Gå til innhold
Hundesonen.no

Din studenthverdag med hund


Ruffen-
 Share

Recommended Posts

Hei!

Neste høst ønsker jeg å begynne på en bachelor, og må mest sannsynelig flytte et godt stykke unna. Planene mine er derfor å kunne skaffe meg en firbeint venn i løpet av studietiden min. Jeg opplevde mye ensomhet når jeg tok et årsstudium i fjor, og savnet etter hund ble altfor stor. En jeg kunne gå på tur med i skog og mark, og en mulighet til å bli med i en hundeklubb hvor jeg kunne bli kjent med folk som har den samme interessen! Rett og slett en liten lykkepille som jeg kunne ha ved min side. Jeg har alltid vært et hundemenneske og har gjerne brukt all min fritid på hundene :innocent: 

Men jeg har derfor også erfart hvor dyrt det kan være med hund.. Med en hund som nærmest var ''fast'' pasient hos dyrlegen:sleep: 

Så derfor vil jeg gjerne høre hvordan deres studenthverdag var med hund, hvordan dere fikk alt til å gå i hop. Ikke minst når det gjaldt det økonomiske! Hadde dere jobb ved siden av eller hadde dere spart opp penger i tilfelle noe uventet ville dukke opp? 

Gleder meg til å høre erfaringene deres og gjerne del noen tips hvis dere har det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ved siden av studiene, noe jeg synes er nødvendig uansett, egentlig, da jeg bor midt i Oslo og ALT er dyrt. Man har jo fint tid til det. Jeg går et studie hvor det stort sett er 10 timer obligatorisk skole hver dag (minst), og mye på kvelden og i helgene, så jeg jobber nattevakt hver helg da det er det eneste som ikke kræsjer med skolen. Sisteåret har en del mer egenarbeid, så jeg ventet til denne sommeren med å få meg hund, og det ser ut til å gå helt fint.

Anbefaler deg absolutt å jobbe, med mindre du har mye penger spart opp (penger går fort, haha). Vet ikke hva du skal studere, men på de fleste retninger vil du fremdeles sitte igjen med ganske mye tid til overs. Hvis du klarer å studere hjemme istedenfor på lesesalen, og har selvdisiplinen til å jobbe målrettet og fokusert selv om man helst bare vil være i skogen, går det nok helt fint!

Det er jo også lange ferier hvor man kan jobbe og spare. Vil råde deg til å ikke skaffe deg hund når studiet begynner, men noen  måneder før, så dere rekker å bli skikkelig kjent før du skal inn i en ny verden.

Hund er som du sier dyrt, men forsikring er løsningen på mange bekymringer. Forrige hunden min var ikke forsikret (blanding), og den fikk jeg smake på da hun fikk kreft. Skal ikke en gang si hva det endte på, men min en gang store sparekonto er nå tom. På Anicura tilbyr de en helseplan, hvor man betaler 250kr i måneden og får så og si alt av dyrlegebesøk som ikke dekkes av forsikring inkludert i det det første året, dersom det er valp du tenker å skaffe deg. Dette er supergunstig for meg som har en valp med dyrlege-vegring, og drar dit en gang i uken for å klippe klør og spise godbiter.

Med riktig innstilling og prioriteringer går det nok fint!

Masse lykke til! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! :) Som andre her har svart så kommer det nok veldig an på hvilket studie du skal gå på (hvor mye obligatorisk undervisning, evt. labøvelser osv.) og hvilke andre forpliktelser du har. Det har også konsekvenser for det sosiale livet, i perioder med mye skolearbeid må man prioritere hunden og det blir mindre mulighet til å dra ut på sosiale aktiviteter på kveldstid. Jeg interesserer meg ikke for uteliv og festing så for meg var det ikke noe stort offer :) Enten tok jeg med meg hunden på besøk, inviterte folk hjem til meg istedet og en gang iblant så passet mine greie bofeller valpen for meg. Etterhvert kunne hun være hjemme alene noen timer og da kunne jeg dra ut på ting dersom hun ikke hadde vært så mye hjemme alene tidligere på dagen. En sjelden gang i forbindelse med obligatorisk undervisning eller innspurt i prosjekter så måtte hun være hjemme i 9-10 timer, men det var heldigvis ikke dagligdags.

