Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med for allergi. Noen som kan hjelpe?


Recommended Posts

Hei sann :)

Jeg håååper det er noen som har noen tips eller råd fordi jeg føler meg litt motløs. 

Min Sheltie gutt begynte for ca 2 år siden å kaste opp mye gult skum (sånn som kan komme når de er sultne). Jeg begynte å fore oftere men han ble bare verre og verre. Til slutt stod jeg opp på natten for å gi han mat og han kastet opp mange ganger hver dag. 

3 forskjellige blodprøver og ultralyd viste ingenting. Men gastroskopi viste en bestennelse i tarmen. Det betydde enten allergi eller overfølsomhet mot for. 

Siden den gang har han gått på en liten dose progesteron for å holde det i sjakk. Dette gir flere bivirkninger, fks overvekt. 

Jeg har snakket med flere veterinærer og alle sier eliminasjonsdietten. Så dette har vi prøvd flere ganger ved hjelp av hypoallergi for fra vet. Men han blir faktisk mye verre av det hyperallergi foret?! nå spyr han selv på kortison! 

Noen som har tips, råd eller tanker?

noen som vet om andre medisiner som kan erstatte kortison?

noen som kan anbefale en veterinær som kan mye om dette? mitt inntrykk er at de flere ikke har noen annen løsning enn eliminasjonsdietten. 

 

på forhånd takk :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd råfor? For å slippe midd etc feks som finnes i tørrfor. 

Prøvd å gi en og en proteinkilde og ikke hypoallergenic eller andre sammensatte for? 

Må det være ting han spiser?  Eller kan det være andre ting? Husstøvmidd?pollen?

Allergivaksine er det prøvd? 

Sikker på at det ikke er noe annet? Som ikke har noe med foret å gjøre? 

Høyere dose kortison? Annen type(om det finnes)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Malamuten skrev:

Prøvd råfor? For å slippe midd etc feks som finnes i tørrfor. 

Prøvd å gi en og en proteinkilde og ikke hypoallergenic eller andre sammensatte for? 

Må det være ting han spiser?  Eller kan det være andre ting? Husstøvmidd?pollen?

Allergivaksine er det prøvd? 

Sikker på at det ikke er noe annet? Som ikke har noe med foret å gjøre? 

Høyere dose kortison? Annen type(om det finnes)? 

Hei, takk fpr svar. :):)

Han har vært råforet stort sett hele livet, men har slitt med mye hard mage så fikk en blanding av litt tørt + v&h i noen år. 

Jeg har vurdert å sette han på kylling eller lamme for. men jeg trodde det var umulig å være allergisk for hyperallergi for? 

Jeg er temmelig sikker på at det er foret ja. Han har ingen kløe eller andre symptomer, kun oppkast. 

Allergivaksine? finnes det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Castella skrev:

Min Sheltie gutt begynte for ca 2 år siden å kaste opp mye gult skum (sånn som kan komme når de er sultne). Jeg begynte å fore oftere men han ble bare verre og verre. Til slutt stod jeg opp på natten for å gi han mat og han kastet opp mange ganger hver dag. 

3 forskjellige blodprøver og ultralyd viste ingenting. Men gastroskopi viste en bestennelse i tarmen.

Kan det være at han har overproduksjon av magesyre? Det vil vel kunne gi mer og mer syre jo oftere han blir foret, samt være en mulig årsak til betennelsen i tarmen om magesyra "blir med" videre i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JTT skrev:

Kan det være at han har overproduksjon av magesyre? Det vil vel kunne gi mer og mer syre jo oftere han blir foret, samt være en mulig årsak til betennelsen i tarmen om magesyra "blir med" videre i systemet?

jeg aner ikke, hvordan finner jeg ut om han har noe sånt? :)

ingen veterinær har undersøkt særlig nærme synes jeg, bare konkludert med allergi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å snakke med oppdretter?

Min hun har allergi og spiser allergifôr. Vi fikk tips av oppdretter om et fôr som funket veldig bra, så kan hende oppdretteren kan litt om det hvis du spør?

