Gå til innhold
Hundesonen.no

Alkohol rundt hunden


Dharma
 Share

Recommended Posts

Det kom meg plutselig for øre at en av mine hundepassere har en mann som i perioder drikker mye. 

De har passet min hund jevnlig et par års tid. Jeg kjenner de ikke fra tidligere. 

Det er ingen tvil om at min hund trives svært godt hos dem og det er stor glede ved overlevering. Hver gang. 

Jeg har forhørt meg om hvordan mannen oppfører seg når han drikker og har fått fortalt at han er rolig. 

Hva tenker folket om dette? 

Mine tanker: Hunden min har det tydelig godt der og vil tilbake. 

Fruen i huset har kanskje godt av å ha noen andre å fokusere på, altså min hund, i en vanskelig familiesituasjon. 

Jeg vet ikke om han drikker når de har min hund. Men jeg vet at de noen ganger ikke drar på familietreff og istedenfor vil ha hunden min og jeg tenker jo mitt om grunnen til at de blir hjemme. 

I og med at mannen beskrives som rolig når han drikker og min hund ikke viser tegn til ubehag ved å skulle dit har jeg tenkt at det ser ut til å gå greit. 

Jeg får ofte bilder av at de er på turer sammen alle tre og jeg vet at fruen i huset er både mild og veldig snill og egnet som hundepasser. 

Jeg vet også at hunden min får ligge i sengen sammen med dem. 

Jeg var bare ikke klar over denne situasjonen med mannen. 

Jeg har møtt han, hyggelig og andre beskriver han som behagelig å omgås til vanlig. Og altså rolig og fredelig når han drikker. 

Likevel ønsker jeg innspill fra dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med det. Så lenge de er greie med hunden, så spiller det ikke noen rolle at de/han drikker alkohol. Vi har selv fest hjemme av og til, og da er hundene med. De synes bare det er stas, for det er så mange som vil kose og mange fang å ligge på. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en greie for meg, så lenge de kan å oppføre seg. Evt er to stk hvor en av dem er oppegående nok til å skjerme hunden ved behov. Jeg kan selv ha hundene hjemme i festlige lag. Og de fleste kan jo og oppføre seg selv om de har drukket litt. Spesielt om man bare sitter hjemme og tar seg noen øl eller noe sånt uten mye annet som skjer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Oppfatter det ikke som i startinnlegget at passer bare tar seg etpar øl iløpet av en kveld akkurat, og hvis det er slik at han blir svært beruset, er det ikke greit i mine øyne. 

Hvorfor er det et problem hvis hunden ikke bryr seg?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sprettballen said:

Hvorfor er det et problem hvis hunden ikke bryr seg?

Det vet jo ingen av oss noe som helst om? Mennesker i svært påvirket tilstand blir naturlig nok uberegnelige og det hører ikke sammen med å samtidig ha ansvaret for en hund mener jeg. Hunder blir veldig påvirket av våres sinnstilstand, så har ingen tro på at en hund ikke blir noe påvirket av svært berusede mennesker. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Det vet jo ingen av oss noe som helst om? Mennesker i svært påvirket tilstand blir naturlig nok uberegnelige og det hører ikke sammen med å samtidig ha ansvaret for en hund mener jeg. Hunder blir veldig påvirket av våres sinnstilstand, så har ingen tro på at en hund ikke blir noe påvirket av svært berusede mennesker. 

Dette er jeg helt enig i. Jeg tror at de fleste hunder takler å være sammen med fulle folk av og til, men jeg ville aldri latt noen som drikker mye ha ansvaret for min hund. Jeg tolket det også som at det ikke bare var litt av og til  

Men de er jo to, og stoler du nok på venninnen din til at du vet hun tar med hunden og går et annet sted eller finner på noe annet så ville jeg fortsatt latt de passe og ikke tenkt noe særlig på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke hundepasseren selv, men mannen som drikker. Selv om jeg ikke tror det er direkte skadelig så ville jeg nok ikke latt noen med et alkoholproblem ha ansvaret for hunden - det gjør jo noe med beslutningsevne og ansvarsfølelse - men så lenge det er en edru hundepasser der ville jeg ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Det vet jo ingen av oss noe som helst om? Mennesker i svært påvirket tilstand blir naturlig nok uberegnelige og det hører ikke sammen med å samtidig ha ansvaret for en hund mener jeg. Hunder blir veldig påvirket av våres sinnstilstand, så har ingen tro på at en hund ikke blir noe påvirket av svært berusede mennesker. 

