Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisset i sengen - igjen


Recommended Posts

Har en liten kar på 2,5 år. Frisk og rask tilsynelatende. Han sover i senga med meg og min samboer.

Før påske tisset han litt i senga og i dag morges skjedde det igjen. Virker som at han blir forlegen når vi oppdager det og må skifte på senga osv. Kan nesten se at han skjemmes.

Kan han ha drømt? Eller kan det være ejakulering i søvne? Han "får seg" jo aldri noe...

Har ikkkehvitt sengetøy så ser ikke om det er gult eller ei. Det lukter urinaktig men jeg er usikker. 

Mengde ca en spiseskje så det er jo bare en skvett.

Burde jeg ta ham med til veterinær?

Endret av Frenchie1412
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frenchie1412 skrev:

Har en liten kar på 2,5 år. Frisk og rask tilsynelatende. Han sover i senga med meg og min samboer.

Før påske tisset han litt i senga og i dag morges skjedde det igjen. Virker som at han blir forlegen når vi oppdager det og må skifte på senga osv. Kan nesten se at han skjemmes.

Kan han ha drømt? Eller kan det være ejakulering i søvne? Han "får seg" jo aldri noe...

Har ikkkehvitt sengetøy så ser ikke om det er gult eller ei. Det lukter urinaktig men jeg er usikker. 

Mengde ca en spiseskje så det er jo bare en skvett.

Burde jeg ta ham med til veterinær?

Jeg ville tatt hunden med til veterinær for en sjekk ja. :) Det er ikke normalt at en relativt ung hund tisser på seg i søvne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frenchie1412 skrev:

Har ikkkehvitt sengetøy så ser ikke om det er gult eller ei. Det lukter urinaktig men jeg er usikker. 

Tips: Bruk et hvitt papir, en hvit serviett eller tørkepapir til å trekke opp litt av væsken, så får du sett fargen ;) Dette er lurt også for å se etter blod i det som kommer ut, som kan være tegn på urinveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 at 3:51 PM, Frenchie1412 skrev:

Takk for svarene. 

Han er frisk og rask og tisser jo ikke inne ellers. Har lest litt om symptomene på uvi men synes ikke det stemmer. Skal følge med og skjer det igjen blir det en tur til vet.

Kan det evt være noen form for markering?

Vil egentlig ikke tro det er markering siden han sover når det skjer. Hvis det hadde vært sæd så hadde det nok vært mer klissete og hvitt ser jeg for meg. Litt forskjell på konsistensen der. Ville tatt en tur til veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. april 2018 at 3:51 PM, Frenchie1412 skrev:

Takk for svarene. 

Han er frisk og rask og tisser jo ikke inne ellers. Har lest litt om symptomene på uvi men synes ikke det stemmer. Skal følge med og skjer det igjen blir det en tur til vet.

Kan det evt være noen form for markering?

Hunder markerer ikke i søvne. Så hvis det blir en neste gang, hadde jeg tatt hunden med til veterinær for en skikkelig sjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markering er det nok ikke, det er jo ofte mer sånn løfte på benet og pisse oppetter veggen eller møbler osv, for hannhunder iallefall. Og de markerer selvsagt ikke i søvne. Hadde nok fort vært litt mer mengde også.

Ejakulere i søvne kan de jo absolutt, selv om det kanskje er mer normalt hos enda litt yngre hunder, spesielt ifht at litt mindre raser ofte er litt tidligere voksne/modne enn store raser ifht alder. Men individuelle forskjeller er det jo uansett og din kanskje er litt sent moden feks og befinner seg kanskje i ca siste pubertetsrunde nå, og det kan jo forklare en del ihvertfall. Om det kan være sæd rett og slett, eller sædveske. 

Jeg tenker at om det er et lite uhell med urin så er det jo ikke nødvendigvis tegn på noe galt, hunder er vell ikke så forferdelig annerledes sånn rent kroppslig og mtp funksjoner her enn oss mennesker, vi kan drømme og være uheldig, og være uheldige i en hel rekke andre situasjoner, og her er det jo hverken mye eller ofte, at hunden "skjemmes" kommer antagelig mest på grunn av deres reaksjon, selv om dere evt ikke er sint på han så regner jeg med at dere som de fleste andre ikke blir overlykkelige om dere våkner til tiss i sengen, og det merker hundene og begynner å dempe, selv om de ikke nødvnedigvis aner hvorfor dere er sånn og selv om de ikke har noen forventninger til at dere skal ta ut dette humøret på hunden. 

Men uansett, tror dere at noe kan være galt så ta en tur til vet. Det er jo ikke normalt i den forstand at hunder tisser på seg i søvne og å utelukke uvi eller andre ting er et bra sted å begynne. Da får dere bekreftet at hunden er frisk(evt ikke frisk) og hunden slipper å feks gå å plages med uvi lenger enn nødvendig. Spesielt kanskje om det er noe som oppstår plutselig på en såpass "gammel" hund, det kan jo tyde på en endring av noe slag. Selv om jeg ikke synes det høres direkte foruroliggende ut nødvendigvis. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på denne tråden i dag da jeg og min voksne sønn diskuterte ryggen/bekkenet til hunden vår i dag, og han kom til å nevne sin egen rygg som var skjev da han var liten...
Aner ikke om det har noe for seg, men iallefall Sønnen var sengevæter da han var liten, og etterhvert fant de ut at han var skjev i ryggen og at det mest sannsynlig var grunnen til sengevætinga. Og han ble kvitt problemet når ryggen ble behandlet av kiropraktor noen ganger...
Og jeg kom til å tenke på vår nyeste hund, som også tisset på seg ett par ganger i søvne, og hun har nå fått påvist låsning/skjevhet i rygg og bekken. Hun skal behandles hos kiropraktor neste uke.
Jeg aner selvsagt ikke om det kan være det som er grunnen til at hun tisset på seg- eller om det er noe sammenheng mellom tissingen hos din hund. Men kanskje verd å ta med hunden til kiropraktor å få sjekket ut bekken/rygg? bare i tilfelle liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...