Gå til innhold
Hundesonen.no

Pomeranian - tispe eller hann?


IdaSteffensen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge vurdert å få meg en ny pomeranianvalp, ettersom min eksmann behold vår pomme da vi skilte oss. 

Har bestemt meg for å skaffe meg en ny, men nå er det store spørsmålet om jeg skal gå for tispe eller hannhund. 

Den forrige var hannhund, og den var veldig grei den, men det negative var markeringen. Hvis vi var på besøk hos andre med hund, eller det hadde vert hund der på besøk tidligere kunne han finne på å markere inne hvis vi ikkje fulgte nøye nok med. 

Tispe har jeg aldri hatt, men det «negative» der er at jeg har hørt at de slipper myye pels når de har løpetid, og at det tar lang tid  før den er tilbake igjen. I tillegg til at de kan være ganske moody. 

Jeg var egentlig ganske klar for en tispe denne gang, men så har jeg funnet en hannvalp jeg liker veldig godt, så nå er jeg veldig usikker. 

Har dere noen tips og råd ang kjønn når det kommer til pomeranian? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Naboen har pom og den tisser overalt. Den har slappe eiere, så det henger nok sammen med det. En borti gata har også hann og den virker ok! :) Dessverre ikke mye erfaring fra min side. 

'Slappe eiere' kan nok i noen tilfeller være årsaken til hyppig inndørs markering men det er nok ikke normen det.. Det finnes nok av eksempler på eiere som prøver 'alt' og omtrent står på hodet for å få slutt på dette.. Det er bare å innse, først som sist, at det er en ikke ubetydelig risiko for å få en 'pissenisse' i endel raser..og la det være sagt, det er slett ikke bare hannhundene som markerer..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, QUEST skrev:

'Slappe eiere' kan nok i noen tilfeller være årsaken til hyppig inndørs markering men det er nok ikke normen det.. Det finnes nok av eksempler på eiere som prøver 'alt' og omtrent står på hodet for å få slutt på dette.. Det er bare å innse, først som sist, at det er en ikke ubetydelig risiko for å få en 'pissenisse' i endel raser..og la det være sagt, det er slett ikke bare hannhundene som markerer..

Denne tisser for ordens skyld ikke inne, men alt ute blir nedpissa. Det ser jeg jo når jeg har hannhund selv og hva han viser interesse for. 

Jeg ønsker meg pom selv og hannhund er uaktuelt pga høy risiko for markering innendørs. Trist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye pissenisser blant små raser, stort markeringsbehov..

Her holder jeg lysten til å markere inne, i sjakk med kjemisk kastrering. Funker fjell, er aldri i tvil om når en chip utløper og må erstattes, for da markeres det på gardinene. Straks en ny chip starter å virke, stopper makeringen igjen. Jeg chipper årlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mushi skrev:

Denne tisser for ordens skyld ikke inne, men alt ute blir nedpissa. Det ser jeg jo når jeg har hannhund selv og hva han viser interesse for. 

Jeg ønsker meg pom selv og hannhund er uaktuelt pga høy risiko for markering innendørs. Trist! 

Ah, da misforstod jeg, jeg trodde den markerte inne.  Ja, hvis du tenker på miniatyrhund, så bør du nok ikke bli overrasket over å få en pissenisse.. Det er utbredt men det er jo sånt man ikke snakker så høyt om i miniatyrhundkretser.. Jeg kjenner jeg er dyktig fornøyd etter mange år med pissevasking , konstant kjennes det ut som til tider..og alle mine hanner er kastrert.. En vet jeg ble kastrert av den grunn av forrige eier , uten at det hjalp synderlig da.. Det blir ikke flere miniatyrhundhanner her, jeg har støttet diverse vaskemiddelprodusenter i nok mange år som det er..:hmm:

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt pomeranian tisper, men jeg er en «tispe type» og vil derfor ikke ha hannhund

 

tispene mine har vært moody i den forstand at de markerer hundre ganger mer enn vanlig på tur og kan «vise deg fingen» med å mase med døren for å ville ut og markere mer. Ingenting utenom det. Aldri mistet unormalt mye pels heller. De har røyteperioder to ganger i året, men aldri reflektert at det er samtidig med løpetider.

