Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund oppdrettere


frktvertimot
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
På 6.8.2018 at 8:25 PM, frktvertimot skrev:

Er det noen som vet om det er noen oppdrettere av finsk lapphund, som har valper eller planlgger kull?

 

Ta kontakt med Norsk lapphundklubb, eller sjekk ut hjemmesiden. Den er ny og ikke heelt ferdig enda, men det skal komme en liste over oppdrettere der iallfall;) Finsk lapphund burde ikke være umulig å få tak i, de er langt mer tallrike enn Svensk lapphund, som jeg har;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 years later...
48 minutes ago, SLILA said:

Vekker til live igjen denne tråden jeg. Lappekoia, Pawforia/Lønnelappen (samme oppdretter på de to sistnevnte) bør man holde seg unna. Disse er ikke seriøse oppdrettere.

Siden jeg ikke kan vite om du er en konkurrerende oppdretter eller en forsmådd narsissist som slenger dritt, du er bare et anonymt nick her, så vil jeg gjerne at du utdyper hvorfor. Om årsakene er forhold som vil avdekkes ved undersøkelser, eller ikke kan dokumenteres av deg, så kanskje anonymisere, eller inviter dem hit til en konfrontasjon og la dem kommentere.

Hvorfor, helt konkret er de useriøse, og hva gjør en seriøs oppdretter av rasen annerledes?

Endret av Maskot
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maskot skrev:

Siden jeg ikke kan vite om du er en konkurrerende oppdretter eller en forsmådd narsissist som slenger dritt, du er bare et anonymt nick her, så vil jeg gjerne at du utdyper hvorfor. Om årsakene er forhold som vil avdekkes ved undersøkelser, eller ikke kan dokumenteres av deg, så kanskje anonymisere, eller inviter dem hit til en konfrontasjon og la dem kommentere.

Hvorfor, helt konkret er de useriøse, og hva gjør en seriøs oppdretter av rasen annerledes?

Huh? Trodde oppdrettere samarbeidet og ikke konkurrerte. 

Anyways, har hørt mye rart om de, så hvorfor skulle jeg da anbefale de?

 

Pawforia/lønnelappen ble fratatt alle hundene sine for en tid tilbake pga vanskjøtsel. Lappekoia svindler valpekjøperene sine. Såklart noen som får en slik beskyldning aldri vil innrømme noe slikt og prøve å motsi en slik påstand. Noe annet ville vært rart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maskot skrev:

Siden jeg ikke kan vite om du er en konkurrerende oppdretter eller en forsmådd narsissist som slenger dritt, du er bare et anonymt nick her, så vil jeg gjerne at du utdyper hvorfor. Om årsakene er forhold som vil avdekkes ved undersøkelser, eller ikke kan dokumenteres av deg, så kanskje anonymisere, eller inviter dem hit til en konfrontasjon og la dem kommentere.

Hvorfor, helt konkret er de useriøse, og hva gjør en seriøs oppdretter av rasen annerledes?

Men altså bare sånn for å anbefale noen siden du tror jeg er en "konkurrerende oppdretter" så kan dompel dimpel anbefales sammen med kvitsymra, vintervidda, hoitos, toiveikas, nordic teal, alnopa, lumikki og lappehiet, blant noen. Da jeg fikk meg valp var jeg også i kontakt med noen av disse. Min hund kjøpte jeg av en privatperson, men har fått vite om flere useriøse oppdrettere etter jeg kom mer inn i miljøet og jeg skulle hjelpe ei venninne å få seg lapphund. 

 

Ellers selger oppdrettere en merkevare. Da må de nesten tåle å få anbefalinger og frarådinger, syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SLILA said:

Huh? Trodde oppdrettere samarbeidet og ikke konkurrerte. 



Å nei, du! ?

Jeg tror de fleste rasemiljøer har mye sladder og drama. Oppdrett er langt mer enn å lage valper, det er også snakk om utstillinger, og der kan konkurransen være hard. Også kan raseklubbene ha en del drama fordi folk er uenige om hva slags regler og krav klubben skal ha, og folk beskylder hverandre for juks, dårlig hundehold, og masse annet rart. Så ryktespredning og klikker innad i rasemiljøene er et kjent problem.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mye rart. Det er ikke greit å slenge dritt og usanne rykter, men om man kan vise til konkrete tilfeller, eller i beste fall helseundersøkelser/statistikk og informasjon man kan finne i Dogweb eller andre steder (hvis en oppdretter har blitt fratatt hunder pga. vanskjøtsel har det kanskje vært i avisen) så er det greit å vise til det.

"Har hørt" er ikke holdbart, det er slik usanne rykter sprer seg, kanskje eller kanskje ikke med bakgrunn i sannhet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, simira said:

Det er dessverre mye rart. Det er ikke greit å slenge dritt og usanne rykter, men om man kan vise til konkrete tilfeller, eller i beste fall helseundersøkelser/statistikk og informasjon man kan finne i Dogweb eller andre steder (hvis en oppdretter har blitt fratatt hunder pga. vanskjøtsel har det kanskje vært i avisen) så er det greit å vise til det.

