Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er riktig å gjøre med hunden når det kommer en løs hund?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Hunden min utagerer på andre hunder i bånd. Vi øver på passeringer hver tur, men i det siste så har treningen blitt ødelagt av løse hunder. Dette har skjedd flere ganger de siste månedene.

Jeg prøver da som regel å ta en neve godbiter og stappe den i hunden mens jeg fører den vekk, men det funker ikke så godt. Hunden blir høy og tar ikke godbitene.

Siste hendelse er som følger: Jeg går langs veien, aner fred og ingen fare. Jeg ser en hund ved et hus, og begynner å fore hunden min med godbiter. Så kommer plutselig en annen hund springende ut av huset og bjeffer og springer bort og etter min hund som da glefser og bjeffer på denne hunden og som jeg må holde igjen. Så kommer eier og kjefter på hundene sine og går. Det tar 50 meter før hunden min lander og kan ta godbiter igjen.

Hva skal man gjøre i slike situasjoner? Føler de ødelegger så fryktelig mye for treningen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser en løs hund ved et hus hvor det ikke er gjerde så ville jeg snudd, rett og slett. Med mindre du kjenner hunden og vet at den ikke kommer bort til dere.

Hvis uhellet først er ute og det kommer løse hunder bort til dere på tur ville jeg slupper hunden din, med mindre du vet at han vil angripe. De færreste hunder gjør faktisk det. Jeg har to brøleaper på 8 og 38 kg, og det kan se ganske stygt ut i møte med enkelte hunder. Den største har, bank i bordet, aldri sloss med en annen hund løs. Minsten er fryktaggresiv og det har smelt et par ganger, men der går det også bra i 95% av tilfellene når jeg slipper ham.

Slipp hunden, og gå i motsatt retning. Hvis du går etter hunden risikerer du å "backe" hunden din og gi ham mot til å faktisk bråke, eller at den andre føler at den må forsvare seg og starter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det der da det har skjedd et par ganger med meg også. I de tilfellene har jeg hatt fokus på å gjøre det beste ute av situasjonen, selv om jeg vanligvis aldri lar min hund hilse på andre hunder i bånd, for jeg vil ikke at hun skal ha den forventningen på toppen av alt det andre som foregår ved passering. Når vi trener prøver jeg å skape positive assosiasjoner til andre hunder man møter ute (hun utagerer også/bjeffer/henger i båndet), og jeg har mye fokus på belønning og godbiter ved passering.

MEN plutselig er det en løs hund der. Sist det skjedde la jeg fra meg treningen og slapp båndet ut (altså jeg holdt i enden av båndet) så hun ikke hadde en ekstra grunn til å "hase seg opp" fordi jeg holdt henne igjen og påførte stress ved stramt bånd. I det tilfellet lot jeg henne hilse uten å gjøre så mye, for hun roet seg helt ned med en gang båndet ble slakt og den andre hunden kom bort. Skal sies at jeg sto klar til å skille dem, for den løse hunden kom i hundreoghelvete pluss knurring. Men den var så kjapt hos oss at jeg ikke rakk å gjøre annet, og møtet gikk helt fint. Knurringen kom av at den var oppspilt og i leke-modus.

Så mitt råd er: Hvis den løse hunden rekker å komme til dere, senk skuldrene og ikke kjemp med å holde din egen hund tilbake. "Skaden" har allerede skjedd. Hvis man gjør en stor greie ut av det kan opplevelsen bli negativ for hunden, så den kanskje reagerer sterkere neste gang. Selvfølgelig, hvis du har en aggressiv hund, vil jeg i stedet for å la dem hilse, prøve å blokkere den løse hunden med kroppen, bruke stemmen for å få den unna, og gå i en annen retning. Ser nå at dette er et ganske likt råd som over her, men det er gode råd. Oppsummering: Med en gang man ser en løs hund, gå en annen vei. Det ultimate målet er jo å få hunden din ut av situasjonen med minst mulig reaksjon. Jeg dveler aldri ved løse hunder, de får hilse i maks tre sekunder før jeg lokker på min hund for å få henne med meg.

