Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller hannhund når man skal konkurrere?


soelvd
 Share

Recommended Posts

På 26.3.2018 at 12:55 AM, Artemis skrev:

Det med "løpetid hele året" er jo litt raseavhengig (og individavhengig) da. Merker ingenting på min når det kommer til løpetid, men ser jo at folk med f.eks. (utstillings)retriever kan slite skikkelig med det. 

Velg det kjønnet du liker best tenker nå jeg. Har du en hund med høy motivasjon så spiller det nok ikke så stor rolle.

Ja det der synes jeg er så rart, "løpetid hele året", tror aldri jeg har vært borti en hannhund som har det. Her merkes det at noen muligens har løpetid ca 2 ganger i året, ett par timer til sammen kanskje.  Og regner da med at nabohunder og byens hunder er i løpetid oftere enn som så.

Men det er klart, det finnes jo hormombomber, men det er vel ikke akkurat normalen.

Det er isåfall like vanlig, eller kanskje tilogmed vanligere at tisper blir såpass preget av løpetid og innbilt at det ødelegger månedsvis med sesong, for å sette det på spissen? Forskjellen er at tispa sin syklus vil være forutsigbar.

Hormoner kan man iallefall risikere å få nok av uansett kjønn, så jeg tenker og at man bør velge det kjønnet man trives best med i hverdagen. 

(Svarte selv om jeg ikke konkurrerer ?)

Endret av Lola Pagola
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg foretrekker hannhunder, også når det gjelder trening og konkurranse ? Dette tullet med løpetid hele året er mer unntaket enn regelen og jeg kjenner flere tisper som fungerer dårlig før, under OG e

hvorfor?  er da vitterlig flere her som snakker mer enn fint om hannhunder og at de gjerne vil ha bare hanner.  Selv om noen av oss da ikke vil det så sier jonfortsatt tråden klart og tydelig at noen

Aldri mer hannhund  

Jeg er enig med de som har svart ovenfor her. Får du en bruksrase/konkurransehund så spiller ikke kjønnet så stor rolle. De som jeg ser sliter på konkurranser er uten tvil de vanlige familiehundene, og gjerne retrievere, schæfere(unntak der) og småbikkjer som er veldig opptatt og preget av løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, soelvd skrev:

Takk for flere gode innspill! Skulle ønske jeg visste hva jeg ville ha i hus, da hadde det jo vært enkelt. Men når jeg ikke vet det heller tenkte jeg at konkurranse-delen kunne avgjøre - ikke heller så enkelt. Det frister fortsatt med tispe, mindre hormoner, fortere voksen, etc altså :innocent:

Om du er ikke er sikker på kjønn, så kanskje du bare skal være åpen for begge deler og så velge etter individ? :ahappy:  

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Mindre hormoner :lol: Jeg har for øyeblikket fire hannhunder, 2 tisper som har løpetid og ei på vei inn i løpetid. Hvem tror du hormoner er mest tydelig på? :lol: La oss si det sånn. Hannene oppfører seg eksemplarisk. Null stress. Den ene tispa har sovet i bilen i natt fordi hun uuuuuuuler etter mannfolka så ingen får sove...

Tror ikke man kan si sånt for sikkert nei, for tisper kan jaggu være like ille/verre de også. Her har det vært hannhunden som har holdt folk og dyr våkne de siste dagene, med stress og styr. Var endelig ei stille og rolig natt nå, men han har tatt opp igjen masinga nå på formiddagen. 

Det sagt så har ikke han vært noe verre med snusing etc i forhold til trening, og det som har vært vanskelig med han har ikke vært linka til hormoner i det hele tatt. Han har ei halvsøster som er helt lik også. Og han bryr seg lite om løpetisper ellers, men litt pes med begge kjønn i hus akkurat i løpetiden. Varer heldigvis ikke så lenge og skjer ikke så ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Snusmumrikk said:

Mindre hormoner :lol: Jeg har for øyeblikket fire hannhunder, 2 tisper som har løpetid og ei på vei inn i løpetid. Hvem tror du hormoner er mest tydelig på? :lol: La oss si det sånn. Hannene oppfører seg eksemplarisk. Null stress. Den ene tispa har sovet i bilen i natt fordi hun uuuuuuuler etter mannfolka så ingen får sove...

