Gå til innhold
Hundesonen.no

"Påståtte helseproblemer" på blant annet mops.


Midas
 Share

Recommended Posts

Jeg stusser litt på dette. NKK vurderer å blande inn andre raser på mops, fordi det står så dårlig til med rasen. Nå ser jeg at oppdrettere av rasen, og folk som har rasen selv mener at dette er påståtte problemer og at de motarbeider innblanding av andre raser. Er det virkelig det? Jeg vet hva jeg mener om saken, men nå har jeg aldri hatt (og kommer aldri til å ha) mops. Hvordan kan rasen (og de andre rasene med liknende problematikk) bli friskere om eiere og oppdrettere mener at helseproblemene er påstått? 
Er det alle vi som ikke har disse rasene som mener de har problemer, mens de som har de selv mener det er sunne friske raser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg føler jo at vi fremdeles snakker om en ekstrem hund sammenlignet med ulven, men at det i alle fall er et stort steg i riktig retning. Du er nok dessverre inne på noe. Jeg mener at utseendet

På facebook har veterinærforening nå kommet med dette som svar på spørsmålet om mopsen i videoen: Til tidligere tråd om Mops hos dyrlegen som nå er avsluttet: Det er tydelig at denne saken har sk

It is... • soon to be 10 years since Pedigree Dogs Exposed • five years since The Advisory Council on the Welfare Issues of Dog Breeding highlighted the issues linked to head conformation in br

Posted Images

De ser det ihvertfall åpenbart ikke som et like stort problem som en del av de som ikke har rasen, siden de faktisk har den (hvis vi snakker om folk som har gjort bevisste rasevalg og sjekket litt før de valgte).

Jeg synes RASen deres var ganske ok, om noe deprimerende... http://norskmopsklubb.no/rasespesifikk-avlsstrategi-ras/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg har nevnt flere ganger siden til klubben som et eksempel på hvor problemet ligger hos rasen. 
Jeg har til og med diskutert med noen med rasen som la ut video av hvordan deres mopser løp opp en bakke og nedover igjen "nesten uten å pese i det hele tatt!". Det var da en bakke som ikke var noe særlig bratt som papillonen hadde klart å komme seg opp uten å lage en eneste lyd. Disse hundene gryntet og peste kraftig. 

Med mindre det blir blandet inn andre raser, og seriøse oppdrettere kommer på banen og taler for det, så vil det ikke bli bedring. 

NKK anbefaler ikke innblanding av andre raser for moro skyld, og det bør de virkelig ta inn over seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skummet igjennom RAS'en, og den undersøkelsen som er gjort er subjektive vurderinger gjort av eierne selv. 

Det virker som de mener at NKK er hysteriske som foreslår innblanding av andre raser. Jeg synes imidlertid det er interessant at det er viktigere at rasen er ren enn at den får en raskere forbedring i helsesituasjon enn hva som ville vært tilfelle om de ikke blandet inn andre raser. Det som er aller mest bekymringsverdig er jo at de som har disse rasene mener selv at de er friske. I mine øyne er de ikke friske når de er 'friske' engang. Jeg får klaustrofobi av å se på graderingen av nesebor. Og at grad 4 helst skal utelukkes i avl, men om den skal avles på så skal den kombineres med grad 1. Det vil ta fryktelig lang tid før ting forbedres. 

Endret av Midas
  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele dreier seg vel om hva man anser som akseptabel dyrevelferd. Eller om man faktisk forstår at den søte snorkinga ikke er så søt og at det lave aktivitetsnivået kan ha en forklaring i beinlidelser/nevrologiske problemer. Med fare for å provosere noen, jeg har aldri møtt noen ned kortsnutet rase som mener det er et problem at de har såpass kort snute og eller andre helseutfordringer. Enten så vil de ikke, eller så kan de ikke forstå.

 

angående raseklubber og eksteriør, så hadde min raseklubb avlsseminar med Odd Vangen og han sa det samme der. 

Endret av Meg
  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Midas skrev:

Jeg har skummet igjennom RAS'en, og den undersøkelsen som er gjort er objektive vurderinger gjort av eierne selv. 
 

