Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund vs Border Collie


gabzie
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har søkt mye på nett men finner ikke endelige svaret. Det står mellom finsk lapphund og border collie. Vet ikke hva vil passe oss bedre. Litt om oss:

-Vi er paret på 23 og 25, begge jobber så hunden må tåle å være alene en stund 

- Aktive mennesker, glade i sykkel, tur, telt og fjellet

- Det blir vår første hund

- Samboer har allergi 

- Vi har mulighet til tur 2x20 min pluss en lengre per dag, ellers mye tid i helgene 

- Trenger en turkamerat som skal være lydig, kanskje bære kløv med par kg, men skal ikke være trekkhund!

- Må tåle katt, barn og mennesker generelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to veldig forskjellige raser dere har valgt, hvorfor akkurat de to? Om samboeren din er allergisk er nok ingen av disse gode valg.. Jeg ville tatt kontakt med folk/oppdrettere som har rasene og få et inntrykk av de live, da tror jeg dere raskere ser og føler hva som vil passe dere best. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker lapphund er greit om dere ikke har tenkt å bruke hunden aktivt i bruks eller konkurranser.Lapphunden passer veldig fint til det du beskriver. Men om det er allergi i huset så ville jeg strengt tatt ikke gått for noen av dem... det er mye pels.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergien er ikke sterk, han har gått gjennom behandling i flere år og reagerer ikke på katten til moren min (håret til katta flyr i lufta konstant).

Vi bor i leilighet på nesten 70 kvm så stor hund vil nok slite pga plassmangel. Liten hund ble ikke vurdert da den skal ha litt styrke og være aktiv.

Vurderte også Samojed men har lest at de kan være litt krevende som vår første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om det er samojed dere har lyst på så kan det godt passe fint, om dere tar dere tid til å sette dere inn i rasen.

Størrelsen på hunden har lite å si i forhold til boligen, så lenge den får nok aktivitet utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

str trenger dere ikke å tenke på (for hunden sin del iallefall), det er stort sett ikke ledig gulvplass som avgjør  hvor godt hunder trives der de bor.  Hus blir uansett ikke så store for de fleste av oss at det er her de får trimmen sin.  

Samojed er ikke voldsomt krevende,  missforstå  meg rett,  det er ikke rene sofahunder, men de er stort sett fornøyd så lenge de får turen sin.  Bc er nok mer krevende jevnt over.  Spm er jo hva dere vil ha? det er jo ganske forskjellige hunder. Og selv om begge fint egner seg til bruken dere skisserer så kommer de jo med litt forskjellige forutsetninger.  Bc som antagelig ønsker litt mentalaktivisering itillegg til tur, men som feks er lettere å ha løs jevnt over. Samojed som er mer møysommelig,  mer hardfør  og på stt å vis "enklere " sammensatt,  men som feks ikke egner seg å ha løs pga sterkt jaktinnstinkt.  Bc som er førerorientert og samojed som er mer selvstendig /egenrådig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han hundeallergi? Det er noe annet å bo med allergener rundt seg konstant og på å tåle det hos andre. Dere bør være obs på at allergien kan bli kraftig forverret ved å bo sammen med noe man er allergisk mot. Det gjelder ikke alle, men det er et veldig vanlig utfall. Viktig å være klar over. 

Personlig ville jeg prioritert rase som var allergivennlig, eller i det minste enkel å vaske. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2018 at 5:19 PM, gabzie skrev:

Hei!

Jeg har søkt mye på nett men finner ikke endelige svaret. Det står mellom finsk lapphund og border collie. Vet ikke hva vil passe oss bedre. Litt om oss:

-Vi er paret på 23 og 25, begge jobber så hunden må tåle å være alene en stund 

- Aktive mennesker, glade i sykkel, tur, telt og fjellet

- Det blir vår første hund

- Samboer har allergi 

- Vi har mulighet til tur 2x20 min pluss en lengre per dag, ellers mye tid i helgene 

- Trenger en turkamerat som skal være lydig, kanskje bære kløv med par kg, men skal ikke være trekkhund!

- Må tåle katt, barn og mennesker generelt 

Ang allergien så ville jeg latt samboer omgåes mye hunder av de rasene dere vurderer, har selv reagert på hundepels og har finsk lapphund som er problemfritt, men mye fordi at hovedallergien min har blitt behandlet med vaksine, da ble alle allergiene mine lettere og trenger ikke medisiner lengre.

Finsk lapphund og border collie er jo veldig ulike raser da, vil nok tro den jevne border collie vil være hakket mer enn det du beskriver her, men er jo voldsomme forskjeller. Hva slags hundetype trives dere med da? Er jo det som vil være mest utslagsgivende. Jeg har selv finsk lapphund og digger spisshundmentaliteten i tillegg til at aktivitetsnivået etc passer utmerket, jeg orker derimot ikke ha hundetyper som border collie etc i hus, jeg syns de er slitsomme fordi jeg ikke liker typen, for andre er det omvendt, de får mark av spisshundmentaliteten og vil ha en hund som er mer med liksom. Så igjen, prøv å få møtt de hundene dere lurer på og kjenn litt på hva dere trives med :) Basert på de kriteriene der er ikke finsk lapphund noe gærent valg, det er generelt ikke rasen som holder høyest tempo med f.eks. sykling og jogging, men definitivt seige og holdbare med tanke på kløv og lange gåturer i skog og mark, min har vært med på mye fotturer med telt og elsker det livet, han er en perfekt teltturhund :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som ikkje veit, så regnes finsk lapphund som allergivennlig. Den røyter, men mangler et allergen som border collie avgir. Dvs at samboeren din kan reagere på BC, men ikkje på FL. Test ut allergien på rasene før dåkke kjøper. Lån gjerne ein lapphund over ein periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...