Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegn på ørebetennelse


Recommended Posts

Sist vi var hos veterinæren fikk vi beskjed om at vi hadde vært for dårlige til å nappe ørehårene hennes (de vokser og kan danne tover inne i øregangen). Derfor har vi prøvd å nappe litt mer denne uka, men det er vanskelig å gjøre så mye om gangen når hun er urolig. 

I går og i dag synes vi hun har begynt å vise ubehag, og hun rister hodet veldig mye. Dette gjør at vi blir bekymret for om det kan være ørebetennelse. Eller kan det være et resultat av at vi har nappet? 

Hva skjer om hunden får ørebetennelse? Kan det gå over av seg selv, eller må vi til veterinær? Og er det noe vi kan gjøre nå for å forhindre at det eventuelt blir verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp litt og litt selv om det har gått for lang tid og ikke alt på en gang, ellers blir det lett irritert. Anbefaler å få sjekket ørene så snart som mulig ved mistanke om øreproblemer, så du får rett middel å rense med dersom det er noe for å ta knekken på det så tidlig som mulig. Anbefaler ikke begynne å rense med noe selv uten å vite hva det er som skaper problemet.

Men viktig å fjerne ørevoks ganske ofte om dere ikke alt gjør dette (selv bruker jeg Natusan first touch våtservietter til dette, gnikker bare i sirkelbevegelser forsiktig inne i øret og fjerner det som evt er synlig også, pads anbefaler jeg ikke da det kan etterlate fibre som kan irritere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stakkars lille vennen min. I går var vi hos veterinær og fikk vite at hun hadde alt for mye hår i øregangene. Så i dag var vi tilbake for ny time der hun skulle nappes ordentlig med bedøvelse. Helt inn til trommehinna. I tillegg fant veterinær betennelse i venstre øre, så det tok plutselig mye lenger tid enn planlagt. Over to timer senere våknet Ceres helt fortumla, og med veldig såre ører! Så i dag har hun ikke hatt det så fint. Men det begynner heldigvis å bli bedre nå utover kvelden. Fremover skal hun få litt smertestillende, en øregel om en uke og kontroll om en måned. Så håper det blir bedre.

Og regningen - den kom på over 3000kr. Håper vi finner ut av en måte vi kan forebygge i stedet for at vi må gjøre slik flere ganger. Men er vanskelig når hårene vokser så langt inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en peang for å nappe Poe sine ører. Gjør det mens hun sover. Hun våkner litt til, men det går greit uten de store protestene. Napper bare litt hver gang og gjør det heller litt ofte. Jeg har også lest at det ikke er lurt å nappe mye på en gang da ørene kan bli irritert av det. 

Kjøpte peang på ebay men ser de har på clas også. 

9587363151902.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, julnil skrev:

Forebyggingen gjøres ved å nappe jevnlig. Har rase som må nappes i ørene, og ikke hatt problem med overgroing.

Og selv om de ikke vil, så må de, da får man bare holde de fast.

Et tips: bruk pulver, så får du lettere tak i hårene

Vi har prøvd å nappe henne, har gjort det ca en gang i uken - litt hver gang. Men det har ikke vært nok. Det har stort sett gått greit, uten de store protestene - men sliter med å få tatt langt nok inn. Hvor ofte har dere nappet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sunnivamb said:

Vi har prøvd å nappe henne, har gjort det ca en gang i uken - litt hver gang. Men det har ikke vært nok. Det har stort sett gått greit, uten de store protestene - men sliter med å få tatt langt nok inn. Hvor ofte har dere nappet?

Med peang kommer du langt nok inn og den gir solid tak på hårene. Det eneste som er litt iffy er når den er et stykke inni der så får jeg litt noia for at hun skal skvette til 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2018 at 4:36 PM, Sunnivamb skrev:

Vi har prøvd å nappe henne, har gjort det ca en gang i uken - litt hver gang. Men det har ikke vært nok. Det har stort sett gått greit, uten de store protestene - men sliter med å få tatt langt nok inn. Hvor ofte har dere nappet?

 

Jeg napper ved behov

men igjen: bruk pulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, julnil skrev:

 

Jeg napper ved behov

men igjen: bruk pulver

Beklager at jeg maser på dette. Men synes det generelt brukes ganske vage begreper, som lett kan misforstås. Som "ved behov", "nappe litt og litt" "en gang i blant". Vi har jo åpenbart feilet, ved å nappe det vi trodde var litt og litt, ved behov og en gang i blant. 

Derfor lurer jeg på - heeeeelt konkret. Hvor ofte napper dere? Hver dag, 1 gang i uka, 1 gang i måneden? Napper dere ALT av hår i ørene, eller bare i øregangen? Hvor langt inn napper dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når det trengs" er et så fint uttrykk når man har gjort det 100 ganger selv.. Men det er klart ikke lett å skjønne hva mye eller lite er, ofte eller sjeldent etc - så enkelt fortalt for min pelsrase (bearded collie): Napp så mye du greier. Helt OK at det ikke er et eneste hår igjen der nede å få tak i.  MEN - hvis man glemmer det litt, så er det ingen krise - litt hår nedi der kan det godt være (og sikkert skal være også - selv mine korthårshunder har noe hår nedi der).