Vet ikke om det er til hjelp, men ønsker deg lykke til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene det har skjedd/skjer meg så har jeg droppet å forsøke å få kontakt (er jo way over terskel allerede) og bare dratt han med meg videre og vekk, så fortsetter vi treningen så snart han lander.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater når det skjer at en løs hund kommer stormende. Minien er alltid klar til å utagere når noen ikke respekterer hans intimsone. Han er jo søt da, når han prøver å gå i bue rundt fremmedhunden, og sliter fælt med å finne en måte å takle situasjonen og samtidig få godbiter. Det som funker for meg er å knipse med fingrene, som betyr sitt, gi godbit, og så gå raskt videre. Da har han liksom omfokusert, og er i stand til å følge kommandoer.

Men man møter jo så ymse hunder der ute, jeg treffer spesielt en hundeeier som sier hans hund er ute for å sosialisere seg, uten bånd så klart, og som blir hysterisk når jeg sier at min hund ikke skal hilse. ( når hans hund skal sosialisere seg, så må jo bare vi andre finne seg i det)

 Jeg har trent masse på møter med fremmede hunder, minien som elsker godbiter,  har nå kommet til et punkt hvor han bare speider etter fremmede hunder for han vet at det gir mulighet for ekstra godbiter

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her hadde jeg ikke turt å slippe hunden pga vei med trafikk og sau på beite rett ved. 

Jeg vet faktisk ikke om hunden hadde angrepet eller ikke. Jeg vet at den utagerer av frykt/sinne/aggresjon og ikke forventning, så om den hadde spist den andre hunden ja nei det vet jeg ikke. 

Her virker jo ingen godbiter eller kommando pga høyt stress og/eller frykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil slippe hunden har du ikke noe særlig annet valg enn å ta med deg hunden og gå i motsatt retning til den begynner å ta godbiter. Kampen om den situasjonen er allerede tapt, og det er treningen utenom som har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik som TS så det eneste som jeg kan gjøre er å håpe på at den løse hunden ikke kommer helt bort,men holder litt avstand, og så er det bare å dra hunden med seg vekk. Og håpe eieren til den løse ikke er langt unna.. Jeg har i tillegg 2 som kan hause seg veldig opp, og det er tungt å holde igjen. Så jeg er nervøs for å møte på andre hunder. Særlig fremmede som jeg ikke vet noe om.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Djervekvinnen said:

Jeg har det akkurat slik som TS så det eneste som jeg kan gjøre er å håpe på at den løse hunden ikke kommer helt bort,men holder litt avstand, og så er det bare å dra hunden med seg vekk. Og håpe eieren til den løse ikke er langt unna.. Jeg har i tillegg 2 som kan hause seg veldig opp, og det er tungt å holde igjen. Så jeg er nervøs for å møte på andre hunder. Særlig fremmede som jeg ikke vet noe om.  

Og du kan ikke slippe en av dem?

Jeg unngår så langt som mulig å slippe Odin, rett og slett fordi han ikke trenger flere negative opplevelser og fordi det er et alternativ. Kovu er ikke usikker overhodet, så jeg slipper ham, og går min vei med Odin. Kovu sjekker ut, sørger for at hunden/e ikke kommer bort til Odin, og kommer til meg når han er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hunder, der den ene er mester på å takle situasjoner og den andre blir så nervøs at hun hylbjeffer om seg selv. 

Som regel får løshunder ganske tydelig beskjed om å "**** off", desto mer uhøflige hunder desto klarere beskjed - fra hunden min altså. Om de ikke stikker løser jeg det med å slippe frem båndet på den ene, så den andre i mindre grad skal slippe å forholde seg til situasjonen. Hun klikker totalt i bjeffing og gir nervøse advarsler om å forsvinne. Jeg kan ikke slippe henne, fordi om den andre hunden ikke tar hennes hint om å trekke seg unna kan hun bli så redd at hun stikker som en hodeløs høne. Det har hendt, å var langt fra kult (løshund stikker jo gjerne etter også = enda reddere hund). 

Så med hund som er trygg på seg selv og løshund slipper jeg frem båndet og situasjonen har løst seg ganske så greit. 

Med hund som er utrolig usikker på løse hunder må jeg bare dra henne med, å gå videre, prøve å "gå henne" litt ut av situasjonen og prøve å koble henne inn i "vår boble" igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, simira said:

Og du kan ikke slippe en av dem?

Jeg unngår så langt som mulig å slippe Odin, rett og slett fordi han ikke trenger flere negative opplevelser og fordi det er et alternativ. Kovu er ikke usikker overhodet, så jeg slipper ham, og går min vei med Odin. Kovu sjekker ut, sørger for at hunden/e ikke kommer bort til Odin, og kommer til meg når han er ferdig.

