Gå til innhold
Hundesonen.no

Balansepute - tråden


Carro92
 Share

Recommended Posts

17 timer siden, maysofie skrev:

Ja, og det er ingen problem. Som sagt, han står fint med alle på, når jeg setter opp den siste. Men når han forsøker selv, så svipper han en annen av. Og det virker som han skjønner hva han skal, for uansett hvilket bein som er av, så forsøker han sette det opp. De magnetene ekke så lette å fjerne, visst :lol: 

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det å stå på enkle puter syns mine er for lett, så vi bygger ? fordelen med korthåra hunder er atter jeg ser tydelig hvilke muskler som blir brukt ?

Tenkte vi kunne ha en tråd for trening med balanseputer/fitpaws Hadde vært kjekt å se hvilke øvelser folk gjør på disse forskjellige putene Jeg kan starte med å legge ved en liten snutt av e

Posted Images

23 hours ago, Midas said:

Kan du si fra når du har fått den om den virker grei? :) 

Will do :D

20 hours ago, Fitdogs said:

Var godt at dekk på beinet var innlært ;) Du kan begynne med dekk til sitt, dekk til stå og sitt til stå mens hun har alle 4 beina på beinet. Hvis du mener det blir for ustødig så prøv med mindre luft i beinet så blir det mer stabilt og lettere. Dette gjelder for alt utstyr med luft i mindre luft blir lettere og mer luft gjør det vanskeligere.

Det er mange måter å trene front og bakpart på og de fleste øvelsen trener du begge deler. Hvis du plasserer fronten på et høyere nivå så vil du få mer vekt på bakparten og den får mer belastning og ditto hvis bakpart blir høyere. Hvis hunden står med forbeina på fitbone i en nøytral stilling så kan du også trene opp fleksibiliteten ved å få hunden til å løfte opp snuten eller ta snuten mellom frembeina. Strekkøvelser til siden mot bakpart øker og fleksibiliteten i nakke/rygg. Det er også lurt å la hundene får trene på det nivået de er på og gradvis øke vanskelighetsgraden etterhvert som de utvikler seg.

Er kjempegøy å jobbe med hunder på denne måten og se hvordan de trives og utvikler seg :)

Ja, jeg leste dette med høyere front/bakdel- nyttig å vite. :)
Avstandstrening på de to biltema putene har hun gjort mye av- har hatt de ett par år. Først i år har vi hatt i mer luft i de enn det de kom med. Men vurderer å slippe ut igjen litt av luften igjen i den ene så jeg har mer å velge mellom. Kan fort bli litt ustødig om den f.eks skal ligge under fibonet. Hun synes skiftene er vanskeligere på fitbonet pga den ujevne formen, men en fin ting å trene på
Vi strekker opp/ned/og til sidene samt sitter bamse og "bukker" allerede (jeg er utdannet massør, så gjør mye slike stretching øvelser på bakken fra før ) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Will do :D

Ja, jeg leste dette med høyere front/bakdel- nyttig å vite. :)
Avstandstrening på de to biltema putene har hun gjort mye av- har hatt de ett par år. Først i år har vi hatt i mer luft i de enn det de kom med. Men vurderer å slippe ut igjen litt av luften igjen i den ene så jeg har mer å velge mellom. Kan fort bli litt ustødig om den f.eks skal ligge under fibonet. Hun synes skiftene er vanskeligere på fitbonet pga den ujevne formen, men en fin ting å trene på
Vi strekker opp/ned/og til sidene samt sitter bamse og "bukker" allerede (jeg er utdannet massør, så gjør mye slike stretching øvelser på bakken fra før ) 

Øvelsene oppå fitbone kommetr fort med litt trening ;) Hvis hun strever med det så kan du bruke en disk til bakpart og fronten oppå fitbone og ta sitt og dekk øvelsene. Du kan og plassere front eller bakpart oppå en disk og la henne gå i sirkelbevegelser med den parten som er på bakken. Da trener sidebevegelsen og styrker skulder og hofte aktiv ab/adduction streching :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2018 at 1:05 PM, Midas skrev:

https://www.ebay.com/itm/90-45cm-Exercise-Ball-Gym-Yoga-Fitness-Anti-burst-Leg-Workout-Balance-Trainer/233012886453?var=532523818482

Kan dette være noe? Jeg synes også fitpaws er litt dyre, men det finnes endel alternativer som er rimeligere på biltema, jula og ebay. Om de er like bra vet jeg ikke. 

