Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av oppdretter og kull. Tankekaos.


Midas
 Share

Recommended Posts

 

Jeg kjenner jeg holder på å bli litt gal :huh:

Saken er at jeg har bestemt meg for at jeg skal ha portugisisk vannhund. Jeg er i kontakt med to oppdrettere som jeg opplever virker seriøse og begge har flotte, friske hunder som skal ha kull samtidig. Jeg får ikke møtt hannhundene pga av avstand, men på det ene kullet har jeg lest endel om hannhunden og sett video av BPH (Sverige). Jeg har lest det jeg har funnet om hannhund nr.2, men jeg vet mindre om han. Jeg har lest så mye stamtavler og oversikt over helsetester at øynene går i kryss. Det ene kullet har en mor (tispe nr.1) som er ganske arbeidssom av seg og har blitt brukt til diverse. Hun har ganske stor vannpasjon og viltinteresse. Viltinteressen bekymrer meg litt for jeg vil gjerne ha en hund som kan gå løs. Bortsett fra det så digger jeg den hunden. Hun er utrolig kosete og snill både med andre hunder og mennesker, samtidig som hun har en arbeidsvilje som jeg liker veldig godt. Jeg har også møtt avkom av henne, og det er ingen tvil om at de hadde hatt godt av å få brukt hodet sitt. Det er aktive hunder. Det andre kullet (Tispe nr. 2) er mer utstillingsrettet føler jeg. De er brukt til litt vannarbeid både mor og far, men har ingen resultater i andre konkurranser å vise til, det har forøvrig ingen av de. Det er ganske stor forskjell på størrelse og pels på de to tispene, og det er tispe nr.1 som tiltaler meg mest utseendemessig. Hannhund som skal brukes på tispe nr.1 er ut ifra det jeg har lest og sett en avbalansert og trygg hannhund. Han utfyller tispa godt da han er en roligere type. Alt av helsetesting er gjennomført og bra på begge kullene, MEN mor til tispe nr.1 har gitt to avkom med C hofter og et avkom med D hofter i et annet kull enn den tispe nr.1 er fra. Altså halvsøsken av tispe nr. 1. Hun har ikke gitt HD tidligere, og det er ikke HD i kullet til tispe nr. 1 av de som er røntget. På tispe nr.2 er det ikke noe sånt i linjene. 

Det som er dumt er at jeg finner så lite informasjon om portiser som er brukt og resultater og eventuelt hvilke oppdrettere og linjer hunder som er brukt kommer fra. Det finnes bare info om utstillingsresultater, og det er ikke  viktig for meg. Jeg skal ha en hund som jeg skal konkurrere litt med, og vil ha en hund som har arbeidslyst. Derfor tiltaler kullet fra tispe nr 1 meg mest, for den hunden er brukt litt og jeg vet litt mer at jeg får en arbeidssom hund. Likevel så har jeg beslutningsvegring, fordi jeg er redd for den HD'en som er hos de halvsøsknene. Jeg har sett på hunder fra andre oppdrettere både i Norge og Sverige, men hos endel av oppdretterne her i Norge er det mange hunder som ikke er røntget, og det dukker også opp en hund her og der med HD. 

Så dilemmaet er; bør jeg velge det kullet jeg tror vil passe meg best med tanke på bruksområde og ikke tenke på de tre halvsøsknene med HD, eller bør jeg velge det kullet der det ikke finnes HD? 

Jeg sliter også med å velge bort en av de, da jeg har vist interesse for begge kullene og ikke sagt til den ene at jeg vurderer flere kull. Så jeg føler at jeg "svikter" den jeg velger bort.  
Jammen er jeg glad det ikke er hvert år jeg skal kjøpe valp! :blink: 

Jeg blir veldig takknemlig hvis dere vil hjelpe meg å rydde litt i dette kaoset av tanker :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg for mye opp i detaljer. Da ender du opp med å aldri få kjøpt deg en hund. Den perfekte hund eller kombinasjon finnes ikke. Man MÅ faktisk ta sjanser for å få den hunden man håper kan oppfylle sine ønsker best mulig. Også må man være åpen for at ingen hunder oppfyller kravene 100%. Følg magefølelsen. 

