Gå til innhold
Hundesonen.no

Yorkshire terrier som førstegangshund?


labrador
 Share

Recommended Posts

Hei. Kan noen fortelle meg om Yorkshire terrier er egnet som førstegangshund? Skal ha hund om et år, og har havnet på denne rasen. 

Noen som har/hatt denne rasen som førstegangshund som kan fortelle meg litt? 

Jeg vil vite litt om rasen, jeg har søkt masse på nett, men finner ikke noe. 

Vil vite negative og positive erfaringer om rasen. 

Ps: har erfaring med hundehold. Så er ikke helt fersk. Håper noen tar seg tid til å svare.  

Mvh gutt 21 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om er egnet førstegangshund avhenger mye av hva slags hundehold man ser for seg og hvor mye arbeid man er villig til å legge i å sette seg inn i rasen.

Når det er sagt så er yorkien nok en fin førstegangshund til selskap og tur, og kanskje prøve seg litt på ulike hundesporter uten å ha de store ambisjonene. Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben og oppdrettere for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Julie123 skrev:

Naboen min har tre av denne rasen. Må ærlig innrømme at jeg aldri har opplevd hunder med mere lyd i. Lyd som i bjeffing. De bjeffer på det de ser, det de hører, det de tror de ser og det de tror de hører. Mye hund i lite format er mitt inntrykk. 

Hva er "mye hund"? Mye lyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2018 at 9:03 PM, simira skrev:

Hva om er egnet førstegangshund avhenger mye av hva slags hundehold man ser for seg og hvor mye arbeid man er villig til å legge i å sette seg inn i rasen.

Når det er sagt så er yorkien nok en fin førstegangshund til selskap og tur, og kanskje prøve seg litt på ulike hundesporter uten å ha de store ambisjonene. Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben og oppdrettere for mer informasjon.

Enig her, raseklubben er et bra sted å begynne, det fins et forum også.

Jeg er på min andre yorkie, men har hatt andre hunder før, så vanskelig for meg å vurdere den som førstegangshund.

Min opplevelse er at det er en terrier, har tendens til egne meninger. Men   den er samarbeidsvillig og treningsvillig og veldig grei å ha med å gjøre, syns jeg, når man bruker positiv forsterkning. 

Når det gjelder bjeffing har jeg ikke hatt problemer med det med noen av mine, men jeg vet jo at det fins yorkier som bjeffer mye. Minien forventer godbit når han lar være å bjeffe i utfordrende situasjoner. Og det er ham vel unt;)

Det sier vel seg selv at jeg syns det er en super rase, ellers hadde jeg ikke fått meg nr 2. Når det er sagt, så er rase en ting, men det vil jo alltid være individuelle forskjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det vel kanskje på sin plass å nevne at jeg har møtt endel (erfarne) yorkieeiere som mener at den trenger streng oppdragelse, gjerne i Cæsar Milan sin ånd. Dette er jeg helt uenig i, jeg opplever at det er en hund som ikke trenger en sterk eier, men derimot trenger en eier som jobber i team med hunden, og tar den på alvor. Jeg inbiller meg at en av grunnen til at det er såpass mye problemer med småhunder, er at de ikke blir tatt på alvor og respektert på samme måte som en større hund blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...