Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs for valpen - hvilke og når?


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Valpen vår er nå 15 uker og akkurat ferdig med å gå valpekurs. Vi har testet ut Oslo Hundeskoles intensivkurs. Dette var forsåvidt et helt greit kurs - noe av det de tok opp var nytt, noe var ting vi allerede har trent mye på. Men med et intensivkurs over en uke så sier det jo seg selv at det er hjemme du får fremgangen og virkelig må trene jevnlig på de ulike øvelsene. 

Vår opprinnelige plan var derfor at vi skulle trene for oss selv en stund, og så melde oss på enten et unghundkurs eller et grunnkurs litt senere utover høsten når valpen kanskje var blitt en 5-6 måneder.

På valpekurset var de derimot veldig på at vi burde nå melde oss på grunnkurset som starter opp 20. August, og at dette var viktig for å ikke miste progresjon. De mente ikke at det gjorde noe at hun var ung. 

Dette gjør meg usikker på hva jeg skal gjøre! Kurs er jo dyrt, så jeg har ikke lyst å møtte gå på samme kurs flere ganger fordi valpen ikke er moden nok. 

I tillegg lurer jeg veldig på hvilken hundeskole jeg bør velge i Oslo-området til grunnkurs eller unghundkurs? Er bare sånn passe fornøyd med Oslo Hundeskole. Synes de hadde litt mange hunder på kursene (9-10 stykker), noe som gjorde det vanskelig for Ceres og konsentrere seg. I tillegg var det veldig fokus på «godbit foran nesa», noe som også ble veldig vanskelig når Ceres er så glad i mat. Da glemte hun alt riktig og skulle bare sprette rundt for å få tak i pølsa.

Håper på gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde styrt langt unna Oslo Hundeskole i hvert fall. Nå varierer sikkert kvaliteten på instruktørene fra sted til sted, men den erfaringen jeg har med Oslo Hundeskole avd. Tromsø er veldig dårlig. Har også en bekjent som gikk på valpekurs der, og hun sier det samme som det du nevner; alt for mange hunder.  Det er det stikk motsatte av det jeg opplevde da jeg gikk på valpekurs hos en annen hundeskole her i byen, der var vi seks deltakere, og vi fikk beskjed om å ta ett steg tilbake helt til avstanden var såpass stor at valpen klarte å konsentrere seg. Det er noe ganske annet enn å stable 10 valper oppå hverandre og tro at det skal skje noe læring...

Ellers er det absolutt å anbefale å gå flere kurs, både unghundkurs og grunnkurs er supert. Jeg gikk mye kurs med min hund de første par årene, og synes jeg hadde veldig mye igjen for det. Men personlig hadde jeg valgt en hundeskole med enn annen kompetanse og  treningsfilosofi enn Oslo Hundeskole. De påstår vel strengt tatt ikke selv heller at det de driver med er positiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Ellers er det absolutt å anbefale å gå flere kurs, både unghundkurs og grunnkurs er supert. Jeg gikk mye kurs med min hund de første par årene, og synes jeg hadde veldig mye igjen for det. Men personlig hadde jeg valgt en hundeskole med enn annen kompetanse og  treningsfilosofi enn Oslo Hundeskole. De påstår vel strengt tatt ikke selv heller at det de driver med er positiv trening.

Men tenker du at alderen hennes har noe å si for å gå grunnkurs? Bør vi bare kjøre på nå med en gang, eller bør vi vente til hun er noen måneder eldre før vi tar grunnkurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått flere kurs for Oslo Hundeskole i Oslo med første hunden, og skal aldri dit igjen. Har samme erfaring som deg, men i tillegg lærte vi en del om hvordan straffe og noen av instruktørene var regelrett stygge med et par av hundene (på bronsemerkekurs).

 Med forrige valpen min gikk jeg hos Lundqvist og var veldig fornøyd med dem! Kan absolutt tenke meg å gå for dem igjen. Der var det vel 8-ish hunder, men de var tre instruktører, så det ble veldig god oppfølging. De er også mer positive enn Oslo Hundeskole.

Alder tror jeg ikke er noe problem. Med min første (da jeg hadde tid og penger til å gå masse kurs) gikk jeg kurs kontinuerlig fra hun var rundt 12-13 uker til hun var nesten året :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lunatic skrev:

Jeg har gått flere kurs for Oslo Hundeskole i Oslo med første hunden, og skal aldri dit igjen. Har samme erfaring som deg, men i tillegg lærte vi en del om hvordan straffe og noen av instruktørene var regelrett stygge med et par av hundene (på bronsemerkekurs).

