Gå til innhold
Hundesonen.no

Debut i klasse 1 - Hva om vi feiler?


BOP
 Share

Recommended Posts

Har delt flere av mine frustasjoner her inne med dere tidligere og fått mye hjelp. Denne gangen er det et litt mer teoretisk spørsmål da jeg har meldt meg på klasse 1 om snaut en uke. Meldte meg på for lenge siden for å ha et mål å trene mot, men tiden gikk plutselig veldig fort:frantics:. I den sammenheng tenker jeg dessverre på alt som kan gå galt ut i fra hvilket nivå vi stiller på. 
På en god dag med motivert hund, og forhåpentligvis lite forstyrrelser utenfor banen tror jeg vi kan gjennomføre, MEN...

- Fellesdekk har vi trent en del på den siste tiden, men han blir ofte litt gira i starten og da er det jo nærmest vondt for han å ligge i ro med potensielle lekevenner på siden. Heldigvis har vi trent med hunder som har et godt fokus på fører, så når han har prøvd å leke er det ikke mye lek å få. Likevel er det nok 50% sjanse for at han reiser seg. Har jeg da lov til å gi dobbelkommando (f.eks BLI!) underveis for å forsøke å hindre dette? Hvis han reiser seg og forstyrrer andre, er jeg da helt ute? Og hvis han reiser seg sitt/stå men blir værende, vil jeg da få bestått?

- Avstandskommandering. Her er han stort sett veldig flink, men blir ofte en skjev dekk eller at han glemmer seg og kryper fram. Dessverre litt dårlig innlæring, men jeg så aldri for meg at vi skulle starte lydighet når vi lærte inn sitt, stå og dekk når han var valp. Vil skjev dekk og kryping framover underveis i øvelsene gi dramatiske utfall på karakteren? Altså at det ikke blir bestått?

- HVIS hunden stikker etter en annen hund på utsiden av banen. Er det bare å gå ut etter hunden da? Eller må jeg gå bort til dommer og offisielt bli disket før vi kan gå tilbake til bilen? Er det greit å forsøke å forhindre at de stikker mens jeg er i ringen, altså bruke kontaktkommando eller annet?

-  Hvis jeg får en dårlig følelse i ringen, og hunden er helt på bærtur. Hvordan kan jeg da trekke meg? Bare gå til dommer og si det?

- For å forhindre at hunden stikker mellom øvelsene, er det lov til å ta den i bånd eller holde i halsbåndet om den skulle se ut til å dra ut på tur? 

 

Her vil jeg nok finne mange svar i lydighetsreglene, og disse har jeg lest flere ganger. Men likevel er det betryggende å få høre personlige erfaringer for tips og for å kanskje forstå at det ikke bare er oss som har slike problemer. Det er nok ikke så ille som jeg skal ha det til, men jeg vil så gjerne oppnå en ok følelse av mestring selv om det skulle gå galt. 

 

Takknemlig for alle svar!!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på om hunden din ligger i fellesdekk, så står du over den øvelsen. Løper din hund bort til andre og får de med i lek/krangel, kan du ødelegge for mye trening for andre og deg selv.

Avstanden, dersom han dekker skjevt, så har du en skjev utgangsstilling. Hunder som sitter riktig dekker rett. Hvor mye poeng du mister kommer an på hvor mye hunden flytter seg, og hvordan øvelsen ellers ser ut. 

Stikker hunden din, så gjør du det du kan for å få tak i hunden. Jobb med å holde den ved deg og fokusert. Ja, du kan bruke kontaktlyd, rope på hunden eller lignende. Bedre det enn at den stikker. 

Vil du trekke deg, så sier du bare det til dommer/ringsekretær. 

I følge regelverket er det ikke lov å ta hunden i bånd eller å holde i  halsbåndet. Den skal holde seg rundt deg frivillig. Men, når det er sagt, ser du at hunden kobler ut og vil finne på ting, ta heller tak i den enn  å la den løpe av banen. 

