Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil se nærmere på norske «valpefabrikker»


Nimbus
 Share

Recommended Posts

«Landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp) sier han vil se nærmere på en påstand om økt omfang av «valpefabrikker» i Norge. Rådet for dyreetikk advarte tidligere i sommer om stadig flere useriøse og kyniske hundeoppdrettere.»

Gode nyheter! Jeg kommer ikke til å holde pusten, men det hadde vært en gladsak om noen endelig tok ordentlig tak i dette. Hva tenker andre om at det eventuelt skulle «bli lovpålagt med blant annet salgskontrakt, kompetansebevis og registreringsplikt for oppdrettere over en viss størrelse»? Nyttige tiltak, eller ikke?

Endret av Nimbus
  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint! Men ja, blir jo interessant å "se" hvordan de har tenkt å gjennomføre noe slikt. Èn ting er jo de som NKK-registrerer 10-15 kull pr år (disse burde jo vært pålagt en viss form for "kontroll" uansett), men "fabrikker" med utallige uregistrerte kull er det jo vanskelig å engang å vite om for Mattilsynet.

Og det med "over en viss størrelse" uroer meg litt - hvor mange er dèt, liksom?

Men tilbake til dette med svenskenes kennelkonsulenter - kan ikke skjønne hvorfor slike ikke finnes i Norge (vil i alle fall kunne få vekk værstingene innenfor raseavl). Oppdrettere får hjemmekontroll når de søker om å få registrert sitt tredje (eller er det andre?) valpekull, og da går konsulentene igjennom hele hundeflokken, sjekker hvordan de lever og har det. De har jo ikke allverdens av makt til å pålegge folk til endringer, men med SKK i ryggen kan de i alle fall kunne gi restriksjoner i forhold til det registreringsmessige aspektet av hundeholdet.

Hvis da slike "konsuleter" kunne rapportere videre til Mattilsynet, vil jo disse kanskje kunne holde kontroll dersom oppdretteren fortsetter rovdrift på hundene, men utenfor NKK-systemet...

Susanne

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er god men så er spørsmålet om dette bare blir skuebrød?  Uten tvil burde det vært en form for ettersyn på alle oppdrettere, enten de nå er høyt profilert i 'Hundesport' /NKK eller driver med annet oppdrett, være seg ren eller blandingsraser. 

Jeg er dog litt nysgjerrig på hvordan man har tenkt å gjennomføre dette, på en måte som faktisk har noen betydning for de det gjelder, nemlig hundene? Samme måte som MT, der besøk blir varslet på forhånd? Enhver som ikke er komplett idiot, vil da ha plenty av anledning til å 'omorganisere' forholdene hjemme og shine opp sånn noenlunde. 

Det er hevet over enhver tvil at oppdrett er god butikk for ikke så helt få, enten det dreier seg om ren eller blandingsrase, å benekte det som mange gjør nokså halstarrig, er bare tåpelig. Hvordan får man  has på disse, særlig de som er 'seriøse' og under NKK's vinger? 

Som nevnt over så har jo svenskene såkalte kennelkonsulenter, er det noen her som faktisk vet helt konkret om dette har noen reell innvirkning, eller er det som jeg sa i innledningen, helst skuebrød? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2018 at 9:35 PM, SusanneL said:

Kjempefint! Men ja, blir jo interessant å "se" hvordan de har tenkt å gjennomføre noe slikt. Èn ting er jo de som NKK-registrerer 10-15 kull pr år (disse burde jo vært pålagt en viss form for "kontroll" uansett), men "fabrikker" med utallige uregistrerte kull er det jo vanskelig å engang å vite om for Mattilsynet.

Og det med "over en viss størrelse" uroer meg litt - hvor mange er dèt, liksom?

Men tilbake til dette med svenskenes kennelkonsulenter - kan ikke skjønne hvorfor slike ikke finnes i Norge (vil i alle fall kunne få vekk værstingene innenfor raseavl). Oppdrettere får hjemmekontroll når de søker om å få registrert sitt tredje (eller er det andre?) valpekull, og da går konsulentene igjennom hele hundeflokken, sjekker hvordan de lever og har det. De har jo ikke allverdens av makt til å pålegge folk til endringer, men med SKK i ryggen kan de i alle fall kunne gi restriksjoner i forhold til det registreringsmessige aspektet av hundeholdet.

Hvis da slike "konsuleter" kunne rapportere videre til Mattilsynet, vil jo disse kanskje kunne holde kontroll dersom oppdretteren fortsetter rovdrift på hundene, men utenfor NKK-systemet...

Susanne

Ja, jeg har ikke helt trua på at det kommer til å skje noe som helst. Men det hadde vært fint, ihvertfall hvis tiltakene faktisk hadde en reell effekt. Og ja, jeg stusset også på "over en viss størrelse" - er det tre, fem, tjue? Ikke godt å si.

Et tettere samarbeid mellom NKK og Mattilsynet (og politiet?) hadde nok gjort seg - de som drev rovdrift ble rapport, registrert og nektet videre avl, og i verste tilfelle generelt hundehold. Også må noen faktisk følge opp, da, det er vel der politiet burde komme på banen. Men der (også) er det vel begrenset med ressurser allerede.

 

On 8/13/2018 at 8:30 AM, QUEST said:

Tanken er god men så er spørsmålet om dette bare blir skuebrød?  Uten tvil burde det vært en form for ettersyn på alle oppdrettere, enten de nå er høyt profilert i 'Hundesport' /NKK eller driver med annet oppdrett, være seg ren eller blandingsraser. 

Jeg er dog litt nysgjerrig på hvordan man har tenkt å gjennomføre dette, på en måte som faktisk har noen betydning for de det gjelder, nemlig hundene? Samme måte som MT, der besøk blir varslet på forhånd? Enhver som ikke er komplett idiot, vil da ha plenty av anledning til å 'omorganisere' forholdene hjemme og shine opp sånn noenlunde. 

Det er hevet over enhver tvil at oppdrett er god butikk for ikke så helt få, enten det dreier seg om ren eller blandingsrase, å benekte det som mange gjør nokså halstarrig, er bare tåpelig. Hvordan får man  has på disse, særlig de som er 'seriøse' og under NKK's vinger? 

Som nevnt over så har jo svenskene såkalte kennelkonsulenter, er det noen her som faktisk vet helt konkret om dette har noen reell innvirkning, eller er det som jeg sa i innledningen, helst skuebrød? 

Ja, enig. Per dags dato er det lite faktisk ettersyn, er mitt inntrykk. For å finne ut om de som profilerer seg mest innad i en rase er de som avler de friskeste hundene må man kjenne miljøet - og det er ikke alltid så lett å komme på "innsiden". Visse ting kan man selvfølgelig finne ut av via Dogweb, men langt i fra alt. Og typ, reglene for etisk avl er såpass løse i kantene at man kan holde seg akkurat innenfor dem, uten at jeg ville kalt det et godt oppdrett av den grunn.

Mm, man oppdager vel i grunn kun de aller verste "samlerne" med dagens system. Usikker på hvordan det juridiske fungerer, men man skulle tro det var mulig å kreve at de som vil registere kennel hos NKK også gikk med på at NKK/Mattilsynet kom på uanmeldte besøk for å sjekke forholdene.

Jeg aner ikke hvordan det fungerer i Sverige, om det har noen effekt, men skulle gjerne likt å vite det! I så fall kunne man i grunn bare lånt den svenske modellen og tilpasset den litt. Trenger ikke finne opp kruttet på nytt, liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...