Når konklusjonen deres er at det ikke er et stort problem med pust, hudproblemer, osv når 50% og vel så det hadde registrert det i en undersøkelse sendt ut til eiere så sier det seg selv at alt håp er ute der. 
Og det er nok stor underrapportering i den undersøkelsen. Vi var med på et arrangert mopsetreff den korte tiden vi hadde selv, og der ble det jo påstått at pusteproblemer er jo bare tull. Det er jo bare til å operere så er alt tipp-topp. 
Det ble sagt av en eier av hund med fortsatt snorkelyder, lazy tongue, og veldig lite energi. 

Jeg må vel dessverre innrømme at jeg mister mer og mer tro på forbedring og et fornuftig syn på saken fra de som "elsker" rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe i RAS om at pusteproblemene ofte oppstod hos individer som er overvektige, men om du har en hund som knapt kan puste så kan den heller ikke være i noe særlig aktivitet. Så hva kom først, overvekten eller pusteproblemene? Kjenner jeg lar meg provosere litt av dette.
 

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Når konklusjonen deres er at det ikke er et stort problem med pust, hudproblemer, osv når 50% og vel så det hadde registrert det i en undersøkelse sendt ut til eiere så sier det seg selv at alt håp er ute der. 
Og det er nok stor underrapportering i den undersøkelsen. Vi var med på et arrangert mopsetreff den korte tiden vi hadde selv, og der ble det jo påstått at pusteproblemer er jo bare tull. Det er jo bare til å operere så er alt tipp-topp. 
Det ble sagt av en eier av hund med fortsatt snorkelyder, lazy tongue, og veldig lite energi. 

Jeg må vel dessverre innrømme at jeg mister mer og mer tro på forbedring og et fornuftig syn på saken fra de som "elsker" rasen. 

Lurer på om de som mener at det ikke er et problem at 50% av rasen har hud og pusteproblemer noen gang har hatt en frisk hund med normal nese. Når hunden må opereres for å klare å puste tilnærmet normalt så er det jo ingen som kan bortforklare at noe er galt. Synes den RAS'en var ganske defensiv. Og så ser jeg noen av de som har rasen sier at NKK vurderer å blande inn andre raser på tross av helseundersøkelsen (som de mener har gitt et optimistisk resultat med tanke på rasens helse) :blink:. Her må det ene og alene dreie seg om hva den enkelte ser på som god helse og god livskvalitet for en hund. Kriteriene må være temmelig lave om de mener at det er god livskvalitet å ikke kunne puste om man rusler en tur rundt kvartalet, og for ikke å snakke om jogger opp en bakke. 

Det er de som 'elsker' rasen som skal forvalte den, så at det skal bli noe særlig bedring når dette er hvordan de ser på saken, er ikke akkurat sannsynlig med det første. Derfor håper jeg NKK slår igjennom, så kanskje rasen kan reddes. Hvis de ikke hadde blitt hjulpet med kirurgiske inngrep både for å føde og for å puste så hadde vel rasen dødd ut av seg selv. Det står at de hundene som brukes i avl skal kun være de som er født naturlig, men på Fransk bulldog er det vel knapt sånn at de klarer å føde selv? Hvordan er det på mops? 

Endret av Midas
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, *Kat84* skrev:

NKK anbefaler ikke innblanding av andre raser for moro skyld, og det bør de virkelig ta inn over seg. 

Ja, for det er vel ikke noe som har skjedd spesielt mange ganger. Som jeg har fått med meg, i hvert fall ;)

30 minutter siden, Midas skrev:

Jeg har skummet igjennom RAS'en, og den undersøkelsen som er gjort er objektive vurderinger gjort av eierne selv. 
 