Dette er jo en peanøtt, så til annet formål enn FitBone ? Nå har riktignok Caroline fått kjøpt inn litt utstyr til klubben, og jeg er så heldig at jeg bor i klubbhuset, så da får jeg stjele klubben sin FitBone iblant ?

 

På 18.12.2018 at 11:59 PM, maysofie skrev:

Tips til å få hund med magnetbein med motpoler til å stå med alle fire beina på balansedisk (runde puter)? Må vi ty til å trene i ekse først, for eske kan han, men hive puta oppi der? :lol: 

Keo kan mye rart, og bakbeinstarget er noe av det han er flinkest på. Han kan selvsagt også target med forbeina, men å kombinere dem har vist seg vanskelig! Han plasserer fint to til tre bein på puta, men når det fjerde kommer på, så spretter et annet unna. Om jeg plasserer det siste på, så har han ingen problem med å stå og balansere, utføre andre øvelser samtidig, er komfortabel osv., det er bare det der å faktisk få alle fire beina på.

Han er en klikkersmart hund, men denne sliter vi med. Han setter siste beinet opp, men samtidig et annet da ned, og du guri som jeg har forsøkt å shape. Både timet brøkdelssekunder alle beina er på, og ikke brydd meg om det beinet som går av, Han viser tydelig at han skjønner at det er det siste beinet som skal opp uansett hvilket det er, men likevel går et annet ut automatisk. Vi har også forsøkt bruke kommandoer for target, gjenstander i veien osvosv. :lol: 

Jeg ville nok jobbet med noe større først, hvor han får til å få på alle 4 beina av seg selv. Og så jobbet meg nedover ? Kanskje også jobbet samme prinsippet med kasser. Starte med større kasse og så gå mindre og mindre. Alle 4 bein nedi. Med stor hund og liten balansepute er det nok fysisk vanskelig å få alle beina oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tonjek skrev:

@Fitdogs Har du noen tips til øvelser for å styrke lenden?

Ja klart det :) Er i hovedsak styrking av kjernemuskulaturen som må til som må til for å bygge opp støttemuskulaturen til lenden men andre muskelgrupper spiller også inn. Har beskrevet litt tidligere i denne tråden om øvelser som som er grunnlaget som det meste bygger på. Skrev litt om sitt til stå øvelsene og har lagt med et bilde av 2 måter hunden gjør denne øvelsen og belaster ulike muskelgrupper for å utføre den. Til høyre utfører hunden en "normal" sitt ved å la bakparten falle ned ved hjelp av tyngdekraften og trekker forbeina til seg. Når den reiser seg bruker den muskulaturen i lår/knær til å reise seg. Til venstre foretar hunden sitt med forpart låst og trekker bakpart under seg. Her bruker hunden kjernemuskulaturen for å reise seg. For å lære hunden å låse forbeina kan den stå med forparten oppå noe som en balansedisk, planke, murkant eller det du har tilgjengelig og du kan sammenligne det med sit ups for oss. Det samme gjelder når du trener inn dekk til stå med låste bein som kan sammenlignes med armhevninger for oss ;) Andre øvelser er å gå over cavaletti som de bruker mye i trening av hester. Det kan du gjøre med bruk av kosteskaft, plastrør, greiner osv som ikke må være høyere en hasehøyde og med skritt lengdes avstand. Prøv å gå over de selv så kjenner du hvor tungt det er ;) Andre øvelser er å gå motbakke opp og sikksakk ned igjen. Du kan og danse med hunden dvs få hunden til å stå på 2 og og ta forlabbene i hendene dine og gå litt rundt, fremover og bakover. For å trene lenden sideveis er en god øvelse å la den gå 8tall rundt 2 objekter som brusflaser, træer etc. Avstand i starten mellom gjenstander ca 3m og reduser avstanden etter hvert  når du ser fremgang. La hunden ta tette svinger rundt markørene. Effekten vil komme gradvis og det er ikke gjort over natten. Gøy med slik trening og hundene pleier å like slike utfordringer godt.

Skjermbilde 2018-02-08 kl. 19.53.52.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var peanøtten her allerede! Og vi er forelsket- ja bare pga fargen i første omgang ;)
Den er ganske lang, men ikke så høy- og den passer perfekt mellom bena på ene krakken vi har- eller kjøkkenstolen, men det blir litt upraktisk ;) 
Den virker ikke fryktelig solid, men vi får se da- str er iallefall veldig fin til mine :) 
Kommer til å teste den litt- og evnt bestille en til, så vi har en ekstra i tilfelle den blir ødelagt
Ps- fulgte ikke med pumpe- og det er ikke samme type hull som fitbone- men en helt vanlig fotpumpe fungerte.

