Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne å trene lydighet?


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg en hund som er interessert i å trene, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gå frem for å begynne å trene lydighet med han.

Har ikke noen mål, annet enn å prøve noe nytt og ha det kjekt. 

Det første jeg kommer på jeg vil lære inn er "på plass" og "fri ved fot", men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Ellers så er det flere ting jeg sikkert kommer på at jeg vil lære, men kan begynne der.

Jeg bruker per i dag ikke klikker, og akkurat nå tror jeg ikke jeg kommer til å begynne å trene inn klikker.

 

Noen som har noen gode forklaringer og eller filmer som vil dele sin erfaring med meg?

Endret av Snoffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo treningsbøker som ikke baserer seg på klikker også da. Kontaktkontrakten er vel en av dem som går gjennom øvelser uten klikker. Med sikte på 10:an kanskje? Du kan jo også fint bruke Lydighet i teori og praksis uten å bruke klikker, men trene inn med godbiter. Det er likevel en grei beskrivelse av innlæring av øvelsene.

Fri ved fot og kontakt er et godt utgangspunkt. Og grunnferdighetsskjemaene til Canis kan du jo bruke uten klikkertrening, de lister opp hva hunden må kunne av grunnferdigheter i ulike varianter (sitt, sitt og bli osv.).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med utgangsstilling og kontakt. Utgangsspilling, absolutt kassemetoden! Treng kontakt, kontakt, kontakt. Ute blant folk, blant hunder osv. Så synes jeg omvendtlokking er et veldig godt redskap å ha med seg i lydighetstrening. 

Om noen ord er ukjente, så finner du masse på google:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hunden foran deg,  ta en godbit i venstre hånd og lokk hunden inn på din venstre side. Lokk hunden litt forbi deg før du snur den,  og løft hånda litt opp så hunden automatisk havner i en sitt når den ellers er der den skal være.  Og gjenta ? ikke vanskelig. Det er jo inkomsten.  Du kan jo også bare trene sitt med kontakt på din venstre side uten innkomst. Også er det litt forskjellig hva folk gjør videre.  Noen terper mye på innkomst og sitte med kontakt før de tar 1 skritt frem  uten å lokke og belønner det.  Øker gradvis  lengde.  Jeg foretrekker å lokke når jeg går også.  Synes det gir en fin fvf og opplever det som en fordel ifht utholdenhet og at man kan begynne å gå litt lengre strekker med en gang (fordi man hjelper hunden),  men likevel så øver man jo på å gå korrekt og i rett posisjon osv over tid.  Fra å gå med godbit trykt i snuten går jeg til å flytte hånda på utsiden av hundens hode med godis eller leke i, mens hunden skal gå korrekt å titte på meg. Evt ball under armen.  Når det sitter så varierer jeg litt om jeg har synlig belønning (omvendtlokking) eller ikke, men bruker mest synlig påvirkning. 

Ellers anbefaler jet virkelig et kurs som er litt konkurranserettet. Et helgekurs er nok til å komme skikkelig igang,  kanskje få en innføring i alle øvelser til klasde en og hvordan man går frem.  Det er virkelig en boost kontra å stå på bar bakke.  

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det egentlig greit å begynne med utgangsstilling og kontakt? 

Når jeg trener kontakt er det bare kontakt generelt (han han ser på meg)? 

Dette høres sikkert veldig dumt ut, men hvordan går man frem med noe så enkelt? :P

Skal jeg bare belønne hver gang han gir meg kontakt i starten? Hvordan går jeg videre fra det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Sett hunden foran deg,  ta en godbit i venstre hånd og lokk hunden inn på din venstre side. Lokk hunden litt forbi deg før du snur den,  og løft hånda litt opp så hunden automatisk havner i en sitt når den ellers er der den skal være.  Og gjenta ? ikke vanskelig. Det er jo inkomsten.  Du kan jo også bare trene sitt med kontakt på din venstre side uten innkomst. Også er det litt forskjellig hva folk gjør videre.  Noen terper mye på innkomst og sitte med kontakt før de tar 1 skritt frem  uten å lokke og belønner det.  Øker gradvis  lengde.  Jeg foretrekker å lokke når jeg går også.  Synes det gir en fin fvf og opplever det som en fordel ifht utholdenhet og at man kan begynne å gå litt lengre strekker med en gang (fordi man hjelper hunden),  men likevel så øver man jo på å gå korrekt og i rett posisjon osv over tid.  Fra å gå med godbit trykt i snuten går jeg til å flytte hånda på utsiden av hundens hode med godis eller leke i, mens hunden skal gå korrekt å titte på meg. Evt ball under armen.  Når det sitter så varierer jeg litt om jeg har synlig belønning (omvendtlokking) eller ikke, men bruker mest synlig påvirkning. 