"Har hørt" er ikke holdbart, det er slik usanne rykter sprer seg, kanskje eller kanskje ikke med bakgrunn i sannhet.

Er forsåvidt enig. Selv har jeg ikke bare hørt, men opplevd, siden vi kjøpte hund fra ovennevnte.

Vi fikk en supernervøs valp. Både dyrlege og adferdsterapaut reagerte, de hadde aldri opplevd en så nervøs valp i den alderen.

Oppdretter stilte seg helt uforstående til dette, og hadde aldri hørt om samme problem. Samtidig snakket jeg med eierene til flere kullsøsken, som opplevde det samme som oss, og som hadde gitt beskjed til oppdretter.

Fikk senere høre at moren var blitt omplassert fordi hun var nervøs. Men oppdretter var som sagt helt uforståelig til engstelig valp, og hadde ikke hørt fra andre enn oss.

Vi ble nødt til å kvitte oss med hunden før den fylte to år, da vi ikke fikk den bedre uansett hvor mye jobb vi la ned. Vi hadde barn i hus, og det ble for skummelt etterhvert.

  • Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak det som er sakt ang Pawforia/Lønnelappen. Disse kennelnavnenes innehavere er nå forøvrig endret, så begge er ikke registrert på begge, men hver for seg slik jeg forsto det utifra kennelnavn dokumentet hos nkk for noen måneder siden (august tro?). Regner med dette er for å distansere seg fra den andre parten, men det vet jeg ikke. 

Jeg er venn med noen som har hatt hund på fôr fra dem og jeg var selv med å hentet nevnte hund. Første røde flagg var at vi ikke var hjemme hos vedkommende, men hjemme hos deres mor for å hilse på/hente hunden. 
Har også vært en del styr etter dette ifht hannhunden som har div issues, men den er nå overtatt 100% og kastrert av min venn så blir heldigvis ikke noe avl på han. 

Og man kan be mattilsynet om å få se hvem som har forbud mot dyrehold i Norge, selvom disse listene ikke er publisert så eksisterer de hos dem internt. 

"Mattilsynet har et register med navn

– Det finnes et register på Mattilsynets interne nettsider, men det er ikke offentlig tilgjengelig. Registeret inneholder også forbud som er ilagt av domstolen, forutsatt at vi får orientering om dommen.

Er du skeptisk til en person som ønsker å kjøpe dyret ditt, er det mulig å be om denne listen hos Mattilsynet, sier Knævelsrud.

– Av personvernhensyn kan Mattilsynet ikke gjør denne listen tilgjengelig på Internett, men alle kan få oversikt over hvem som har fått et aktivitetsforbud dersom de ber om det, sier hun.

"
Tenker dette også gjelder når man skal kjøpe hund av noen. ?‍♀️

Ene hunden i artikkelen her er pappaen til min venns hund. (Og man forstår jo fort hvorfor vedkommende ikke møtte oss hjemme hos seg selv)
Stadig fleire bekymrar seg for andre sine kjæledyr – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio 

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får anbefale Vinternatta til nordlendingene da. Ikke noe stort oppdrett, men hun jobber som dyrepleier hos veterinær og har levert i hvertfall ett kull jeg kan signere på var svært mentalt stødige hunder som samtlige kjøpere var veldig fornøyde med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, frktvertimot said:

Er forsåvidt enig. Selv har jeg ikke bare hørt, men opplevd, siden vi kjøpte hund fra ovennevnte.

Vi fikk en supernervøs valp. Både dyrlege og adferdsterapaut reagerte, de hadde aldri opplevd en så nervøs valp i den alderen.

Oppdretter stilte seg helt uforstående til dette, og hadde aldri hørt om samme problem. Samtidig snakket jeg med eierene til flere kullsøsken, som opplevde det samme som oss, og som hadde gitt beskjed til oppdretter.

Fikk senere høre at moren var blitt omplassert fordi hun var nervøs. Men oppdretter var som sagt helt uforståelig til engstelig valp, og hadde ikke hørt fra andre enn oss.

Vi ble nødt til å kvitte oss med hunden før den fylte to år, da vi ikke fikk den bedre uansett hvor mye jobb vi la ned. Vi hadde barn i hus, og det ble for skummelt etterhvert.

Din situasjon er noe helt annet. Egenerfaringer må man ha rett til å si noe om.

Jeg leste forøvrig de gamle innleggende dine nå, og det var utrolig trist. Har vært i lignende situasjon selv (uten at det var oppdretters feil), og den type ekstrem "mental brist" eller hva jeg skal kalle det, er synlig fra veldig ung alder. De blir ikke bra av det. Det beste man kan håpe på er å få redusert symptomene litt gjennom hardt og langvarig arbeid, men det er vanskelig og i noen tilfeller umulig. Og uansett symptomer, så er ikke hunden normal i hodet, og man kan aldri stole helt på den rundt fremmede. 