 Med forrige valpen min gikk jeg hos Lundqvist og var veldig fornøyd med dem! Kan absolutt tenke meg å gå for dem igjen. Der var det vel 8-ish hunder, men de var tre instruktører, så det ble veldig god oppfølging. De er også mer positive enn Oslo Hundeskole.

Alder tror jeg ikke er noe problem. Med min første (da jeg hadde tid og penger til å gå masse kurs) gikk jeg kurs kontinuerlig fra hun var rundt 12-13 uker til hun var nesten året :P 

Takk for tips! Lundqvist så ut som en veldig bra hundeskole, men det virket kanskje litt dyrt! Ettersom det er krav om teori-introkurset vil det jo koste 1000kr + 2800kr for grunnkurs. Eller er det dette de fleste gode hundeskolene ligger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra kurs har færre deltakere, derfor må de gjerne ta litt mer per hode for å dekke kostnadene. Jeg bor ikke i Oslo selv, men jeg har hørt mye bra om Lundqvist og har god erfaring med Catch Hundetrening. Oslo Hundeskole har jeg dessverre ikke hørt noe bra om. 

Ellers går det mye på magefølelse. Er du på et kurs og det føles feil - da er det feil. 

Det er ikke et problem å gå på kurs med valpen! De fleste ordentlige hundeskoler er flinke til å ta hensyn hvis du har ung valp med. Du kan også kontakte hundeskolen du tenker å gå kurs hos og høre med dem hva de tenker :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundqvist er så verdt det. De har innlæring av fysisk korreksjon, som er mitt eneste ankepunkt mot dem, men de er veldig opptatte av at det skal være "riktig" og rettferdig, du får ikke gå å korrigere hunden for alt mulig, og du trenger heller ikke. De bruker både lokking og shaping, og introduserer klikkertrening.

De er litt dyrere enn andre. I stedet for to timer teori har de en hel dag, hvor de tar opp hundens opprinnelse, språk, adferd og læring. De forklarer grundig hvorfor de jobber som de gjør i hundetreningen. På kursene har de ingen grense på antall, de har mange instruktører og henter inn instruktører for hver tredje hund, og kurset deles opp i grupper så det er maks ti på hver gruppe (da med 3-4 instruktører). Alle får hver sin instruktør å forholde seg til. Alle instruktører har utdanning internt og følger et treningssystem, i motsetning til f.eks. Oslo hundeskole der du får alt fra klikkertrening til lokking og straff.

Før kurset fyller dere ut et skjema med hva dere ønsker å få ut av kurset og hva dere ønsker å fokusere på, og dere vil da få en instruktør som hjelper dere med å fokusere på det. Det vil såklart alltid trenes på alt, men de forsøker å legge til rette for folks ønsker.

Hvis man sikter mot konkurranser har man ikke så mye å gjøre der etter grunnkurset og eventuelt videregående, men jeg synes det er et veldig godt treningsgrunnlag. Som familiehund er det er supert sted å fortsette, og de har mange fine og spennende kurs.

Lundqvist er den mest helhetlige hundeskolen jeg har gått på med tanke på oppfølging, treningssystem og hverdagslydighet. De har heller ikke valpekurs, men grunnkurs. Valpene kommer i en egen gruppe, og ellers deles hundene opp etter alder og nivå, så der kan man gå når det passer, og man kan faktisk også ha utbytte av å gå flere videregåendekurs (vi gikk to med Kovu).

Av andre jeg har erfaring med i Oslo-området så har jeg gått flere kurs på Canis/Lahaugmoen hundesenter. Nå er mange av instruktløene byttet ut, men jeg kjenner flere av dem og de er flinke. De har også noe kurs på Adamstuen.

Catch har dessverre lite kurs i Oslo, så da må du ut av byen, men også flinke instruktører. Både Catch og Canis klikkertrener.