Baller3.thumb.jpg.ed24e2824f8bbbd431526bc4b228a6e5.jpg
Det ser ut som om ene enden er større enn den andre- vet ikke om det er meningen, eller om den er feilvare :P gjør ikke noe iallefall.
baller1.jpg.399e467bf822c73f5c5ca271e137bb4e.jpg
En fin samling av farger :)
Baller2.thumb.jpg.2513a0364c2eab93b3f227a15601e853.jpg

Taco likte seg godt på den :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2018 at 12:50 PM, Fitdogs skrev:

Ja klart det :) Er i hovedsak styrking av kjernemuskulaturen som må til som må til for å bygge opp støttemuskulaturen til lenden men andre muskelgrupper spiller også inn. Har beskrevet litt tidligere i denne tråden om øvelser som som er grunnlaget som det meste bygger på. Skrev litt om sitt til stå øvelsene og har lagt med et bilde av 2 måter hunden gjør denne øvelsen og belaster ulike muskelgrupper for å utføre den. Til høyre utfører hunden en "normal" sitt ved å la bakparten falle ned ved hjelp av tyngdekraften og trekker forbeina til seg. Når den reiser seg bruker den muskulaturen i lår/knær til å reise seg. Til venstre foretar hunden sitt med forpart låst og trekker bakpart under seg. Her bruker hunden kjernemuskulaturen for å reise seg. For å lære hunden å låse forbeina kan den stå med forparten oppå noe som en balansedisk, planke, murkant eller det du har tilgjengelig og du kan sammenligne det med sit ups for oss. Det samme gjelder når du trener inn dekk til stå med låste bein som kan sammenlignes med armhevninger for oss ;) Andre øvelser er å gå over cavaletti som de bruker mye i trening av hester. Det kan du gjøre med bruk av kosteskaft, plastrør, greiner osv som ikke må være høyere en hasehøyde og med skritt lengdes avstand. Prøv å gå over de selv så kjenner du hvor tungt det er ;) Andre øvelser er å gå motbakke opp og sikksakk ned igjen. Du kan og danse med hunden dvs få hunden til å stå på 2 og og ta forlabbene i hendene dine og gå litt rundt, fremover og bakover. For å trene lenden sideveis er en god øvelse å la den gå 8tall rundt 2 objekter som brusflaser, træer etc. Avstand i starten mellom gjenstander ca 3m og reduser avstanden etter hvert  når du ser fremgang. La hunden ta tette svinger rundt markørene. Effekten vil komme gradvis og det er ikke gjort over natten. Gøy med slik trening og hundene pleier å like slike utfordringer godt.

Skjermbilde 2018-02-08 kl. 19.53.52.png

Takk. Da gjør vi nok det meste fra før av :) De jobber allerede stillingsskifter med enten låste frambein eller bakbein. Cavaletter har vi, men ikke brukt så mye enda. Svinger løper de i alle former og variasjoner, siden dette er agilityhunder ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tonjek skrev:

Takk. Da gjør vi nok det meste fra før av :) De jobber allerede stillingsskifter med enten låste frambein eller bakbein. Cavaletter har vi, men ikke brukt så mye enda. Svinger løper de i alle former og variasjoner, siden dette er agilityhunder ☺️

 

Siden dette er agilityhunder så er det eneste du oppnår med å la de løpe svinger i alle former og variasjoner er desverre en skade en eller annen gang og har du en hund med svakhet i lenden så bør det ringe en liten bjelle. Agility er en morsom aktivitet for hund og eier men for hunden krever det mye grunntrening utenom den normale agilitytreningen. Fleksibilitet trener du ikke ved å la de løpe svinger, men ved rolige bøy og strekk øvelser slik at støttemuskulaturen blir gradvis bygd opp og tåler bedre belastningen den får ved å løpe svinger og foreta brå retningsforandringer på banen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fitdogs skrev:

Siden dette er agilityhunder så er det eneste du oppnår med å la de løpe svinger i alle former og variasjoner er desverre en skade en eller annen gang og har du en hund med svakhet i lenden så bør det ringe en liten bjelle. Agility er en morsom aktivitet for hund og eier men for hunden krever det mye grunntrening utenom den normale agilitytreningen. Fleksibilitet trener du ikke ved å la de løpe svinger, men ved rolige bøy og strekk øvelser slik at støttemuskulaturen blir gradvis bygd opp og tåler bedre belastningen den får ved å løpe svinger og foreta brå retningsforandringer på banen. 

