Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund jaget og drepte sau


simira
 Share

Recommended Posts

On ‎08‎.‎06‎.‎2018 at 11:31 AM, maysofie said:

Sau, lam, søyer, værer, får generelt er ikke lett å drepe, det trenger kraft og jaktinstinkt til, uansett rase.

For joda, jeg har dessverre sett mine antall ubrukelige gjeterhunder prøve nettopp det, å drepe sau - ikke minst har jeg deltatt i å forsøke fange et par løshunder som har kommet seg inn i flokker på innmarksbeite. Jeg har heldigvis tilgode å selv se noen lykkes, selv om jeg vet det forekommer. Jeg tørr også påstå at jeg har relativt god erfaring med å se sau bli gjetet/jaget av hund, både NKS, spæl av diverse slag, pelssau, villsau, texel, suffolk, dorper osv. En ting har de alle til felles; sau som blir jaget av rovdyr, løper, uansett rase. Og sau løper fort, selv NKSen og andre tunge raser, selv om de ikke er lette nok til å bare sprette fra stein til stein.

Dine meninger og oppfatninger om sau og bønder skal du selvsagt få ha. Men en NKS flytter seg selvsagt for en hund i jakt, de blir ikke stående. Jeg har sett dem knekke ribbein og slå hodeskader på hunder som truer deres små når lamma ikke kan følge eller søya er fanget uten utvei.

På lik linje med Fru Hansens ankelbitende chihuahua har jaktinstinkt etter så mange år med avl fra det naturlige, har alle saueraser bevarelsesdrifter, dog i varierende grad.

Lam er mindre og mer spede enn en fullvoksen sau, og man trenger dertil mindre kraft og mindre trøkk for å drepe de. Grunnleggende fysikk, naturlover. Av en eller annen grunn føles det noe merkelig å forklare det til deg, men siden du skriver det er hårreisende at en hund kan drepe 6 stk av disse, og at det "generelt ikke er lett å drepe" 6 stk av disse:

lam_b.jpg

vs. denne

norsk%20kvit%20sau.jpg%20(content_middle

...gjør at jeg følte det er viktig å presisere at det antakeligvis ikke vil falle folk flest inn som hårreisende eller overraskende at lam, til sammenlikning enkelt blir tatt av selv en japansk spisshund, i forhold til en fullvoksen sau.

Det hjelper også lite at du har sett en og annen NKS som har gått til angrep på hund, når mesteparten av NKS er hjelpesløse. Det hjelper ikke framtiden til NKS at vi trekker fram avvikene, like lite som det hjelper mops at vi trekker fram de 10% som ikke har problemer med den ihjelavla kroppen de må leve i. Du har helt rett i at det finnes enkelte linjer på NKS som direkte er mannevonde (også mot mennesker), har ingen problemer med å si meg enig med deg i det. Har også blitt angrepet av sau på fjellet, da det er en bonde i onkels område som har disse "klikkorama"-sauene. De skiller seg ganske tydelig ut mot de andre som står der og ser på deg som om du er en alien. De som står og ser på biler som kommer i mot dem. De som ligger og tygger gress mens en traktor kommer i mot dem. De som står og ser på når en hund "buser" i mot dem. De som "hjernedødt" går opp en loddrett fjellvegg og ramler ned. De som er tvunget til å gå i steinur på søken etter mat senhøstes, og knekker av seg de der små styltene de har under seg. De er problemet, og majoriteten, av NKS som suller rundt i norske skoger alene.

Forøvrig ser jeg lite sammenheng mellom en chihuahua som bare er drittalt avlet og som det er lite kustus på, vs at det skal være et bevis på at saueraser også har bevarelsesinnstinkter. Chihuahua har ikke - etter min mening - bevarte jaktinnstinkter, bare en usedvanlig lite attraktiv personlighet. Det har ikke noe med jakt å gjøre at en hund har dårlig oppdragelse og biter når den er misfornøyd. Men det er min mening :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Lam er mindre og mer spede enn en fullvoksen sau, og man trenger dertil mindre kraft og mindre trøkk for å drepe de. Grunnleggende fysikk, naturlover. Av en eller annen grunn føles det noe merkelig å forklare det til deg, men siden du skriver det er hårreisende at en hund kan drepe 6 stk av disse, og at det "generelt ikke er lett å drepe" 6 stk av disse:

*klipp bilde vs. denne *klipp bilde

...gjør at jeg følte det er viktig å presisere at det antakeligvis ikke vil falle folk flest inn som hårreisende eller overraskende at lam, til sammenlikning enkelt blir tatt av selv en japansk spisshund, i forhold til en fullvoksen sau.