Hundeakademiet trener stort sett positivt men jeg synes det virker som de har tapt seg på kurstilbud og instruktører de siste årene. Hund i Sentrum har variabel instruktørkvalitet og flere bruker straff.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en hyppig kursgjenger (kursjunkie) hos både Lundqvist og Lahaugmoen de siste årene. Teoridagen hos Lundqvist er veldig bra, og de har høy instruktørtetthet på kursene, men de har mistet noen av de beste instruktørene sine ila de siste 2 årene, og det er lite utvikling på kurstilbudet deres. De instruktørene på Lahaugmoen jeg har gått kurs hos (Naomi, Anita, Kristine) er veldig dyktige, flinke med både folk og hunder, de er gjennomført positive (også mot hundeeieren), konkurrerer i flere hundesporter og har et kurstilbud som er interessant utover grunnleggende nivå. De har også treningsgrupper :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger Lahaugmoen! Flinke folk som trener både hundene og menneskene deres positivt :) Fine kurs og bra oppfølging.

Da eldste hunden vår var yngre, gikk vi hos Din beste venn, som vi var helt greit fornøyde med, men ikke mer enn det heller. De bruker mest lokking, så om du ikke liker "godbit foran nesa"-trening som du sier, er nok Lahaugmoen, som bruker klikkertrening, et bedre valg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre over har jeg også veldig god erfaring med Lundqvist. Veldig fornøyd med de instruktørene vi har hatt, men det er jo mange folk der og selvsagt ikke alle vi har hatt noe med å gjøre. Vi fikk individuell oppfølging på noen utfordringer vi hadde med vår hund både underveis i kurset og også en kveld hvor to instruktører ble igjen etter endt kurs for å jobbe kun med oss. Følte oss veldig sett og godt ivaretatt. Vi har gått grunnkurs og passeringskurs der, og kommer nok også til å gå videregående hverdagslydighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått flere kurs for Anita på Lahaugmoen, og trent en del sammen med Anna og Kristine, veldig flinke alle sammen! I tillegg trener jeg/har gått kurs for andre Canis-instruktører i området, og det er høy kvalitet! Canis har instruktøroversikt her: http://canishundeskole.no/instruktorer/:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette! Har sett litt på Lundqvist og kjenner jeg må tenke litt på det. Pris spiller faktisk en rolle når det er snakk om flere tusenlapper brukt/spart, og i tillegg er det et poeng om man kan komme seg dit uten å betale bom eller eventuelt kollektivt - det kan jeg da ikke til Lundqvist.

Andre som har erfaringer med Hund i sentrum? Av det jeg leser både på hjemmesiden deres og av andres erfaringer virker det positivt, men som ved alle andre Hundeskoler er det noen som har hatt negative erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Sunnivamb said:

 

Andre som har erfaringer med Hund i sentrum? Av det jeg leser både på hjemmesiden deres og av andres erfaringer virker det positivt, men som ved alle andre Hundeskoler er det noen som har hatt negative erfaringer. 

Nå er ikke jeg "andre", men kan utdype litt. De bruker hovedsaklig lokking/godbiter i innlæring, med denne berømte "kravfasen". Jeg husker ikke hvor jeg snakket med noen andre som gikk kurs der nylig, men de driver fortsatt slik. Jeg gikk valpekurs der med Odin, og så noen år senere miljøtreningskurs, da vi slet med utagering og mye rart. Én instruktør, 10 hunder, og første kurskveld ble alle lagt i dekk med samme avstand uavhengig av problem og forkunnskap osv. Ingen individuell tilpasning eller hensyn. Etter andre kurskveld sluttet jeg og krevde pengene tilbake.

Jeg skjønner at pris spiller en rolle. Samtidig synes jeg det er mye bedre å bruke mer penger på et bra kurs hvor du får god oppfølging og faktisk lærer noe, enn å måtte gå flere rimeligere kurs med dårligere oppfølging fordi dere ikke lærer så mye.

Det er kommet noen nye hundeskoler, Monsens hundeskole på Skullerud og Garbo hundeskole på Oppsal, men kjenner ingen med erfaring der.

Ja, også kom jeg på at jeg har glemt å nevne smarthund.no, Lundqvist-instruktører som trener enda mer positivt, skikkelig flinke folk, og Raptus hund med Anne Marie Stakkestad, som også er veldig flink og positiv. Sistnevnte har kurs på Galgeberg, kanskje det kan være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2018 at 1:27 PM, Sunnivamb skrev:

Vanskelig dette! Har sett litt på Lundqvist og kjenner jeg må tenke litt på det. Pris spiller faktisk en rolle når det er snakk om flere tusenlapper brukt/spart, og i tillegg er det et poeng om man kan komme seg dit uten å betale bom eller eventuelt kollektivt - det kan jeg da ikke til Lundqvist.