 

jeg vil ikke ha hannhund bl.a jeg orker ikke tissing oppetter magen/beina på en tykkpelset hund. Det holder i lange baner de gangene de er dårlig i magen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
4 hours ago, julnil said:

Er mye pissenisser blant små raser, stort markeringsbehov..

Her holder jeg lysten til å markere inne, i sjakk med kjemisk kastrering. Funker fjell, er aldri i tvil om når en chip utløper og må erstattes, for da markeres det på gardinene. Straks en ny chip starter å virke, stopper makeringen igjen. Jeg chipper årlig

Er absolutt ikke anbefalt å kjemisk kastrere mer enn maksimalt 2 ganger. Vil forøvrig heller ikke kalle kun markering som en medisinsk årsak akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow skrev:

Er absolutt ikke anbefalt å kjemisk kastrere mer enn maksimalt 2 ganger. Vil forøvrig heller ikke kalle kun markering som en medisinsk årsak akkurat...

Og hvorfor ikke det? Er det en anbefaling fra produsent?

Den eldste min har vært chippet årlig i 6 år, og den andre årlig i 4 år

Man trenger ingen medisinsk grunn for å kjemisk kastrere, da det ikke er for et inngrep å regne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Yellow said:

Er absolutt ikke anbefalt å kjemisk kastrere mer enn maksimalt 2 ganger. Vil forøvrig heller ikke kalle kun markering som en medisinsk årsak akkurat...

Er det kommet nye forskningsresultater på dette? Sist jeg sjekket var det ingen registrerte langtidsbivirkninger på bruk av kastreringschippen suprelorin. Vet det er mye mer restriktivt om det brukes perlutex enten piller eller sprøyte, pga vesentlig økt kreftfare, men har intrykk av at de fleste veterinærer har gått bort fra perlutex på hunder og gått over til suprelorin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til noe her.. Først ,jeg har ingen erfaring med kjemisk kastrering, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om det men jeg vil jo tro at kirurgisk kastrering er minst like effektiv mtp markering innendørs, som den kjemiske. 

Kastrering kan hjelpe på pissenisseadferd , det behøver ikke gjøre det eller det kan dempe pissingen noe. Det vet både jeg og andre av erfaring. Så man må ikke la seg forlede til å tro at det er 'bare' å kjøpe en hannhund av pissenisserase og så kastrere den, så er alle problemer løst. Så enkelt er det nok ikke..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, QUEST skrev:

Jeg vil bare legge til noe her.. Først ,jeg har ingen erfaring med kjemisk kastrering, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om det men jeg vil jo tro at kirurgisk kastrering er minst like effektiv mtp markering innendørs, som den kjemiske. 

Kastrering kan hjelpe på pissenisseadferd , det behøver ikke gjøre det eller det kan dempe pissingen noe. Det vet både jeg og andre av erfaring. Så man må ikke la seg forlede til å tro at det er 'bare' å kjøpe en hannhund av pissenisserase og så kastrere den, så er alle problemer løst. Så enkelt er det nok ikke..

Om kjemisk kastrering hjelper mot innepissing/markering, så vil jeg absolutt tro at kirurgisk kastrering vil fungere som fjell.
Er jo greit å sjekke med en forhåndsvis billig chip først, før man går i gang med en dyrere kirurgisk kastrering, nettopp pga det du sier om at det er ikke alltid der årsaken ligger.

Om kastrering vil dempe markeringsbehovet, vet man ikke før man har prøvd.
Jeg er veldig glad det hjalp hos oss, ellers vet jeg ikke hva vi skulle gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mushi skrev:

En ganske vill idé; men hva om oppdrettere slutter å avle på hunder som pisser inne? Mange av de små rasene vil kanskje dø ut... 

