskjed hvis de ser en hund på veien hvis de er på tomta si. 

Mer enn dette vet jeg ikke om rasen. Jeg vil anbefale deg å ta direkte kontakt med oppdrettere av rasen.

De tåler svært godt mye mosjon, så ikke vær redd for det. Ta hunden med på ski turer og joggeturer. 

Andre terrier raser kan være border terrier og carin terrier? Mulig også welsh terrier og norwich og norfolk terrier, men disse tre siste er ganske sjeldene raser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med dvergschnauzer og har gode venner med dvergschnauzere. Superfotte hunder! Definitvt en sprek, liten hund som kan være med på det meste av fjellturer og ski- og løpeturer. Har ikke inntrykk av at seperasjonsangst er et utbredt problem, de jeg kjenner håndterer ihvertfall fint å være alene hjemme en arbeidsdag. Men ja, ha en plan for den første perioden (som ofte kan være lengre enn man tror, eller håper på).

Som @Silyeah skriver, de kan bjeffe en del - men det er ikke umulig å trene mer eller mindre vekk. Både mine venner, og flere av dvergschnauzereierne i nabolaget, har lagt ned en del tid i dette og har fått hunder som kan passere andre hunder uten å lage stor ståhei. De krever en del pelsarbeid. Bein, skjegg og bryst bør gres flere ganger i uken for å holdes flokefritt når det er litt lengde på det og resten av pelsen nappes (med god pelskvalitet og god oppfølging kan noen "rullere" pelsen ved å gre jevnlig med en spesiell kam slik at de ikke trenger å nappes helt ned).

Ta kontakt med oppdrettere du liker og møt flere individer. Gjerne i forskjellige miljøer. Snakk med noen som eier dvergschnauzere, men ikke driver oppdrett. Da finner du nok fort ut om det er en rase som kan passe deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...