Andre som har erfaringer med Hund i sentrum? Av det jeg leser både på hjemmesiden deres og av andres erfaringer virker det positivt, men som ved alle andre Hundeskoler er det noen som har hatt negative erfaringer. 

Jeg ville styr langt unna Hund i sentrum. Jeg gikk kurs med de og opplevde at instruktøren kastet en matskål etter hunden min (han stakk av når han var løs), og heiset opp hunden til en venninne etter nakkeskinnet. Hun skrøyt også av at hun straffet egne hunder på denne måten. Kurset ble en så negativ opplevelse for meg at jeg begynte å gråte på kursplassen, og ett år senere får klump i magen av å tenke på det. 

 

Edit: Lahaugmoen holder kurs på veterinærhøgskolen på Adamstuen, som ikke er spesielt dyre, og hvor du slipper å reise ut av sentrum. Jeg skal gå grunnkurs med min valp på 6 måneder der i september.

  • Confused 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vilje skrev:

Jeg ville styr langt unna Hund i sentrum. Jeg gikk kurs med de og opplevde at instruktøren kastet en matskål etter hunden min (han stakk av når han var løs), og heiset opp hunden til en venninne etter nakkeskinnet. Hun skrøyt også av at hun straffet egne hunder på denne måten. Kurset ble en så negativ opplevelse for meg at jeg begynte å gråte på kursplassen, og ett år senere får klump i magen av å tenke på det. 

 

Edit: Lahaugmoen holder kurs på veterinærhøgskolen på Adamstuen, som ikke er spesielt dyre, og hvor du slipper å reise ut av sentrum. Jeg skal gå grunnkurs med min valp på 6 måneder der i september.

Wow... er det lov å spørre om navnet på denne instruktøren? Har skjønt det som at de bytter arbeidsplass innimellom, så kan vel være greit å styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud.. Blir nesten litt paff av å velge! Er så mange å velge mellom, og mange som folk har hatt negative erfaringer hos. Har nå undersøkt Lagaugmoen og Monsen hundeskole, som kan virke aktuelle. Fordelen med Lahaugmoen er at dagene passer, men synes det er liiitt langt å dra helt til Adamstuen (bor i Groruddalen). Ved Monsen hundeskole hadde de kurs hver tirsdag, og jeg er selvfølgelig opptatt omtrent hver tredje tirsdag - altså to av kursdatoene. Fordelen der var at Bøler er mye enklere å reise til, og i tillegg så det ut som en veldig bra hundeskole ut i fra informasjonen på nettet. 

Er det krise om det stort sett er jeg som deltar på hundekursene, men at det er samboer som deltar de to gangene jeg ikke kan? Eller må han da være der alle ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal dele på å dra på kurs er det ihvertfall en fordel om begge er på første dagen/teoridelen.

Men Lahaugmoen har kurs på Gjelleråsen også, de har ikke noe som passer der da? Synd ikke Lundqvist er på Hellerudsletta slik de var før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Om dere skal dele på å dra på kurs er det ihvertfall en fordel om begge er på første dagen/teoridelen.

Men Lahaugmoen har kurs på Gjelleråsen også, de har ikke noe som passer der da? Synd ikke Lundqvist er på Hellerudsletta slik de var før...

Er en mulighet det, så får sjekke det ut. 

Ellers kan det fort hende at dette kurset utsettes til «neste runde», altså i slutten av september/starten av oktober. Håper ikke alt er ødelagt av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfaringer fra - eller som har hørt noe om Monsens Hundeskole? Har sett på hjemmesiden deres, vært i kontakt med dem via mail, og hørt om tre stk med gode erfaringer derfra via en venn. Vil veldig gjerne høre mer! Om hvilke metoder som brukes og om det er utelukkende positivt stemmer overens med hva de selv skriver?

For vår del ville det vært det absolutt mest praktiske, ettersom vi bor nærme Bøler. I tillegg var det en god pris for kurset. Ser da ut til at det kanskje blir grunnkurset med oppstart 16. Oktober, så får vi heller jobbe jevnlig med lydighetstreningen selv frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...