Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "ser" du år, måneder og uker?


Midas
 Share

Recommended Posts



Jeg synes det er litt interessant. 
Hvordan ser dere for dere året, måneder og uker? 

Jeg ser for meg året som en oval sirkel som går mot klokken. Juli er til venstre klokken 9 mens slutten av desember og begynnelsen av januar er til høyre klokken tre. Mars er mellom 3 og 2 og mai er 12. 
Uken og måneden er langstrakt og går i samme retning som året. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som en rund klokke jeg også! Men med Desember på kl 12, januar på 1. Juni på kl 6 og september på kl 9, det er ikke tall der, men ser for meg vinter og snø rundt desember, og varme og en solstrand rundt juni. Bra det ikke bare er meg, haha!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser månedene som en klokke. Januar er 1, februar er 2 osv. årstidene har hver sin farge. 

Ser for meg uker og dager som en rett linje, og alle dagene har egne farger. :P Søndag er svart, mandag er oransj, tirsdag er gul, onsdag er blå, torsdag er grønn, fredag er hvit og lørdag er rød. 

Jeg er rar :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Valentina said:

Ser månedene som en klokke. Januar er 1, februar er 2 osv. årstidene har hver sin farge. 

Ser for meg uker og dager som en rett linje, og alle dagene har egne farger. :P Søndag er svart, mandag er oransj, tirsdag er gul, onsdag er blå, torsdag er grønn, fredag er hvit og lørdag er rød. 

Jeg er rar :P

Vel, gründonnerstag er jo en ting, så grønn torsdag er ikke så rart :P 

https://de.wikipedia.org/wiki/Gründonnerstag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dager i uka og farger. Da jeg bodde i Bergen var den en dame litt utenom det vanlige som kledde seg i en farge, og kun denne ene fargen, per dag i uka.  
Dere som bor i Bergen, farter hun fortsatt rundt i sentrum? (var i alle fall der jeg så henne). 
Jeg snakket aldri med henne eller noe slikt, men synes jo hun var en artig fargeklatt i menneskemengden :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Angående dager i uka og farger. Da jeg bodde i Bergen var den en dame litt utenom det vanlige som kledde seg i en farge, og kun denne ene fargen, per dag i uka.  
Dere som bor i Bergen, farter hun fortsatt rundt i sentrum? (var i alle fall der jeg så henne). 
Jeg snakket aldri med henne eller noe slikt, men synes jo hun var en artig fargeklatt i menneskemengden :) 

Jeg er blitt fortalt om, men ikke sett, fenomenet :lol: Sist sett for et år siden sies det i sofaen her 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snøfrost skrev:

Angående dager i uka og farger. Da jeg bodde i Bergen var den en dame litt utenom det vanlige som kledde seg i en farge, og kun denne ene fargen, per dag i uka.  
Dere som bor i Bergen, farter hun fortsatt rundt i sentrum? (var i alle fall der jeg så henne). 
Jeg snakket aldri med henne eller noe slikt, men synes jo hun var en artig fargeklatt i menneskemengden :) 

Joda, ser hun innimellom når jeg venter på bussen :)

 

Ser også for meg året som en sirkel, som en klokke. Men med januar på 12, april på 3, juli på 6 osv. Dager og uker ser jeg bare for meg som en vanlig kalender med ruter for hver dag, og en ny linje for hver uke.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser året som en kalender jeg også, eventuelt en klokke. Men midten oppe/klokka 12 er 1. januar. Så hver time er hver måned. Og månedene går med klokka.

Uka er en rett linje, begynner med mandag og går mot høyre med dagene.

Ingenting hos meg har spesielle farger :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig interessant. Vi snakket om dette med norsk læreren vår på videregående en gang. Jeg var visst et kreativt menneske utifra mitt svar, sa han. 

Jeg og ser det som en klokke, men i motsetning til mange andre, så er sommer, rettere sagt juli, klokken 12. Desember er klokken 6. Klokken har også litt farger etter årstidene, men det er mindre klart i hodet enn «klokkeslettene». Typiske årstidsfarger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Året er delt i tids-strekker, omtrent som tunneler. Januar til ca mars/april går nedover, så en liten knekk/sving før fortsatt nedover mai, juni-august er en ny tunell som går rett frem. September til oktober er en svak stigning, så en knekk før bratt stigning opp til nyttår.  

 

Kvartaler er vanskelige, de må jeg telle meg frem til. Mine skiller i året er i april, i mai, i september og i oktober (ikke tre og tre mnd altså).

Endret av Mira2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser både ukene og månedene som en lang remse fra venstre mot høyre. Likevel møtes søndag og mandag, desember og januar. 

Jeg ser også tallrekken som en lang remse. Men den gjør flere svinger, sånn at 1000 ligger til venstre og ovenfor 1. 

Morsom tråd, jeg har trodd at det bare var meg som "ser" sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...