Det hjelper også lite at du har sett en og annen NKS som har gått til angrep på hund, når mesteparten av NKS er hjelpesløse. Det hjelper ikke framtiden til NKS at vi trekker fram avvikene, like lite som det hjelper mops at vi trekker fram de 10% som ikke har problemer med den ihjelavla kroppen de må leve i. Du har helt rett i at det finnes enkelte linjer på NKS som direkte er mannevonde (også mot mennesker), har ingen problemer med å si meg enig med deg i det. Har også blitt angrepet av sau på fjellet, da det er en bonde i onkels område som har disse "klikkorama"-sauene. De skiller seg ganske tydelig ut mot de andre som står der og ser på deg som om du er en alien. De som står og ser på biler som kommer i mot dem. De som ligger og tygger gress mens en traktor kommer i mot dem. De som står og ser på når en hund "buser" i mot dem. De som "hjernedødt" går opp en loddrett fjellvegg og ramler ned. De som er tvunget til å gå i steinur på søken etter mat senhøstes, og knekker av seg de der små styltene de har under seg. De er problemet, og majoriteten, av NKS som suller rundt i norske skoger alene.

Forøvrig ser jeg lite sammenheng mellom en chihuahua som bare er drittalt avlet og som det er lite kustus på, vs at det skal være et bevis på at saueraser også har bevarelsesinnstinkter. Chihuahua har ikke - etter min mening - bevarte jaktinnstinkter, bare en usedvanlig lite attraktiv personlighet. Det har ikke noe med jakt å gjøre at en hund har dårlig oppdragelse og biter når den er misfornøyd. Men det er min mening :) 

 

Selvsagt trenger man mindre kraft for å drepe et lam, men det er likevel ikke LETT. Lam er i tillegg mer 'skittish' enn voksne dyr, samt mindre å få tak på, ergo øker det vanskelighetsgraden ytterlige på dette viset. Uavhengig av graden det er vanskelig å drepe et får, så syntes jeg, som har sett min andel hunder rundt sau, at det likevel er hårreisende at èn hund klarer å ikke bare skade, men ta livet av flere får. Da er det ikke lengre bare tilfeldigheter at bare jaktinstiktet trigges, men det trengs kraft, utholdenhet og viljestyrke. Men for all del, det er supert å få minnet på hvilke instinkter og egenskaper den gjengse familiehunden egentlig innehar, bare synd det må slakting av beitedyr til.

Avvikene er de som angriper hunder? Tvert i mot! De fleste NKS med lam, selv hvor vandt med gjeterhund, beskytter lammene sine, spesielt i trange situasjoner. Det såppas at når vi bruker hundene våre til å flytte søyer med lam, så gjøres det på et vis for å unngå mest mulig konfrontasjoner gjennom arbeidssettet til hunden (herunder avstand, energi/intensitet, tålmodighet osv). Hver sesong så florerer det av videoer hvor hunder rygger sau og blir stanget. Hvor overførbart det er til å bli jaget av hund kan sikkert diskuteres, men samme faktene har absolutt vist seg i de situasjoner vi har fanget løsbikkjer på beite. 