Ellers anbefaler jet virkelig et kurs som er litt konkurranserettet. Et helgekurs er nok til å komme skikkelig igang,  kanskje få en innføring i alle øvelser til klasde en og hvordan man går frem.  Det er virkelig en boost kontra å stå på bar bakke.  

Beklager for dobbel post

Jeg sliter litt med å forstå det jeg har forstørret, klarer du å forklare det på en annen måten?

 

Jeg har dessverre ikke muligheten til å være med på noe kurs per i dag, og vet ikke om jeg vil klare det i nærmeste fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Beklager for dobbel post

Jeg sliter litt med å forstå det jeg har forstørret, klarer du å forklare det på en annen måten?

 

Jeg har dessverre ikke muligheten til å være med på noe kurs per i dag, og vet ikke om jeg vil klare det i nærmeste fremtid. 

Har ikke kikket på den på en stund, men filmprosjekt fra skolen som bruker utgangsstilling med godbit noe ala Malamuten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Snoffe said:

Beklager for dobbel post

Jeg sliter litt med å forstå det jeg har forstørret, klarer du å forklare det på en annen måten?

 

Jeg har dessverre ikke muligheten til å være med på noe kurs per i dag, og vet ikke om jeg vil klare det i nærmeste fremtid. 

 utgangsstilling 

Og starten på selve fvf 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens!

Skal bruke morgendagen på å lese og kikke på filmene :) så kommer jeg sikkert sterkt tilbake med flere dumme spørsmål :D

Og @Siri det er der ikke bitteliten valp, kanskje i alder men ikke i størrelse :aww::lol:

For å si det sånn så gruer jeg meg litt til ryggproblemene jeg vet jeg kommer til å få av å skulle belønne en liten ankelbiter :lol: 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Og @Siri det er der ikke bitteliten valp, kanskje i alder men ikke i størrelse :aww::lol:

Den er knøttliten jo... :aww: 

Akkurat nå, Snoffe skrev:

For å si det sånn så gruer jeg meg litt til ryggproblemene jeg vet jeg kommer til å få av å skulle belønne en liten ankelbiter :lol: 

Helt ukjent problemstilling her i heimen :lol: Skjønt - jeg har erfaring med ankelbitere da, eller ankelbitER... en ekte en.. og den biter hardt :aww: 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med  å se over grunnferdighetsskjemaet til canis, står bak i boken i Lydighet i teori og praksis. Den kan du kjøpe i PDF-format, da selve boken ikke er i salg lenger. 

Så ser du på hvilke grunnferdigheter du må ha for å kunne trene inn de forskjellige øvelsene i f.eks. klasse 1 eller appellmerket i lydighet. Det er en fin plass å starte. 

Jeg ville nok likevel vurdert å melde meg på et grunnkurs i konkurranselydighet, for det er mye enklere å få gangen på det når du har en instruktør som kan hjelpe deg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville begynt med  å se over grunnferdighetsskjemaet til canis, står bak i boken i Lydighet i teori og praksis. Den kan du kjøpe i PDF-format, da selve boken ikke er i salg lenger. 

Så ser du på hvilke grunnferdigheter du må ha for å kunne trene inn de forskjellige øvelsene i f.eks. klasse 1 eller appellmerket i lydighet. Det er en fin plass å starte. 

Jeg ville nok likevel vurdert å melde meg på et grunnkurs i konkurranselydighet, for det er mye enklere å få gangen på det når du har en instruktør som kan hjelpe deg. 

Takk for tips.

Har som sagt ikke mulighet til å delta på noe kurs, så blir bare det jeg klarer å lære på egenhånd. Har forøvrig ingen planer om konkurranse heller, av samme årsaker som at jeg ikke kan være med på kurs. Dette er bare for moro skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Snoffe skrev:

Har prøvd oss litt på å lokke inn til utgangsstilling i dag. Må nok skaffe litt bedre godbiter, og fortsette å trene :D men veldig gøy!

 

Bare husk at når du bruker lokking, bør du redusere og fjerne hjelpen så fort som mulig, slik at hunden ikke blir hjelpeavhengig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...