Gå til innhold
Hundesonen.no

Plastikkproblemet


Teserere
 Share

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en egen tråd om problemene rundt plastikk og hva vi som forbrukere kan gjøre! 

På NRK kan man nå ser en kort serie som heter Planet Plast. 

NRK arrangerer også en nasjonal ryddedag torsdag 3 mai. 

https://www.nrk.no/mr/slik-kan-du-rydde-i-more-og-romsdal-1.14011992

 

Endret av Teserere
La til link
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en del av planet plast. Veldig bra. Og jeg liker at de ikke har ensidig fokus på at man MÅ SLUTTE Å BRUKE ALL PLAST NÅ! Men heller se på hvaslags plast man bruker, og når man bruker det, og ikke minst - kvitte seg med det på riktig måte. 

Vi er jo storsynder som har rundballer pakket i plast. Den blir riktignok henta av fias, men det er mye søl likevel. Så der kan vi helt klart bli flinkere til å få og plukke opp plastbiter på avvei. Ellers har vi blitt mye flinkere til å kildesortere plasten. Det var ikke gode på før. Mangel  på godt system og kombinert med ren latskap var grunnen. Men nå ser vi jo hvor vanvittig mye plast det er i avfallet, som vi ikke har tenkt over. 

Vi har alltid brukt plastposer til søppelposer, og det er en fornuftig bruk av plastposer, så tror ikke vi kommer til å slutte med plastposer. Men kan definitivt redusere antallet. Jeg bruker endel pappesker hos kaninene så tar gjerne med varer i det når det står passende esker ved kassa på butikken. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Raksha ift det å ikke bli helt antiplast!

Jeg synes planet plast er et lærerikt program - jeg visste ikke at det er et tynt lag med plast i pappkrus feks! Her synder jeg mye, men skal jaggu prøve å ta med termokoppen min og se om jeg får kjøpt kaffe i den. Jeg kan også bli flinkere til å ta med handlenett på butikken, jeg har det jo. :P 

Ellers fikk jeg et lite sjokk over hvor mye plastavfall jeg som en person produserer når jeg begynte å sortere plast :ustol:

Jeg følger "spisoppmaten" på instagram, tips til å redusere matsvinn. Der er det gode tips til feks matnett som bevarer frukt/grønsaker istedet for plast. Og så har du "radicalbroccoli" som er to norske søstre som prøvde å leve en måned uten å kjøpe plastikk. De er ikke helt ekstreme, og fortsetter med "plastic awareness" :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bor i/nær Bergen, så har Råvarene veldig mye forskjellig uten plast/i løsvekt. Ellers har www.reduse.no gjenbruksposer til frukt og grønt, hundeposer uten mikroplast ++.

 

A plastic ocean er også en dokumentar på Netflix som kan være verdt å se.

I tilfelle det var nytt for noen :flowers:

Endret av WelshenNemi
La til noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! :D Jeg må sjekke ut dette programmet på NRK og denne netflix dokumentaren!

Jeg er ganske nøye på handlenett! Jeg har 2 stk, slik at hvis jeg har brukt et og glemt det inne i leiligheten før jeg drar på butikken, så skal det alltid ligge et i bilen. Hvis jeg glemmer begge i leiligheten, så kjøper jeg plastikkpose i butikken, men det går med til å ha søppel i senere som andre her sier, så da har jeg ikke så dårlig samvittighet.

Han ene jeg bor med jobber i barnehage og de har hatt en del "plukke-søppel" dager og sett videoer om dette. Han kom hjem og var superengasjert og fortalte meg om dette. Han har lånt handlenettet mitt en del ganger og har tenkt til å kjøpe sitt eget nå! :ahappy: Han syns også det er mye mer behagelig å bære varer i handlenettet, så det burde jo spres til alle som må bære varer et stykke, som studenter f.eks. Man sparer nok en del kr på det også i lengden! 

Da jeg flyttet inn i kollektivet mitt innførte jeg plastsortering og de jeg bor med har virkelig hoppet på den! Det er skummelt hvor mye plast som går, det er plastsøppelet som fylles opp fortest :huh: Jeg og han som jobber i barnehage har også snakket om å ta oss en tur for å plukke søppel! Kanskje det må bli på denne plukk-søppel dagen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint initiativ. Jeg tenker at det er mange små tiltak vi som enkeltpersoner kan gjøre. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. :) 

Jeg har lenge vært inspirert av No waste bevegelsen, men det er pr i dag ikke mulig for meg å gå så langt. Så jeg gjør heller litt småting mens jeg prøver å bevisstgjøre forbruket mitt. Jeg kjøper lite klær, bytter heller med søsteren og vennene mine. Jeg prøver å kutte ned på matsvinn og handle kortreist uten for mye emballasje. Også resirkulerer og komposterer jeg.

Jeg har begynt å bruke bambus tannbørste, på min nærmeste Rema har de bambustannbørster med medium eller soft bust. Og ikke er de så veldig mye dyrere enn vanlig tannbørste heller. Siden plastikktannbørster ikke kan resirkuleres er det et greit sted å starte synes jeg.

Q-tips er jo egentlig ikke et produkt jeg trenger, men jeg liker å bruke de så nå kjøper jeg bare de som er laget med papp-pinne. Q-tips plast er overalt på alle strender så det er en grei sak å enten slutte med Q-tips eller bytte til pappbasert.  Pappbaserte q-tips er å finne i alle matvareforetninger som jeg har hvert i hvert fall.

