Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder begynner å krangle


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Har to hunder i huset en på 1 år og en på snart 6. I dag opplevde jeg at de kranglet. ett familiemedlem kom inn i huset og begge ville hilse. yngste prøvde å dytte eldste vekk for å få kos. Den edlste bet over snuten som hun som regel gjør når hun blir for innpåsliten. hun ga flere advarsler og gikk på litt hardere, men da begynte yngste å ta igjen så de begynne å krangle. jeg tok yngste opp og tok henne ut etter flere "angrep". har ikke opplevd at yngste har tatt igjen. Noen tips til hvordan jeg skal håndtere dette? har flere ganger hørt de skal finne ut av det selv men er redd for at de skal skade hverandre...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemstilling, hundene er bare litt eldre. Og unghunden erter opp den eldre ved å bjeffe og lekebite. De er ikke innendørs, men står adskilt i hundegård. De kan "slåss" gjennom nettingen. Jeg lufter de hver for seg etterat senior skadet den unge ganske stygt. Han bet også over snuten. Jeg hadde trodd at de ville funnet sin plass i rangordningen. 

Så jeg følger interessert med i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å ikke gi dem muligheten til å tirre hverandre. Du har en pågående unghund som brått har utviklet nok selvtillit til at den ikke finner seg i å bli herset med av eldste. Personlig har jeg lite tro på at hunder ordner opp i slike saker selv. Har man to individer som ikke lar seg pille på nesa, kommer det til å smelle stygt.

Jeg ville ikke latt eldste få kontrollere og tukte den yngre hunden, før eller siden renner begeret over for unghunden. Ei ville jeg latt unghunden få være pågående nok til at eldste føler at den trenger å gi beskjed. Skjerm dem fra hverandre.
Er det noen situasjoner man ser tendenser til ufin oppførsel eller tydelig demping fra den ene hunden, unngå å ha dem sammen i disse situasjonene, evt. gi tydelig beskjed om at slik oppførsel ikke tolereres. Dette er mer effektivt enn å drive brannslukking. Dess flere krangler de får ha, dess mer negativ stemning blir det mellom hundene.

  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine kan det oppstå litt gnistringer når de begge skal hilse. Det er i grunnen ikke noe stort problem, men for å være fair med hundene får de kjapt hilse hver for seg. Slipper en bort til,  får hilse kjapt, slipper nummer to til kjapt før begge får gjøre hva de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...