Gå til innhold
Hundesonen.no

Slanking av hund


Lilo14
 Share

Recommended Posts

Jeg har en yorkshire terrier som bør ned ca 1-1,5 kilo. Problemet er att hun tro det eller ei er kresen på hundemat... vi har nok vært litt for snille med henne og gitt henne litt av hvert siden hun ikke liker tørrfor. Men nå har jeg endelig funnet 2 tørrfor som hun spiser. Det er acana den rosa typen, og royal canin den for fussy appetite. Jeg blander disse og da spiser hun. Men hvor mye tørrfor bør hun ha til dagen? Vi har ca 1 litt lengre tur hver dag, og ellers er hun ute og løper i hagen. Hun er snart 5 år, vi overtok henne for ca 1 år siden. Så hun har spist menneskemat nesten hele sitt liv og hatt lite mosjon. Så det har vært litt mye styr rundt mat. Men nå må vi få orden på situasjonen! Håper noen kan gi meg noen gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt utgangspunkt i det som står på pakken som veiledende, men hadde nok trekt fra litt ettersom de ofte er litt rause på de anbefalingene også får dere se an utviklingen. Går hun ned så er det fint, går hun opp eller holder stabil må dere ta av enda litt mer. Husk å ta utgangspunkt i hundens målvakt når dere ser på den mengde tabellen, Ikke det hun veier nå.

Ellers er det vell ikke det viktigste hva de spiser, men mengde. Dog er det vell vanskelig å få til et fullverdig sammensatt kosthold med div matrester osv. Så pass på mengde. Og de fleste hunder sulter ikke ved matskåla, selv ikke de som vi synes spiser lite. Så ved å bare tilby mat og la hunden bestemme selv vil de aller fleste spise når de trenger det.

Med så mye ekstra på en såpass liten hund tror jeg jeg ville forsøkt å få skvist inn en liten tur ekstra i tillegg(daglig helst, men så ofte som mulig iallefall), for å få litt fortgang i slankinga uten å sulte bikkja helt og for å sørge for at kroppen er så sterk som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan også vurdere å blande inn litt Vom, eller andre råfôrmerker, da spiser de aller fleste hundene også opp tørrfôret sitt! Ellers er det bare å gjøre som @Malamuten
skriver - ta utgangspunkt i hva hun burde veie. Her er grei oversikt over hvordan man kan regne ut hundens kaloribehov. Som det også står der vil selvfølgelig aktivitetsnivå påvirke dagsbehovet. Bruk vekt for å veie maten, 10-20 gram utgjør stor forskjell for en liten hundekropp, men den lille vektforskjellen er sjelden merkbar for oss i f.eks. en kopp!

Jeg ville kanskje vært bittelitt forsiktig med å øke aktivitetsnivået mye mer så lenge hunden er såpass overvektig, da det er ganske belastende for ledd. Underlaget bør ihvertfall være relativt mykt! Det aller beste er nok å få hunden litt ned i vekt først. Men, akkurat som for folk bør hun selvfølgelig få røre på seg så mye som mulig. Så dere får bare se an hva dere føler hun kan håndtere, og øke treningsmengden gradvis.

Hvis hun skulle bli veldig sulten når dere minsker fôrmengden så kan man også hive oppi litt kokte grønnsaker o.l. for å fylle opp magen uten alle de ekstra kaloriene. Husk at eventuelle godbiter også teller på dagsinntaket, så bruk gjerne kalorifattig belønning også. Lykke til! Høres ut som hun har kommet til et riktig så godt hjem hos dere, og at hun endelig får både den maten og mosjonen hun fortjener :)

 

Endret av Nimbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som legger på seg lett. Hun får MYE mindre enn det som er anbefalt. Så i starten var det litt prøving og feiling, men nå tror jeg at jeg har funnet ut hvor mye mat hun fungerer på.

Jeg begynte med å veie som hun fikk som litt rund. La oss si for enkelhets skyld at hun fikk 100 gr. Jeg skar da ned til 90 gram en periode og så hva som skjedde da. Måtte ned enda litt til og endte opp med 60 gram. MEN da har jeg lagt inn at hun i tillegg får tørrfor på tur som belønning. Så da får hun mye mindre mat i skåla si, men får supplert på turene i form av belønninger for fine passeringer av folk og fe. Jeg har også lagt inn at hun skal trekke i båndet på tur (går i sele) og hun får gjerne mer frislippturer/kløv/balanseballtrening osv. Så jeg både kuttet drastisk ned på mengden mat og økte aktiviteten hennes hele døgnet igjennom. Hun er av typen som har en ekstremt god avknapp, så jeg prøver holde henne aktiv siden hun ikke krever/velger det. Hvis hun fikk velge selv hadde hun gått tur bak høyre foten min og tuslet sammen meg. Men nå så må hun gå foran og bruke kroppen sin på hele turen.

Enklere sagt:

  • Vei maten
  • Øk aktiviteten/belastningen
  • inkluder godbitene/tyggeben i mengdeberegningen
  • prøv deg frem og se på hunden hvordan den reagerer på mengde mat
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du utgangspunkt i hva hun veier nå eller hva hun skal veie når hunden får mat? Jeg gir alltid i forhold til hva hun skal veie. Jeg veier og maten til hunden min på en kjøkkenvekt. Når de er små så teller hvert gram ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd og svar. Jeg har hørt med veterinæren hva hun egentlig bør veie i forhold til størrelsen, og hun sa ca 4 kilo. Nå veier hun 4,9. Så faktisk ikke så overvektig som jeg trodde? jeg skal være nøyere med formengden som dere alle råder til og prøve og øke aktiviteten noe mer. Har også kjøpt inn sunnere godbiter og får bare lære opp mann og barn også til ikke og gji henne godbiter/smaksprøver uansett hvor uskyldig og søt hun er? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...