Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen om natten og dagen


ollisheltie
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg skal snart få en Shetland Sheepdog valp, om dagen når jeg er på skolen skal han være i et inngjeret område med ett bur, vannskål og tissetepper. Men jeg lurer på om noen har noen tips til hvor han bør sove om natten, siden når han blir voksen vil jeg ikke at han trenger å sove der, men han sover jo der om natten. Når han er eldre vil jeg helst at han kan sove oppi sengen min hvis han vil. Og bør han ha tilgang til vann om natten og gjennom hele dagen mens jeg er på skolen selv om han ikke er stueren?

 

Endret av OliviaNesset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan fint sove i sengen som valp også!

Hvis du ikke vil at han skal sove i sengen som valp, ta en overmadrass og sov på gulvet med han de første par nettene. Deretter flytter du deg opp i sengen, mens han sover der du vil han skal sove - helst i nærheten av deg. Tren godt på tissemattene hvis du er redd for "uhell". Mange valper sover ikke natten gjennom fra de er små, så vær forberedt på at du må følge litt med gjennom natten, og kanskje ta noen turer ut hvis han klarer å gi signal om at han må på do. 

Han skal absolutt ha tilgang på alt han trenger av mat og vann mens du er borte. Å tørke tiss og bæsj må man regne med som valpeeier, og med tissematter skulle det gå fint. Er det noen grunn til at du vil "gjerde han inn"? Er du redd for at han skal ødelegge noe, eller er det for hans egen sikkerhet?

Håper du har tenkt på at du ikke kan dra fra valpen fra dag én. Det er en ganske lang prosess å gjøre dem trygge på å være alene hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får valpen på en lørdag, og jeg må på skolenl på mandag egentlig, jeg er ikke så gammel går bare på ungdomsskolen, og bor med pappa og han skal jo og på jobb på mandag.  Oppdretteren sa at det var lurt å la han bli vant til et rom om gangen, men vi har en liten leilighet og nesten alt er ett stort rom så det blir litt vanskelig. Så jeg tenkte bare det var lurt å la han ha et område der han kan være når vi er vekke så han f.eks ikke hopper opp på sofaen eller en stor og faller ned (selv om han er veldig liten). Meetter hvert som han blir større trenger han jo ikke å være der, da kan han bare gå fritt og ha en seng eller ett bur han kan gå i hvis han vil være i fred. Og hvordan trener man valpen til å tisse på tissetepper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, OliviaNesset skrev:

Vi får valpen på en lørdag, og jeg må på skolenl på mandag egentlig, jeg er ikke så gammel går bare på ungdomsskolen, og bor med pappa og han skal jo og på jobb på mandag.  Oppdretteren sa at det var lurt å la han bli vant til et rom om gangen, men vi har en liten leilighet og nesten alt er ett stort rom så det blir litt vanskelig. Så jeg tenkte bare det var lurt å la han ha et område der han kan være når vi er vekke så han f.eks ikke hopper opp på sofaen eller en stor og faller ned (selv om han er veldig liten). Meetter hvert som han blir større trenger han jo ikke å være der, da kan han bare gå fritt og ha en seng eller ett bur han kan gå i hvis han vil være i fred. Og hvordan trener man valpen til å tisse på tissetepper?

Beklager, men det er absolutt ingen god idé å dra fra valpen etter to dager. Antar at dere skal være borte fra den hver dag? Hvor gammel er valpen, er den 8 uker? Hva sier oppdretter om dette? Jeg brukte 5 uker på å trene min opp til å være alene en halv arbeidsdag av gangen, og skulle egentlig gjerne hatt enda lenger tid...

Sikkert lurt å sikre han inne i starten :)

Hør om oppdretteren har brukt tissematter. Hvis ikke er det bare å løfte han over på matta hver gang han setter seg ned for å tisse (etter hvert kjenner dere igjen tegnene), så skjønner han snart greia. De liker å ha faste steder å tisse, og tilpasser seg stort sett sånt rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov sammen med valpen de første nettene, og så la den være der du har tenkt den skal være om natten og dagen videre. Det kan være du må gjerde inn litt med grinder i starten for å hindre ødeleggelse, men prøv først.

Men, som flere her sier, du kan ikke dra fra valpen etter to dager. Har oppdretter trent noe på at valpen skal være helt alene? Hvis ikke må du starte helt fra scratch. Først bør valpen få en uke på seg til å slå seg til ro i hjemmet uten noe alenetid i det hele tatt, utover når du er på badet. Så kan du begynne gradvis tilvenning med korte stunder av gangen. Hvis du er heldig og har en stødig valp kan det hende den kan være alene en hel arbeids/skoledag etter noen uker, men det er ingen selvfølge.

Risikoen hvis du går for fort fram med alenetreningen og valpen ikke takler det er at du får en hund med separasjonsangst, som ikke kan være alene i det hele tatt.

Snakk med oppdretter om dette. Om det ikke lar seg gjøre å bruke tid på alenetreningen så kan det kanskje være en idé å vurdere å utsette valpekjøp til du og faren din har ferie og anledning til å være hjemme med valpen i noen uker. Eller finne en voksen hund som er trent til å være alene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...