Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp lagt inn over natten med væske intravenøst


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen ideer om hva dette kan være?

Valpen min på 5 mnd kastet opp en gang i går formiddag, bare magesyre. Ga henne litt kokt ris og Provit storfe og hun virket i fin form resten av dagen. I dag kastet hun opp bare magesyre igjen og nektet og spise eller drikke noe, allmenntilstanden ble bare verre og verre så vi dro på veterinær-vakta. Etter å ha sittet der mange timer er hun nå lagt inn over natten for å få væske intravenøst fordi hun er så dehydrert.

Blodprøver er fine, de skal vurdere om de skal ta røntgen i løpet av kvelden. Hun var skikkelig slapp og dårlig, og jeg sitter her og klarer ikke roe meg selv om hun er i gode hender. Jeg er livredd for at det skal være noe veldig alvorlig, men det virket ikke som om veterinærene var noe særlig bekymret. Hun veide 3 kg sist jeg veide henne, og i dag veide hun 2.8kg, så har nok gått ned litt i vekt de siste dagene.. Noen som vet hva dette kan være? Tror ikke hun kan ha spist noe farlig, men det er jo vanskelig å si, de er jo så raske disse små.. 

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva det kan være. Jeg var inne med noe lignende med valpen min når han var 3 mnd gammel. Han kastet opp masse og hadde fryktelig dårlig matlyst. Han kastet opp det han fikk i seg. Her trodde vi at han hadde spist noe som blokkerte tarmen, men fant ikke noe på røntgen når vi tok det. Han fikk kvalmestillende og spesialfôr. Han ble frisk igjen etter han fikk kvalmestillende. Jeg venter på journalen fra vet-besøket, så jeg vet egentlig ikke hva hun tror kan ha vært galt, men vil bare svare deg som en trøst på at det ikke trenger å være så alvorlig. Sånt skjer noen ganger, men hunden er nok i trygge hender hos veterinær. :hug:

Endret av litchi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, litchi skrev:

Det er vanskelig å si hva det kan være. Jeg var inne med noe lignende med valpen min når han var 3 mnd gammel. Han kastet opp masse og hadde fryktelig dårlig matlyst. Han kastet opp det han fikk i seg. Her trodde vi at han hadde spist noe som blokkerte tarmen, men fant ikke noe på røntgen når vi tok det. Han fikk kvalmestillende og spesialfôr. Han ble frisk igjen etter han fikk kvalmestillende. Jeg venter på journalen fra vet-besøket, så jeg vet egentlig ikke hva hun tror kan ha vært galt, men vil bare svare deg som en trøst på at det ikke trenger å være så alvorlig. Sånt skjer noen ganger, men hunden er nok i trygge hender hos veterinær. :hug:

Å så bra det gikk fint med valpen din! Her kastet hun ikke opp etter hun spiste i går, men hun er jo så liten, så blir fort dehydrert stakkars :( Tusen takk for svar, nå håper vi å få henne frisk og rask, men sikkert litt sliten hjem i morgen. Takk for trøst, dette var ikke noe morro :( :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Maria_ said:

Å så bra det gikk fint med valpen din! Her kastet hun ikke opp etter hun spiste i går, men hun er jo så liten, så blir fort dehydrert stakkars :( Tusen takk for svar, nå håper vi å få henne frisk og rask, men sikkert litt sliten hjem i morgen. Takk for trøst, dette var ikke noe morro :( :hug:

Det kan jo høres ut som det er den klassiske kaster opp på tom mage som herjer her, bare at det påvirker en del mer enn det det ofte gjør. Som regel er det jo bare å gi litt mat eller noe også er alt tilbake til normalen. 

Kan jo være et engangstilfelle at det blir så ille, men spørs om det kan være greit å være litt nøye på at det ikke går for lenge mellom måltider og kanskje hjelpe hunden å få i seg litt ekstra veske i tillegg.håper det går bare fint med den lille. Ikke gøy når det blir slik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Det kan jo høres ut som det er den klassiske kaster opp på tom mage som herjer her, bare at det påvirker en del mer enn det det ofte gjør. Som regel er det jo bare å gi litt mat eller noe også er alt tilbake til normalen. 