Du skal enkelt kunne se ned i øregangen (helt ned til der øregangen går i vinkel inn mot hodet/hjernen - det skal være tørt og fint nedi der (ikke noe sort "gørr") og det skal ikke lukte noe særlig.

Men ennå enklere - hvis du er på utstilling noen gang så snakker du med noen som har din rase, eller for så vidt andre med pelsraser - hør med dem, spør om å få se hvor mye de har/napper. Du treffer sikkert på noen som velvillig viser deg hvordan det skal være/se ut.

:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi napper en gang i uka når hun gjennombørstes. Og da napper vi «alt», eller sånn som @SusanneL beskriver. Hadde vi gjort det to ganger i uka hadde det vært mindre jobb, men det blir ikke overgrodd. Det virker ikke som en gang i uka er nok hos dere, eller at dere ikke napper nok. Hva sa dyrlegen om de hårene dere føler er så langt nede? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frk-franzen skrev:

Vi napper en gang i uka når hun gjennombørstes. Og da napper vi «alt», eller sånn som @SusanneL beskriver. Hadde vi gjort det to ganger i uka hadde det vært mindre jobb, men det blir ikke overgrodd. Det virker ikke som en gang i uka er nok hos dere, eller at dere ikke napper nok. Hva sa dyrlegen om de hårene dere føler er så langt nede? 

 

Takk for konkret svar! Jeg tror nok kanskje en gang i uka vil være nok, men at vi bare må nappe alt. Vi trodde kanskje det holdt med å nappe litt.

En annen utfordring er jo som du sier de hårene som sitter så dypt nede. Hos veterinæren måtte hun inn med spesialutstyr fordi der var noe hår helt inne med trommehinna. Det er jo hår som vi verken får tak i - eller skal prøve å få tak i. Vi håper jo det holder å ta de ytre hårene fremover for å forebygge betennelse, men det kan jo hende hun har ekstra mye hårvekst og at dette er noe vi må til veterinær for. Men 3000kr hver 4. Måned blir dyrt, så håper vi slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn nesten helt urelatert :P

Jeg ville forsikret henne, det lønner seg nesten alltid i lengden - de fleste hunder blir syke/skader seg en eller flere ganger ila livet :) Hadde hun vært forsikret, hadde den dekket dette. Forsikring koster vanligvis mellom 150 og 400 kr i mnd -  avhengig av rase, selskap og dekning.  Og som du har erfart, veterinær blir fort dyrt! :) 

Beklager hvis dette oppleves som et uønsket råd, men jeg synes forsikring er så viktig at jeg velger å si det likevel :) :P

Lykke til med ørenapping, og jeg håper dere slipper unna flere ørebetennelser! :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alvira skrev:

Sånn nesten helt urelatert :P

Jeg ville forsikret henne, det lønner seg nesten alltid i lengden - de fleste hunder blir syke/skader seg en eller flere ganger ila livet :) Hadde hun vært forsikret, hadde den dekket dette. Forsikring koster vanligvis mellom 150 og 400 kr i mnd -  avhengig av rase, selskap og dekning.  Og som du har erfart, veterinær blir fort dyrt! :) 

Beklager hvis dette oppleves som et uønsket råd, men jeg synes forsikring er så viktig at jeg velger å si det likevel :) :P

Lykke til med ørenapping, og jeg håper dere slipper unna flere ørebetennelser! :) 

Hehe, det går fint! Hun er forsikret. Egenandelen vår er på 2000kr, men vi fikk tilbake 1200kr for det. Og nå kan det hende det blir ennå mere, for i dag fant vi mye ørevoks og en rar lukt i det andre øret også... Så dette har vært en dyr valp hittil. Tilbake til veterinæren på lørdag. I tillegg til at vi skal kjøpe klippemaskin til 5000 kr. Hurra for røytefri rase ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Alvira said:

Sånn nesten helt urelatert :P

Jeg ville forsikret henne, det lønner seg nesten alltid i lengden - de fleste hunder blir syke/skader seg en eller flere ganger ila livet :) 

Nei, forsikring lønner seg i de færreste tilfeller. Hvis det nesten alltid hadde lønnet seg i lengden som du sier, så hadde forsikringsselskapene gått under ? Forsikring er en trygghet. For de fleste av oss vil vi alltid betale inn mer enn vi får igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sunnivamb skrev:

Hehe, det går fint! Hun er forsikret. Egenandelen vår er på 2000kr, men vi fikk tilbake 1200kr for det. Og nå kan det hende det blir ennå mere, for i dag fant vi mye ørevoks og en rar lukt i det andre øret også... Så dette har vært en dyr valp hittil. Tilbake til veterinæren på lørdag. I tillegg til at vi skal kjøpe klippemaskin til 5000 kr. Hurra for røytefri rase ?

Ok, bra :) 

13 timer siden, Mari skrev:

Nei, forsikring lønner seg i de færreste tilfeller. Hvis det nesten alltid hadde lønnet seg i lengden som du sier, så hadde forsikringsselskapene gått under ? Forsikring er en trygghet. For de fleste av oss vil vi alltid betale inn mer enn vi får igjen. 

Hehe, ja du sier noe der. Jeg mente det vel mer som i at det lønner seg i form av trygghet, ikke rent økonomisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...