Høres strålende ut . :P Akkurat her må jeg bare stole på linjene i så fall, lite historie om at tispene er sånn bakover i slekta :P Jeg har forsåvidt en grei hannhund som kan trene med høyløpske tisper o.l., men det krever ganske masse av meg :P 

20 hours ago, Betty said:

Om du er ikke er sikker på kjønn, så kanskje du bare skal være åpen for begge deler og så velge etter individ? :ahappy:  

Tror ikke man kan si sånt for sikkert nei, for tisper kan jaggu være like ille/verre de også. Her har det vært hannhunden som har holdt folk og dyr våkne de siste dagene, med stress og styr. Var endelig ei stille og rolig natt nå, men han har tatt opp igjen masinga nå på formiddagen. 

Det sagt så har ikke han vært noe verre med snusing etc i forhold til trening, og det som har vært vanskelig med han har ikke vært linka til hormoner i det hele tatt. Han har ei halvsøster som er helt lik også. Og han bryr seg lite om løpetisper ellers, men litt pes med begge kjønn i hus akkurat i løpetiden. Varer heldigvis ikke så lenge og skjer ikke så ofte. :)

Jeg antar oppdretter ønsker å gi beskjed på de som står på liste når de blir født om de får hannhund eller tispe, så det er gjerne vanskelig i praksis å velge etter individ :-) 

 

Like i tvil enda jeg :P Både fordeler og ulemper både hjemme og på treningsbanen/konkurransebanen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, soelvd skrev:

Like i tvil enda jeg :P Både fordeler og ulemper både hjemme og på treningsbanen/konkurransebanen :P 

Ta den valpen som snakker mest til deg :ahappy: Det var sånn jeg endte opp med Willy forrige gang jeg skulle ha valp. Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha tispe, men jeg fikk liksom ikke helt "kjemi" med den hunden - den snakket liksom ikke til meg. Jeg har jo ikke angret, selv om jeg nok kommer til å holde meg til tisper framover... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Siri said:

Ta den valpen som snakker mest til deg :ahappy: Det var sånn jeg endte opp med Willy forrige gang jeg skulle ha valp. Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha tispe, men jeg fikk liksom ikke helt "kjemi" med den hunden - den snakket liksom ikke til meg. Jeg har jo ikke angret, selv om jeg nok kommer til å holde meg til tisper framover... 

Ja, Monti skulle jo være tispe, så... ? Men jeg antar jo at oppdretter har lyst til å fortelle de andre på liste om de får valp, så jeg må vel gjerne bestemme meg når relativt fort etter at de er født.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.3.2018 at 8:06 AM, soelvd said:

Takk for flere gode innspill! Skulle ønske jeg visste hva jeg ville ha i hus, da hadde det jo vært enkelt. Men når jeg ikke vet det heller tenkte jeg at konkurranse-delen kunne avgjøre - ikke heller så enkelt. Det frister fortsatt med tispe, mindre hormoner, fortere voksen, etc altså :innocent:

Ville og sett på det som en fordel å ikke vært utpreget tispe eller hannhund menneske. Som du sier er det fordeler og ulemper med begge uansett, så nå har du jo bare flere å velge i og kan gå for det individet du liker best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Ville og sett på det som en fordel å ikke vært utpreget tispe eller hannhund menneske. Som du sier er det fordeler og ulemper med begge uansett, så nå har du jo bare flere å velge i og kan gå for det individet du liker best :)

Antar oppdretter vil ha er svar innen valpene er født på hva jeg vil ha så hun kan fordele resten :) Men du har jo egentlig rett, det er ikke nødvendigvis noen ulempe å foretrekke det ene eller det andre :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, soelvd said:

Antar oppdretter vil ha er svar innen valpene er født på hva jeg vil ha så hun kan fordele resten :) Men du har jo egentlig rett, det er ikke nødvendigvis noen ulempe å foretrekke det ene eller det andre :) 

Ah, nei det er vell kanskje et poeng. Da får du finne andre kriterier, enten tilfeldig, at oppdretter plasserer deg på den siden hun har mest bruk for deg ifht hva andre ønsker, eller du kan velge den gruppen som har flest individer slik at du har flere mulige å velge i. Eller prøve å finne ut om du tror det ene kjønnet har noen fordeler over det andre, for deres del, i hverdagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, soelvd skrev:

Antar oppdretter vil ha er svar innen valpene er født på hva jeg vil ha så hun kan fordele resten :) Men du har jo egentlig rett, det er ikke nødvendigvis noen ulempe å foretrekke det ene eller det andre :) 

Nå har jeg alltid hørt at seriøse oppdrettere venter med å fordele valper til de ser hva som bor i dem sånn at rett valp havner hos rett opdprettter. Jeg er ganske sikker på at det ikke er nødvendig å fordele valper allerede rett etter fødsel. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Siri said:

Nå har jeg alltid hørt at seriøse oppdrettere venter med å fordele valper til de ser hva som bor i dem sånn at rett valp havner hos rett opdprettter. Jeg er ganske sikker på at det ikke er nødvendig å fordele valper allerede rett etter fødsel. 

Sikkert ikke fordele, men si til de som venter på å få vite om det blir valp på dem eller ikke. Oppdrettere har jo gjerne liste, en hannhund og en tispeliste. Så om det blir født 5 tisper og 3 hanner, så vet man at man får valp hvis man er nr 4 på tispelisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå konkurrert med 2 hannhunder og 2 tisper. Aldri mer tispe på meg. Ja hannhundene kan ha sine perioder der de er luftig mellom ørene (og beina :P ), men når de er ferdig med hormonelle faser så opplever jeg de som jevnere, mer fokuserte og ærligere enn tispene. Begge mine tisper har dessuten hatt diverse utfordringer før/etter løpetid. (Forskjellige raser på tispene). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/03/2018 at 3:51 PM, Siri said:

Nå har jeg alltid hørt at seriøse oppdrettere venter med å fordele valper til de ser hva som bor i dem sånn at rett valp havner hos rett opdprettter. Jeg er ganske sikker på at det ikke er nødvendig å fordele valper allerede rett etter fødsel. 

Jeg var kanskje uklar, jeg tenkte i forhold til hannhund eller tispe. Hvem som får hvilke hunder blir ikke fordelt før ved 6-7 uker, men hun må jo vite hvilket kjønn man vil ha mye tidligere antar jeg. Hvis ikke går jo noen og potensielt ikke får vite om de får hund før valpen er nettopp 6-7 uker.

9 hours ago, mokken said:

Har til nå konkurrert med 2 hannhunder og 2 tisper. Aldri mer tispe på meg. Ja hannhundene kan ha sine perioder der de er luftig mellom ørene (og beina :P ), men når de er ferdig med hormonelle faser så opplever jeg de som jevnere, mer fokuserte og ærligere enn tispene. Begge mine tisper har dessuten hatt diverse utfordringer før/etter løpetid. (Forskjellige raser på tispene). 