Kan jo være et engangstilfelle at det blir så ille, men spørs om det kan være greit å være litt nøye på at det ikke går for lenge mellom måltider og kanskje hjelpe hunden å få i seg litt ekstra veske i tillegg.håper det går bare fint med den lille. Ikke gøy når det blir slik.

Ja det er det jeg tenker også. Tydelig at hun kasta opp pga tom mage.

Jeg reagerte mest på at hun ikke ville få i seg noe væske heller, og at hun ble så slapp så fort. Hun er vanligvis veldig aktiv, så å ikke få så mye kontakt med henne var utrolig skummelt. Men har ikke hørt noe enda, og de skulle ringe hvis hun ble verre, så da krysser vi fingrene for at hun kan komme hjem i morgen tidlig og blir bedre iløpet av de neste dagene.

Blir ikke mye søvn på oss i natt, vet ikke når de kommer til å ringe i morgen. Uff ja, det er veldig skummelt. Måtte avlive den forrige hunden min pga av mageproblemer hvor han kasta opp mye, så kjenner dette er ekstra ekkelt. Fikk helt sammenbrudd på klinikken da de ville ha henne over natten :icon_redface::no: Men hun er i hvert fall i trygge hender. Vi skal følge med veldig nøye fremover!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hentet en veldig medtatt frøken. Hun hadde fått diarè i natt, men stabilisert seg i løpet av formiddagen. Hun er kjempeslapp og sliten. Hun har fått og skal fortsette å få zoolac og ID-fòr + kvalmestillende. Hun har drukket litt vann nå nettopp og spist litt mat av fingeren, men de sprøytemata henne en del før vi hentet, så det er viktigst å få i henne vann. Er hun ikke bedre i morgen tidlig så skal vi dra inn igjen, men håper vi slipper det. De vet ikke hva som har skjedd, men gjetter på et virus eller at hun har spist noe rart. Nå skal vi bare slappe av og kose. Hun hadde hatt det bra der i natt heldigvis :) Tror hun synes det var god å komme hjem :wub: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Høres ut som når tispa vår var syk 6 mnd gammel. 

Kom hjem fra jobb. Hund kasta opp i garden i det vi kom. Diare spruta ut. Så ble hun plutselig bare helt slakk og gikk fra å være energibombe til å nekte å komme ut av huset. Ville ikke stå. Kjørte til vetvakta. Undersøkelser viste ikke no. Kun dehydrering. Nektaa å spise og drikke. Satt noen timer på drypp før vi tok henne med hjem etter 5-6 timer. Skulle overvåke henne iløp av natta. Fikk og spesialfor og diverse medisiner. 

Jeg fikk beskjed om at det var slikt som kunne ramme hunder. Helt normalt, type som omgangsyke hos oss, bare at når det gjaldt valper så tåler de så ekstremt mye mindre. Hunden vår kom seg iløp av dagen etterpå men vi ble bedt om å ta det med ro noen dager likevel. 

Edit: ser det var nesten en måned gammelt innlegg?

Håper alt går fint med hunden din nå?

Endret av Wildlife
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 at 8:21 PM, Wildlife skrev:

Høres ut som når tispa vår var syk 6 mnd gammel. 

Kom hjem fra jobb. Hund kasta opp i garden i det vi kom. Diare spruta ut. Så ble hun plutselig bare helt slakk og gikk fra å være energibombe til å nekte å komme ut av huset. Ville ikke stå. Kjørte til vetvakta. Undersøkelser viste ikke no. Kun dehydrering. Nektaa å spise og drikke. Satt noen timer på drypp før vi tok henne med hjem etter 5-6 timer. Skulle overvåke henne iløp av natta. Fikk og spesialfor og diverse medisiner. 

Jeg fikk beskjed om at det var slikt som kunne ramme hunder. Helt normalt, type som omgangsyke hos oss, bare at når det gjaldt valper så tåler de så ekstremt mye mindre. Hunden vår kom seg iløp av dagen etterpå men vi ble bedt om å ta det med ro noen dager likevel. 

Edit: ser det var nesten en måned gammelt innlegg?

Håper alt går fint med hunden din nå?

Høres ut som valpen vår ja :( Hun hadde diarè i nesten to uker før det stabiliserte seg, men er frisk og rask nå! Rett etter hun ble frisk så knakk hun selvfølgelig en klo da.. Så nå er det skjerm og sokk på enda en stund til :( Ulykkesfugl altså.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...