Det er jo mange argumenter for og imot, men for meg var det riktig avgjørelse å skaffe hund. Det har hatt SÅ stor innvirkning på min trivsel og mentale helse :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns studietiden er en ypperlig tid å skaffe seg hund. Men jeg kan også tenke meg at det kunne vært en flott tid uten hund! 

Jeg har ikke så veldig mye obligatorisk skole, så jeg kan styre dagene mine veldig selv. Jeg kan jobbe en del hjemmefra om jeg ønsker det, så får hundene selskap. Før bodde jeg helt alene, så etter skolen måtte jeg ha med hundene hvis jeg skulle finne på noe sosialt på kvelden, ettersom de kanskje hadde vært alene hele dagen. Nå bor jeg i kollektiv, og det er nesten alltid noen hjemme her ? Da har jeg mye større fritid til å dra på aktiviteter etter skolen uten å bekymre meg for hundene. 

Hund er dyrt! Det dyreste er vel at jeg har kjøpt bil for å ha hund til å komme meg rundt på trening ?. Ellers har jeg også forsikring og det kjenner jeg har vært lurt. Jeg betaler ca 4000 kr året på den, og i år har jeg nesten brukt såpass mye hos veterinæren allerede. Så det er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg valp rett før jeg begynte på bachelor denne høsten. Ante ikke hva jeg skulle forvente av obligatorisk på universitetet, men fant ut at jeg har generelt ganske åpne dager, så (heldigvis) perfekt for valp :P 

Jeg har studert med hund før, men ikke på universitet. Jeg har hatt hund gjennom hele VGS og på et fotografstudie på to år der det var obligatoriske timer fra 8-16 så godt som hver dag. Da bodde jeg heller ikke hos foreldrene mine, så jeg jobbet ved siden av, noe som til tider har vært tøft, men det har gått fint :) 

Nå har jeg kun vært på UiO siden oppstart denne høsten, så jeg har ikke så mye erfaring enda, men jeg kan jo si litt likevel. På mitt studie er det ikke så mye obligatorisk, men det er veldig mye lesing. Jeg tror jeg hadde vært mindre sliten av mer forelesninger og færre langtekkelige artikler. Men mtp hund, spesielt valp, så er det jo veldig praktisk. Det er veldig lett å legge opp dagen etter han og hva han trenger av tur og trening, og også veldig greit mtp å begynne alenetrening.

Jeg ser jo at det sosiale blir litt annerledes med kontra uten hund. Heldigvis har jeg aldri vært veldig interessert i hverken festing eller uteliv, så jeg føler ikke jeg går glipp av så mye. Jeg er sosial ved å spise lunsj og middag med de jeg er glad i, og ved å dra på tur og trening med hundevennene mine. Så det kommer jo helt an på hva du liker best :) 

Hund er jo dyrt! Absolutt. Mat og innkjøp av selve valpen er jo største utgiftene. Jeg har en stor hund, en terv, og han kommer til å spise meg ut av huset som voksen :sweat: Han er forsikret, for jeg vil virkelig ikke gå på en smell om han blir syk. I tillegg til det så sparer jeg nå opp 500kr i mnd på en egen hundekonto, slik at jeg har litt ekstra om det skulle skje noe. Jeg gjør det dette året fordi jeg bor hjemme en periode mens jeg venter på at leiligheten min (!!) bygges ferdig. Til neste år kommer jeg til å ha det veldig trangt økonomisk, men jeg jobber nå ved siden av og sparer derfor så mye jeg kan. Kommer til å fortsette å jobbe ved siden av, i hvert fall et par dager i uka.

 