Om du har møtt avkom fra tidligere kull til mor, og likt dem, så gå for det kullet. 

  • Like 6
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midas; her kjenner jeg meg igjen..:P Nå var det ikke valget mellom oppdrettere som var det vanskeligste for min del men rase.. Etter MYE grubling frem og tilbake landet jeg jo på en rase og har  etterhvert funnet oppdretter også. Leste RAS'er opp og ned og helsestatistikker på kryss og tvers +++++ . Nå som jeg har funnet rase, er jeg mye mer avslappet :ahappy: Lykke til! :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Midas; her kjenner jeg meg igjen..:P Nå var det ikke valget mellom oppdrettere som var det vanskeligste for min del men rase.. Etter MYE grubling frem og tilbake landet jeg jo på en rase og har  etterhvert funnet oppdretter også. Leste RAS'er opp og ned og helsestatistikker på kryss og tvers +++++ . Nå som jeg har funnet rase, er jeg mye mer avslappet :ahappy: Lykke til! :) 

Ot men do tell! Er nysgjerrig! 

 

@Midas hva sier magefølelsen din? Ellers støtter jeg det @Siri sier med at man må ta noen sjanser, det er ikke enkelt mattematikk med hundeavl. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg rett så er hele kullet til tispe en hd fri?  Men annet kull med samme mor har noen hd?  Det er jo en hannhund inne i bildet her og da så med denne statistikken så er det vell nærliggende å tro at hannhunden kanskje bidro en del mtp den hd statistikken.  Vet du noe om søsknene til tispe en og evt søsknene til den hannhunden som ble brukt på kullet med hd?  Da får du antagelig svaret ditt. Ogaå må du selvsagt ta i betraktning hannhunden som skal brukes nå da og dens linjer.  Men tispa høres jo bra ut,  så jeg tror jeg ville gått for det kullet med dine ønsker. 

Ifht det å velge,  frem til du er tilbudt valp så er det jo umulig å si om man ønsker valp fra den ene eller den andre.  Kanskje blir du tilbudt valp,  men en som ikke står til dine forventninger. Kanskje blir du ikke tilbudt valp i det hele tatt. Stå på liste hos begge du også ser du an hvordan ting utvikler seg.  Om de kommer samtidig så kan du jo sammenligne valpene litt,  er de på forskjellige tidapunkt så kan det jo uansett være greit å ha et annet kull i bakhånd i tilfelle du ikke får fra det første.  Selv når jeg har fått beskjed om at jeg kan få valp om jeg vil,  og hvilket kjønn,  men valpene gjerne er så unge enda at man ikke vet noe om dem så sier jeg alltid ja om jeg ønsker valp, men med forbehold om at den valpen jeg blir tilbudt til slutt faktisk virker passende ifht de ønskene jeg har. For det vet man jo ikke når de nylig er født,  og det tror jeg de fleste oppdretyere har forståelse for.  Og har de flere interessenter så har de jo som rehel noen i bakhånd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Om jeg forstår deg rett så er hele kullet til tispe en hd fri?  Men annet kull med samme mor har noen hd?  Det er jo en hannhund inne i bildet her og da så med denne statistikken så er det vell nærliggende å tro at hannhunden kanskje bidro en del mtp den hd statistikken.  Vet du noe om søsknene til tispe en og evt søsknene til den hannhunden som ble brukt på kullet med hd?  Da får du antagelig svaret ditt. Ogaå må du selvsagt ta i betraktning hannhunden som skal brukes nå da og dens linjer.  Men tispa høres jo bra ut,  så jeg tror jeg ville gått for det kullet med dine ønsker. 