Ut i fra det du skriver her, så hadde ikke eg startet hunden. Høres ikke ut som om dere er helt klare. Med egne hunder starter eg ikke dersom fellesdekk ikke er 100%. Andre øvelser kan gjerne være litt ruskete og uferdige, men ikke fellesøvelsene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som over,  er du usikker på dekken så stå over.  Både for din egen del og de andre sin del.  Du vil heller ikke at din hund skal få erfaring med at det går å reise seg,  og ihvertfall ikke at det kanskje blir superbelønning med lek og herjing. For å stå over så går du bare inn og snakker med dommer før første øvelse,  og tar tannvisning med resten av gjengen før dekken,  også går du ut etterpå. Poengmessig så teller vell dekk en del,  men du har vell noe å gå på selv om du står over dekken. Men igjen så bør kanskje målet på første start,  spesielt med en hund som kanskje ikke er helt klar, heller være å gjennomføre på en god måte,  altså gjenkomføre med en god følelse,  hunden jobber bra ifht sine forutsetninger, samarbeid er bra,  ingen store kjipe opplevelser etc = da burde man være passelig fornøyd uansett hva poengsummen ender på. Teknisk utførelse kan man alltids endre på om man trenger.  En god følelse er så mye mer verdt ?

Avstand:, det er klasse 1, du får ikke noe dramatisk trekk for at det blir litt skjevt,  men reglene sier noe om hvor langt en hund kan flytte seg frem eller bak fra utgangspunktet. Lurer på om det er 1 eller 2 ganger hundens lengde,  så blir det 0.

Ikke tenk så mye på hva du har lov til og ikke,  i situasjoner som krever handling så gjør du det du føler at du må, for omgivelsene sin del,  for din del. Om hunden løper ut av ringen og ikke kommer på innkalling så gå å hent hunden før du evt går tilbake og snakker med dommer. 

Det er i utgangspunktet ikke lov å holde i hunden nei,  men en del dommere er greie i klasse 1 om man holder litt i halsbåndet så lenge man ikke grebber tak eller bruker det til å korrigere eller noe slikt. 

Jeg ville også tenkt over om det er verst å starte nå, ikke fordi det er dumt å få få poeng nødvendigvis.  Det kan være mye god erfaring og hente likevell,  men når så mye grunnleggende ikke er helt på plass og du risikerer mye som kan gi deg mye mer arbeid i ettertid så er jo spm hvor smart det er for deres egen del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ventet med å starte jeg. Helt klart fra droppet fellesøvelser fordi det kan ødelegge for andre. Hvis hunden stikker og for eksempel løper bort og leker med en annen hund på konkurranseplassen så får den en erfaring og en god belønning for å stikke. Du kommer kanskje til å være veldig stressa for at han skal gjøre feil/stikke og da blir det ikke en super debut. Poenget er ikke at alt skal være perfekt, men at du og hunden skal få en god erfaring med å samarbeide i ringen. Så min tanke er at jeg ville startet og hatt det gøy selv om ikke alle øvelsene var perfekt, men om jeg var redd for å miste kontakt med hunden, at den skulle stikke etter en annen hund eller bryte fellessdekk for å leke så ville jeg ventet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde forventet at hunden ville stikke av fra ringen, hadde jeg ventet med å starte i det hele tatt. Men det er jo noe du må føle på selv. Men akkurat fellesdekken bør du ihvertfall stå over, slik at du ikke ødelegger noe for de andre. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har hatt så mye fokus på at vi kommer til å feile at jeg ikke har tenkt på at vi kan ødelegge for andre samtidig. 

Vi holder oss til å ta bronsemerket en gang til framfor å debutere i klasse 1. Det gir jo en slags konkurransetrening, og en liten pekepinn på hvor vi ligger i forhold til kontakt og forstyrrelser i nerve-sammenheng.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...