Gå til innhold
Hundesonen.no

Mi-Mio’s Hot Heels «Sega» - ESS


Irenen
 Share

Recommended Posts

4. Desember 2017 tok jeg avgjørelsen om at min gamle springer, Luna, måtte få slippe. Hun ble nesten 16 år.

Jeg fant raskt ut at jeg ikke kunne ikke ha springer så tok jeg kontakt med oppdretter med forespørsel om tispe fra et kull som var ventet i slutten av januar. I utganspunktet fikk jeg ikke valp fra dette kullet da det kun ble født to tisper, og jeg satt meg dermed på liste på et kull som var planlagt til sommeren fra samme oppdretter. Men da valpene var fire uker skjedde det noe som gjorde at jeg fikk tilbudet om den ene tispa allikevel, noe jeg gladelg takket ja til.

Sega-sjuuker.jpg

 

Sega er altså født 20. Januar 2018 etter Mi-Mio’s Devorah (Ayla) og Cloette Splendid Suprice (Otto). Sega er selv sort og hvit, men er bærer en tan. Rett før påske reiste jeg Drøbak-Steinkjer tur retur for å hente henne. Hun bor som regel hos moren min (som er en svært aktiv pensjonist) i ukedagene, men så er hun her hjemme i helgene eller vi skal på kurs osv. 

ottoayla.jpg
Hun har et herlig gemytt; miljøsterk og trygg, med en god av og på-knapp. Hun elsker å trene og er superlett å motivere med både godbit, lek, ros og kos. Hun er dessuten en hund som elsker vann.

I skrivende stund er Sega fire måneder og vi har akkurat fullført valpekurs og begynt på videregående trening. Planen for høsten er å jobbe mot bronsemerket i lydighet samt gå en form for spor/søks kurs :).

9 uker:
IMG_4671.jpg

Tre måneder:
Sega3mnd-1mtekst.jpg

 

19 uker/ ca 4 måneder:
IMG_7625-768x541.jpg

 

 

 

Endret av Irenen
  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake! Er du fortsatt på Lofthus iblant? Synes jeg ser en drent her av og til... Møtte en mann som var ute og syklet med en i fjor også. Er vel ikke så mange av dem rundt her.

Og gratulerer med nykommeren!

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, simira skrev:

Velkommen tilbake! Er du fortsatt på Lofthus iblant? Synes jeg ser en drent her av og til... Møtte en mann som var ute og syklet med en i fjor også. Er vel ikke så mange av dem rundt her.

Og gratulerer med nykommeren!

Takk :D 
Fått et barn til og en hund til siden sist jeg var innom :)

Drenten på Lofthus heter Leo og bor på Grefsen :) Ellers bor det en i Ski, en til her i Drøbak og et par stykker i Lier-området. 
Men nå har jeg altså landet på springer igjen :) Hun er veldig lovende på mange måter hun her, men ligger akkurat nå an til å få underbitt eller omvendt saksebitt, så vi får se om det kun blir lp/ag/bruks eller om det blir utstilling i tillegg. 

Legger ved et bilde av hele gjengen som er tatt i påsken.

 

TaxiNoraSegaPaaske2018-3.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hjørnetenner mistet på en dag og den tredje som var igjen henger og dingler. Her går det unna! Bare et par jeksler igjen nede, så er alle tenner felt i en alder av 4,5 måneder. Synes hun har vært litt urolig og masete idag, men det gir jo mening. 

Et bilde fra idag. Skikkelig badeløve hun her :D
sega-skiphelle.jpg

Endret av Irenen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fabelaktig springerjente:wub: Jeg synes Bodil har utrolig flotte hunder, og har inntrykk av at hun er god på å også ivareta bruksegenskapene i rasen!

Gratulerer så mye med en aldeles herlig frøken, og så gleder jeg meg til å følge dere videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zappa skrev:

For en fabelaktig springerjente:wub: Jeg synes Bodil har utrolig flotte hunder, og har inntrykk av at hun er god på å også ivareta bruksegenskapene i rasen!

Gratulerer så mye med en aldeles herlig frøken, og så gleder jeg meg til å følge dere videre?

Takk takk :D

Bodil gjør en helt strålende jobb med valpene mens de er i valpekassa, er åpen og ærlig om alt og svarer veldig raskt på mail hva enn man måtte spørre om. Sega har hatt en vanvittig god koordinasjon i skog og mark helt siden hun var ni uker og det er jeg overbevist om at er fordi Bodil har brukt balansebrett, huske osv til valpene. I tillegg var og er hun så miljøsterk og fin. Hun er ikke den som overfaller fremmede hun møter akkurat, men hun er likevel trygg og fin og har aldri brydd seg om høye lyder, forskjellige underlag, store biler eller andre ting.

Litt av hva valpene hadde å drive på med:
IMG_4607.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sega er blitt fem måneder og vokser og gror. Veide henne tidligere i uka, og hun veide 15,3 kg. Blir mest sannsynlig rundt 20 kg som utvokst, men tror nok hun har fått bortimot den høyden hun skal ha nå. 

sega5mndhode2.jpg

sega5mndhode-1.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Altfor dårlig til å oppdatere her ser jeg!
Planen for høsten er bronsemerkekurs med oppstart  i august (vi er påmeldt! :)) + trening av brukslydighet på fredager og spor/feltsøk på torsdager. Har veldig lyst til å stille henne også, men hun har fortsatt et omvendt saksebitt som jeg har mine tvil om vil rette seg.

Sega er nå snart seks måneder, veier 16 kg og er 49/50cm høy. Hun har god muskulatur men skulle gjerne hatt henne litt opp i vekt. Nå har vi akkurat hatt en runde med akutt gastroenteritt hvor hun bare kastet opp og kastet opp gang på gang og var skikkelig pjusk. Jeg ble så redd for at hun hadde fått i seg noe giftig eller et fremmedlegeme og for dehydrering at jeg tok henne med på klinikken jeg jobber på (har ferie nå) for røntgen, kontrast, væske og kvalmestillende. Heldigvis kom hun seg fort, og det var ikke noe fremmedlegeme :)  Men man blir litt hysterisk og hønemor av å se mange unghunder putte i seg mye rart ;)

Noen bilder fra de siste ukene:

IMG_8346-1000pxl.jpg

segamosbekk4.jpg

segamosbekk3-940x585.jpg

segamosbekk2-940x590.jpg

segamosbekk1.jpg

segasnart6mnd-kopi.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sega er en kul hund å trene med. Letttrent og digger lek og drakamp som belønning. Nå for tiden er det mye stuegulvstrening av grunnferdigheter. Har på to dager fått til noe som ligner en apport. Hun henter, holder fast og leverer, men hun synes av en eller annen grunn ikke så mye om å sitte i utgangsstilling med apportbukken i munnen (hun vil helst stå eller levere foran). I tillegg tygger hun endel, men uansett fornøyd med fremgangen på så kort tid selv om vi har mye delmomenter å jobbe med en god stund enda før øvelsen sitter bra. Jeg har en tendens til å gå for fort frem, så vi får nok gå tilbake noen skritt :-).

Noen bilder fra en tur på stranda igår. Denne frøkna er vill etter vann, bølger ingen hindring!

segahvitsten1-768x488.jpg

segahvitsten2-650x440.jpg

segahvitsten3.jpg

segahvitsten4-768x524.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...