Gå til innhold
Hundesonen.no

Masseslagsmål i Oslo - Sparket hund i tjeneste


pippin
 Share

Recommended Posts

Hva synes dere om dette? Synes dere mannen må gå i forsvar å sparke hunden?

Mannen som sparker sier han ble så sjokkert, mens han som bystander stod å filmet slosskampen på stedet, da en politimann med hund kom mot han og sparket/dyttet han med foten for å få han til å forlate stedet at mannen forsvarte seg selv med å sparke hunden politimannen gikk med. Mannen hadde flere ganger blitt fortalt at han måtte forlate stedet uten å høre på politiet. 

Her mener jeg HELT klart at det ikke er gjort noe feil fra politiets sin side, og at mannen skulle ha forlatt stedet istedet for å stå å filme slosskampen. Å skylde på sjokk når man gjentatte ganger har fått beskjed om å pelle seg vekk blir for meg å finne på en unnskyldning for at han gjorde som han gjorde. 

https://www.vgtv.no/video/166780/sparker-politihund-etter-masseslagsmaal

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, hallo. Her er politiet på jobb, og forsøker å løse en potensielt farlig situasjon på en god måte, og så står du i veien og bidrar til å lage kaos og du får gjentatte beskjeder om å komme deg vekk? Da er det din egen feil, politiet gjorde jobben sin. Filmingen er vel også en del av problemet, som bidrar til å opprettholde situasjonen med mye slossing, som så deles på sosiale medier. 

  • Like 4
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Quack said:

Nei altså, hallo. Her er politiet på jobb, og forsøker å løse en potensielt farlig situasjon på en god måte, og så står du i veien og bidrar til å lage kaos og du får gjentatte beskjeder om å komme deg vekk? Da er det din egen feil, politiet gjorde jobben sin. Filmingen er vel også en del av problemet, som bidrar til å opprettholde situasjonen med mye slossing, som så deles på sosiale medier. 

Dette! Spesielt den siste delen. Du kan påstå at du er så uskyldig du bare vil, men jeg er tilbøyelig til å tro at personen var der ene og alene for å filme - fordi dette skal deles i etterkant. Det gjør deg faktisk like delaktig som de som aktivt sloss.

Det er for øvrig vanskelig å si ut ifra en film, selvfølgelig, men for meg ser det ut som om han sparker målrettet etter den (relativt) rolige hunden. Den virket kanskje lettere å skade enn politimannen? Selvforsvar var det ihvertfall ikke, da har du misforstått begrepet. Enda godt angrep på politihund i arbeid regnes som angrep på offentlig tjenestemann!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person går løs på en politimann, har politimannen rett på å forsvare seg og ta mannen med makt. Så her skulle hunden ha fått lov å forsvare seg med å sette tenna i leggen eller armen hans!  Det har han fortjent.   

(antar den ikke fikk det, har ikke sett videoen da. Liker ikke se vold)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir helt matt altså.. Så denne saken forleden og var også dum nok til å lese kommentarene. Kan ikke si annet enn at det står dårlig til med intelligensen rundt om... Når vi er mer opptatt av våre rettigheter(som vi tror vi har iallefall) til å stå å filme og forstyrre politiet enn å gå vekk å la de gjøre jobben sin... Jeg hørte ikke med lyd så aner ikke hva som ble sagt eller ikke sagt, men sparket kom nå ikke med en gang og var ikke spesielt dramatisk akkurat. Og fyren gjorde ingen tegn til å ta hintet å stikke hverken før eller etter. Å det sparket han sendte i retur var hardt og på ingen måte noen refleks handling etter selv å ha blitt "sparket". Ikke har situasjonen spesielt truende heller. 

Og å henge seg opp i at man blir dyttet med en fot.. Eh, ja, mannen står med ei sinna bikkje i hånda, alternativet til foten hadde vært å risikere å bli bitt?og hadde politiet vært dust så hadde han jo iallefall bare latt bikkja bite når det sparket kom. Håper vedkommende får seg en passe saftig bot og kanskje noen dager soning og. Dust.

 

21 minutes ago, Djervekvinnen said:

Hvis en person går løs på en politimann, har politimannen rett på å forsvare seg og ta mannen med makt. Så her skulle hunden ha fått lov å forsvare seg med å sette tenna i leggen eller armen hans!  Det har han fortjent.   

(antar den ikke fikk det, har ikke sett videoen da. Liker ikke se vold)

Nei, hunden ble løftet vekk. De vil nok ikke bruke hundene unødig først og fremst også blir det jo selvsagt litt mer styr med det på en travel plass med mye folk rundt og en ellers prekær situasjon som skulle løses. Men helt enig med deg, hadde vært til pass for han. Jaggu går det nedover med IQ'en på mennekseheten. Bare det å sparke en politimann med hund (eller hunden) er ganske dumt, samme hvilken årsak man evt måtte ha. De biter og det er vondt liksom..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Djervekvinnen said:

Hvis en person går løs på en politimann, har politimannen rett på å forsvare seg og ta mannen med makt. Så her skulle hunden ha fått lov å forsvare seg med å sette tenna i leggen eller armen hans!  Det har han fortjent.   

