Gå til innhold
Hundesonen.no

Tanker rundt storpuddel


Woola
 Share

Recommended Posts

Vi har så smått begynt å se etter hund nr 2, og det skal muligens bli en storpuddeltispe.

Jeg er ikke glad i pelsstell, men enda mindre i røyting og lukt, så den blir nok skrelt ned sammen med bedlisen.

Jeg kjenner egentlig ingen storpudler, bortsett fra noen få jeg har truffet på utstilling og en som var med på et valpekurs, så jeg vet ikke riktig hva jeg evt går til.

Jeg har hørt om separasjonsangst og piping , og spesielt det første skremmer meg litt må jeg innrømme. Jeg har også hørt om hyperseksuelle hannpudler, men med tispe er det vel ikke noe problem? 

Er det noen som har litt erfaring og vil dele? 

Andre raser er egentlig ikke aktuelle da vi ønsker en hund som ikke røyter og er større enn en Bedlis- og napperase vil jeg helst unngå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dele erfaringen med min ene storpuddeltispe. Seperasjonsangst eller piping har vi ikke opplevd. Da vi fikk den som valp hadde vi riktignok en voksen tispe fra før, som ikke hadde problemer med å være hjemme alene en arbeidsdag. Vi var litt spent på om ting skulle endre seg da gamlehunden døde to år senere, men det gikk fint for storpuddelen å være helt alene. Hun har adri vist tegn på stress når vi går fra henne. Hun skjønner tegninga tidlig, og går og legger seg i senga si før vi har komt oss ut døra. Stort sett en enkel hund å ha med å gjøre, og det blir nok ny storpuddel når hun takker for seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger de jeg har møtt, dog lite innsikt i linjer, mentalitet og helse osv all over så det skal jeg ikke utale meg stort om. Men kule hunder, fine allroundere. Om noe så må jeg vell si at de virker å være noe overivrige, litt samme som jeg tenker om boxer feks uten at jeg skal sammenligne disse to rasene noe videre forøvrig. Men liksom mye driv, men ikke alltid like gode forutsetninger for å bruke dette drivet til noe fornuftig/kontrollere det fordi konsentrasjon og fokus og den biten der ikke står helt i stil med hvor mye de vil. Dog vet jeg ikke hvor problematisk jeg vil påstå at det er, de fleste lander etterhvert og jeg synes jo uansett de er trivelige bikkjer. :) De jeg har møtt iallefall. Gøyale. :) 

Tisper kan jo og ha problemer med hormoner. Det blir jo noe annet enn med hannhunder ofte, men ikke nødvendigvis noe mindre problematisk. De kan jo få veldige adferdsendringer og være veldig nedstemte ifbm løpetid og innbilt feks. De kan kanskje ha løpetider veldig ofte og da muligens med hormonforstyrrelser "hele året". Men slike ting er jo likevel ikke det verste vil jeg si, for i verste fall så er det jo enkelt å fikse og med gode prognoser. Det kan man ikke si om alt annet en hund kan risikere å plages med. Dette er en generell betraktning da, jeg aner ikke hvordan det er på puddel ifht sånt.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for betraktninger rundt puddel.

Jeg er klar over tispe-problematikken ift hormoner og slikt, og foretrekker egentlig hannhunder nettopp pga dette. Men men en Bedlis hanne i hus kan jeg ikke ha annen hannhund, det er totalt utelukket. 

@Vita

Hvordan er aktivitetsnivået til din tispe? Jeg er ikke på jakt etter noe arbeidsjern, jeg skal ikke trene til konkurranser eller til spesielle formål. Vi ser etter en miljøsterk familiehund og kommer kun til å trene lydighet for moro skyld. Hunden skal være med familien på det meste av aktiviteter i løpet av dagen, men det blir lite fjellturer eller timesvis i skogen for å si det sånn.

Bedlisen får mellom 1,5 time tur per dag, men det er også dager der han ikke får noe særlig med turer, men er med på barnas fotballtrening, byturer osv. Han er en veldig ukomplisert skapning, og det er jo litt det vi ser etter i hund nr 2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsnivået til storpuddelen min vil jeg si er moderat. Hun virker fornøyd med aktivitetsnivået hun får tilbud om, og det er ikke mer enn det må være: I hverdagene en times gåtur sammen med andre hunder, i tillegg til fri tilgang til en stor hage når vi er hjemme. I helgene blir det lengre turer, men stort sett ikke lenger enn et par timer. Om vinteren trekker hun på ski med svært stor entusiasme, og har ingen problemer med lengre turer eller sykkelturer. Hun er rolig og avslappet inne, stresser ikke, og er lykkelig og energisk når vi går ut. Egentlig helt perfekt, ut fra vårt behov, bortsett fra et voldsomt jaktinstinkt. Det forekommer visst i rasen (fant jeg ut etterhvert), og neste gang blir det grundige research på det punktet. 

Samtidig er nok puddelen en veldig tilpasningsdyktig rase, som utvilsomt kunne hatt glede av en mer aktiv hverdag. Yngstemann flyttet ut i fjor, og da stilnet hele huset mer av. Så hun hadde nok litt mer stimuli i de første årene av livet, nå er hun fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er halvt storpuddel, og jeg kjenner meg igjen i det de andre her skriver. Hun elsker å trene, er supergira, men som Malamuten sier, det er ikke alltid hun får omgjort energien til noe fornuftig. Likevel, hadde jeg vært flinkere til å trene hund da jeg fikk henne, hadde vi nok kunne kommet langt. Hun elsker nesearbeid, og er et naturtalent på spor. 

Hun trenger ikke så mye aktivitet lenger, hun er sju nå. Vi går tur et par tre ganger hver dag, en halvtime om morgenen og en lengre tur om ettermiddagen/kvelden. Ellers får hun løpe i hagen, og vi trener fire-fem ganger i uken, men hun hadde klart seg uten. 

De to største problemene med henne, er lyd og hormonproblemer. Hun bjeffer litt hjemme når vi får besøk, og det er helt greit synes jeg, og det blir bedre hvis vi bor et sted der det er mye lyd generelt. Det er verre med bjeffing når hun hører/ser hunder. Da er det nesten uholdbart og selv om vi trener kontinuerlig og det har blitt bedre, er det likevel noe man bør være klar over. Det hadde nok vært bedre om vi bodde et sted hvor det var mer hunder da hun var valp, og vi kunne trent på det da. Hun bjeffer ikke på hunder hvis vi går tur, men hvis vi står stille og det kommer hunder, da blir det mye bjeffing! Også noe vi jobber med. Man merker på henne når hun får løpetid, og det virker som det blir verre med årene. Nå piper hun til og med om natten fordi hun vil ut, men gir seg om hun får beskjed. Hun blir også litt «deprimert» i forbindelse med innbilt svangerskap, som også blir verre og verre. Det er så ille at jeg har vurdert å sterilisere henne flere gang, men har fremdeles flere gode grunner til å ikke gjøre det enn å gjøre det.

Ellers er hun en super hund, morsom og smart. Hun knytter seg veldig til de som gir henne mat og tur. Hun har et moderat jaktinstinkt, hun trigger litt på ting som løper, men jeg kan kalle henne inn, og hun glemmer fort at det var noe der. Hun slekter absolutt mye på puddelen, og de er flotte hunder. Man bør absolutt bruke mye tid på håndteringstrening og sånn, men med tanke på at dere har bedlis, blir vel ikke det noe problem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...