Gå til innhold
Hundesonen.no

Lagottoen Ceres


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Vi er vel hjemme for tur, og Ceres er ferdig med sin sommerferie hos mine foreldre. Det hele gikk utrolig bra, og de syntes hun var superflink og fleksibel. De reiste mye på besøk til folk rundt om kring, og hun måtte sove nye steder omtrent hver natt. Men det virker samtidig som hun jo har savna litt å sove i senga sammen med oss. 

Den siste uka har vi stort sett bare vært i Oslo, og denne helga er vi på hytta utenfor Porsgrunn og slipper unna den verste hetebølgen med å plaske i fjorden. 

Vi har to uker med ferie igjen, og prognosene tilsier jo at det blir VARMT. Leiligheten vår er et mareritt med lite gjennomtrekk og ettermiddags-/kveldssol helt til solnedgang. Derfor er det greit å være her på hytta for å kjøle ned både to- og firebeinte.

Etter de to ukene blir det spennende å se hvordan Ceres takler hverdagen igjen, med å være hjemme alene 7 timer hver dag, etter at vi nå har hatt 7 uker sommerferie. Men det får vi bare ta gradvis - litt etter litt.

Sofagris:

2AA89BE1-CE5E-42BD-AD6C-4129CA9EA91C.thumb.jpeg.a91c7fcb203a63db7f5b8146075f2556.jpeg

Tidligere denne uka gikk vi tur innom 10 vann i Østmarka. Her ved Solbergvann.

8B5B0B87-4785-452D-BEAC-7612FAA1F49B.thumb.jpeg.9c682e81ac3923a2094abbe0d5fc6442.jpeg

Ceres var med i parken for å grille pølser. Hun var veldig flink til å jage bort kråkene fra grillen.

04F02F44-05DF-44C5-94C9-F3E3FD42FAF2.thumb.jpeg.b1b3eb5ae70484a5710969309efdb92b.jpeg

Ceres og matmor på svømmetur

396C5FF9-5BAE-4CE1-9C15-D4826F1DE0CE.thumb.jpeg.978b6155d9a06a194fe22c0176967ab8.jpeg412C7141-F010-4E68-975E-5310AF5D1632.thumb.jpeg.8c087f6f82bdf51fddb83c58c1ff512d.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ceres (Hundhusets Ceres) ble født 21.04.18 og er en livlig og rampete Lagotto Romagnolo Hun kommer fra Hundhusets kennel fra Kimstad i Sverige, og kom hjem til oss i Oslo 16.06.18. Hun var litt m

I dag er Ceres 8 måneder og stor valp! I går tok vi oss en etterlengtet juleferie, og reiste til Stranda på Sunnmøre etter jobb. Her skal vi bli en ukes tid, før det blir deler av romjula og nyttårsfe

En 10 måneder gammel tenåring! Ceres har blitt 10 måneder gammel, og det er mye fart, energi og ramp i henne. De siste to månedene har vi merket veldig godt at hun har blitt mer krevende, og hun er me

Posted Images

  • 2 weeks later...

En lang sommer er over, og vi skal tilbake til hverdagen igjen. Tilbake til å være hjemme alene på dagtid og å få kabalen til å gå opp på ettermiddagene. Dagligdags, men samtidig fint. Sammenlignet med i fjor på denne tiden da jeg skulle ut i mitt første år som lærer, med en bitteliten valp som skulle oppdras her hjemme tror jeg nok dette året blir en lek i forhold til i fjor. Ceres er så rolig hjemme og hun er så snill og flink hund. Hun storkoser seg på sin lange tur på ettermiddagen, men det er heller ingen krise om det ikke blir lang tur hver dag. Derfor tror jeg nok overgangen til hverdagen kommer til å gå helt fint. Forhåpentligvis får vi tid til litt teltturer og hytteturer igjen til høsten, så det blir bra.

Ellers føler jeg at vi mangler et "prosjekt" med Ceres dette året. I fjor var vi på flere kurs og jobbet mye med den jevnlige treningen, men der er vi ikke helt nå lenger. Vi trener jo på en måte hver tur på de vanlige tingene - sitt, bli, gå pent osv. Men vi har liksom ingen annen aktivitet hun skal øves på. Dette har jeg lyst å se litt mer på til høsten. Kanskje vi skal prøve oss på noe rallylydighet eller agility? Jeg tror det hadde vært gøy, og at hun kunne vært flink til noe sånt. 

 

D0233639-FDCB-45DF-8134-D4B15310D08E.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sunnivamb skrev:

Ellers føler jeg at vi mangler et "prosjekt" med Ceres dette året. I fjor var vi på flere kurs og jobbet mye med den jevnlige treningen, men der er vi ikke helt nå lenger. Vi trener jo på en måte hver tur på de vanlige tingene - sitt, bli, gå pent osv. Men vi har liksom ingen annen aktivitet hun skal øves på. Dette har jeg lyst å se litt mer på til høsten. Kanskje vi skal prøve oss på noe rallylydighet eller agility? Jeg tror det hadde vært gøy, og at hun kunne vært flink til noe sånt. 

