Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund passer meg, førstegangseier.


Baltor
 Share

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har lyst til å skaffe meg hund til neste år, men sliter med å finne en rase som passer meg.

Jeg bor alene i leilighet og er nødt til å ha en hund som kan være alene i 8 timer i ukedagene. Helst en hund som bjeffer minimalt også.

Jeg er aktiv og liker å gå lange turer og planlegger å gå tur/være aktiv med hunden minst 1-2 timer til dagen. Jeg ser også på muligheten for å bruke en hundepasser i ukedagene slik at den får luftet seg mens jeg er på jobb.

Fint om det er en vennlig hund som liker barn og mennesker da jeg har besøk av onkelbarn av og til. I tillegg har jeg foreldre i nærområde som kan stikke innom og leke litt med den på dagtid.

Ønsker en medium til stor hund. Pels spiller ingen rolle og jeg er mer enn villig til å stelle med den opp til flere ganger i uken!

Er det noen som har noen gode tips? Har alltid drømt om en Nova Scotia Duck Tolling Retriever, men vet ikke om dette er en hund som takler leilighetslivet.

Takker for alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv toller i leilighet, og ser ikke på det som noen problem, men jeg vil tro at de fleste man kan ha de fleste hunderaser i leilighet så lenge de får den aktiviteten de trenger. Likevel så vil jeg ikke anbefale tolleren som kun en turkompis, for de krever trening og mentalstimuli. Det kan fort koke over hos mine hunder om de ikke får brukt hodet. Jeg trener mine i lydighet og rally-lydighet og ser hvor mye de setter pris på å bruke hodet sitt, så hvis du skal ha toller ville jeg anbefalt å ha planer om å trene en hundesport med den. Jeg sier ikke at det ikke kan være en førstegangshund, for tolleren var min første hund, men man må vite at de krever en del mental trening. 

Det skal sies at det er litt lyd i tollerne og. Hos meg er det varsling når det banker på og hvis det er ukjente mennesker som går i utenfor. Hun har full kontroll på de som bor her, men sier i fra om det er noen andre som beveger seg utenfor :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på engelsk springer spaniel eller collie? Leonberger kanskje, eller newfoundlandshund, om du vil ha stor hund?

Type hund har så godt som ingenting å si for hvordan du bor, det viktigste er hvilken aktivitet hunden får utendørs, og hvilke andre forutsetninger du har for hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...