Poenget med chihuahuaen, eller hvilken som helst annen hunderase, var at jaktinstinktet likevel ligger i dem fra sin opprinnelse. Kaster du en ball eller liknende foran en hund, vil de fleste løpe etter den. På samme måte som at alle saueraser har sin del av instinkter. Noen raser har bedre ivaretatte instinkter enn andre pga. selektiv avl, både hos hund og sau.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, maysofie said:

Selvsagt trenger man mindre kraft for å drepe et lam, men det er likevel ikke LETT. Lam er i tillegg mer 'skittish' enn voksne dyr, samt mindre å få tak på, ergo øker det vanskelighetsgraden ytterlige på dette viset. Uavhengig av graden det er vanskelig å drepe et får, så syntes jeg, som har sett min andel hunder rundt sau, at det likevel er hårreisende at èn hund klarer å ikke bare skade, men ta livet av flere får. Da er det ikke lengre bare tilfeldigheter at bare jaktinstiktet trigges, men det trengs kraft, utholdenhet og viljestyrke. Men for all del, det er supert å få minnet på hvilke instinkter og egenskaper den gjengse familiehunden egentlig innehar, bare synd det må slakting av beitedyr til.

Avvikene er de som angriper hunder? Tvert i mot! De fleste NKS med lam, selv hvor vandt med gjeterhund, beskytter lammene sine, spesielt i trange situasjoner. Det såppas at når vi bruker hundene våre til å flytte søyer med lam, så gjøres det på et vis for å unngå mest mulig konfrontasjoner gjennom arbeidssettet til hunden (herunder avstand, energi/intensitet, tålmodighet osv). Hver sesong så florerer det av videoer hvor hunder rygger sau og blir stanget. Hvor overførbart det er til å bli jaget av hund kan sikkert diskuteres, men samme faktene har absolutt vist seg i de situasjoner vi har fanget løsbikkjer på beite. 

Poenget med chihuahuaen, eller hvilken som helst annen hunderase, var at jaktinstinktet likevel ligger i dem fra sin opprinnelse. Kaster du en ball eller liknende foran en hund, vil de fleste løpe etter den. På samme måte som at alle saueraser har sin del av instinkter. Noen raser har bedre ivaretatte instinkter enn andre pga. selektiv avl, både hos hund og sau.

 

Sau er (særdeles hjelpesløse) byttedyr, hund er rovdyr. Min personlige mening er at det må være en ganske solid tidsperiode mellom sist man så på en naturdokumentar eller berørte en naturvitenskaplig bok, om det faller en inn som overasskende at en hund kan forsyne seg grådig av små byttedyr-babyer og ett byttedyr. Byttedyr er skapt av naturen for å være til mat for rovdyr, ikke bare mennesker. Det er ikke noe unaturlig eller rart med at et kattedyr, hundedyr eller andre rovdyr forsyner seg. Det er helt naturlig.

Jeg har ikke sagt at avvikene er de som angriper hunder, jeg sa at jeg har opplevd avvik som er mannevond. Altså som angriper mennesker (og dyr).

For meg er ikke det at en hund løper etter en ball 1:1 oversettbar med jaktinnstinkt. Synes enda det - for min del - er et dårlig eksempel på at dyrearter kan ha inneboende jaktinnstinkter. En whippet/greyhound har jaktinnstinkter, for meg :) Men er helt enig i at forskjellige saueraser, hunderaser, katteraser, griseraser, feraser og så videre - har forskjellige grader av ivaretatte instinkter. Det tar meg allikevel ikke av tanken om at NKS er avlet for å være et vandrende kjøttberg på stylter (satt på spissen), stikk i strid med hva (jeg mener) de egentlig bør være -- i og med at bonder i hele norges langstrakte land lar de sulle rundt, hjelpesløse, i norske skoger. De burde vært avlet med en annen kroppsform, mentalitet og andre egenskaper. I stedet forventer man det umulige fra byttedyr(ene), og lar seg overraske (?) av at de blir spist på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, mushi said:

Hvor store er lam på denne tiden av året i forhold til en voksen sau?

Spørs vel litt på rase. I nord-norge var de som på bildet ovenfor, for et par uker tilbake. Onkelen min som har villsau fikk siste (nyfødte) lam 01 Juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

Hvor store er lam på denne tiden av året i forhold til en voksen sau?

Det kommer veldig ann på lammingsdatoer, rase og tilvekst. Noen er nettopp ferdig med lamming, andre har levert lam til slakt som grillam allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, maysofie skrev:

Det kommer veldig ann på lammingsdatoer, rase og tilvekst. Noen er nettopp ferdig med lamming, andre har levert lam til slakt som grillam allerede.