Så fin hun er! :wub:

Vi har trent litt rally for å ha en "aktivitet" og trives veldig godt med det. Hvis dere har trent en del grunnlydighet (sitt, stå, dekk og gå pent) så kan dere jo med én gang begynne å trene kombinasjoner og ganske raskt halve og hele baner, det syns i alle fall jeg er motiverende og morsomt! (Selv om mr. selvstendig ridgeback som jeg har ikke har sjans i havet til å gå en hel bane med fokus da :huh::heart:)

Endret av trill
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Høsten og hverdagen er i gang, noe som både er fint og hektisk. 

Ceres er nå litt over 1 år og 4 måneder. Siden hun fylte 1 år har vi hatt en veldig fin og balansert periode, men de siste to ukene har vi merket at hormonene er på veg til å øke igjen. Nå er hun mer urolig og stressa, hun peser mye inne, trekker på tur og er mer rampete. Dette går jo opp og ned, så vi får satse på at dette blir siste utbrudd av ungdomsoppførsel.

Ellers sliter vi litt med pelsen hennes. Hun er jo en rase som vil klippes, men jeg føler det blir vanskeligere og vanskeligere å stelle pelsen hennes. Dette kan jo ha noe med at hun er i en mer stressa periode, men hun bare peser og vrir seg unna på bord. Og her en dag tok vi frem klippemaskina og hun hylte og skreik. Vet ikke om hun har utviklet litt angst for den eller hva. Men det er hvertfall problematisk nå når hun får lengre og mer bustete hår. Bestilte ny klippetime hos frisør for å klippe ned pelsen, men det vokser litt for hurtig og tett til at vi kan gjøre det hver gang. Vi har vært til frisør tre ganger siden januar, og det har bare gått ca 3 måneder mellom hver gang. Når dette koster rundt 1300 per gang blir det jo dyrt. 

Har prøvd å bytte fôr til ett med marine proteiner, samt fiskeolje, noe dyrebutikken mente ville hjelpe for å motvirke floker, men vi får se. Hun er jo så glad i å bade, og da blir det floker med en gang! Tar gjerne i mot andre tips fra andre med krøllehund. Børstene våre (karde og ulike kammer) kommer seg liksom ikke gjennom disse flokene.

Men jeg er glad i henne likevel da!3C01470E-D16D-41F9-A7D2-180C54997C0F.thumb.jpeg.bbef78ba275cceb9f16d6403364a83bb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunnivamb skrev:

Høsten og hverdagen er i gang, noe som både er fint og hektisk. 

Ceres er nå litt over 1 år og 4 måneder. Siden hun fylte 1 år har vi hatt en veldig fin og balansert periode, men de siste to ukene har vi merket at hormonene er på veg til å øke igjen. Nå er hun mer urolig og stressa, hun peser mye inne, trekker på tur og er mer rampete. Dette går jo opp og ned, så vi får satse på at dette blir siste utbrudd av ungdomsoppførsel.

Ellers sliter vi litt med pelsen hennes. Hun er jo en rase som vil klippes, men jeg føler det blir vanskeligere og vanskeligere å stelle pelsen hennes. Dette kan jo ha noe med at hun er i en mer stressa periode, men hun bare peser og vrir seg unna på bord. Og her en dag tok vi frem klippemaskina og hun hylte og skreik. Vet ikke om hun har utviklet litt angst for den eller hva. Men det er hvertfall problematisk nå når hun får lengre og mer bustete hår. Bestilte ny klippetime hos frisør for å klippe ned pelsen, men det vokser litt for hurtig og tett til at vi kan gjøre det hver gang. Vi har vært til frisør tre ganger siden januar, og det har bare gått ca 3 måneder mellom hver gang. Når dette koster rundt 1300 per gang blir det jo dyrt. 

Har prøvd å bytte fôr til ett med marine proteiner, samt fiskeolje, noe dyrebutikken mente ville hjelpe for å motvirke floker, men vi får se. Hun er jo så glad i å bade, og da blir det floker med en gang! Tar gjerne i mot andre tips fra andre med krøllehund. Børstene våre (karde og ulike kammer) kommer seg liksom ikke gjennom disse flokene.

Men jeg er glad i henne likevel da!3C01470E-D16D-41F9-A7D2-180C54997C0F.thumb.jpeg.bbef78ba275cceb9f16d6403364a83bb.jpeg

Hvordan klarer frisøren å klippe henne da? Kanskje dere kan se på hvordan de gjør det og gjøre det på samme måten selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sofie & Aska said:

Hvordan klarer frisøren å klippe henne da? Kanskje dere kan se på hvordan de gjør det og gjøre det på samme måten selv?

Dette! Og ellers er det vel egentlig gradvis og positiv tilvenning som gjelder, kanskje er hun bare ekstra hormonell nå og det går seg til igjen, men klipp litt - godbit - pause. Gjenta. Hvis hun stresser umiddelbart ved synet av maskinen så hjelper det kanskje å finne den frem, gi godbit, også bare la den ligge, eventuelt rydde bort igjen og gjenta etter en pause.