Nå hadde jeg jo nesten bestemt meg også kom du... :P 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det lureste er å ta det kjønnet man trives med i hverdagen, siden hannhund og tispe kan ha ulike ulemper i forbindelse med konkurranser. Og jeg tror man tåler ulempene til det kjønnet man trives best med bedre ;)

Nå konkurrer ikke jeg på voldsomt høyt nivå, men trives by far best med hannhunder, har mye bedre kjemi med hannhunder og liker de generelt bedre, så for meg er liksom tispenes sine løpetid en helt grusom ulempe jeg ikke klarer å komme over :P Hadde jeg foretrukket tisper hadde det sikkert vært motsatt :P Og er man mer likegyldig er jo det bare topp tenker jeg :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen tisper som er problematiske under løpetid, men kjenner svært mange problematiske hannhunder. Kjenner flere hannhunder som har blitt (kjemisk)kastrert på grunn av vanskelig adferd i forbindelse med løpetid, utrivelig adferd mot andre hanner og annen hormonell problemadferd. 

Skriver ikke dette fordi jeg mener at hannhunder alltid er et større problem enn tisper, men for å påpeke at uttrykket "løpetid hele året" ikke er tatt ut av det blå :)

 

Det må også sies at jeg er tispemenneske, og har ofte funnet hanner ganske slitsomme i sin væremåte. Jo mer jeg er med hannhunder, jo sikrere blir jeg. Nå er det selvfølgelig mange hannhunder jeg liker, jeg bare ønsker ikke å eie dem selv :P

Alle mine tisper blir (og har blitt) noe trøttere/roligere etter løpetid. Jeg merker ikke noe til dette på tur eller ved løping, men inne. Det er jo mulig noe slikt kunne slått ut negativt på en konkurransehund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt tispemenneske. Jeg synes tisper på generelt grunnlag er enklere å leve med i hverdagen enn hannhunder. Jeg liker at tispene er litt mer seriøse av seg og jeg synes ofte de blir litt fortere voksne. I tillegg slipper man den her yppingen mange unge hanner driver med. Om du har en hannhund du er flink til å passe på at ikke får yppe, kan du være sikkert på at du treffer en annen ung hann som ikke har fått samme grenser. Joda, hanner er mer lyd og å måle krefter, mens tispene ofte er mer alvorlige, men tispene ypper som regel ikke til bråk på samme måte og det smeller ikke like fort. Det ser også ut som at hannhunder må jobbes mer med for å få til å fokusere og konsentrere seg i miljøet enn tispene. For hanner vil alle hunder den møter være en potensiell tispe, og de er gjerne mer interessert i andre hunder. I tillegg til å være mer fokusert på lukter og "lese avisen" enn jeg opplever tispene til å være. Så sant begge er normalt sammenskrudd hormonmessig. Utskudd i begge retninger finnes jo. Jeg har en tispe nå som like så godt kunne vært en hannhund :P Hun er s.l.i.t.s.o.m. Men det er til gjengjeld den eneste tispen jeg har hatt som er sånn og hun er ikke en brukshund heller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor?  er da vitterlig flere her som snakker mer enn fint om hannhunder og at de gjerne vil ha bare hanner.  Selv om noen av oss da ikke vil det så sier jonfortsatt tråden klart og tydelig at noen liker det ene og noen liker det andre. ?

Endret av Malamuten
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt5 tisper, og to av dem ble kastrert pga hormonelle greier i forbindelse med løpetid. Riesendyret hadde løpetid hver 3-4 mnd, med full innbildt og rar og teit før og under løpetiden, så vi hadde veldig lite "normaltid".  Hottie hadde nerver utapåhuden og ble mye verre i forbindelse med løpetid og inbildt. Roa seg VELDIG med sånt etter kastrering. 

Nå er jeg tispemenneske, så jeg vil ha tispe uansett nestegang, siden jeg fungerer best med tisper, så for meg er det en risk å ta. Fremfor en hund jeg ikke connecter like bra med. Tror begge gutta mine, om det hadde vært interessant, kunne jobbet gret rundt tisper med løpetid om de ble trent til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, mushi skrev:

Etter å ha lest denne tråden er inntrykket mitt at ingen burde kjøpe hannhund, uavhengig om du konkurrerer eller ikke. :hmm: 

Tull og tøys ? Jeg skal ikke ha tispe ? Det er rimelig uaktuelt per dags dato og jeg er hannhundperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...