(antar den ikke fikk det, har ikke sett videoen da. Liker ikke se vold)

De skal ikke bruke unødig makt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, patricia said:

De har vel ikke lov å bruke makt i det hele tatt ? Hvorfor ble ikke denne tosken ført vekk med et godt tak i nakken og fratatt telefonen? Han hindret jo politiet i å gjøre jobben sin !

Det bars jo raskt i den retningen etter sparket :P 

 

Edit: Men det var nok fordi at han som var ledig og skulle få han vekk sto med hund. Det krever litt å holde kontroll på hunden som regel i slike opprørte situasjoner så da var det tilsnakk og deretter en fot og et dytt med den som var det beste, og eneste egentlig, alternativet. Helt til han sparket. Da ble det grus, håndjern og eskorte.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødig makt nei, men blir man overfalt må man kunne gjøre noe.  :ermm: Eller hvis noen nekter for å bli bortvist og tyr så til motstand. Jeg var på konsert forrige helg i Praha og der var det en forbannet fyr som ikke kom inn pga overfylt lokale, og det var 3 politimenn som lå oppå vedkomne og de brukte batong på han i tillegg fordi han var helt rabiat.  Akkurat i dette tilfellet kunne det kanskje virke som litt unødig makt, men tviler for at denne fyren  bare stod der og slang med kjeften. (fikk ikke med meg selve "angrepet" og dette så jeg på film i ettertid)

Jeg synes at mange får oppføre seg for dårlig, og at det burde få større konsekvenser for folk å oppføre seg sånn. Greit nok at vi ikke vil ha amerika tendenser eller voldelig politi, men norsk politi kan være litt vel rolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mange folk som som ikke klarer å høre på politiet. Vi er for opptatte med å filme og få med oss ting vi kan skryte av på sosiale media at vi har sett, istedet for å faktisk prøve å gjøre jobben lettere for politiet og andre redningstjenester. Det er litt skremmende! Og ikke minst så utrolig idiotisk av folk å holde på sånn som denne slosskampen... Jeg skjønner ikke hva det er folk prøver å bevise for seg selv og andre med å ha slik oppførsel...! Hunden glefser etter foten til mannen rett etter sparket, men han blir dyttet vekk og hunden blir holdt under kontroll mens mannen blir ført vekk av politiet. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært lite sympati for folk som «møtes for å sloss» og enda mindre sympati for folk som angriper politiet når politiet forsøker å stoppe slik meningsløs aktivitet. Jeg har også lite sympati for folk som sparker hunder. Men jeg kan likevel forstå at om man blir angrepet av en politihund så slår noen reflekser inn uavhengig av om man anser seg selv som skyldig eller uskyldig. Med det som forbehold så ser det vel egentlig ut som at tullingen bare fyrer avgårde et spark for å skade en hund som ikke har angrepet (eller hva nå politiet kaller slikt) i det hele og store. Tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off topic, men: Det er ikke noen pusekatt den bikkja der altså! Ikke et kny, og fokuserer på oppgaven sin til tross. Flott å se! 

På 7.11.2018 at 2:18 PM, Djervekvinnen skrev:

Unødig makt nei, men blir man overfalt må man kunne gjøre noe.  :ermm: Eller hvis noen nekter for å bli bortvist og tyr så til motstand. Jeg var på konsert forrige helg i Praha og der var det en forbannet fyr som ikke kom inn pga overfylt lokale, og det var 3 politimenn som lå oppå vedkomne og de brukte batong på han i tillegg fordi han var helt rabiat.  Akkurat i dette tilfellet kunne det kanskje virke som litt unødig makt, men tviler for at denne fyren  bare stod der og slang med kjeften. (fikk ikke med meg selve "angrepet" og dette så jeg på film i ettertid)

Jeg synes at mange får oppføre seg for dårlig, og at det burde få større konsekvenser for folk å oppføre seg sånn. Greit nok at vi ikke vil ha amerika tendenser eller voldelig politi, men norsk politi kan være litt vel rolige.

Det er ikke politiets oppgave å straffe folk, eller å bruke makt fordi noen "fortjener det". Politiet skal bruke makt for at formålet med tjenestehandlingen oppnås - i dette tilfellet at personen som filmer fjerner seg. Å la en politihund bite er et veldig inngripende maktmiddel. Selv om bruk av hund (bitt) ikke er tatt inn i maktpyramiden, så sies det at dette maktmiddelet ligger under bruk av skytevåpen (!!) Det skal derfor naturligvis litt til at politiet lar en hund bite. Tjenesten ble flott utført med langt lempeligere middel 

Jeg synes bruken av makt her ser ut til å være helt etter boka. Maktmidlene som brukes er forholdsmessige - hverken for milde eller for strenge. Det er faktisk slik at hvis et lempeligere maktmiddel er tilstrekkelig så er det ulovlig å bruke et strengere maktmiddel. Selv om en gjerningsperson slår en politimann betyr ikke det nødvendigvis at han har lov til å slå tilbake, og sånn tenker jeg det må være. 

På 7.11.2018 at 1:43 PM, patricia skrev:

De har vel ikke lov å bruke makt i det hele tatt ? Hvorfor ble ikke denne tosken ført vekk med et godt tak i nakken og fratatt telefonen? Han hindret jo politiet i å gjøre jobben sin !

Har ikke politiet lov til å bruke makt? Hva mener du med det? 

Han ble jo ført vekk, høyst sannsynlig pågrepet og (hvertfall) siktet for vold mot offentlig tjenestemann. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...