Jeg går ut i fra det TS skriver. Hun sier hunden liker å være der og blir glad for å se disse passerne. Dessuten er det ikke mannen som har eneansvaret for hunden. Og uberegnelige? Hva mener du med det? Man kan da være grei med hunden selv om man er beruset. Det er ikke noe automatikk i at hunden blir behandlet dårlig bare fordi eier/passer er beruset.

Jeg kan bare snakke for egne hunder, men de blir ikke noe nervøse eller redde av å være rundt berusede mennesker hos oss. 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er den edru kvinnen som er den som faktisk passer hunden? At det sitter en (antatt) rolig, full mann i den samme bopelen tror ikke jeg heller at hunden tar skade av. Noe av problemet med folk med rusproblemer er vel at de kan finne på å glemme å mate og lufte hunden - mer enn at hunden blir så fryktelig redd av oppførselen. Det blir vel ikke alltid så mye struktur i hverdagen når man går (be)rusa rundt. Forutsatt at de ikke er utagerende, selvfølgelig. Det vil jo ikke være et problem i dette tilfellet, virker det som. Hunden ser tvert imot ut til å være veldig fornøyd. Den blir aktivisert, priorert og er en del av familien mens den er der.

Hvis TS allikevel har en dårlig magefølelse - og det tenker jeg at du kanskje har, siden du er her - så ville jeg sett etter noen andre faste passere. Men det går mer på hvorvidt du klarer å slappe av eller ikke, mens hunden din er der. At den eventuelt er en trøst for kvinnen synes jeg ikke du skal tenke så mye på. Det er ikke ditt ansvar å gi henne en krykke, i form av et levende vesen, i et potensielt destruktivt forhold. Selv om det kanskje føles litt sånn., siden du nå på et vis er blitt involvert i deres relasjon. Jeg tenker at du kanskje kan hjelpe henne mer ved å faktisk si det som det er - at du vil finne andre hundepassere fordi du ikke vil la hunden være der sammen med den alkoholiserte mannen. Hvis du går for det alternativet, da.

Endret av Nimbus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Min hund hadde sannsynligvis ikke brydd seg nevneverdig, hun synes alle mennesker er en festlig ny bestevenn uansett hva de måtte være påvirket av. Jeg derimot er ikke så interessert i at hun skal omgås mennesker som ruser seg, så personlig hadde jeg nok funnet en annen hundepasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Sprettballen said:

Jeg går ut i fra det TS skriver. Hun sier hunden liker å være der og blir glad for å se disse passerne. Dessuten er det ikke mannen som har eneansvaret for hunden. Og uberegnelige? Hva mener du med det? Man kan da være grei med hunden selv om man er beruset. Det er ikke noe automatikk i at hunden blir behandlet dårlig bare fordi eier/passer er beruset.

Jeg kan bare snakke for egne hunder, men de blir ikke noe nervøse eller redde av å være rundt berusede mennesker hos oss. 

Når de bor sammen, er det jo begge som passer hunden.

Mennesker i veldig ruset tilstand opptrer annerledes og kan finne på å gjøre ting de aldri ville ha gjort edru. 

Om det bare var så vel som at det var en automatikk i at hunden blir glad for å se en person = vedkommende kan da aldri ha vært ufin eller opptrådt truende ovenfor hunden...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Når de bor sammen, er det jo begge som passer hunden.

Mennesker i veldig ruset tilstand opptrer annerledes og kan finne på å gjøre ting de aldri ville ha gjort edru. 

Om det bare var så vel som at det var en automatikk i at hunden blir glad for å se en person = vedkommende kan da aldri ha vært ufin eller opptrådt truende ovenfor hunden...

Ingen selvfølge at begge passer hunden selv om man bor under samme tak, vel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Når de bor sammen, er det jo begge som passer hunden.

Mennesker i veldig ruset tilstand opptrer annerledes og kan finne på å gjøre ting de aldri ville ha gjort edru. 

Om det bare var så vel som at det var en automatikk i at hunden blir glad for å se en person = vedkommende kan da aldri ha vært ufin eller opptrådt truende ovenfor hunden...