For meg var det helt riktig valg å ha hund. Jeg har hatt et opphold på to år og savnet har vært så ekstremt stort. Jeg har i flere år slitt med hodet mitt og depresjon, og de to årene uten hund har vært de mest ustabile årene for meg. Å ha hund gir meg en ro som ingenting annet, og gjør at jeg kommer meg mye mer ut, både med og uten andre folk. Når det da kom et kull som passet bra tidsmessig, der jeg kjenner oppdretter og begge foreldrene, og den ene valpen bare skrek navnet mitt - da måtte jeg bare kaste meg ut i det. Jeg har fått den fineste valpen i verden, og jeg har lyst til å gjøre det bra både for min egen del, men og for han :wub: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heltidsstudent ved UiO og synes det er fantastisk å ha hund som student! Jeg har ordnet timeplanen så hundene er alene hjemme 4-6 timer 4-5 ganger i uken, skikkelig luksus for samvittigheten min! Men - som student og hundeeier må du ofre visse ting. For eks. foregår alt av lesing hjemme. Jeg kan heller ikke bli med ut etter forelesninger eller dra på fester i hverdagen (jeg fester uansett ikke, så det går fint haha). Sosiale aktiviteter begrenser seg til dager jeg har fri fra jobb og skole, med mindre det sosiale skjer hjemme hos meg eller hundene kan bli med på det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på siste året av en bachelor nå og har hatt hund gjennom hele studietiden. Vi har vært heldige og bodd billig og jeg har i tillegg hatt jobb som ekstrahjelp i butikk. Så økonomisk har det gått veldig bra, men jeg kjenner jo noen studenter som så vidt får stipendet til å rekke til kun seg selv. Jeg har fint kunne dekke utgiftene til både hunden og katten min, og har nå valgt å skaffe meg enda en hund. Økonomisk kommer det jo veldig ann på hva du prioriterer. Jeg kjøper så og si aldri klær, prøver å handle billig mat og er aldri ute å fester. Med tanke på hvor billig jeg har bodd så hadde jeg egentlig klart meg fint på bare pengene jeg får fra lånekassen :ahappy:  Har inntrykk av at det er billigere og bo privat i kollektiv enn på studentboliger, i hvert fall her i Ås her jeg går på skole. 

Ellers synes jeg det er veldig behagelig å ha hund ved siden av studiene. De er sjeldent lenge alene hjemme, jeg har god samvittighet og mye tid til dem. Jeg er også så heldig at vi har en studentforening på skolen for de med hund og uten den hadde jeg nok ikke blitt kjent med noe særlig folk på universitetet. Vi har treninger og turer sammen og arrangerer diverse andre arrangementer. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar opp denne litt igjen jeg, og håper det går greit ?

Jeg er definitivt det jeg vil kalle fulltidsstudent og har i tillegg en hund, noe som egentlig har gått helt fint. Han har etter hvert blitt en veldig grei type som tåler fint at jeg har litt lange skoledager og må lese mye i perioder, og økonomien har vel egentlig gått greit rundt. Budapest er billig så her kjøper jeg det jeg har lyst på ?

Nå har det seg sånn at jeg vurderer veldig å skaffe meg hund nummer to til sommeren neste år. Da begynner jeg på år 4 av totalt 5,5 etter sommeren og så lenge jeg henger med fram til da så vil semesteret etterpå være rimelig greit både skole- og eksamensmessig såvidt jeg kan se. 

Det eneste som gjør meg litt engstelig kjenner jeg er denne studentøkonomien. Nå bor jo jeg i Budapest det meste av året, noe som gjør det umulig å jobbe utenom når jeg er hjemme om sommeren... Til gjengjeld bor jeg da gratis hos foreldrene mine og kan spare alt jeg tjener i løpet av de 2-3 månedene ? Men ellers i året har jeg altså ingen mulighet til å spe på litt dersom det skulle være noe. (utenom å låne fra foreldre osv)

Lurer derfor litt på hvor god økonomi man egentlig bør ha for å kjøpe ny hund? Altså, hva er «forsvarlig»? Dette semesteret har jeg levd helt uten budsjett og satt enda igjen med noen tusen da pengene for neste semester kom på konto, men jeg kjenner likevel at jeg blir litt usikker ?

Hvor mye bør man ha i «back-up» egentlig? Og ca hvor mye bruker man per måned på å holde en miniatyrhund? ? 

Skal bruke den forsikringskalkulatoren på Agria og få en ca-pris på forsikring såklart, og så går det vel bittelitt i fôr per måned, men utenom det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lerkefuglen said:

Drar opp denne litt igjen jeg, og håper det går greit ?

Jeg er definitivt det jeg vil kalle fulltidsstudent og har i tillegg en hund, noe som egentlig har gått helt fint. Han har etter hvert blitt en veldig grei type som tåler fint at jeg har litt lange skoledager og må lese mye i perioder, og økonomien har vel egentlig gått greit rundt. Budapest er billig så her kjøper jeg det jeg har lyst på ?