Spanjolen skal jo ikke gres, så har dessverre ingen gode tips med tanke på kammer og børster. Vi holder frøkna relativt kortklipt også bruker jeg fingrene til å skille krøllene når pelsen er litt lengre. Med lagottoen må man kanskje rett og slett gre ganske ofte? Hver gang etter dere bader? Det er vel den sikreste måten å unngå floker som til slutt klippes. 

Endret av Nimbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hvordan klarer frisøren å klippe henne da? Kanskje dere kan se på hvordan de gjør det og gjøre det på samme måten selv?

Jeg tror frisøren bare har vært veldig tydelig og bestemt. Men jeg føler også at det har noe å si at det er et nytt sted og en ny person, og at hun reagerer annerledes på frisøren enn på meg. Jeg er liksom «mamma» og hun er generelt mer klagere og sutrete mot meg. Men det er det som er litt vanskelig å vite - er hun bare dramatisk eller er hun faktisk redd. 

Vi må bare prøve med tilvenning og positiv forsterking fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sunnivamb skrev:

Jeg tror frisøren bare har vært veldig tydelig og bestemt. Men jeg føler også at det har noe å si at det er et nytt sted og en ny person, og at hun reagerer annerledes på frisøren enn på meg. Jeg er liksom «mamma» og hun er generelt mer klagere og sutrete mot meg. Men det er det som er litt vanskelig å vite - er hun bare dramatisk eller er hun faktisk redd. 

Vi må bare prøve med tilvenning og positiv forsterking fremover. 

Men når hun lar seg klippe av frisøren så er hun jo tydeligvis ikke redd? Eller? Jeg tror jeg ville prøvd å være like bestemt, og eventuelt ha en medhjelper. Og belønning etterpå, men uten å lage det til en stor greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

Men når hun lar seg klippe av frisøren så er hun jo tydeligvis ikke redd? Eller? Jeg tror jeg ville prøvd å være like bestemt, og eventuelt ha en medhjelper. Og belønning etterpå, men uten å lage det til en stor greie. 

Nei, du skulle tro det. Men samtidig rart når hun hyler til. Mulig hun bare er dramatisk - lagottoen er forsåvidt kjent for det. Ja, jeg får prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi har høstferie ❤️ Og har reist en tur til Sunnmøre for å besøke mine besteforeldre. Koser oss med å ha fri og gå mye turer. Og Ceres har skviset ut bestefar og lagt elsk på hans godstol. 

Ellers måtte vi krype til korset for tre uker siden og dra til hundefrisør. Hun ble supermyk og fin som kortklipt, og alle flokene forsvant. Og i følge hundefrisør oppførte hun seg fint. Samtidig er det tilbake til at pelsstell hjemme er vanskelig. Selv børstingen er en kamp... Kan hun ikke forstå at hun er pelsstellrase??? 

Før:D130E4F3-DCA2-4D8C-9B92-7F7BCFC4D8FD.thumb.jpeg.d8b98396bbef6793d774bddc2bbcc547.jpeg

Etter:84CFE486-552F-4E3D-940E-89C3D8F826E9.thumb.jpeg.465b2665673757ae4735f46ae141adcd.jpeg

Raringen vår3D5F702D-5125-4B17-ADF6-443212FDAF55.thumb.jpeg.ca3d6d45df0fa7cad5fcfb1b7d8cdc85.jpeg

746E9102-6BE3-421E-835C-701ED765645F.thumb.jpeg.13d44827e791009857d08a6a2d77aade.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Sunnivamb said:

Vi har høstferie ❤️ Og har reist en tur til Sunnmøre for å besøke mine besteforeldre. Koser oss med å ha fri og gå mye turer. Og Ceres har skviset ut bestefar og lagt elsk på hans godstol. 

Ellers måtte vi krype til korset for tre uker siden og dra til hundefrisør. Hun ble supermyk og fin som kortklipt, og alle flokene forsvant. Og i følge hundefrisør oppførte hun seg fint. Samtidig er det tilbake til at pelsstell hjemme er vanskelig. Selv børstingen er en kamp... Kan hun ikke forstå at hun er pelsstellrase??? 

Før:

Etter:

Raringen vår

Synes alltid de ser så snåle ut nyklipt :P Kan være hundefrisøren er mer bestemt enn deg, og muligens Ceres ikke tør å prøve seg på noe med "ukjent" person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Synes alltid de ser så snåle ut nyklipt :P Kan være hundefrisøren er mer bestemt enn deg, og muligens Ceres ikke tør å prøve seg på noe med "ukjent" person. 

Jeg tror nok det er en blanding, ja. Jeg prøver virkelig å være helt bestemt altså. Holde henne fast eller si tydelig nei om hun prøver seg på noe, men det er et villt spetakkel, og jeg får jo ikke til å gjøre noe særlig når hun vrir seg unna. Må vel bare øve masse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...