Klart, men det er også en viss forutsigbarhet. Noen blir aggressive av spirt, andre takler det helt fint. Noen blir mer hissige når de drikker, andre blir ikke. Jeg skjønner ikke argumentet ditt. Hvis mannen er rolig når han drikker, så ser jeg ikke problemet. Vi snakker ikke om "alle andre", men om akkurat den personen.

Selv blir jeg verken aggressiv, voldelig eller på noen måte ufin når jeg selv er beruset. Jeg er ganske rolig av meg og evt. bare mer sosial. Jeg hadde ikke plutselig begynt å være slem med hundene mine, bare fordi jeg var beruset, fordi jeg blir ikke sånn når jeg drikker. Jeg er nok heller bare hakket mer raus med chipsen ovenfor hundene akkurat når jeg drikker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Jeg henger meg litt opp i to ting du skriver: "det har kommet meg for øret" og at du tenker ditt om hvorfor de holder seg hjemme. Du vet kanskje ikke så veldig mye om hva som egentlig er situasjonen? Men du har en del antagelser. Vær forsiktig med hvilke briller du tolker ting gjennom. 

Berusede mennesker er ikke noe min hund reagerer på, og jeg kan fint ta meg noen glass rødvin selv om hunden min er hjemme. Jeg hadde ikke tenkt noe mer over det når det ikke forekommer vill festing når de passer hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Om det bare var så vel som at det var en automatikk i at hunden blir glad for å se en person = vedkommende kan da aldri ha vært ufin eller opptrådt truende ovenfor hunden...

Så sant, så sant..

Personlig ville jeg ikke latt noen som drikker mens de var hundepassere passet hund. Selv om alkoholinntak kan gi seg veldig ulike utslag fra person til person. Hva slags dynamikk det er mellom paret det her er snakk om, er vel også  av en viss interesse her. Hvem er ‘sjefen’ i huset? Mannen eller kona? Hvis det er mannen hadde jeg vært svært skeptisk, i og med at han er rusmisbrukeren her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, QUEST said:

Så sant, så sant..

Personlig ville jeg ikke latt noen som drikker mens de var hundepassere passet hund. Selv om alkoholinntak kan gi seg veldig ulike utslag fra person til person. Hva slags dynamikk det er mellom paret det her er snakk om, er vel også  av en viss interesse her. Hvem er ‘sjefen’ i huset? Mannen eller kona? Hvis det er mannen hadde jeg vært svært skeptisk, i og med at han er rusmisbrukeren her. 

Nå er det vel ikke hundepasseren som drikker her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det jeg vet om denne situasjonen av sikre kilder, som forteller meg mer enn jeg kan si her. Opplever ikke at jeg har spesielt mange antakelser rundt dette utover det jeg har hørt fra andre som vet mer enn meg. Hva jeg har trodd og tenkt om hvorfor de plutselig holder seg hjemme og likevel kan passe min hund har jeg fått bekreftet at var riktig. Det er ikke hundepasser som har fortalt meg at mannen drikker og at situasjonen er som den er, det fikk jeg høre helt tilfeldig og ble derfor litt sjokkert med en gang. Hadde behov for å lufte saken før jeg fikk vite mer etter at hunden hadde vært der på nytt for litt siden. 

Mannen har ikke ansvaret for hunden, og situasjonen virker for meg grei slik jeg har blitt forklart den,og slik hunden min reagerer både ved henting og levering. Jeg kunne nok tenkt meg at hundepasser jeg ikke kjenner fra før hadde vært ærlig fra starten av og sagt det som det var, men samtidig hadde jeg nok ikke tatt sjansen om jeg visste det den gangen. Jeg har bare fått gode referanser på selve hundepasseren, og er helt trygg på henne. 

Alkoholproblemet her har vart i flere tiår. Men det er ikke hver dag, ikke hver helg. Og det er ikke sikkert det foregår så mye når hunden min er der. 

Forrige gang var det ingen alkohol har jeg fått vite. 

Hunden min er overlykkelig hver eneste gang det er hundepasser tid, så jeg får forholde meg til de reaksjonene jeg ser som utelukkende er positive. Og skulle det endre seg vil jeg selvfølgelig avslutte med en gang. 

Endret av Dharma
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...