Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser med mye pels foran øynene og lang bart og skjegg


Helena
 Share

Recommended Posts

Hei. Familien og jeg skal få en ny valp til neste sommer og på hunderaselista vår står det mellom disse hunderasene siden vil ha en gjeterhund som røyter minst mulig. Briard, old english sheepdog, bearded collie, polish nizinny Pon, scapendoes og ungarsk puli. Vi lurer veldig på om noen har erfaringer med disse hunderasene å komme med her. Og om noen kan sammenligne dem.

Vi går mye turer i skogen og på fjellet og vil gå på hundekurs i hundeklubben der jeg bor. Kommer til å ha med hunden også på overnatting i telt så vil ha en hund med mye pels som røyter lite. Utstilling må også prøves. Siden jeg har lyst til at den skal gå mye løs når det ikke er båndtvang så ønsker vi en hunderase som har minst mulig jaktinstinkt siden vi ikke kommer til å jakte med den. Men vi vil ha en gjeterhund som holder seg i nærheten av meg og som kan passe på så gjerne vakt også. 

Pelsstell synes jeg bare er koselig så det betyr ikke så mye å børste litt. Liker hunderaser som har mye pels foran øynene med lang bart og skjegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med puli.  

De har sterk vilje og sterk personlighet.  Knytter seg veldig til barn og holder seg gjerne rundt beina dine på tur. Den vi har nå er tøffere enn toget og bjeffer lite for rasen, men mange av de kan være litt vel reserverte ovenfor fremmede etter min smak og litt for glad i sin egen stemme. 

Selv med en godt sosialisert puli med godt gemytt VIL det være MYE lyd hvis noen kommer inn på familiens eiendom. Eiendommen er i tilegg veldig fleksibel, alle steder man har oppholdt seg mer enn i 5 minutter er under puliens beskyttelse.  Spesielt barna er under konstant beskyttelse.  

Pelsstellet er faktisk ikke ille når pulien er ferdig snoret.  Jeg bruker langt mer tid på huskyens pels. Men de drar med seg sand og kvist inn og bruker gjerne et døgn på å tørke etter bad.  I det døgnet stinker hele huset våt sur ull.  

De er lekne og valpete hele livet og er glad i kos.  De vil alltid være med det det skjer.  De trenger hjernebry og mosjon for å ikke gi seg selv for mange oppgaver, som å gjete barn og overdreven vokting. Vår trener agility , blodspor og brukes til kløving og trekk . Hun elsker å jobbe.  

 

Edit : glemte å nevne at pulien vår brukes som aktiv turhund sommer som vinter.  Med turhund mener jeg turer som går over flere døgn /uker.  Om vinteren må hun ha overall hvis snøen og kram og bruker dekken hvis det er for kaldt. Hun er også ofte med på lengre packraftturer og kanoturer.  Sambo tar heller med seg pulien enn huskyen på lengre turer siden hun kan slippes løs i sterke stryk ( hun løper ved siden av på land hvis det er farlige stryk ) og siden hun tar mindre plass og allikevel kan bære sin egen mat.  Pelsen blir selvfølgelig full av kvist, men 95% av det detter ut igjen av seg selv. Hun har b.la gått både Hardangervidda, Finnmarksvidda og Femunden på sine 4 år og har blitt maskoten på gutteturer.  Forrige pulien levde samme type liv.  IMG_20180720_145104_215.thumb.jpg.767fb810b59a2cb68220aa40459162a4.jpg

 

IMG_20180720_145104_215.jpg

20180724_094235.jpg

Endret av Mud
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 25.7.2018 at 11:25 AM, Helena skrev:

Nydelig puli du har :wub: Jeg har veldig sansen for akkurat puli.

Bjeffer puli mere enn andre hunderaser med vakt? Sånn som feks. briard ble også brukt til vakthold men er det like mye lyd i dem?

De bjeffer veldig høyt og intenst, men de bjeffer ikke bare for å bjeffe.  Nico er mye med to pudler og hun bjeffer mye mindre enn dem og henger seg aldri på bjeffingen bare fordi de andre gjør det. Det må være en grunn..