Jeg kan slippe Nitro, han er en "normal" hund med vanlig hundeskikk, selv om han hauser seg opp sammen med Mynte. Han har aldri sloss med noen før. Men så lenge jeg klarer å holde, så holder jeg, og jeg klarer det, bare at det er tungt. Men moren min er ikke så sterk og jeg har sagt til henne at det er Nitro hun må slippe hvis hun må. Mynte er mer uforutsigbar og virker mer agressiv i oppførselen.   Moren min har sluppet Mynte en gang, mot en større hund, og hun fløy rett på og bråket veldig, men det ble ingen sår eller noe.  Har også opplevd at hun har kommet seg løs og løpt etter naboens lille hund og "knødd" den i bakken, men ingen skader eller sår på noe vis, så det tyder jo på at hun ikke er agressiv i den forstand. Bare bråker veldig, for hun er en usikker type hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Djervekvinnen said:

Jeg kan slippe Nitro, han er en "normal" hund med vanlig hundeskikk, selv om han hauser seg opp sammen med Mynte. Han har aldri sloss med noen før. Men så lenge jeg klarer å holde, så holder jeg, og jeg klarer det, bare at det er tungt. Men moren min er ikke så sterk og jeg har sagt til henne at det er Nitro hun må slippe hvis hun må. Mynte er mer uforutsigbar og virker mer agressiv i oppførselen.   Moren min har sluppet Mynte en gang, mot en større hund, og hun fløy rett på og bråket veldig, men det ble ingen sår eller noe.  Har også opplevd at hun har kommet seg løs og løpt etter naboens lille hund og "knødd" den i bakken, men ingen skader eller sår på noe vis, så det tyder jo på at hun ikke er agressiv i den forstand. Bare bråker veldig, for hun er en usikker type hund.

Høres veldig ut som Odin. Han har heller aldri bitt, men lager et himla leven og knørver de i bakken. Jeg tenker at om det er alternativet når en eier ikke har kontroll på hunden sin, og det er min eller hans hund (strengt tatt går det ut over begge), så får det bli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Dårlige opplevelser til å fra siden jeg opprettet denne tråden. Men i helga skjedde det igjen, og jeg hadde anledning til å slippe hunden fordi jeg ville den skulle finne ut av det selv.

Kom en løs hund og jeg spurte om eieren kunne ta den i bånd, eieren ropte, men hunden var på stø kurs mot oss. Så jeg slapp båndet og snudde. Hundene hilser stivt, og den andre hunden begynner å vimse rundt min. Dette liker min dårlig, og setter i et brøl mens han springer etter den andre hunden. Og brøler. Og bjeffer. Og den andre hunden stikker hylende. Så snur min og løper full fart etter meg.

Eieren får tatt hunden sin i bånd, og gir meg en lang skyldebøtte om hvorfor i all verden jeg har en agressiv hund løs og at jeg ikke burde ha hund og at jeg skal bli anmeldt neste gang det skjer.

So much for å prøve å gi hunden min en "bedre" opplevelse av løshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, yoloomg said:

So much for å prøve å gi hunden min en "bedre" opplevelse av løshund.

Ville hunden din fått en bedre opplevelse om du hadde stått der med den i bånd? Ja, hunden din fikk en erfaring med at en fremmed løs hund var teit, og at han kan jage den vekk med å brøle. Men han fikk ingen trening/erfaring i å utagere i bånd, han fikk løse situasjonen selv, og selv om det ikke er ideelt at han kanskje lærer at det funker å skremme på den måten så er ingen stor skade skjedd, mener jeg. Når han i tillegg gir seg og kommer etter deg når den andre har gitt seg, og ikke fortsetter for å knørve hunden, så er jo det fint.

Mine sier også klart fra hva de mener om oppførsel til møtende hund. Kovu for eksempel om den andre hunden nærmer seg Odin, da stiller han seg mellom og jager bort den andre hunden med kroppsspråk og lyd, om nødvendig. Den dagen vi møter en faktisk aggressiv hund som svarer på dette så kan det virkelig smelle, det er jeg klar over. Men jeg er også rimelig sikker på at konsekvensen blir mye styggere om en slik hund kommer bort til mine i bånd.

Hundeeiere som ikke har kontroll på egen hund har lite de skulle ha sagt når din jager den bort.

Endret av simira
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...