Hvilken bjelle mener du det skal ringe? Jeg har ikke sagt jeg har en hund med svakhet i lenden.

Mine hunder får masse god grunntrening, og styrke/balansetrening for å ha et godt grunnlag for å tåle sporten vi driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tonjek skrev:

Hvilken bjelle mener du det skal ringe? Jeg har ikke sagt jeg har en hund med svakhet i lenden.

Mine hunder får masse god grunntrening, og styrke/balansetrening for å ha et godt grunnlag for å tåle sporten vi driver med. 

Har forsøkt å gi deg noen tips utifra et profesjonelt grunnlag som sertifisert trener innen skadeforebyggende trening.( Nb ikke rehab.) Hvordan du jobber å trener legger jeg meg ikke oppi og du står selvfølgelig fritt til å gjøre som du selv vill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fitdogs skrev:

Har forsøkt å gi deg noen tips utifra et profesjonelt grunnlag som sertifisert trener innen skadeforebyggende trening.( Nb ikke rehab.) Hvordan du jobber å trener legger jeg meg ikke oppi og du står selvfølgelig fritt til å gjøre som du selv vill. 

Du ga tips, og jeg takket for dem. Jeg formulerte meg kanskje dårlig rundt svingene, for jeg mente ikke svinger hundene løper i stor fart på høye hinder ute på banen. At du antyder at jeg skader hundene mine med treningen synes jeg er mindre hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Du ga tips, og jeg takket for dem. Jeg formulerte meg kanskje dårlig rundt svingene, for jeg mente ikke svinger hundene løper i stor fart på høye hinder ute på banen. At du antyder at jeg skader hundene mine med treningen synes jeg er mindre hyggelig.

Tror vi begge gikk litt fort i svingene og at det kan misoppfattes. Det jeg mente er fare for du kan få en skade og ikke at du skader hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fitdogs skrev:

Tror vi begge gikk litt fort i svingene og at det kan misoppfattes. Det jeg mente er fare for du kan få en skade og ikke at du skader hundene. 

Det er mulig.

Agility har selvfølgelig en stor skaderisiko. Men det er nettopp derfor jeg legger så mye tid og energi i grunntrening, svingtrening, hoppteknikk, styrke, balanse og smidighet. At jeg spør om tips til å styrke lenden er rett og slett fordi jeg har en ung, urutinert hund som må hoppe mye høyere hinder enn egen mankehøyde, og økt styrke i lenden hjelper på teknikken og dermed minsker skaderisikoen på sikt. Jeg ser at veldig mange unge agilityhunder mangler nettopp styrken i lenden til å hoppe korrekt over høyere hinder, så derfor legger jeg litt ekstra fokus på dette. Jeg prøver så godt jeg kan å kjøre øvelser som styrker hele kroppen best mulig, men jeg synes de fleste øvelser beskrives som styrkende enten for front eller bakpart, mens det nevnes veldig lite om ryggpartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tonjek skrev:

Det er mulig.

Agility har selvfølgelig en stor skaderisiko. Men det er nettopp derfor jeg legger så mye tid og energi i grunntrening, svingtrening, hoppteknikk, styrke, balanse og smidighet. At jeg spør om tips til å styrke lenden er rett og slett fordi jeg har en ung, urutinert hund som må hoppe mye høyere hinder enn egen mankehøyde, og økt styrke i lenden hjelper på teknikken og dermed minsker skaderisikoen på sikt. Jeg ser at veldig mange unge agilityhunder mangler nettopp styrken i lenden til å hoppe korrekt over høyere hinder, så derfor legger jeg litt ekstra fokus på dette. Jeg prøver så godt jeg kan å kjøre øvelser som styrker hele kroppen best mulig, men jeg synes de fleste øvelser beskrives som styrkende enten for front eller bakpart, mens det nevnes veldig lite om ryggpartiet.

Kjempeflott at du har satt det godt inn i hva som trengs og risikoene og synes du gjør en flott jobb. I de tipsene jeg har gitt tidligere vil du trene mye kjernemuskulatur selv om utifra øvelsen kan virke at det er front eller bakpart du trener. I alle øvelsene må hunden bruke kjernemuskulaturen for å opprettholde likevekten sin. Det jeg har gjort er å sette opp øvelser som belaster kjernemuskulaturen på flere måter og hunden får flere angrepspunkt på muskulaturen som gjør at du oppnår resultater. La med et lite bilde av kjernemuskulaturen og hvordan andre muskler innvirker ;)

 

blog-6-content-2.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...