Ifht det å velge,  frem til du er tilbudt valp så er det jo umulig å si om man ønsker valp fra den ene eller den andre.  Kanskje blir du tilbudt valp,  men en som ikke står til dine forventninger. Kanskje blir du ikke tilbudt valp i det hele tatt. Stå på liste hos begge du også ser du an hvordan ting utvikler seg.  Om de kommer samtidig så kan du jo sammenligne valpene litt,  er de på forskjellige tidapunkt så kan det jo uansett være greit å ha et annet kull i bakhånd i tilfelle du ikke får fra det første.  Selv når jeg har fått beskjed om at jeg kan få valp om jeg vil,  og hvilket kjønn,  men valpene gjerne er så unge enda at man ikke vet noe om dem så sier jeg alltid ja om jeg ønsker valp, men med forbehold om at den valpen jeg blir tilbudt til slutt faktisk virker passende ifht de ønskene jeg har. For det vet man jo ikke når de nylig er født,  og det tror jeg de fleste oppdretyere har forståelse for.  Og har de flere interessenter så har de jo som rehel noen i bakhånd. 

I kullet til tispa så er alle utenom én røntget fri. Den siste er ikke røntget.

Morfar til tispa har 16 av 26 avkom blitt røntget og 14 er fri, 2 har svak. 
Mormor til tispa har 14 av 23 avkom blitt røntget og 10 er fri, 3 svak og 1 middels.

Faren til tispa har 9 avkom. 8 er røntget fri, den siste er ikke røntget.  

 

Jeg får nok velge førstevalg på hannvalp om det blir hannvalp(er). Jeg har fått bekreftet at jeg får valp, de vil gjerne selge til meg for at jeg skal bruke hunden og det ønsker oppdretter gjerne for valpene sine. Det er selvfølgelig forutsatt at det blir valper (tispa er nettopp parret) og at det blir en hannhund som jeg kunne tenke meg. Jeg har ikke tenkt å avskrive noen av disse to kullene før jeg vet at det blir en hannhund som kan passe til meg i et av kullene. Magefølelsen min er god for begge, men jeg liker tispe nr.1 veldig godt og har best følelse for henne. Og så likte jeg veldig godt virketrangen og iveren til avkommene hennes :) Det er i hovedsak oppdretter som velger ut hvilken valp jeg kan få om det blir flere hannhunder, men det kan jo hende det bare blir én eller ingen og at de som kommer ikke blir sånn som jeg hadde tenkt meg. Det ene kullet (tispe nr.2 skal testes, det tror jeg ikke det andre kullet skal). 

Det er jo veldig rett som @Siri sier at om jeg skal ta helt av med at alt skal være helt perfekt så finner jeg meg jo ikke noen valp. HD vet man ikke noe om før hunden er kjøpt uansett, så det er en sjans å ta. Dessuten var oppdretter veldig ærlig om det at mormoren til kullet har gitt tre valper med HD, og snakket om det før jeg rakk å spørre. Det setter jeg pris på. Det er viktig for meg at oppdretter ikke glorifiserer rasen og legger det frem som en rase uten en eneste feil og med egenskaper den ikke har. 

Takker for alle innspill, det er ikke så lett dette :) 

Endret av Midas
tallsurr
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 at 11:09 AM, QUEST skrev:

Midas; her kjenner jeg meg igjen..:P Nå var det ikke valget mellom oppdrettere som var det vanskeligste for min del men rase.. Etter MYE grubling frem og tilbake landet jeg jo på en rase og har  etterhvert funnet oppdretter også. Leste RAS'er opp og ned og helsestatistikker på kryss og tvers +++++ . Nå som jeg har funnet rase, er jeg mye mer avslappet :ahappy: Lykke til! :) 

Det er ikke så enkelt, for man vil så gjerne ta den mest riktige avgjørelsen. For min del er det kanskje ikke alle oppdretterne som vil ha meg på liste heller før jeg har bestemt meg, men synes det er vanskelig å bestemme meg før valpene er født :huh:. Det spørs om det ender med at jeg må vente enda lenger enn til sommeren før det kommer valp i huset. 