Min kaster opp hvis hun får for mye mat, så vi må porsjonere det og ikke gi for mye om gangen. Vi pleier å gi hun en liten gulrot om morgenen før vi gir hun mat sånn at hun får noe i "systemet":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tistill skrev:

Har du prøvd å snakke med oppdretter?

Min hun har allergi og spiser allergifôr. Vi fikk tips av oppdretter om et fôr som funket veldig bra, så kan hende oppdretteren kan litt om det hvis du spør?

Min kaster opp hvis hun får for mye mat, så vi må porsjonere det og ikke gi for mye om gangen. Vi pleier å gi hun en liten gulrot om morgenen før vi gir hun mat sånn at hun får noe i "systemet":)

nei har ikke snakket med oppdretter om dette. Men har snakket om andre ting (hd feks) og hun er lite interessert i å snakke om hva som kan være feil på hennes linjer. Har ikke snakket med oppdretter på 5 år

Hca slags allergifor bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.6.2018 at 4:16 PM, Castella said:

Hei, takk fpr svar. :):)

Han har vært råforet stort sett hele livet, men har slitt med mye hard mage så fikk en blanding av litt tørt + v&h i noen år. 

Jeg har vurdert å sette han på kylling eller lamme for. men jeg trodde det var umulig å være allergisk for hyperallergi for? 

Jeg er temmelig sikker på at det er foret ja. Han har ingen kløe eller andre symptomer, kun oppkast. 

Allergivaksine? finnes det? 

spørs jo hva de er allergiske mot som sagt. I tørrfor feks er det jo lagermidd. det får hun jo i seg på samme måte som maten.

Vaksine finnes ja, vet ikke om den er virkningsfult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2018-6-30 at 9:46 PM, Malamuten skrev:

spørs jo hva de er allergiske mot som sagt. I tørrfor feks er det jo lagermidd. det får hun jo i seg på samme måte som maten.

Vaksine finnes ja, vet ikke om den er virkningsfult.

Men han har vært råforet i lange perioder pg fortsatt vært dårlig. Jeg tror virkelig han er allergisk mot et eller annet i foret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at noen veterinærer er veldig raske med å konkludere med allergi. Min fikk den diagnosen da hun fikk sopp i forbindelse med en langvarig antibiotikakur (som dyrlegen absolutt visste om). Da hadde hun aldri hatt problemer med det før, eller etter for den saks skyld. Jeg ville prøvd å ta kontakt med en annen dyrlege eller fått gjort flere tester i tilfelle det er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2018-7-2 at 3:45 PM, Quack skrev:

Mitt inntrykk er at noen veterinærer er veldig raske med å konkludere med allergi. Min fikk den diagnosen da hun fikk sopp i forbindelse med en langvarig antibiotikakur (som dyrlegen absolutt visste om). Da hadde hun aldri hatt problemer med det før, eller etter for den saks skyld. Jeg ville prøvd å ta kontakt med en annen dyrlege eller fått gjort flere tester i tilfelle det er noe annet. 

Men hva slags tester?

Det er gjort 3 blodprøver hos 2 forskjellige vetrinærer, ultralyd av magen og gastroskopi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Castella skrev:

Men hva slags tester?

Det er gjort 3 blodprøver hos 2 forskjellige vetrinærer, ultralyd av magen og gastroskopi 

Jeg tenker at siden han blir dårligere av hypoallergifor, ligger det kanskje noe annet enn allergi bak. Hos mennesker finnes det noen former for kronisk betent tarm, som kan gi symptomer som kvalme, smerter, oppkast og diaré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎06‎.‎2018 at 10:46 PM, Castella skrev:

jeg aner ikke, hvordan finner jeg ut om han har noe sånt? :)

ingen veterinær har undersøkt særlig nærme synes jeg, bare konkludert med allergi

Jeg aner ikke, men da min eldste kastet opp magesyre (før en operasjon) fikk han ordinert Pepcid av dyrlegen (reseptfritt humanpreparat). Du kan jo høre med dyrlegen om det er mulig å forsøke noe slikt i et par uker, for å se om det har noen effekt eller ikke - er et forsøk som ikke koster skjorta og som (av det jeg kunne lese meg til da min hund fikk preparatet) ikke har kjipe bivirkninger.