Nå har det seg sånn at jeg vurderer veldig å skaffe meg hund nummer to til sommeren neste år. Da begynner jeg på år 4 av totalt 5,5 etter sommeren og så lenge jeg henger med fram til da så vil semesteret etterpå være rimelig greit både skole- og eksamensmessig såvidt jeg kan se. 

Det eneste som gjør meg litt engstelig kjenner jeg er denne studentøkonomien. Nå bor jo jeg i Budapest det meste av året, noe som gjør det umulig å jobbe utenom når jeg er hjemme om sommeren... Til gjengjeld bor jeg da gratis hos foreldrene mine og kan spare alt jeg tjener i løpet av de 2-3 månedene ? Men ellers i året har jeg altså ingen mulighet til å spe på litt dersom det skulle være noe. (utenom å låne fra foreldre osv)

Lurer derfor litt på hvor god økonomi man egentlig bør ha for å kjøpe ny hund? Altså, hva er «forsvarlig»? Dette semesteret har jeg levd helt uten budsjett og satt enda igjen med noen tusen da pengene for neste semester kom på konto, men jeg kjenner likevel at jeg blir litt usikker ?

Hvor mye bør man ha i «back-up» egentlig? Og ca hvor mye bruker man per måned på å holde en miniatyrhund? ? 

Skal bruke den forsikringskalkulatoren på Agria og få en ca-pris på forsikring såklart, og så går det vel bittelitt i fôr per måned, men utenom det?

En miniatyr koster ikke all verden å fø på da, ei hos veterinæren. Har du forsikring og buffer til veterinærutgifter går det nok helt greit. :)

Sånn generelt ang. studier og økonomi, avhenger det veldig av hva slags studie, hvilke utgifter man har og hvilket hundehold man ser for seg.

På mitt studium er det mye obligatorisk og vi har mye praksis. Vi er ikke garantert praksisplass i umiddelbar nærhet, så jeg risikerer en del utgifter i forbindelse med reising. Det er ikke mulig å jobbe i disse periodene, noe som for øvrig ikke ville vært forenlig med hundehold uansett.

Jeg bor et sted det er dyrt å leie og hvor jeg er avhengig av bil både i hverdagen og for å ha hund. I tillegg går det en del ekstra utgifter for å drive aktivt med hundene. Slik jeg ser det er man avhengig av en jobb eller å spe på med oppsparte midler for å få min studenthverdag til å gå rundt. Det er en grunn til at jeg kommer til å ha små hunder som er billige i drift i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lerkefuglen said:

Og ca hvor mye bruker man per måned på å holde en miniatyrhund? ? 

Det varierer nok veldig. Min er svindyr... Jeg har også lenge vurdert en hund til, men kommet frem til at hvis jeg er skikkelig uheldig og ender opp med en til som er like dyr i drift som den jeg har nå kommer jeg til å havne på Luksusfellen :fear:

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lerkefuglen skrev:

Hvor mye bør man ha i «back-up» egentlig? Og ca hvor mye bruker man per måned på å holde en miniatyrhund? ? 

Skal bruke den forsikringskalkulatoren på Agria og få en ca-pris på forsikring såklart, og så går det vel bittelitt i fôr per måned, men utenom det?

Jeg bruker ca 200 kr på fôr og 350 på forsikring, ellers er det jo ikke så mye man MÅ ha om hunden er frisk da. Og utstyr i små størrelser er gjerne litt billigere enn i store :)

Klarer å bruke mer enn nok likevel da, men det er bare min skyld:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket akkurat forsikringene på mine. Jeg betaler 160,- og 230,- måneden i forsikring. Til sammen spiser de mat for ca 500,- måneden. (Blanding 30kg og pyrre 14kg) 

Jeg synes man burde kunne spytte ut et par tusen for å kunne ha hund. Egenandel min er på 2000,-, så det er en sum jeg må kunne legge ut. 

Om du har to hunder av samme rase/ca like stor, er jo det veldig greit med at de kan bytte på utstyr. Jeg for min del må ha to av alt siden størrelsen er så forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tyttebæra said:

En miniatyr koster ikke all verden å fø på da, ei hos veterinæren. Har du forsikring og buffer til veterinærutgifter går det nok helt greit. :)

Sånn generelt ang. studier og økonomi, avhenger det veldig av hva slags studie, hvilke utgifter man har og hvilket hundehold man ser for seg.

