Gå til innhold
Hundesonen.no

Første hund - rase?


frktvertimot
 Share

Recommended Posts

Vi har i flere år vurdert å skaffe oss hund. Er fortsatt kun på vurderingsstadiet, men har kommet dit at vi har begynt å tenke på hvike raser som kunne passet inn hos oss.

Ingen av oss har stor erfaring med hund. Begge hadde hund i oppveksten, men ingen er erfarne av den grunn, og vi har nok ikke de beste rollemodellene på godt hundehold noen av oss heller. 

Vi er en familie på 3, med ett barn på 10 år. Vi er ikke utpregede villmarkinger, vi går mest kortere turer, ikke mange timer over fjelltopp etter fjelltopp. Det kan jo kanskje komme seg, men vi får ta utganspunkt i dagens aktivitetsnivå tenker jeg, så en hund som krever veldig mye aktivitet er nok ikke det beste alternativet, selv om den selvfølgelig skal få turene sine!

Aller helst kunne vi tenke oss og overta en unghund eller voksen hund, i stedenfor valp, men samtidig er vi litt skeptisk, da man aldri vet helt hva man får, og hvilke uvaner hunden har lagt til seg fra før. Vil den som skal kvitte seg med hunden være ærlig om hundens gemytt f.eks.? Det kan man jo aldri vite, men det er jo veldig viktig siden vi har barn. Vi har også en katt, som den må tolerere.

Hunden skal brukes som selskapshund, men jeg har også lyst til å gå litt lydighetskurs med den. Kanskje forsøke oss på agility. Barnet vårt er over middels interessert i dyr, og jeg kunne også tenkt med at barnet kunne fått være med på kurs, og eventuelt forsøkt seg på agility med hunden også, så det bør være en hund som ett barn kan klare å håndtere. (Selvfølgelig med hjelp og veiledning.)

Størrelse tenker vi middels, og pelsstell lite til middels. 

Hva slags hund kunne passet inn hos oss? Hvilken rase bør vi lese mer om? Og anbefaler dere erfarne førstegangs hundeeier og ta en voksen omplasseringshund, eller skaffe seg en valp? Noen som har tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett litt på spaniel. Cocker er jo fantastisk herlige hunder, men de krever en del pelsstell. Er varierende hvordan pels de har, men alle må nok klippes og børstes en del. Man kan holde pelsen kort, da er den rimelig lettstelt. De er ikke noe pene når de er skrelt ned med maskin, men med litt øvelse får man nok til å klippe en enkel sportsklipp til hverdags. Ellers har du puddel og, men de krever og pelsstell. Har inntrykk av begge raser som vennlige, og lettlærte. Enkle og snille hunder men sporty, som kan brukes til litt av hvert. Springer spaniel, både welsh og engelsk har noe mindre pelsstell enn cocker, samme med field spaniel, men de er større.

Ta dere gjerne en tur på en hundeutstilling dersom det er noe i nærområdet, og titt litt på hunder, se hva dere liker og spør spørsmål :) En annen god start er også en bok om forskjellige hunderaser, der står der en kort beskrivelse av hver som bør gi et pekepinn på gemytt og sånn, og så kan dere finne noen dere liker og gjøre mer research derfra.

 

Angående valp eller voksen, så blir det litt smakssak tror jeg. Så lenge dere får mulighet til å ta en del fri i forbindelse med valp, og går et valpekurs, så går det veldig fint for de fleste å få seg valp første gang. Det er en del jobb, men også mye moro, og en fin tid å se tilbake på. Man får også sosialisert valpen på det dere synes er viktig. Etter noen mnd lurer man på hvor valpetida ble av :)

Omplasseringshund er også fint, og det er bra dere er kalr over at dere må grave om hundens fortid. Min første hund er en omplasseringshund, og naive som vi var, falt vi for hvor søt hun var, og glemte helt alle kritiske spørsmål. Det fikk vi svi for senere. Hun hadde separasjonsangst, var ikke stueren og lite sosialisert med mennesker. Og var utrolig vanskelig å trene, fordi hun ble så distrahert av alt rundt seg. Hun var 6 mnd og da enda  valp, men den viktigste sosialiseringsfasen er fra 3-12 ukers alder. Det skal sies at vi også kunne veldig lite om hund og gjorde alt feil, som også kan ha ført til at ting gikk galt (vi burde feks ikke gått fra henne alene hjemme så fort som vi gjorde). 


Men om man får nok info om hunden, og gjerne får mulighet til å ha den noen uker på prøvetid, er omplassering et vel så godt alternativ.



Lykke til!

Endret av Orca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også Shetland Sheepdog. De er fine «nybegynner-hunder».

