Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, valpen min knurrer og glefser.


Lilleluna
 Share

Recommended Posts

Vi har fått oss en bichon havanais valp, han er nå 10 uker. Dagen etter han kom til oss skulle jeg klappe han, og han knurrer og glefser til meg. Jeg ble litt paff, men tenke at han kanskje var overstimuler(har 3 barn som mer enn gjerne vil leke med han.)

Etter denne hendelsen skjer det bare oftere og oftere. Jeg fikk beskjed om å sette han litt på plass av oppdretter, og gjorde det, og han har nå sluttet å knurre mot meg. Men han gjør det med barna mine fortsatt. Minstemann på 6 år kan knapt være borti han før han begynner å knurre.

Har vært i kontakt med oppdretter, og hun har nå hentet valpen for å observere han. Hun kunne bekrefte at han knurrer og blir "sint". Sier hun aldri har opplevde dette på en så ung valp og at hun tenker at denne valpen kanskje ikke passer inn i vår familie. Hun skal ha han til søndag for å ta videre observasjoner, eventuelt få en veterinær til å se på han.

Vi har blitt så glad i han og vil jo virkelig ikke gi han fra oss! 

Noen som har vært borti noe liknende hvor det har gått bra? Hva kan jeg gjøre? Vi kan ikke ha en hund som ikke godtar barna mine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme om han er sint, usikker eller hva det er, dette er ikke en hund jeg ville satset på å beholde med 3 barn og dere voksne som ikke har erfaring med slik adferd (?). Det blir nok bare unødig stress og problemer for både dere og valpen og muligens en hardere avskjed om noen uker/mnd når dere har blitt enda mer knyttet. Slik oppførsel er jo ofte knyttet til usikkerhet, stress etc pga et medfødt svakhet/mangel og sånn sett ikke bare bare å fikse. Ikke alltid det kan fikses heller, samme hvor flink man er. Så om oppdretter tilbyr seg å ta tilbake valpen hadde jeg gått for det alternativet og prøvd igjen med en annen valp.

  • Like 11
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Malamuten. Stopp problemet før det får bli et problem, og før dere knytter dere for mye. Gi valpen tilbake og forsøk på nytt, noen ganger får man bare "feilvare", på hunder forløper det litt annerledes enn på mennesker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg absolutt takket ja til. Det er mye verre å beholde han nå og bruke mye tid og krefter på å jobbe med dette og bli knyttet til han og så må han avlives/omplasseres etter en tid. Det er forferdelig å ha en hund man er livredd for skal plutselig klikke, spesielt om den omgås barn. Fint at oppdretter tar ansvar, selv om det er en selvfølge så er det ikke alltid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lilleluna skrev:

Vi har forelsket oss veldig i denne rasen, og den går vel for å være en fin familiehund?

Jeg syntes ikke en så liten rase er egnet for en barnefamilie. Da vil f.eks en retriever være mye mer egnet og tenker da spesielt på labrador. Eller en annen rase som er mer robust og kan takle å bli herjet med av barna.
Lykke til videre!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Avani said:

Jeg syntes ikke en så liten rase er egnet for en barnefamilie. Da vil f.eks en retriever være mye mer egnet og tenker da spesielt på labrador. Eller en annen rase som er mer robust og kan takle å bli herjet med av barna.
Lykke til videre!

Men den kan også bli litt stor og voldsom for barna. Bichon er da en fin familiehund, så lenge ikke ungene får herje med den. Det bør de jo ikke uansett rase, strengt tatt. Og når yngste er 6 år bør det går fint.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lilleluna skrev:

Vi må ha en allergivennlig hund, da sønnen min reagerer på pels.

 

Det er, for å si det diplomatisk, sterkt omdiskutert om det finnes raser som kan kalles allergivennlige. Det er individer som produserer mindre allergener enn andre, men det er ikke raseavhengig. Det er i alle fall, kort oppsummert, det forskning har klart å komme fram til til nå. Så du kan «trygt» (i den grad man kan kalle det trygt å ha hund med en allergiker i hus) teste ut andre hunderaser.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, roxie88 skrev:

Hvordan går det @Lilleluna ? Ble det så at oppdretter beholder valpen? Jeg har selv en havanais, helt fantastisk rase :wub: Men denne valpen hørtes ut som den kanskje hadde hatt det bedre i ett litt roligere hjem, kanskje uten små barn.

Etter å vært hos oppdretter i 2 dager fant vi ut at han var overstimulert. Han sov omtrent hele tiden mens han var der. Ble testet i noen situasjoner etter og ingen knurring.

Vi fikk han hjem på fredag og det var en helt ny valp. Han er mer fornøyd, og vi passer på at han får nok søvn og hvile. Ikke knurret eller glefset.

Virker som dette kan gå bra ❤

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.9.2018 at 1:06 PM, Lilleluna said:

Etter å vært hos oppdretter i 2 dager fant vi ut at han var overstimulert. Han sov omtrent hele tiden mens han var der. Ble testet i noen situasjoner etter og ingen knurring.

Vi fikk han hjem på fredag og det var en helt ny valp. Han er mer fornøyd, og vi passer på at han får nok søvn og hvile. Ikke knurret eller glefset.

Virker som dette kan gå bra ❤

Så herlig når det løser seg slik. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...