Lykke til, det er vondt og slitsomt med syke/dårlige dyr, og ekstra slitsomt når man ikke vet hvorfor. Håper du finner en dyrlege som får til å tenke litt utenfor boksen (jeg har funnet en slik til mine hunder, og det er gull verdt) :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JTT skrev:

Jeg aner ikke, men da min eldste kastet opp magesyre (før en operasjon) fikk han ordinert Pepcid av dyrlegen (reseptfritt humanpreparat). Du kan jo høre med dyrlegen om det er mulig å forsøke noe slikt i et par uker, for å se om det har noen effekt eller ikke - er et forsøk som ikke koster skjorta og som (av det jeg kunne lese meg til da min hund fikk preparatet) ikke har kjipe bivirkninger.

Lykke til, det er vondt og slitsomt med syke/dårlige dyr, og ekstra slitsomt når man ikke vet hvorfor. Håper du finner en dyrlege som får til å tenke litt utenfor boksen (jeg har funnet en slik til mine hunder, og det er gull verdt) :) 

 

De tablettene har jeg prøvd. De ble prøvd tidlig i forløpet men hadde dessverre ingen effekt. 

Jeg skal til dyrlegen i morgen, fordi han skal trekke en tann, jeg kan forhøre meg litt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så trasig at hunden din sliter sånn med magen.

Har du vurdert å kun gi en proteinkilde og tilsette kokte moste grønnsaker og evt en fiberkilde som kruskakli for å motvirke hard mage? Kokt og most søtpotet er bra for urolige mager. Personlig har jeg god erfaring med å gi tilskudd som probiotika og fordøyelsesenzymer. Jeg kan også varmt anbefale akupunktur, som om du har en veterinær i nærheten som kan gi slik behandling kan jo det være et alternativ.

Det at hunden din ikke tåler allergitørrfôr fra veterinær er nok ikke så uvanlig som du vil tro, jeg kjenner til flere hunder som også ikke har tålt det og blitt mye verre av allergien mens de gikk på det.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 2018-7-5 at 10:42 AM, Lemen skrev:

Huff, så trasig at hunden din sliter sånn med magen.

Har du vurdert å kun gi en proteinkilde og tilsette kokte moste grønnsaker og evt en fiberkilde som kruskakli for å motvirke hard mage? Kokt og most søtpotet er bra for urolige mager. Personlig har jeg god erfaring med å gi tilskudd som probiotika og fordøyelsesenzymer. Jeg kan også varmt anbefale akupunktur, som om du har en veterinær i nærheten som kan gi slik behandling kan jo det være et alternativ.

Det at hunden din ikke tåler allergitørrfôr fra veterinær er nok ikke så uvanlig som du vil tro, jeg kjenner til flere hunder som også ikke har tålt det og blitt mye verre av allergien mens de gikk på det.

Takk for fint svar :)

Jeg har ikke prøvd å gi en proteinkilde... eller, jeg prøvde en gang et tørrfor, (naturesmenu eller noe sånt) med kun lam som proteinkilde... funket ikke  

Jeg har vurdert å prøve kyllingforet fra v&h og bare tilsette grønnsaker. 

Men sist jeg var hos veterinæren kjøpte jeg et annet merke allergifor. ZD eller noe sånt, istedenfor for det fra RC og han har ikke spydd på 10 dager faktisk!! (uten kortison) 

Jeg krysser fingrene og ber til høyere makter om at det holder seg sånn og at det vil gå å kjøre eliminasjonsdietten på dette foret!! 

hvis jeg bare kunne funnet ut hva hab reagerer på sånn at jrg kunne unngå det og få sluttet på den grusomme kortisonen! 

Endret av Castella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivaksine is a thing, men den lages ikke mot fórallergier, kun pollen, midd, etc.

Den testen vi bruker på jobb tester også opp mot forskjellige proteinkilder. Sendte inn prøve på hunden min i går, kan dele den når svaret kommer så du kan se hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...