Jeg er såpass allergisk mot bjeffing at jeg strengt tatt ikke burde hatt hund , så JEG synes hun bjeffer mye.  Men de rundt meg synes ikke hun på noen måte er en stor bjeffer.. 

Det samme gjaldt forrige puli, man bjeffer når det er noe å varsle men ikke ellers.  Samtidig vet jeg at noen pulier varsler i tide og utide , det tror jeg har litt med oppdragelse og nervesammensetning å gjøre. 

 

Edit : må bare nevne av at rasene du nevner er nok pulien den med minst pelsstell.  De andre må man børste og fjerne  kvist og floker på etter skogstur.  Det er ikke nødvendig med pulien. Bortsett fra deling av snorer i ny og ne er det lite stell utenom vask.  Man vasker når de lukter.  Nico er ikke vasket på noen måneder og jeg tror hun er ganske luktfri.  Tror , fordi jeg vet at enkelte pulieiere er imun mot lukten, men jeg tror ikke jeg er det. ( lukter hun @Kaja ? :P )

Dette er pelsen under tur for under en uke siden  .  Nå har hun ingen kvist igjen og bortsett fra å få det opp av stuegulvet har ingen gjort noe med det. 

 

20180731_101313.jpg

Endret av Mud
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2018 at 4:17 PM, Mud skrev:

De bjeffer veldig høyt og intenst, men de bjeffer ikke bare for å bjeffe.  Nico er mye med to pudler og hun bjeffer mye mindre enn dem og henger seg aldri på bjeffingen bare fordi de andre gjør det. Det må være en grunn..

Jeg er såpass allergisk mot bjeffing at jeg strengt tatt ikke burde hatt hund , så JEG synes hun bjeffer mye.  Men de rundt meg synes ikke hun på noen måte er en stor bjeffer.. 

Det samme gjaldt forrige puli, man bjeffer når det er noe å varsle men ikke ellers.  Samtidig vet jeg at noen pulier varsler i tide og utide , det tror jeg har litt med oppdragelse og nervesammensetning å gjøre. 

 

Edit : må bare nevne av at rasene du nevner er nok pulien den med minst pelsstell.  De andre må man børste og fjerne  kvist og floker på etter skogstur.  Det er ikke nødvendig med pulien. Bortsett fra deling av snorer i ny og ne er det lite stell utenom vask.  Man vasker når de lukter.  Nico er ikke vasket på noen måneder og jeg tror hun er ganske luktfri.  Tror , fordi jeg vet at enkelte pulieiere er imun mot lukten, men jeg tror ikke jeg er det. ( lukter hun @Kaja ? :P )

Dette er pelsen under tur for under en uke siden  .  Nå har hun ingen kvist igjen og bortsett fra å få det opp av stuegulvet har ingen gjort noe med det. 

 

20180731_101313.jpg

Jeg har sett litt på puddelen også og ser at du også har litt kjennskap til den. Hvordan er en typisk puli kontra puddelen sånn ellers i gemytt og helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Helena skrev:

Jeg har sett litt på puddelen også og ser at du også har litt kjennskap til den. Hvordan er en typisk puli kontra puddelen sånn ellers i gemytt og helse?

Jeg har ikke dritgod kjennskap til puddel.  Men de er mye mildere enn en puli.  Puli er en skarp vokter og en veldig aktiv hund som krever mye mosjon og trening.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2018 at 4:17 PM, Mud skrev:

De bjeffer veldig høyt og intenst, men de bjeffer ikke bare for å bjeffe.  Nico er mye med to pudler og hun bjeffer mye mindre enn dem og henger seg aldri på bjeffingen bare fordi de andre gjør det. Det må være en grunn..

Jeg er såpass allergisk mot bjeffing at jeg strengt tatt ikke burde hatt hund , så JEG synes hun bjeffer mye.  Men de rundt meg synes ikke hun på noen måte er en stor bjeffer.. 

Det samme gjaldt forrige puli, man bjeffer når det er noe å varsle men ikke ellers.  Samtidig vet jeg at noen pulier varsler i tide og utide , det tror jeg har litt med oppdragelse og nervesammensetning å gjøre. 

