Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer australsk kelpie som neste rase!


Aktiv m/hund
 Share

Recommended Posts

Jeg er ei jente på 15, snart 16, som har vokst opp med hund. Jeg har nå ei sheltie-tispe som min egen hund, og vi elsker å konkurrere i agility. Vi tilbringer mye tid sammen, og jeg bruker 1-3 timer på trening med henne om dagen, både fysisk og mentalt. Jeg tror det er fint å være vant med såpass trening før man får en kelpie i hus. Vi har stor hage og det er bra med plass å løpe på.

Jeg synes rasen er helt fantastisk først og fremst pga. at de er så fine å trene med. I tillegg har jeg inntrykk av at de har få helseproblemer. Lyd og overdrevent gjeterinstinkt er jeg allerede vant med fra sheltien. Jeg har fått litt erfaring, og vet hvordan jeg kan dempe det i noen grad. Godt gemytt er viktig for meg, og slik jeg tolker det, har kelpien et ganske bra gemytt. Jeg har lest at den kan være litt reservert mot fremmende, men jeg tenker at det kan forebygges ved mye sosialisering. Utseendet på kelpien er også nydelig, men det tar jeg som en bonus. Det blir ikke aktuelt før noen år frem i tid, men jeg liker å ha planen klar.

Formålet mitt er å få en fantastisk treningskompis til agility. Derfor ønsker jeg helst en medium hund, altså under 45 cm i mankehøyde. (De trenger ikke å hoppe på samme høyde som i Large).  Drømmen hadde vært en plass på landslaget, og vi vil trene mye for å oppnå dette. Både fysisk og psykisk helse er viktig i agility, og jeg setter dette foran utseende. Det er viktig for meg at den har en stor arbeidskapasitet, noe som kelpien har. Likevel kan det være forskjeller for hvert individ selv om det er i samme rase. Farger har ingen betydning for meg. 

Jeg har følgende spørsmål:

Er working kelpie høyere enn den vanlige varianten?

Hva slags oppdretter vil dere anbefale? Gjerne en med lave hunder, som bruker mye tid på trening med hundene og helsesjekker hundene. Helst i Norge eller Sverige, men andre land er også aktuelt.

Har du noen erfaringer med rasen som du har lyst til å dele? 

Hilsen ei kelpie-glad jente :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, 

Artig at du vurderer kelpie ? Har selv 2 australian kelpie som jeg bruker til lydighet og bruks, er kjempefornøyd med rasevalget. Det er mye hund ?

Problemet er derimot at de fleste kelpier ikke vil bli målt til mediumhunder i agility, de vil oftest være i large. Medium er for hunder mellom 35-43cm, altså må mankehøyden være mindre enn 43cm slik jeg har forstått det. 43cm er minstehøyden på tisper ifølge rasestandard, ergo vil tisper under dette være utenfor rasestd... Det finnes selvsagt, men det er nok mer sannsynlig at en australian Kelpie blir large når det gjelder agility ?

Working kelpie er ofte høyer enn australian Kelpie og er ikke en fci-annerkjent rase... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du deler dine erfaringer, du som har kelpie selv? Jeg har tydeligvis ikke holdt meg oppdatert i måle-reglene, men ser at 43 cm er grensen nå ja☺️ Da blir det nok heller en large-hund, istedenfor en hund som er utenfor rasestandarden. Blir bare litt uvant men det skal jeg nok venne meg til? 

Visste ikke at working kelpien ikke var FCI-godkjent? Da blir det nok den vanlige typen vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda? Har vurdert den rasen og, den virker helt fantastisk treningsmessig? De kan være i både medium og large. Eneste grunnen til at jeg har lagt det litt på hylla, er at jeg har hørt det kan være litt dårlig gemytt... Er ikke sikkert dette stemmer, vet du noe om gemyttet? Silivia Trkman har en utrolig kul pyrre, som hun har konkurrert med i VM flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt nysgjerrig på hvorfor du ikke vurderer sheltie igjen? :)

Du skal være heldig å få en kelpie i medium siden den da må være under 43 cm. Av de WK'ene jeg har sett og møtt har stort sett alle vært større enn AK'en. 

Skal du ha medium-pyrre er det nok poil long som er mest aktuell. Det er mer 50/50 om du får face rase i stor eller medium. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo sheltien også er veldig fin!❤️ For et halvår siden studerte jeg alle oppdretterne i Sverige for å finne den mest aktuelle for meg? Grunnen til at jeg begynte å vurdere andre raser i tillegg, er at jeg kunne ha tenkt meg en hund som var enda litt mer «gæren» på trening? Det er jo veldig forskjellig fra sheltie til sheltie... Hun jeg har nå er ganske hyper, men jeg kan tenke meg at kelpien er litt mer utholdende på en måte. Jeg vet ikke hvordan pyrren er treningsmessig i forhold til sheltie??‍♀️ I tillegg begynner det å bli innmari mange sheltier og border collier på agility stevner, og jeg hadde syntes det hadde vært gøy å prøve noe nytt?