Har du bestemt deg for oppdretter og kull? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midas det er vanskelig å råde deg til noe, men skal du ha hund med arbeidslyst tenker jeg du nesten må gå for et kull der foreldrene har arbeidsegenskaper å vise til :) Det er forskjell på hunder som faktisk kan jobbe og hunder som oppdrettere  mener har arbeidslyst - uten at det kan dokumenteres på noe vis ;) Skjønner at den HD-en stresser deg litt men skjønner jeg rett har verken mor eller far gitt avkom med HD enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Midas skrev:

Det er ikke så enkelt, for man vil så gjerne ta den mest riktige avgjørelsen. For min del er det kanskje ikke alle oppdretterne som vil ha meg på liste heller før jeg har bestemt meg, men synes det er vanskelig å bestemme meg før valpene er født :huh:. Det spørs om det ender med at jeg må vente enda lenger enn til sommeren før det kommer valp i huset. 


Har du bestemt deg for oppdretter og kull? 

Nei, enkelt er det ikke.. 

Ja, har vært i kontakt med oppdretter og satt meg på liste :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn mtp. å ta hensyn til bruksegenskaper, kommer det litt an på hva de premierte hundene er premierte i. Er det vannarbeid du tenker på, kan det være lurt å ta med i beregningen. Men mye annet som blodspor, rally og laveste klasse innen en del annet er sånn som alle hunder egentlig har evner til, forutsatt at de ikke er nervøse eller tungmotiverte utover det normale. Det sier ikke så mye om egenskapene eller arbeidslysten til hunden, annet enn at den er stødig nok til å fungere i stevnemiljø.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CrazyTerrierLady skrev:

Sånn mtp. å ta hensyn til bruksegenskaper, kommer det litt an på hva de premierte hundene er premierte i. Er det vannarbeid du tenker på, kan det være lurt å ta med i beregningen. Men mye annet som blodspor, rally og laveste klasse innen en del annet er sånn som alle hunder egentlig har evner til, forutsatt at de ikke er nervøse eller tungmotiverte utover det normale. Det sier ikke så mye om egenskapene eller arbeidslysten til hunden, annet enn at den er stødig nok til å fungere i stevnemiljø.

Det har du helt rett i. Dessuten har jeg ikke akkurat skyhøye ambisjoner. Det holder for meg at hunden er førerorientert og har lyst til å trene og være aktiv. Så resultater i lave klasser sier ikke så mye om hvordan hunden egentlig fungerer ift trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 17.3.2018 at 9:09 PM, Midas skrev:

Det har du helt rett i. Dessuten har jeg ikke akkurat skyhøye ambisjoner. Det holder for meg at hunden er førerorientert og har lyst til å trene og være aktiv. Så resultater i lave klasser sier ikke så mye om hvordan hunden egentlig fungerer ift trening. 

Da kan du kjøpe portis fra «hvem som helst» altså. De er ikke så reinavla i noen retning sånn sett. Resultater finnes det lite av, da det ikke er så mange som bruker rasen i konkurranser. Arbeidslyst kan du finne i mange linjer. :) Det kommer nok vel så mye an på individ som på linjer sånn sett. 

Det er bare et par oppdrettere som konkurrerer offisielt med hundene sine i Norge, og da er det rallylydigjet det går i. De fleste «normale» portiser kan trenes i rally og agility. I lydighet LP er det få som har vist seg frem, men min gode venninne Silje hadde en tispe som gikk i elite. Hun kom fra velkjente nordeuropeiske linjer.

Jeg vet hvem jeg ville valgt valp fra av de to tispene, men det er jo magefølelsen som må avgjøre. Noen fasit får du aldri. For meg er helse alfa omega, rett og slett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det ble ingen av disse oppdretterne. Jeg fant en tredje oppdretter som jeg følte at alt stemte med og som hadde et fokus som jeg følte passet bedre til det jeg ønsker. Foreldrene har de egenskapene jeg ønsker meg og det er friske hunder bakover :) Er veldig glad for at jeg tok det valget, selv om de andre helt sikkert blir fine kull de og. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...