 

Edit : må bare nevne av at rasene du nevner er nok pulien den med minst pelsstell.  De andre må man børste og fjerne  kvist og floker på etter skogstur.  Det er ikke nødvendig med pulien. Bortsett fra deling av snorer i ny og ne er det lite stell utenom vask.  Man vasker når de lukter.  Nico er ikke vasket på noen måneder og jeg tror hun er ganske luktfri.  Tror , fordi jeg vet at enkelte pulieiere er imun mot lukten, men jeg tror ikke jeg er det. ( lukter hun @Kaja ? :P )

Dette er pelsen under tur for under en uke siden  .  Nå har hun ingen kvist igjen og bortsett fra å få det opp av stuegulvet har ingen gjort noe med det. 

 

20180731_101313.jpg

Digger pelsen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er også en hund som kan brukes til jakt og med jaktinstinkt og jeg ønsker meg en hund med minst mulig jaktinstinkt da jeg også bor med andre små dyr. Og når jeg googler bilder av pudler ser jeg også bilder av pudler med fugl ol. I munnen på jakt. De er jo en apporterende fuglehund sånn som alle vannhundene er.

Derfor er jeg mest intressert i de rasene jeg nevnte i hovedinnlegget men er også åpen for andre alternativer. 

Endret av Helena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror nok det blir en av disse hunderasene jeg nevnte i hovedinnlegget mitt.

Blir nok ikke en puddel.

Noen som har noen erfaringer med de andre hunderasene jeg nevner? Puli står høyt på lista. 

Jeg har lest at disse hunderasene er i slekt med hverandre og avla med hverandre men det er vell noen forskjeller siden alle disse hunderasene finnes. Vi gleder oss sånn til en valp og jeg bare leser og leser meg opp på nett for å vite så mye som mulig og siden disse hunderasene er såpass sjeldne så står det ikke så mye erfaringer heller derfor jeg fikk tips om å spørre her. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Helena skrev:

Jeg tror nok det blir en av disse hunderasene jeg nevnte i hovedinnlegget mitt.

Blir nok ikke en puddel.

Noen som har noen erfaringer med de andre hunderasene jeg nevner? Puli står høyt på lista. 

Jeg har lest at disse hunderasene er i slekt med hverandre og avla med hverandre men det er vell noen forskjeller siden alle disse hunderasene finnes. Vi gleder oss sånn til en valp og jeg bare leser og leser meg opp på nett for å vite så mye som mulig og siden disse hunderasene er såpass sjeldne så står det ikke så mye erfaringer heller derfor jeg fikk tips om å spørre her. :)

 

Jeg anbefaler deg å melde deg inn i happy global puli tales på Facebook :) Det er få i Norge som har mye erfaring med puli. Leif Ragnar Hjort er the go to man i skandinavia. Dyktig fyr.  Men husk at puli er mye mer enn morsom pels.  Det er ekstremt mye personlighet i de.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min PON, men hun er ennå bare bebis :wub: 

Er du interessert i PON, kan du melde deg inn i gruppa: pon i sverige - polski owczarek nizinny . Der er det nok mange som kan gi deg svar på det du lurer på ang rasen ;) 

Verd å sjekke denne siden også; http://ponunionen.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Lmari said:

 

Er du interessert i PON, kan du melde deg inn i gruppa: pon i sverige - polski owczarek nizinny . Der er det nok mange som kan gi

Kjempesøt :wub: Men hvordan i alle dager uttales rasenavnet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Kjempesøt :wub: Men hvordan i alle dager uttales rasenavnet? 

 

Takk takk :ahappy:

Google sier at det uttales Polski ovsharek njizini? :P  Jeg sier polsk ovsharek nisinni eller noe sånt. 

Når folk spør hva fluffet er for noe sier jeg alltid PON eller Polish Lowland Sheepdog først. Folk får de morsomste uttrykkene når jeg sier rasenavnet :D 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lmari said:

Takk takk :ahappy:

Google sier at det uttales Polski ovsharek njizini? :P  Jeg sier polsk ovsharek nisinni eller noe sånt. 