Jeg har som regel min kjære Känken sekk på ryggen når jeg handler så enten bruker den eller handlenett - jeg har sekken full. :) Jeg har også sånn små stoffposer til grønnsaker og frukt, de synes jeg er helt geniale for der merker jeg veldig godt at jeg bruker mye mindre plast.

Jeg har også begynt å ta med meg en kaffekopp. så hvis jeg har lyst på en mokka kan jeg kjøpe det uten å bruke mer plast. Jeg har en Joco kopp og når jeg spør om å få kaffen i den er det aldri et problem, baristaene synes bare det flott. Jeg har også en vannflaske i sekken, kjekt til meg og hunden. :) 

Jeg plukker søppel på tur med hunden og for å få litt mer motivasjon har jeg hentet meg to sekker og da også to lodd i Kystlotteriet. Jeg må bare komme meg til stranda en dag. 

Jeg har også en menskopp og selv om det tok litt tilvenning til så er jeg veldig fornøyd. :) 

Jeg synes Planet Plast er veldig bra! :)

Glemte at jeg bruker biologisk nedbrytbare bæsjeposer og kjøper kortreist hundemat (V&H). Kjøper også bare svanemerkede vaskemidler og kosmetikk som ikke er testet på dyr og uten mikroplast.

Endret av Lemen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å begrense bruk av plast, men det utgjør i realiteten knapt en marginal forskjell. For å komme en vei må de største bidragsyterne stanses. Det hjelper ikke å takke nei til sugerør når flere millioner tonn plast pumpes ut i naturen i øs - det blir som å tømme et overfylt basseng med fingerbøl, mens bassenget samtidig fylles ved hjelp av brannslange... 

Asiatiske nasjoner utgjør 13 av de 20 største bidragsyterne, og Kina er på topp når det gjelder plastforurensning...

verdensbilde.PNG.aab4772a412339a6400097c54ecb52c9.PNG

 

Største bidragsytere

Merk at coastal EU countries (totalt 23) ville blitt rangert som nr 18 på listen dersom de ble slått sammen til en bidragsyter.

verdensbilde2.PNG.92d25cecbb55f60c38e38fa15f2b7866.PNG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er dette ganske interessant. Det er ikke sikkert at plastikk vil forbli ikke-nedbrytbart for alltid. Plasten må selvsagt fremdeles håndteres, slik at den ikke havner i havet...

"Scientists have created a mutant enzyme that breaks down plastic drinks bottles – by accident. The breakthrough could help solve the global plastic pollution crisis by enabling for the first time the full recycling of bottles."

https://www.theguardian.com/environment/2018/apr/16/scientists-accidentally-create-mutant-enzyme-that-eats-plastic-bottles


"Scientists recently discovered a strain of bacteria that can literally eat the plastic used to make bottles, and have now improved it to make it work faster. The effects are modest – it’s not a complete solution to plastic pollution – but it does show how bacteria could help create more environmentally friendly recycling."

https://www.independent.co.uk/news/science/plastic-eating-bacteria-chemist-science-pollution-pet-recycling-a8311811.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt skremt av å se den planet plast og prøver å tenke litt mer fornuftig. Samtidig ble jeg ganske obs på hvor mye plast som er på alt også. 

Mest skremmende var alle som kjøpte takeaway kaffe og hvor mye kopper det ble :o

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg fikk barn er jeg blitt mye mer bevist på miljø. 
Så her bruker vi tøybleier så mye som mulig, har også begynt å tenke en del på plastikkbruken, og den skremmer meg mye!
Jeg har gjenbrukbare sugerør til kaffen min, takker nei til plastpose om jeg kan ta det med på en annen måte, på kiwi vil jeg helst ha papirpose om jeg kan få det. 
Men noen ganger stopper økonomien hva jeg ønsker. Vært innom råvarene noen ganger, og jeg elsker den butikken! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anette skrev:

En politiker sa på radioen idag at han synes man kunne droppe å plukke opp all hundebæsjen da det genererte store mengder plastikk. Han var fra bærum og var dønn seriøs :P

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/lokalt/mdg-politiker-foreslo-a-la-hundemokka-ligge-folk-ringer-og-er-rasende-pa-meg-1.1138662

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anette skrev:

En politiker sa på radioen idag at han synes man kunne droppe å plukke opp all hundebæsjen da det genererte store mengder plastikk. Han var fra bærum og var dønn seriøs :P

Vel, ut ifra de artiklene jeg har lest så sa han at innimellom, dersom det lå på øde steder, kunne man droppe det. Men at man i utgangspunktet skulle bruke poser, og han presiserte også viktigheten i tettbebyggelse og rundt skoler etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

Vel, ut ifra de artiklene jeg har lest så sa han at innimellom, dersom det lå på øde steder, kunne man droppe det. Men at man i utgangspunktet skulle bruke poser, og han presiserte også viktigheten i tettbebyggelse og rundt skoler etc. 

Jeg er helt enig i det, og har tenkt sånn lenge. Hvorfor putte noe nedbrytbart i plast når det ligger utenfor der folk kan plages. 

(Jada unger går overalt, jeg har unger selv og mener det fremdeles. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...