Ikkesant. Er det nesten nyfødte lam kan jeg ikke se at det er noe problem å få drept så mange. Men rart mor ikke har passet på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, roxie88 said:

Ang at villsau liksom skal være bedre rustet i ett hundeangrep, denne artikelen er fra min hjemplass og det er her snakk om villsau som ble drept av en borzoi. Hjalp ikke at de ikke var NKS. 

https://www.an.no/nyheter/sauer-matte-avlives-etter-hundeangrep/s/1-33-7375926

Mot en borzoi hjelper det nok lite å være villsau. Hunder som kan ta ulv tar nok de fleste saueraser med letthet når de først setter i gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 at 9:24 AM, Kangerlussuaq skrev:

Forøvrig ser jeg lite sammenheng mellom en chihuahua som bare er drittalt avlet og som det er lite kustus på, vs at det skal være et bevis på at saueraser også har bevarelsesinnstinkter. Chihuahua har ikke - etter min mening - bevarte jaktinnstinkter, bare en usedvanlig lite attraktiv personlighet. Det har ikke noe med jakt å gjøre at en hund har dårlig oppdragelse og biter når den er misfornøyd. Men det er min mening :) 

 

Må bare legge frem et lite argument mot deg her: Ayla har jaktinstinkt. Ubestridelig bevis kom da hun jaget og drepte en av naboens høner før jul. Hun har også tidligere jaktet opp mus to ganger, dog uten å mene å drepe dem, det har vært uhell (hun ville bare leke, og mista all interesse da de slutta å bevege seg). Høna mente hun å drepe, det er jeg helt sikker på, selv om jeg ikke så selve forløpet, men det var snø, og spora fortalte sin historie. Og da jeg fant henne, satt hun med hønas hals i kjeften, mens hun knurra mot meg. Jeg har ikke erfaring med jakthunder, men jeg har sett nok katter jakte til at jeg kjenner igjen jakt når jeg ser det ;) Nå er det selvsagt mulig at Ayla faktisk er så unik som mitt mammahjerte mener hun er, og at hun er den eneste chi'en med jakt i seg, men realisten i meg protesterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lene_S said:

Må bare legge frem et lite argument mot deg her: Ayla har jaktinstinkt. Ubestridelig bevis kom da hun jaget og drepte en av naboens høner før jul. Hun har også tidligere jaktet opp mus to ganger, dog uten å mene å drepe dem, det har vært uhell (hun ville bare leke, og mista all interesse da de slutta å bevege seg). Høna mente hun å drepe, det er jeg helt sikker på, selv om jeg ikke så selve forløpet, men det var snø, og spora fortalte sin historie. Og da jeg fant henne, satt hun med hønas hals i kjeften, mens hun knurra mot meg. Jeg har ikke erfaring med jakthunder, men jeg har sett nok katter jakte til at jeg kjenner igjen jakt når jeg ser det ;) Nå er det selvsagt mulig at Ayla faktisk er så unik som mitt mammahjerte mener hun er, og at hun er den eneste chi'en med jakt i seg, men realisten i meg protesterer.

Jeg er ikke direkte uenig, men jeg tror heller at jaktinstinktet i mange hunder (ikke bare chihuahua) kommer fra andre kilder, ikke at det er et urinnstinkt som ikke er "bortavla" etter - hva noen forskere mener å være - nærmere 100,000år med diverse hundeavl fra mennesker. Jakt er ikke jakt i den tradisjonelle forstand før den er så intens at den ikke går an å temme selv med intensiv trening og "sauereinigung". Slik den kan være på "urhunder" som f.eks Malamute og huskier :) Jakt i min Labrador og din Chihuahua tror jeg er lek, og/eller kjedsomhet. Mulig jeg også tar feil, men det er min personlige overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slike saker hvert år så det er vel ikke så utrolig at hund knerter flere sau om de er på lausen alene med all verdens tid til å herje i flokker med "dumme " dyr.  Jeg går ikke på vestheiene etter at sauene er kommet ut for de evner ikke å holde avstand til hundene selv om hundene henger i kobbelet og skriker av frustrasjon fordi de ikke får smake på og der går 40.000 av dem ..  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...