Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr = dårlige tenner og tørst hund?


idaho_91
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Vi har en nå 11 år gammel welsh springer spanielgutt. Han har gått på ACANA sitt fôr (den rosa typen, lam) i en god stund nå. Problemet er at han har så dårlige tenner (mulig dette har med alder å gjøre og da) pluss at han drikker ekstremt mye. Han var på tannrens senest i går. Med dårlige tenner mener jeg at det hoper seg opp med tannstein. Har prøvd å pusse tennene hans, men han er livredd tannbørsten så han stikker bare å gjemmer seg. I tillegg drikker han veldig mye, samt spiser mye snø. Han har fått full helsesjekk til dyrlege, og de mener han er i tipp topp form. Mitt spørsmål er: Kan dette være fôret? Har dere der ute et annet bra fôr å anbefale? (serniorfôr er vi ikke villig til å benytte da vi har prøvd og han raste ned i vekt av det) Vi liker fôret han går på nå da han alltid er fin i magen og får fin avføring og blank pels av det. 

Endret av idaho_91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mest effektive for å holde tennene fine er å gi tyggebein. Rå bein fungerer råbra, men også bein av storfèhud, okseører, skinkebein og sener/oksemuskel o.l. renser godt. Jeg gir tyggesaker 2-5 ganger i uka, og selv 9-åringen (som har levd hele sitt liv på Orijen og ACANA) har flott "colgate-smil" med hvite, blanke tenner. 

Som skrevet i posten over, så er det tørr luft nå og hundene trenger mer vann enn normalt. Det er også vanlig at hunder drikker mer når de spiser tørrfòr med høyt kjøttinnhold, enn når de spiser tørrfòr med mest karbohydrater - det er helt naturlig. Fòret du bruker inneholder kun det saltet som naturlig finnes i lammekjøtt, altså svært lite. S hvis hunden drikker veldig mye og at dette er en endring så bør du absolutt ta det opp med veterinæren da det kan være et symptom på flere alvorlige sykdommer og problemer. 

 

Endret av borderen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...