På mitt studium er det mye obligatorisk og vi har mye praksis. Vi er ikke garantert praksisplass i umiddelbar nærhet, så jeg risikerer en del utgifter i forbindelse med reising. Det er ikke mulig å jobbe i disse periodene, noe som for øvrig ikke ville vært forenlig med hundehold uansett.

Jeg bor et sted det er dyrt å leie og hvor jeg er avhengig av bil både i hverdagen og for å ha hund. I tillegg går det en del ekstra utgifter for å drive aktivt med hundene. Slik jeg ser det er man avhengig av en jobb eller å spe på med oppsparte midler for å få min studenthverdag til å gå rundt. Det er en grunn til at jeg kommer til å ha små hunder som er billige i drift i årene fremover.

Nei tenker det bør gå greit mat-messig ? Men må nok forhøre meg litt om tannhelsa da jeg snakket med ei venninne idag som advarte sterkt mot miniatyrhunder pga tennene. De har 3 chihuahuaer hjemme og hun mente de sikkert var oppe i 100k i utgifter på tanntrekk osv ettersom sånt ikke dekkes av forsikring, og at tennene var like dårlige på rasen jeg vil ha. 

Jeg studerer til veterinær, mye obligatorisk skole her og men mye hundene kan være med på heldigvis :) Og Budapest er utrolig hundevennlig så de får være med på "alt" av sosiale greier hvertfall (kafé/restaurant/parker/besøk osv)

Jeg er heldig og bor dritbillig, mat er heller ikke dyrt så sånn sett er det veldig greit! I tillegg er det absolutt ikke nødvendig med bil her i storbyen, så sparer vel en god del på sånne ting.

1 hour ago, Wilhelmina said:

Det varierer nok veldig. Min er svindyr... Jeg har også lenge vurdert en hund til, men kommet frem til at hvis jeg er skikkelig uheldig og ender opp med en til som er like dyr i drift som den jeg har nå kommer jeg til å havne på Luksusfellen :fear:

Hahha! Hva går det i der da? Ikke si tenner ?

1 hour ago, Milius said:

Jeg bruker ca 200 kr på fôr og 350 på forsikring, ellers er det jo ikke så mye man MÅ ha om hunden er frisk da. Og utstyr i små størrelser er gjerne litt billigere enn i store :)

Klarer å bruke mer enn nok likevel da, men det er bare min skyld:sleep:

Nei, og tenker at det skal jeg klare! Flybilletter blir vel svindyrt da men har bare rundt to år igjen her nede nå så skal klare det tenker jeg. Får heller bare reise hjem litt sjeldnere eller i kortere perioder sånn at de kan være på pass hos noen de gangene.

47 minutes ago, Kristiin said:

Sjekket akkurat forsikringene på mine. Jeg betaler 160,- og 230,- måneden i forsikring. Til sammen spiser de mat for ca 500,- måneden. (Blanding 30kg og pyrre 14kg) 

Jeg synes man burde kunne spytte ut et par tusen for å kunne ha hund. Egenandel min er på 2000,-, så det er en sum jeg må kunne legge ut. 

Om du har to hunder av samme rase/ca like stor, er jo det veldig greit med at de kan bytte på utstyr. Jeg for min del må ha to av alt siden størrelsen er så forskjellig. 

Han jeg har fra før er 16 kg og neste blir vel kanskje 3-4-5 kg som voksen, så regner vel egentlig ikke med å se så mye forskjell i matutgifter ?Forsikring er en annen sak, det må sjekkes opp. Men utenom det så kommer jeg ikke på så mange løpende utgifter som du sier. Tenker jeg får sette opp et skikkelig budsjett dette semesteret da og spare opp litt mer buffer dersom det skulle skje noe, og så være flink til å spare det jeg tjener i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lerkefuglen said:

Hahha! Hva går det i der da? Ikke si tenner ?

