Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepark og godbiter/leker


Rebecca&Kira
 Share

Recommended Posts

Lurte bare på hva folk syntes om at folk hiver leker og godbiter i hundeparker? Jeg vet at i andre land er det forbudt, men at man gjør det her. Vet ikke hva som er normalt, så ville bare høre om meninger om dette :). 

Jeg har en hund som er eiersyk på leker og mat og har enda ikke helt fått trent henne opp i dette (og vet ikke hvordan jeg skal). Hun leker for så vidt bra med hunder så lenge det ikke er andre leker/godbiter involvert, men så fort dette kommer på banen kan hun bli små aggressiv og vil ha ballen og begynne å springe etter hunden med leken. Jeg bare mener at mange hunder reagerer forskjellig på dette og at man fort kan ha en slåsskamp som ikke er nødvendig. Kan godt hende det er jeg som ikke kan ta med hunden min til hundeparken da, men ting hadde gått mye bedre uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppegående hundefolk skjønner at det ikke har noe i en hundepark å gjøre, men folk gjør det likevel. Som igjen er en av flere grunner til at folk holder seg unna slike steder og heller er sammen med hundevenner. Jeg vil ihvertfall anbefale deg å ta med hunden din og gå så fort noen finner fram leker eller godbit. Eventuelt be dem om å droppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja neste gang sier jeg ifra eller drar, tenkte kanskje dette var noe folk normalt gjorde. Jeg har iallfall veldig negative opplevelser av å ha leker og mat rundt hunden min hvor det har blitt en del "slåsskamper" og vil helst unngå dette. Kan godt hende jeg har en "unormal" hund som reagerer så sterkt på dette men trodde det var generell kunnskap at hunder ikke deler på samme måte som mennesker :P spesielt når man er i en park hvor man ikke har kjennskap til hvilke hunder som henger rundt. 

Endret av Rebecca&Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan uansett være lurt å være forsiktig med "sosialisering" i slike parker. Det er mange som latmannslufter hunder som kanskje ikke har noe der å gjøre, og som kan gi hunden din en dårlig opplevelse. Ettersom hunden din er litt forsiktig i utgangspunktet så ville ikke jeg tatt noen sjanser ihvertfall, kanskje heller funnet en klubb eller treningsgruppe å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundepark er utelukket i utgangspunktet i mine øyne. Jeg orker ikke å utsette hunden min for å måtte forholde seg til tilfeldige hunder av alskens mentalitet som befinner seg i sånne parker. Uansett så er det å be om konflikt å kaste godbiter eller leker i  hundeparker. To ganger var jeg i sånn park med Midas, begge gangene møtte jeg usikre hunder som utagerte. Den ene gangen var den redde og fryktaggressive hunden i bånd mens de andre løp rundt. Selvfølgelig ble det en håpløs situasjon for alle parter, og når jeg sa fra til eier så fikk jeg bare beskjed om at hunden ble trent til å være med andre hunder på denne måten. De erfaringene jeg har gjort meg, og tanken på at alle hunder uavhengig av kjønn, alder, mental tilstand og helse skal kunne leke løs sammen gjør at jeg holder meg langt unna. Å blande denne tikkende bomben med godis og leker i tillegg? Så langt i fra en god idé. 

Jeg lar også hundene mine leke med andre hunder, men da er det hunder de blir godt kjent med, vi går tur sammen og de får leke. Bare det å stå i ro et sted og la hunder leke kan være nok til å bygge opp en konflikt. I hundeparker overlater man faktisk ansvaret for ens egen hund sitt velbefinnende til andre menneskers vurderingsevne i forhold til om hunden deres er i stand til å tolerere og respektere alle andre hunder. Og så stor tiltro har jeg ikke til alle hundeeiere. Finn faste lekekompiser til hunden og gå tur sammen, det er den beste måten å sosialisere på synes jeg. 

Endret av Midas
  • Like 1
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt ha leker og mat med i bildet til mine, men de har ikke ressursforsvar. På generelt grunnlag så tenker jeg jo at man bør ta hensyn om man har en hund som ikke er helt stødig og at det på en måte er greit at folk har med godis og leke, men samtidig så stoler jeg ikke på andre folks evne til å være fornuftig(mange som tar med slikt som selv har hunder som ikke vil dele liksom), så sånn sett så kunne det selvsagt gjerne vært forbudt, bare for å slippe hele problemstillingen. Dog er min preferanse som nevnt over her å bare unngå hele hundepark settingen. Det er så mye rart, og det er så mye bråk å knuffing med eiere som ikke aner hva som bor i hundene de tar med seg dit og hva resultatet kan bli både for dem selv og andre pga det. LIke greit å ikke utsette seg selv for det. I tillegg er jo ofte disse norske hundeparkene veldig små å trange med tidvis mye hunder, det blir en veldig unaturlig og påtrengende setting som øker sannsynligheten for at noe skjer betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...