De trenger middels aktivitet. Kjempefine å ha med seg løs i skogen, stikker aldri langt unna «flokken» sin. Mens på veien derimot kan de gjete biler. Jeg har slitt en del med dette med min sheltie. Jeg har nok ikke gitt tydelige nok grenser fra hun var valp, og bil-gjetingen har vokst enormt. Men jeg tror min har over snittet gjeterinstinkt. 

Jeg bruker ikke mye tid på pelsstell på min sheltie, en gang i måneden ca. Likevel røyter de en god del, men det går jo an å kjøpe en sheltie med litt mindre pels enn de største pelsdottene? 

Noen sheltier kan være litt reserverte, og jeg vil anbefale å sosialisere den masse. I tillegg kjøpe fra en kennel som bruker tid på sosialisering med valpene før de leveres. På den andre siden har jeg aldri hørt eller sett en sheltie som har slåss. De trekker seg heller tilbake. Min er veldig frempå, og jeg er så glad at jeg har fått den type sheltie, og ikke av den reserverte typen. Jeg bor med en familie på både små og store hvor det skjer noe hele tiden, og jeg tror dette er noe av bakgrunnen til at hun har blitt så frempå. Sheltie er en fantastisk familiehund som trives med både andre dyr og barn. De er opprinnelig gårdshunder og er vennlige mot andre dyr. 

Er du veldig lydsensitiv er nok ikke sheltie rett rase. De bjeffer en god del, både når de er glade, frustrerte, oppmerksomhetsyke osv. Jeg bryr meg ikke om litt lyd. Det eneste jeg vil unngå er bjeffing i møtesituasjoner, og det kan man fint få til med litt trening. 

De er fantastiske hunder å bruke til hundesporter. Kan brukes til det meste, selv om rasen er spesielt utbredt i agility-sporten. Jeg driver med agility selv, og vil anbefale på det sterkeste å prøve dette?

7E96BB8B-BE1F-4F3D-BC95-475EBDDDB60D.thumb.jpeg.2d73b8e34b88de41a780e5ae21ffab40.jpegAFE5079A-705E-4EED-8130-0CCB41E83ADE.thumb.jpeg.7100802fe9fb1f920632e1c945e9390a.jpeg4350A3DD-25DC-4677-96B3-9B8D052B7CA5.thumb.png.2c55a60b57416ea46c2b5f8f71492575.png25B96576-1A0A-4BA2-8EB1-CBDAC379D3C2.thumb.png.c437208145b96370bfd283bd629a7b6e.pngA2689DBC-FD92-4291-8485-D351C3E2C07C.thumb.jpeg.0332651c964fed753f3e483cb3d04153.jpegAEE712BE-29E9-4876-96D5-BB45FA44A4C7.thumb.png.ad84ca0adc581d644720482e9ceb589b.pngF974D18D-D7DA-415E-AE0E-F39B71E3A018.thumb.jpeg.888bcad6e8d4f001e90d36c36f4c3468.jpeg78CC913B-A7D8-4DB0-8B3C-EAD71DDB8BA9.thumb.jpeg.04279e4677938d1ab47eb041709c8a6b.jpeg

Lykke til med rasevalget!?

B599AB70-7AA4-4B57-991F-E6C8B3445C11.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig hund du har! :wub:

Akkurat dette med lyd og bjeffing er jeg litt "bekymret for" da det kommer til en sheltie, mye fordi vi bor i rekkehus. Ellers synes jeg dem er nydelige, og liker alt annet jeg leser om dem! (Bortsett fra røytingen :P , men den slipper man vel som regel ikke unna uansett :D ) 

Jeg får be min samboer lese litt mer om dem også. Jeg er litt redd han synes dem er litt for små. Jeg vil helst ha en hund som er middels til liten. Han vil helst ha stor til middels. :rofl: Kanskje vi må se om det er noen utstillinger el. i nærheten i nørmeste fremtid, så vi kan få sett litt på noen annet enn på bilder også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frktvertimot skrev:

For en nydelig hund du har! :wub:

Akkurat dette med lyd og bjeffing er jeg litt "bekymret for" da det kommer til en sheltie, mye fordi vi bor i rekkehus. Ellers synes jeg dem er nydelige, og liker alt annet jeg leser om dem! (Bortsett fra røytingen :P , men den slipper man vel som regel ikke unna uansett :D ) 

Jeg får be min samboer lese litt mer om dem også. Jeg er litt redd han synes dem er litt for små. Jeg vil helst ha en hund som er middels til liten. Han vil helst ha stor til middels. :rofl: Kanskje vi må se om det er noen utstillinger el. i nærheten i nørmeste fremtid, så vi kan få sett litt på noen annet enn på bilder også. :) 

Åå tusen takk?❤️ Synes det selv og, hehe? 

