Gå til innhold
Hundesonen.no

Krøllete portis


Woola
 Share

Recommended Posts

Jeg spør for en venninne som har bestemt seg for at hun skal ha en portis.

Er det noen oppdrettere i Norge som avler på den varianten med krøllete pels, og ikke bølgete? Krøllene er fast kriterium.

Noen som vet? Og noe annet som er veldig viktig å vite om portiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som er greit å vite:

Sjekk HD-statistikk hos oppdretter før kjøp, jeg vet det er noen oppdrettere som drar ned snittet for rasen... 

Portiser bjeffer mye mer enn feks puddel. Oppdrettere sier at de "liker å snakke", men la oss være ærlige: de kan være gneldrete. 

Pelsen gjør portisen helt ubrukelig i snø. Siden den ikke har underull fryser den lett når den er kortklipt. Med lang pels blir det store isklumper i pelsen, som hindrer bevegelse og kan gi forfrysninger. Ballene er spesielt utsatt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men jeg ville nok ikke kjøpt valp fra en oppdretter som valgte avlsdyr ut ifra pelsen. Det er ganske mange ting å ta hensyn til når en skal kjøpe valp som jeg ville valgt å fokusere på fremfor pels. Jeg kan også tenke meg at endel oppdrettere vil være skeptisk til å selge valp til en som har pelsvariant øverst på prioriteringslisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Woola skrev:

Jeg spør for en venninne som har bestemt seg for at hun skal ha en portis.

Er det noen oppdrettere i Norge som avler på den varianten med krøllete pels, og ikke bølgete? Krøllene er fast kriterium.

Noen som vet? Og noe annet som er veldig viktig å vite om portiser?

Hva er det som gjør at krøllete pels er et fast kriterium?

Krøllete portispels er mye mer krevende å holde flokefri enn bølgete pels, og portisen er like røytefri uansett pelsstruktur. I min erfaring er bølgete portispels den enkleste røytefrie pelsen jeg noen gang har stelt.  Så jeg hadde faktisk hatt akkurat det motsatte kriterium-et om jeg noengang skulle kjøpt portis, den skulle garantert hatt bølgete pels. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lemen skrev:

Hva er det som gjør at krøllete pels er et fast kriterium?

Krøllete portispels er mye mer krevende å holde flokefri enn bølgete pels, og portisen er like røytefri uansett pelsstruktur. I min erfaring er bølgete portispels den enkleste røytefrie pelsen jeg noen gang har stelt.  Så jeg hadde faktisk hatt akkurat det motsatte kriterium-et om jeg noengang skulle kjøpt portis, den skulle garantert hatt bølgete pels. :) 

Det er det inntrykket jeg har óg. I den grad pels har noe å si for meg så ville jeg foretrukket bølgete pels fremfor krøllete, men det er så mange andre ting som spiller inn i valg av oppdretter og kull at pels kommer helt bakerst i rekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hun er en oppegående hundeeier altså, og villig til å reise langt (evt utenlands) for å få valp fra gode linjer med riktig pelstype.

Krøllete portiser kan vel ikke ha vanskeligere pels å vedlikeholde enn andre krølleraser som puddel eller lagotto? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene så mange meninger det var her da. Jeg har vært aktiv i rasemiljøet i snart 15 år og kjenner en hel bøtteballet med portiser og flere oppdrettere. Det er ting her jeg ikke kjenner meg igjen i altså. 

For det første; portiser er ikke kjent for å gneldre. Det finnes elendige oppdrettere der ute, og det finnes elendige eiere. Men flinke oppdrettere og riktig hund til riktig familie resulterer neimen ikke i noe gneldrebikkje. De prater mye, men det er sjelden de gneldrer altså. For å si det sånn - jeg har også en mindre rase og DEN gneldrer. 

For det andre; ingen oppdrettere avler på bare krøllete pels. Vet dere hvorfor? Fordi hvis du mikser krøllete med krøllete kan det bli helt krise. Portispelsen er avansert som sådan. To «ekte» krøllete foreldre har historisk sett vist seg å kunne gi både hårløse flekker og ekstremt dårlig og vanskelig pels. 

Når det er sagt så er det også helt feil at de krøllete er vanskeligere å stelle enn de med slett pels. Pelsen deles i to kategorier, men innenfor disse kategoriene finner du sikkert 10 ulike varianter av bølgete og krøllete pels. Selv har jeg en krøllete variant, men ikke den typen med tette, harde krøller. Hun har massiv og lang pels på hele kroppen. Den pelsen er enkel å stelle i forhold til en bølgete med massiv pels. Det kommer altså helt an på pelskvalitet og pelstype i sammenheng. 

Når det gjelder snø så er pelsen kjip når det er kramt. Men det er jaggu pelsen til de fleste raser med lang pels. Man må ikke tro man kan bruke en langpelset hund akkurat som en kortpelset (uten dress/sokker) - noe annet er naivt. 

Og til det TS spør om - det finnes krøllete valper i flere kull. Begge hårlag kan komme i samme kull om en av foreldrene er krøllete eller om det ligger på linjene. Gjør man seg kjent i rasemiljø og med linjer kan man fort se hvor man finner visse typer pels. ;) Portispels er ekstremt krevende når de skifter fra valpepels til voksenpels, men utover det kreves det «bare» regelmessig vedlikehold og børsting. Det er jo mye jobb, men det spørs helt hva man sammenlikner med. Sammenliknet med min andre rase er portisstell et *******. Sammenliknet med pelsstell på Old English sheepdog er det ganske enkelt :P 

Når det gjelder improper coat er det uønsket på rasen og selvsagt ikke godkjent. Pelsen blir som på en dårlig flatcoated retriever-pels som røyter. Sikkert søtt og alt det der, men det er ikke portispels og den er ikke vannavvisende på samme måte som de godkjente pelsene (noe som tross alt er viktig hvis hunden skal arbeide i vann). Mange tester hundene for å se om de er bærere av IC-genet slik at vi unngår at det fødes valper med den pelstypen. 

Endret av Maria
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...