De vurderingene er neppe objektive ;) 
Vi vet jo at blindhet er en vanlig sykdom hos dyreeiere, vi alle har vel snev av det, og at mopseeiere ikke hører og ser det vi andre ser og hører er stadig åpenbart. Men nettopp derfor er det jo illevarslende at bare halvparten svarer at hunden ikke viser tegn til pusteproblemer ved aktivitet. Det betyr jo at hele 50% har svart at de viser slike tegn, og det er helt krise allerede. Og når man da legger på noen prosent for blindhet, så blir tallet helt katastrofe, synes jeg. Så prekært blir det, at NKK bør vise ryggrad nå, ikke neste år, "innen 2030" eller annet vås som vanligvis kommer nå forbedringer skal gjøres et sted. NÅ!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Ja, for det er vel ikke noe som har skjedd spesielt mange ganger. Som jeg har fått med meg, i hvert fall ;)

De vurderingene er neppe objektive ;) 
Vi vet jo at blindhet er en vanlig sykdom hos dyreeiere, vi alle har vel snev av det, og at mopseeiere ikke hører og ser det vi andre ser og hører er stadig åpenbart. Men nettopp derfor er det jo illevarslende at bare halvparten svarer at hunden ikke viser tegn til pusteproblemer ved aktivitet. Det betyr jo at hele 50% har svart at de viser slike tegn, og det er helt krise allerede. Og når man da legger på noen prosent for blindhet, så blir tallet helt katastrofe, synes jeg. Så prekært blir det, at NKK bør vise ryggrad nå, ikke neste år, "innen 2030" eller annet vås som vanligvis kommer nå forbedringer skal gjøres et sted. NÅ!

Nei :lol: mente såklart subjektive :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på temakveld på veterinærhøyskolen i går, om etisk hundeavl. Der ble det sagt at engelsk undersøkelse viser at 58%  av eiere til hunder med påviselig brachyocephalt syndrom hevder at hundene deres ikke har luftveisproblemer. Jeg vet ikke om det er sammenligningsbart med Norge, men vil tro det. :hmm: Det er jo ingen som vil at hunden sin skal lide, så her må det være stor mangel på kunnskap og forståelse :ermm: 

  • Like 1
  • Confused 2
  • Sad 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, Lene_S skrev:

Ja, for det er vel ikke noe som har skjedd spesielt mange ganger. Som jeg har fått med meg, i hvert fall ;)

De vurderingene er neppe objektive ;) 
Vi vet jo at blindhet er en vanlig sykdom hos dyreeiere, vi alle har vel snev av det, og at mopseeiere ikke hører og ser det vi andre ser og hører er stadig åpenbart. Men nettopp derfor er det jo illevarslende at bare halvparten svarer at hunden ikke viser tegn til pusteproblemer ved aktivitet. Det betyr jo at hele 50% har svart at de viser slike tegn, og det er helt krise allerede. Og når man da legger på noen prosent for blindhet, så blir tallet helt katastrofe, synes jeg. Så prekært blir det, at NKK bør vise ryggrad nå, ikke neste år, "innen 2030" eller annet vås som vanligvis kommer nå forbedringer skal gjøres et sted. NÅ!

Jeg husker ikke helt nøyaktig hvilke tall det var snakk om. Men det var i hvert fall halvparten som hadde oppgitt helseproblemer. Og som sagt så tviler jeg ikke på at flere som har svart der har sagt at de ikke har problemer i det hele tatt, nettopp pga de ikke ser problemet selv. De tror vel i stor grad at det skal være sånn. 

Klart noen individer er bedre enn andre. Og all honnør til de som faktisk er mer selektive enn andre i avlen for å begrense plager i hvert fall. Men det er jo ikke godt nok. Ingen dyr skal ha problemer med helt grunnleggende ting i hverdagen fordi mennesker synes det er søtt. Eller ikke klarer å si at nok er nok om det skulle vært saken. 

45 minutter siden, tmp skrev:

Jeg var på temakveld på veterinærhøyskolen i går, om etisk hundeavl. Der ble det sagt at engelsk undersøkelse viser at 58%  av eiere til hunder med påviselig brachyocephalt syndrom hevder at hundene deres ikke har luftveisproblemer. Jeg vet ikke om det er sammenligningsbart med Norge, men vil tro det. :hmm: Det er jo ingen som vil at hunden sin skal lide, så her må det være stor mangel på kunnskap og forståelse :ermm: 