Ja, det kan jo være litt vanskelig når man bor i rekkehus. Men det fine er at de er stille når det ikke skjer noe? Hvis jeg slår meg ned på sofaen, gjør sheltien det samme. Men så fort vi skal på tur, noen banker på døra og slik kommer det litt lyd. 

Hahah, er ikke enkelt å finne størrelse da? Men sheltier er jo fra alt mellom 30-40 cm i mankehøyde. (Jeg vil kalle det både små og middels). Så om du vil ha middels til liten, og samboeren middels til stor, så må vel middels bli perfekt?? 

Ja, jeg tror også det er lurt å treffe rasen og se den med dine egne øyne. Slik at du får skapt ditt eget inntrykk?

Er litt forskjell på rene utstillings-sheltier og sheltier mer til bruks. Pelsmengde blant annet. Mange utstillings sheltier er nok også hakket roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, frktvertimot skrev:

Det er fryktelig vanskelig dette her altså. Jeg har også sett en del på finsk lapphund, det er en jeg har falt litt for. Det er bare så vanskelig å vite hva som vil passe oss best! Er så redd for å velge feil! :P 

Veeet! Å velge rase er noe av det vanskeligste som finnes?? 

Jeg har ikke erfaring med finsk lapphund, men vet at disse krever mye mindre trening enn sheltie. Håper du finner den rette!??‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, frktvertimot said:

Det er fryktelig vanskelig dette her altså. Jeg har også sett en del på finsk lapphund, det er en jeg har falt litt for. Det er bare så vanskelig å vite hva som vil passe oss best! Er så redd for å velge feil! :P 

Disse er det mye lyd i, men virker som en fin rase ellers :)

Hva med å dra på en utstilling eller hundearrangement der dere får hilst på forskjellige raser og flere individer av hver rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, frktvertimot skrev:

Det er fryktelig vanskelig dette her altså. Jeg har også sett en del på finsk lapphund, det er en jeg har falt litt for. Det er bare så vanskelig å vite hva som vil passe oss best! Er så redd for å velge feil! :P 

 

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Disse er det mye lyd i, men virker som en fin rase ellers :)

Hva med å dra på en utstilling eller hundearrangement der dere får hilst på forskjellige raser og flere individer av hver rase?

Vi trener agility med vår lapphund. Når hundene venter i bilen, hvem bjeffer? Sheltiene. En del av de løper også og bjeffer  i banen mens de går løpet sitt. Vår lapp bjeffer hverken i bilen eller på banen. Av en eller annen grunn er det ingen som bryr seg om at sheltier lager gnagsår i ørene på deg rundt agilitybanen. ?

Han bjeffer derimot når det kommer folk forbi huset vårt hvis han står i hagen, hvis han blir veldig glad eller utålmodig og kan bjeffe på hunder når vi skal passere.

Ellers er han nærmest usynlig hjemme så lenge han får det han trenger. Han får en tur på morgningen på en halvtime/40 minutter og tur på ettermiddagen på 1-2 timer (lengre i helgene).I tillegg får han være så mye ute i hagen som han selv vil. Vi trener agility 1-2 ggr i uken. Det er forskjeller hos lapphundene, noen krever lite, andre krever mer, men mye har nok med hva de blir vandt til.

Ilo liker å trene og jobbe med eier, men du kan ikke drive på å repetere mye slik som man kan med andre raser som sheltie og bc f.eks. Det er også individforskjeller på om de liker å trene. Det er stor forskjell på utholdenhet på vår og andre lapper som ikke trener til vanlig.

Vår var en håndfull i ungdomstiden og det var en prøvelse og gå tur med han. Heldigvis sluttet den tiden etter en stund. Jeg ser at det er mer lapphunder ute til omplassering nå enn før. Ofte er det hannhunder mellom 1 og 2 år. Kjenner vår gutt godt igjen i beskrivelsen fra den tiden, så vit at det går over med tålmodighet og nok aktivitet.

Vår liker godt mennesker i alle størrelser.

Når det gjelder pelsstell gjør vi ikke så mye. Skit drysser av når pelsen tørker. Han bades derfor bare 1-2 ggr i året. Må børstes en del under røyteperioden, ellers børster jeg buksene og på brystet en gang i blant.

Slike somre som den vi har hatt i år er tung for lapphunder. De plages i forskjellig grad. Klarer ikke og gå noe særlig tur i varmen. Man klipper ikke pelsen til lapphunder fordi man ødelegger egenskapene i pelsen med å gjøre dette. De må derfor heller få kjølige plasser og ligge på og vann tilgjengelig.

 

Si fra hvis du lurer på noe mer. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...