En helt vill idé, ja :lol: Men, folk har jo tydeligvis slikt i hus frivillig... Denne tråden får meg jo enda mer til å lure på hvordan man gidder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mushi skrev:

En ganske vill idé; men hva om oppdrettere slutter å avle på hunder som pisser inne? Mange av de små rasene vil kanskje dø ut... 

For å si det slik, en hel del hadde i alle fall måttet gå ut av avl da..:P Men det er forskjeller også innad i rasene. Jeg har hatt begge deler, hannhunder som kunne ha løpetidstisper i hus og bare yderst  sjeldent kunne 'komme på' og markere og de rene 'fontenene'..Jeg tror ganske sikkert at hadde man tatt hensyn til det i avlen, så hadde problemet blitt mindre ja. Men prøv å fortelle noen at deres Int.ch ikke skal brukes i avl, fordi han pisser ned alt..Når problemet 'enkelt' kan løses med bur og bellyband.. :|

@Pringlen; det er ikke uten grunn at jeg sier at det ikke kommer flere miniatyrhanner her.. Jeg syns oppriktig at både den ene og den andre vaskemiddelprodusenten kunne sendt meg både julekort og julegave, for jaggu har jeg vært med og oppretteholde salget av deres  produkter..

Endret av QUEST
  • Haha 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

@Raksha @julnil Raksha har helt rett, det er Perlutex som har bevist betydelig økt kreftfare ved bruk over lengre periode, klarte ikke å finne noe om det mtp Suprelorin. Sistnevnte leser jeg nå at dog er svært omdiskutert til hunder under 10 kg da langtidseffekten er uklar her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pringlen skrev:

En helt vill idé, ja :lol: Men, folk har jo tydeligvis slikt i hus frivillig... Denne tråden får meg jo enda mer til å lure på hvordan man gidder :blink:

Ja det kan du si..Nå har jeg jo vært heldig med mine hanner ( også de ukastrerte) i forhold til andre jeg har hørt om.. Mine hanner nøyer seg med å ligge i sofa/stoler og på bord, de  pisser ikke ned sofaputer/stoler  og alt som står på bordet. Og det var endatil 'enehunder'. Denne markeringa er jo ikke helt uten konsekvenser for hundene heller.. Noen innstiller seg på at jaja, man får  bare fortsette og vaske så lenge de lever mens andre ikke godtar det. Da havner hunden  enten i bur, blir kastrert ( som kan hjelpe,dog ikke alltid..)  blir forsøkt omplassert eller får  enveisbillett til dyrlegen. Altså ganske tragiske konsekvenser for hundene.

Siden slikt sjeldent opplyses på forhånd av oppdrettere, så er det nok mange nye eiere som har fått seg en overraskelse ja..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ja det kan du si..Nå har jeg jo vært heldig med mine hanner ( også de ukastrerte) i forhold til andre jeg har hørt om.. Mine hanner nøyer seg med å ligge i sofa/stoler og på bord, de  pisser ikke ned sofaputer/stoler  og alt som står på bordet. Og det var endatil 'enehunder'. Denne markeringa er jo ikke helt uten konsekvenser for hundene heller.. Noen innstiller seg på at jaja, man får  bare fortsette og vaske så lenge de lever mens andre ikke godtar det. Da havner hunden  enten i bur, blir kastrert ( som kan hjelpe,dog ikke alltid..)  blir forsøkt omplassert eller får  enveisbillett til dyrlegen. Altså ganske tragiske konsekvenser for hundene.

Siden slikt sjeldent opplyses på forhånd av oppdrettere, så er det nok mange nye eiere som har fått seg en overraskelse ja..  

Nei, jeg ser jo ikke for meg oppdretteren opplyse om at "jo, forresten, mulig bikkja di aldri kommer til å bli husrein, men nok kommer til å pisse ned møblene dine livet ut". Er vel dårlig salgstriks, der man står og forlanger 20k ++ for en liten kvast :P

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Da jeg brukte Suprelorin til katt fikk jeg i alle fall beskjed om at to runder var maks.

Suprelorin er vel ikke godkjent til katt egentlig, så tipper det er derfor.  Samme som at det ikke er godkjent til tisper, men brukes forsøksvis likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...