Når folk spør hva fluffet er for noe sier jeg alltid PON eller Polish Lowland Sheepdog først. Folk får de morsomste uttrykkene når jeg sier rasenavnet :D 

Da var jeg ikke helt på tur med mine famlende forsøk for meg selv her.  Jeg er vant med tomt blikk når jeg sier saluki eller basenji jeg... så her går det i "stor mynde og liten spisshund"... 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Da var jeg ikke helt på tur med mine famlende forsøk for meg selv her.  Jeg er vant med tomt blikk når jeg sier saluki eller basenji jeg... så her går det i "stor mynde og liten spisshund"... 

Haha like greit å gjøre det enkelt for folk :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye om bakgrunnen og historien bak de nevnte hundene i hovedinnlegget og vet at de har blitt krysset med hverandre så litt like må de vell være. Men hvordan kan jeg vite hva forskjellen er? Er de like både mentalt og bruks og væremåte?

Jeg synes det er synd at disse hunderasene er så veldig sjeldne og er det noen grunn til det? Det er så få valpekull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Teknisk sett er mange av disse i slekt, ja - I gamle, gamle dager drev skottene handel med bl.a. Polen og det sies at de langhårede polske gjeterhundene de hadde med seg var så dyktige at skottene av og til byttet til seg noen hunder samtidig med sauer. Så blandet man disse med de allerede eksisterende skotske gjeterhundene og da fikk de fram bearded collie og old english sheepdog'en. 

MEN det betyr jo ikke at de er spesielt like fremdeles, århundrer med selektiv avl til forskjellig bruk har satt sitt preg på dagens temperament og lyster. Veldig forenklet så var old English voktere i tillegg til at de gjetet sauene. (Hvite hoder, kupert hale - så ulver ikke så lett så forskjell på dem og sauene).
Border collie og bearded collie jobbet kun med å flytte sauene dit de skulle - de bodde ikke utendørs sammen med dem og voktet dem for ulver eller andre rovdyr. Borderen jobbet mer detaljert og i nærheten av gjeteren mens bearded collien jobbet litt lenger ifra og mer selvstendig.

Men ja - vil du ha vokting velger du ikke bearded eller border. Vil du ha STOR hund må det være briard eller old english du må velge. Skal du ha en allsidig ute-hund med pels som tåler vær og vind så må du beholde den naturlige pelsen deres (ikke klippe ned!) - men alle langhårede hunder drar inn pinner, kvist og kvast - og alle trenger pelsstell. Skal du på utstilling (og håper gjøre det nogenlunde bra) så krever de fleste av dem planlagt, regelmessig og godt gjennomført pelsstell. 

TIPS: reis på noen utstillinger og bli litt kjent med de forskjellige rasene - hils på dem og eierne deres. Spør om stell, kjenn på dem og "føl" hva du tror passer deg best. Alle som har sine raser kjære har lett for å male dem litt for rosenrøde i skriftlig, men hvis du snakker med folk direkte så vil du sikkert få klart mer direkte svar også. :-)

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett veldig bra og nyttig svar. Det blir ikke border collie.

Hva er den største forskjellen mellom den nederlandske og puli og den polske? Det står så lite om de tre rasene og de er så veldig sjeldne.

Border og bearded collie er det flere av så det er lettere da. Men de tre som jeg nevnte over står det ikke så mye om erfaringer.

Tror både briard og old english utgår da jeg er redd de er mere på og mere driftige og brukshunder og kanskje mere krevende enn de mellomstore? Også ønsker jeg helst en mellom. Men er også åpen for andre. Ikke lett dette med å lete i en stor rasejungel der ute og spesielt ikke etter hunderaser som er ekstra sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ha en hunderase som puli i utstillingspels? Siden pelsen går helt ned til bakken og jeg er ofte i skogen og i kratt og busk men pelsstell regner jeg med at det blir mye av. Den polske og den nederlandske går ikke ned til bakken. Er det noe man må gjøre om man stiller ut med hunder med såpass mye pels som disse tre? Er også mye på fjellet både sommer og vinter. Det regner også mye på denne kanten der jeg bor og er redd det blir rått og vått inne i snorene på den ungarske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...