Den hunden kunne dere ikke ha, og dere gjorde alt rett. Jeg håper dere har det bra nå, og har fått et godt og trygt hundehold med en frisk hund.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Pingeling said:

Din situasjon er noe helt annet. Egenerfaringer må man ha rett til å si noe om.

Jeg leste forøvrig de gamle innleggende dine nå, og det var utrolig trist. Har vært i lignende situasjon selv (uten at det var oppdretters feil), og den type ekstrem "mental brist" eller hva jeg skal kalle det, er synlig fra veldig ung alder. De blir ikke bra av det. Det beste man kan håpe på er å få redusert symptomene litt gjennom hardt og langvarig arbeid, men det er vanskelig og i noen tilfeller umulig. Og uansett symptomer, så er ikke hunden normal i hodet, og man kan aldri stole helt på den rundt fremmede. 

Den hunden kunne dere ikke ha, og dere gjorde alt rett. Jeg håper dere har det bra nå, og har fått et godt og trygt hundehold med en frisk hund.

 

Det tok litt tid før vi turde å skaffe oss hund igjen, men nå har vi en helt fantastisk sheltie gutt på 1,5 år. Ikke visste jeg at det å være hundeeiere kunne være så "enkelt" og bare gøy. ? En helt annen opplevelse denne gangen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/5/2022 at 2:06 AM, Pingeling skrev:

Din situasjon er noe helt annet. Egenerfaringer må man ha rett til å si noe om.

Jeg leste forøvrig de gamle innleggende dine nå, og det var utrolig trist. Har vært i lignende situasjon selv (uten at det var oppdretters feil), og den type ekstrem "mental brist" eller hva jeg skal kalle det, er synlig fra veldig ung alder. De blir ikke bra av det. Det beste man kan håpe på er å få redusert symptomene litt gjennom hardt og langvarig arbeid, men det er vanskelig og i noen tilfeller umulig. Og uansett symptomer, så er ikke hunden normal i hodet, og man kan aldri stole helt på den rundt fremmede. 

Den hunden kunne dere ikke ha, og dere gjorde alt rett. Jeg håper dere har det bra nå, og har fått et godt og trygt hundehold med en frisk hund.

 

Så man skal altså bare stole på egenerfaringer mener du? Innehaver av kennel lønnelappen/pawforia ble 100% sikkert fratatt (nesten) alle hundene sine. Dette er hennes hunder, som begge er omplassert. Hunden til venstre heter Lønnelappen Bihto, han går det ikke an å ta feil av. https://www.nrk.no/rogaland/stadig-fleire-bekymrar-seg-for-andre-sine-kjaeledyr-1.14494559 hun har/hadde også en pågående sak hos mattilsynet i år, og hun fortsetter å avle og lure seg rundt NKKs smutthull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SLILA said:

Så man skal altså bare stole på egenerfaringer mener du? Innehaver av kennel lønnelappen/pawforia ble 100% sikkert fratatt (nesten) alle hundene sine. Dette er hennes hunder, som begge er omplassert. Hunden til venstre heter Lønnelappen Bihto, han går det ikke an å ta feil av. https://www.nrk.no/rogaland/stadig-fleire-bekymrar-seg-for-andre-sine-kjaeledyr-1.14494559 hun har/hadde også en pågående sak hos mattilsynet i år, og hun fortsetter å avle og lure seg rundt NKKs smutthull. 

Nei, men å si "har hørt" betyr så mye. Eller å påstå at noen er useriøse uten å si noe om hvorfor. Om man ikke kan vise til noe dokumenterbart eller egne erfaringer så har man ingen grunn til å tro at det er noe annet enn ondsinnede rykter. For det er definitivt folk som setter ut den type rykter og beskyldninger uten grunnlag, for å ødelegge for andre. Dessverre.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, SLILA said:

Så man skal altså bare stole på egenerfaringer mener du? Innehaver av kennel lønnelappen/pawforia ble 100% sikkert fratatt (nesten) alle hundene sine. Dette er hennes hunder, som begge er omplassert. Hunden til venstre heter Lønnelappen Bihto, han går det ikke an å ta feil av. https://www.nrk.no/rogaland/stadig-fleire-bekymrar-seg-for-andre-sine-kjaeledyr-1.14494559 hun har/hadde også en pågående sak hos mattilsynet i år, og hun fortsetter å avle og lure seg rundt NKKs smutthull. 

Egenerfaring eller bevis. Nei, men det er forskjell på å stole på hva andre har sagt, og det å gjenta det videre på et offentlig forum. En oppdretter er først og fremst en privatperson som driver med hobbyvirksomhet. Navnet er oppført sammen med kennelen, så du anklager en navngitt person for dyremishandling og den andre for svindel. Da skal man være sikker i sin sak ut i fra egenerfaringer eller bevis, spesielt siden oppdretter ikke er her for å forsvare seg.

Nå går jeg ut i fra at det du sier er beviselig dersom det er mulig å gjenkjenne hundene på bildet (uten at jeg har sjekket.) Da er det igjen noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...