Jeg skjønner nå at det er minimal sjanse for å få en kelpie i medium... På grunn av det ville jeg eventuelt heller ha prøvd å fått tak i en Large hund isteden. Jeg tenker det er bedre enn at hunden skal havne akkurat over grensen på 43 cm?

Jeg synes også poil long er mer aktuell ja? Du vet vel ikke noe mye om gemyttet, gjør du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første australske kelpie nå på snart 6 mnd så jeg kan ikke skryte på meg mye erfaring, men jeg skjønner ønsket om litt mer trøkk og det er nokså stor forskjell på kelpie og sheltie (jeg har sheltie og whippet også) sånn sett. Mentalt vil jeg tørre å påstå at det jevnt over står mye bedre til på kelpien også, spesielt mtp den sosiale delen, mot og nysgjerrighet. Det er dessverre mange veike shelties der ute. 

Å gå etter lave hunder tror jeg ikke er så populært hos de fleste oppdrettere da de ofte velger rett valp til rett eier, uavhengig av størrelse og utseende ellers, så skal du ha kelpie må du nok godta en large-hund. 

Siden det er noen år til du evt skal ha ny hund så har du jo god tid på å undersøke oppdrettere og linjer også. Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med valget mitt og angrer på at jeg ikke har skaffet meg en tidligere :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er fornøyd!? Har faktisk sheltie og whippet jeg også?

Jeg tenkte meg det ja, at det kan være litt mer motor i en kelpie enn en sheltie? Så godt å høre at de har bra mentalitet! Blir selvsagt mye sosialisering uansett, men likevel bedre med en hund som allerede har mye på plass? 

Blir det kelpie, blir det nok large hund jaa? Jeg trodde først at grensen mellom large og medium var 45 cm, og dermed at det var mulig å få en hund i medium som samtidig var innenfor rasestandarden. Men der tok jeg feil?? Ville uansett ha satt helse og oppdretters bruk av aktivitet med hundene, foran størrelse?

Jeg har god tid jaa? og den skal jeg bruke godt på å finne den perfekte oppdretteren for mine formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpier er ekstremt spretne og atletiske og raske, så tror ikke at det å gå i Large er det største problemet (de er så ekstremt raske at jeg har inntrykk av at det å henge med er den store utfordringen i agility, men må si det med forbehold, jeg har ikke greie på agility!). Planlegg godt og hils på mange kelpier, de er intense hunder og ikke alle trives med deres væremåte og livet består av flest hverdager tross alt, så man må være sikker på at man trives med "the kelpie style of being"! Jeg har 2 kelpier, og synes de er simpelthen fantastiske hunder med sin iver, arbeidsvilje og livlighet (og så synes jeg de er enormt vakre..) og morsomme og utfordrende for de har en tendens til å gjøre sine oppgaver slik de tror det skal være (har ikke alltid tid å vente på at du sier en kommando ferdig liksom, de er klare allerede når du tenker på neste kommando..!), men dødsmorsomme hunder å være sammen med, elsker dem simpelthen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett videoer av kelpier som hopper opp vegger og slik på youtube. Den som hoppet høyest hoppet opp en vegg på 2,95 m, så det blir sikkert ikke noe problem å få de til å hoppe over hopphinderne? 

Jeg synes det er fantastisk at de er så kjappe? Selv om ikke jeg klarer å henge med overalt, kan det nok fungere med litt distance handling?

Skal med glede hilse på forskjellige kelpier? Kan tenke meg at de har litt samme type intensitet som mange border collier. Jeg skjønner godt at mange ikke trives så godt med den intensiteten og arbeidsviljen, men jeg tror den vil passe meg perfekt? Jeg er jo på utsikt etter en mer arbeidsvillig hund, selv om det er en god del krutt i hun jeg har fra før av også? 

Jeg vet allerede når jeg skal ha valp, slik at jeg kan sette av mye tid med den? (Etter jeg har gått på «Hundeliv folkehøyskole»?) Da har jeg flere måneder med fri, og tenkte det var fint å få en valp da. Jeg kommer selvsagt til å bruke mye tid på den som voksen og. Den vanen om at jeg er vant med å trene mye med hunden jeg har nå, tror jeg er fin å ha med meg til jeg eventuelt får en kelpie i hus. 

Det at den prøver å gjøre det den tror er riktig før du i det hele tatt rekker å si kommandoen, viser jo at de er gode til å bruke hodet, og virkelig vil prøve å få det til? Så braa du er fornøyd med de!?❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...