Hehe, nja det koster jo litt det og, må pusse hver dag og den er ikke billig den tannkremen :fear: Men det som virkelig tømmer kontoen her er HD. Min har grad D og var veldig plaget en periode, men vi har nå funnet rehab som holder henne symptomfri. Det innebærer svømming en gang i uka, massasje/laser hver 3-5. uke, cartrophen-injeksjoner, kosttilskudd og olje. Jeg orker ikke  tenke på hva det koster engang... Så kommer selvsagt mat og forsikring i tillegg, og har vi tilfeldigvis en periode med god økonomi kan du være bra sikker på at hun pådrar seg en øyebetennelse eller noe sånt :fear: :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lerkefuglen skrev:

Nei tenker det bør gå greit mat-messig ? Men må nok forhøre meg litt om tannhelsa da jeg snakket med ei venninne idag som advarte sterkt mot miniatyrhunder pga tennene. De har 3 chihuahuaer hjemme og hun mente de sikkert var oppe i 100k i utgifter på tanntrekk osv ettersom sånt ikke dekkes av forsikring, og at tennene var like dårlige på rasen jeg vil ha.

Min er straks 4 og har ok tenner (vi pusser sporadisk, kunne nok vært flinkere til det). Men har også hørt om italienere på hennes alder som har trukket flere tenner allerede:blink: Så det varierer veldig. Jeg tenker det er lurt å spørre oppdretter hvordan tannhelsen er på slekta, virker som det er en betydelig arvelig komponent. Du vet kanskje at noen tar jo DNA-test for arvelig emaljedefekt, jeg er ikke så inne på det men det er sikkert andre gener og annet som spiller inn også. Og uansett så er du forhåpentligvis ferdigutdannet og har jobbet noen år når hunden blir eldre og tannhelsen evt. kan bli et problem?:P

Et økonomitips er youneedabudget.com :D Du får et år gratis om du sender dem bevis på studentstatus. Det er et budsjettverktøy som gjør det enkelt å vite hvor mye penger en har prioritert til ulike formål.

PS: SÅ moro at du går for italiener :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sona said:

Min er straks 4 og har ok tenner (vi pusser sporadisk, kunne nok vært flinkere til det). Men har også hørt om italienere på hennes alder som har trukket flere tenner allerede:blink: Så det varierer veldig. Jeg tenker det er lurt å spørre oppdretter hvordan tannhelsen er på slekta, virker som det er en betydelig arvelig komponent. Du vet kanskje at noen tar jo DNA-test for arvelig emaljedefekt, jeg er ikke så inne på det men det er sikkert andre gener og annet som spiller inn også. Og uansett så er du forhåpentligvis ferdigutdannet og har jobbet noen år når hunden blir eldre og tannhelsen evt. kan bli et problem?:P

Et økonomitips er youneedabudget.com :D Du får et år gratis om du sender dem bevis på studentstatus. Det er et budsjettverktøy som gjør det enkelt å vite hvor mye penger en har prioritert til ulike formål.

PS: SÅ moro at du går for italiener :D 

Tenker jeg skal forhøre meg litt ja, nevnte det her om dagen og da sa hun at det finnes tannproblemer på rasen men at hun ikke hadde merket noe til det på hennes hunder da de har fine tenner. Opplever henne som veldig ærlig og direkte når det gjelder helse, hun har fortalt om helsestatus (inkl. problemer) på tidligere kull hel uoppfordret så ser vel ingen grunn til å ikke stole på henne der :) 

Var det jeg og sa til henne men hun var ikke overbevist :P "Men man kan da ikke nødvendigvis trekke tenner selv om man er veterinær! Man må ha videreutdanning!!!", noe som er sant, men likevel... Penger tjener jeg nok hvertfall innen den tid kommer, så skal vel klare å betale for tanntrekk om det blir sånn ?Hun har riktignok jobbet som assistent på klinikk i mange år selv da, så disse summene de har måttet ut med på sine har vært til gode priser som hun selv sa, og selv da mener hun de nok er oppe i rundt hundre tusen ?Men det blir jo sånn at man nesten ikke kan skjønne hvordan noen har råd til å ha små hunder? Eller kanskje man sparer det inn i fôrkostnader forresten :lol:

Takk for budsjett-tips! Har regnet litt nå og det ser jo lysere ut en jeg trodde jo???? Må vel ha regnet feil :lol: Jaaaa gleder meg masse! Gleder meg ikke fullt så masse til å fortelle nyheten hjemme da :D Tror kanskje jeg venter til ting er litt mer satt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hehe, nja det koster jo litt det og, må pusse hver dag og den er ikke billig den tannkremen :fear: Men det som virkelig tømmer kontoen her er HD. Min har grad D og var veldig plaget en periode, men vi har nå funnet rehab som holder henne symptomfri. Det innebærer svømming en gang i uka, massasje/laser hver 3-5. uke, cartrophen-injeksjoner, kosttilskudd og olje. Jeg orker ikke  tenke på hva det koster engang... Så kommer selvsagt mat og forsikring i tillegg, og har vi tilfeldigvis en periode med god økonomi kan du være bra sikker på at hun pådrar seg en øyebetennelse eller noe sånt :fear: :lol:  

Dekker ikke forsikring det? 

Min har forkalkninger og forsikringen dekker alt du nevner, kosttilskudd og olje har jeg tatt på egen regning da, har ikke prøvd å sende det inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristiin said:

Dekker ikke forsikring det? 

Min har forkalkninger og forsikringen dekker alt du nevner, kosttilskudd og olje har jeg tatt på egen regning da, har ikke prøvd å sende det inn. 

Forsikringen dekker rehab for 6000,- i året så det hjelper jo litt, men bare svømminga er nesten 20.000,- årlig :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kom tilfeldigvis over denne tråden, og siden det ikke er sååå lenge siden det var aktivitet i den tenkte jeg å fortelle litt (med mindre du allerede sitter med en firbent på fanget)! 

Jeg er på 4. semester, 2. år og er per nå i praksis i Danmark. Hunden er såklart med! Som de andre sier så kan det vær du må ofre noe sosialt, som f.eks. hvis hunden har vært hjemme alene hele dagen så kan du ikke gå i fra den igjen, med mindre du tar den med eller ordner hundepass. For meg har dette fungert helt fint hjemme i Norge, da de fleste vennene mine liker hund. Eller så tar vi forsh hjemme hos meg, så han slipper å være så lenge alene. 

Her i Danmark har det sosiale dog vært mer utfordrende. Jeg jobber 4 dager i uken og hunden blir da 9t alene disse dagene (inkl kjøring fra/til) og det betyr at jeg ikke kan finne på noe etter jobb med mindre han er med. I og med at jeg er i et nytt land med kun en bekjent, så har det vært vanskelig å få seg noen "hundevenner" da de ofte er mer forståelsesfulle i forhold til hunden. 

Angående det økonomiske så har jeg absolutt ingenting budsjett eller noe, men har hatt deltidsjobb ved siden av støtten fra lånekassen. Hadde ikke greid meg på bare summen fra lånekassen, men nå er jeg over gjennomsnittlig glad i å kjøpe ting og tang til Milo også? Det eneste som ble veldig stress for min del den perioden jeg bodde helt alene, var at hvis jeg var på skolen på dagtid og skulle jobbe på kveldstid måtte jeg ordne pass enten dag/kveld. Heldigvis har jeg familie som stiller opp og venner i krisesituasjoner, men alikevel kreves det litt planlegging. Det er lettere hvis du bor sammen med noen, og spesielt hvis de/den du bor med også har hund, for da kan dere samkjøres! Jeg har også kjøpt stasjonsvogn for å få plass til godt hundebur, så det tok jo også litt penger, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, låner tråden da jeg har spørsmål som angår det å studere med hund.

Til dere som studerer eller har studert med hund, hvor bodde dere?

Vet det kan være vanskelig å leie en plass hvis man har hund med seg, så hvordan løste dere det?

Fikk dere ha hunden med i studentboligene,  leide dere eller kjøpe dere leilighet, bodde dere hjemme eller hos noen bekjente, bodde dere alene med hunden eller sammen med andre/kollektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hannah said:

Hei, låner tråden da jeg har spørsmål som angår det å studere med hund.

Til dere som studerer eller har studert med hund, hvor bodde dere?

Vet det kan være vanskelig å leie en plass hvis man har hund med seg, så hvordan løste dere det?

Fikk dere ha hunden med i studentboligene,  leide dere eller kjøpe dere leilighet, bodde dere hjemme eller hos noen bekjente, bodde dere alene med hunden eller sammen med andre/kollektiv?

Jeg kjøpte leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...