Ja det bekrefter jo bare den mistanken jeg hadde. Mange som svarte på helseundersøkelsen har garantert oppgitt at hundene er sunne, fordi de ikke ser problemet. 
Og jeg vil tro at det er likheter mellom Norge og Storbritannia. Det at man blir blind for hva man har selv, og blir vant med det er jo kun snakk om hva som normaliseres fordi man ser det hver dag og dermed ikke tenker over det. Det er ganske grunnleggende for hvordan man blir i voksenlivet blant annet som følge av hva man utsettes for og lærer i barndommen, og det er både overførbart til både å leve med syke raser og fra britiske til norske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Det at man blir blind for hva man har selv, og blir vant med det er jo kun snakk om hva som normaliseres fordi man ser det hver dag og dermed ikke tenker over det. 

Det kan jeg skrive under på! Jeg hadde tidligere orientalere og slett ikke av de mest ekstreme heller. Mine var vel egentlig ganske moderate i forhold til mange andre. Det var dog da jeg fikk huskatt i hus, at det virkelig gikk opp for meg hvor unormale orientalerne egentlig var.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tmp said:

Jeg var på temakveld på veterinærhøyskolen i går, om etisk hundeavl. Der ble det sagt at engelsk undersøkelse viser at 58%  av eiere til hunder med påviselig brachyocephalt syndrom hevder at hundene deres ikke har luftveisproblemer. Jeg vet ikke om det er sammenligningsbart med Norge, men vil tro det. :hmm: Det er jo ingen som vil at hunden sin skal lide, så her må det være stor mangel på kunnskap og forståelse :ermm: 

boas2

 

boas3

 

boas1

 

 

  • Like 5
  • Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke evnen til å se hvor ille det er som er problemet til mopseentusiastene, det er viljen det er noe galt med.

Rasesnobberi ser man hos de fleste andre raser, det er alltid noen som er i mot et krysningprosjekt. For de brachycepale rasene er hovedproblemet at de har en rasestandard som fremmer et eksteriør som ikke er forenelig med funksjonell anatomi og frie luftveier. Går man ikke inn for å fronte hunder med fornuftige skalleproporsjoner, vil de være like langt etter x-antall generasjoner inn i krysningprosjektet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
6 minutter siden, Artemis skrev:

boas2

 

boas3

 

boas1

 

 

Det er ganske åpenbart hvor det foreligger mest problemer. Selv om det kanskje ikke er så populært å si det høyt alltid. 
Eventuelt å skrive det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kjenner flere som har, eller har hatt, mops som ikke på noen måte mener at det er friske hunder. Problemet er at de som innser hvor syke de er etter de har fått dem, de trekker seg vekk fra rasemiljøet fordi de får motstand der og de kjøper seg aldri mops igjen. De jeg kjenner som har eller har hatt en syk/plaget mops, de kjøper aldri mops igjen. De holder seg ikke til rasen og kjemper, de velger andre, friskere raser neste gang. Og de er kjapt ute av rasen, for mopsene deres blir ikke spesielt gamle (jeg kjenner faktisk en som er 9 år nå da). De som sitter igjen og er aktive i rasemiljøet er de som ikke evner å se/ikke vil se problemene. Og det er ingen hemmelighet at man blir blind for ting man ser daglig. Jeg kjøpte tervueren på tross av at jeg syns de har kort og rar rygg. Det ser jeg ikke lenger. Jeg ser ikke at hunden min har kort rygg. Jeg vet det, fordi jeg er en veldig bevisst hundeeier, og jeg ser det når det er temaet, men i dagliglivet, så ser jeg ikke han som noe spesielt bygd på noen måte. Nå er jo ikke det et ekstremt trekk på den måten, men mer en illustrasjon på hvordan noe man syns er spesielt blir normalt etterhvert. Er man vant til å høre hundene pese og hvese etter pusten hver dag, så slutter man kanskje å legge merke til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for ot-innlegg som henviser til innlegg i andre tråder. 

Minner om at dere holder dere til temaet i denne tråden og ikke trekker inn diskusjoner fra andre tråder.

Moderator Alvira 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Snusmumrikk said:

Jeg kjenner flere som har, eller har hatt, mops som ikke på noen måte mener at det er friske hunder. Problemet er at de som innser hvor syke de er etter de har fått dem, de trekker seg vekk fra rasemiljøet fordi de får motstand der og de kjøper seg aldri mops igjen. De jeg kjenner som har eller har hatt en syk/plaget mops, de kjøper aldri mops igjen. De holder seg ikke til rasen og kjemper, de velger andre, friskere raser neste gang. Og de er kjapt ute av rasen, for mopsene deres blir ikke spesielt gamle (jeg kjenner faktisk en som er 9 år nå da). De som sitter igjen og er aktive i rasemiljøet er de som ikke evner å se/ikke vil se problemene. Og det er ingen hemmelighet at man blir blind for ting man ser daglig. Jeg kjøpte tervueren på tross av at jeg syns de har kort og rar rygg. Det ser jeg ikke lenger. Jeg ser ikke at hunden min har kort rygg. Jeg vet det, fordi jeg er en veldig bevisst hundeeier, og jeg ser det når det er temaet, men i dagliglivet, så ser jeg ikke han som noe spesielt bygd på noen måte. Nå er jo ikke det et ekstremt trekk på den måten, men mer en illustrasjon på hvordan noe man syns er spesielt blir normalt etterhvert. Er man vant til å høre hundene pese og hvese etter pusten hver dag, så slutter man kanskje å legge merke til det?

Sånn mtp tervueren. 
Har du lyst å legge ut et bilde av terv med kort rygg? Ren nyskjerrighet altså! Jeg syns ikke mine har kort rygg, men det kan være jeg som har sett meg blind, så må ha noe å sammenligne med :D
Jeg vet mammaen til tispen min har kort rygg, så de brukte en hann med lengre rygg. Men ikke tenkt noe over det på de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
8 minutter siden, Wachita skrev:

Sånn mtp tervueren. 
Har du lyst å legge ut et bilde av terv med kort rygg? Ren nyskjerrighet altså! Jeg syns ikke mine har kort rygg, men det kan være jeg som har sett meg blind, så må ha noe å sammenligne med :D
Jeg vet mammaen til tispen min har kort rygg, så de brukte en hann med lengre rygg. Men ikke tenkt noe over det på de andre. 

Alle terver som er etter standard er korte i ryggen ;) Hannhundene litt mer kvadratiske enn tispene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

Alle terver som er etter standard er korte i ryggen ;) Hannhundene litt mer kvadratiske enn tispene. 

Haha, ja oki! Aldri tenkt over at de er kort! :sweat:

 

Edit: måtte bla gjennom bilder nå ? jeg syns ikke mine er korte.

D500D13D-CE9E-4673-ABAF-8BACD9D52078.jpeg

9E8B76CC-39EF-483E-9251-378347DC2F90.jpeg

Endret av Wachita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mindi said:

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, @Wachita, men jeg prøvde å illustrere. Ble litt skjevt, men :teehe:

 

 

terv.png

Men sånn du viser her, så er han jo lengre i ryggen enn høyden? Altså ikke kvadratisk. Den horisontale streken mangler jo noen cm på brystet :P Men ja, jeg tror jeg skjønner hva dere mener altså.
Og ikke vær redd for å si noe om hundene altså, hvis det er noe annet. For jeg syns det er super måte å lære mer enn jeg allerede kan på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wachita skrev:

Men sånn du viser her, så er han jo lengre i ryggen enn høyden? Altså ikke kvadratisk. Den horisontale streken mangler jo noen cm på brystet :P Men ja, jeg tror jeg skjønner hva dere mener altså.
Og ikke vær redd for å si noe om hundene altså, hvis det er noe annet. For jeg syns det er super måte å lære mer enn jeg allerede kan på!

https://snl.no/hund

Hvis du kikker på tegningen i denne linken av hundens eksteriør, så ser du hva som faktisk regnes som ryggen ,mdet er bare en del av hundens overlinje :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

https://snl.no/hund

Hvis du kikker på tegningen i denne linken av hundens eksteriør, så ser du hva som faktisk regnes som ryggen ,mdet er bare en del av hundens overlinje :) 

Ja, i følge den har jo min super kort rygg! :P For lenden er jo omtrent like lang som ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...