Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder gruppe 1


Angelina
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er det sånn generelt sett at de minste hundene i gruppe 1 gjeterhunder regnes som familiehunder og som førstegangshunder men de store i denne gruppen kun regnes til de erfarne og ikke nybegynnerhund og kun brukshunder?

De som er ca. under 25 kilo er for "alle" mens de over 25 kilo er kun får de erfarne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke helt så enkelt da, flere av de store, feks collie, beardedcollie og helt sikkert flere er fine førstegangshunder og er vell først og fremst "familiehunder" i dag. Av de små så har vi jo også noen som nok egnes best for litt erfarne eller ihvertfall folk som vil bruke dem litt, feks mudi. 

Det har nok både med opprinnelig bruksområde, gemytt og type hund på hvorfor de har blitt som de har blitt. Vi trenger jo både familiehunder og brukshunder og når tidene har forandret seg og opprinnelig bruksområde har blitt mindre nødvendig så har man funnet andre ting og bruke dem til. De som har vært godt egnet til sport har nok blitt tilpasset og annet praktisk arbeid har blitt brukshunder, mens de som har vært litt mildere og/eller mindre intense eller kanskje rett og slett bare mindre i str har funnet andre områder hvor de har tilpasset seg bedre. Av rent praktiske årsaker så er det ikke så rart at det er litt skille på størrelse her, mindre hunder er mer praktisk å ha med rundt kanskje, tar mindre plass inne, enklere å ha i hverdagen også for mindre erfarne folk. Mens de som driver med bruks nok helst vil ha en viss str rett og slett fordi det ikke er en fordel å være for liten heller. Selv om det går med små hunder og. Oprinnelig sett så har jo også noen vært mer kvasse i gemyttet, hatt mer vokt/vakt osv enn andre og det er jo mange av de som i dag fortsatt anbefales til de litt mer spesielt interesserte og helst erfarne, mens de med litt mildere gemytt nok har vært mye enklere å tilpasse "hvermansen". Også har man jo de midt i mellom, som feks bordercollie, som ofte er flotte familiehunder og i mange tilfeler fine førstegangshunder, men som likevell krever en aktiv eier som helst ønsker å bruke de litt målrettet. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så som oftest så bør man bruke de største hundene til brukshunder?

Bortsett fra bearded collie og colliene.

Er det mye enklere å ha en mellomstor hund enn en stor hund? Jeg har bare hatt mellomstore og vurderer om jeg skal ha en stor en neste gang. Selv om det kanskje er mest praktisk og enklere med mellomstore hunder. 

Men så har jeg samtidig lest at de minste hundene bjeffer mere enn de største gjeterhundene?. Sånn generelt sett? Er de mere vrange og vanskelige da? Eller er det bare sånn at man har trent mere på det på de største gjeterhunderasene fra 25 kilo?

Det er vell nesten alle av gjeterhundene som har mye vakt eller vokt bortsett fra alle colliene.(langhåret, korthåret, bearded collie og border collie) Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Angelina skrev:

Så som oftest så bør man bruke de største hundene til brukshunder?

Det kommer jo an på hva hunden skal brukes til. Ta politiet for eksempel. Patruljehundene, som blant annet brukes til pågripelse av personer må jo ha en viss størrelse, her brukes nesten utelukkende malinois og schæfer. Blant narkotikahundene finner du ofte cocker eller springer spaniels. Disse er små, lette å løfte på, og ikke minst knakende gode brukshunder til sitt bruk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Angelina said:

Så som oftest så bør man bruke de største hundene til brukshunder?

Bortsett fra bearded collie og colliene.

Er det mye enklere å ha en mellomstor hund enn en stor hund? Jeg har bare hatt mellomstore og vurderer om jeg skal ha en stor en neste gang. Selv om det kanskje er mest praktisk og enklere med mellomstore hunder. 

Men så har jeg samtidig lest at de minste hundene bjeffer mere enn de største gjeterhundene?. Sånn generelt sett? Er de mere vrange og vanskelige da? Eller er det bare sånn at man har trent mere på det på de største gjeterhunderasene fra 25 kilo?

Det er vell nesten alle av gjeterhundene som har mye vakt eller vokt bortsett fra alle colliene.(langhåret, korthåret, bearded collie og border collie) Eller tar jeg helt feil?

Nja, det er sikkert mange andre i den størrelsen som også er en del nedavlet og enklere. De mellomstore og store går nok hånd i hånd. De små er det noen selskapshunderish, men her finner man også litt mer krevende hunder. Aå enkelt forklart så er det ikke så enkelt som du ønsker å fremstille det. Det som blir mest rett å si er vell at de fleste av de som er mest brukt ligger under størrelsesklasse mellomstor/stor, men de deler jo denne str med en del andre som ikke er like heftige bruksmessig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er krevende? Er det at de blir mye å holde igjen hvis de vil noe? Er det at arbeidslysten er så stor? Er det kanskje at de ikke er enkle å trene? Er det at de har mye pels som må stelles? Er det at de er kjent for å ikke kunne omgås mennesker eller andre hunder og dyr?

For de fleste rasene kan være krevende for noen, mens easypeasy for andre.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor står det ofte i rasestandaren på Wikipedia at hunderasen passer best for de erfarne eierene. Og dette er ikke en førstegangshund. Det står ingenting om hvorfor de mener hunderasene er for erfarne hundeeiere og heller ikke hvorfor de mener den ikke passer som førstegangshund. Derfor jeg spurte her. Kanskje dere visste?

Og siden det står at dette er en hunderase for erfarne hundeeiere. Og ikke en førstegangshund. Så tolker jeg det med en gang at denne hunderasen er mere krevende enn andre. Bare trykk på de hunderasene her så ser dere at på mange av gjeterhundene står det dette her men det står ingenting om hva de legger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dem er brukshunder som krever å få brukt knollen og kroppen i hverdagen for å være fornøyd ? Ikke typisk "vi lufter hund i parken"-familiehunder! Mange innehar både vokt og vakt som vil kreve mye, gjeterinnstinkter som krever mye og bør derfor ha en erfaren eier, evt en eier med kunnskap. Ingen regel uten unntak selvsagt ? Enkelte klarer helt fint å kjøpe seg rottweiler som sin første egne hund, mens for andre vil dette være "katastrofe" når det gjelder rasevalg til førstehund!

Man anbefaler ikke border collie til noen som bare skal ha en rolig familiehund og ikke er interessert i å trene noe spesielt! Dette vil ofte resultere i atferdsproblemer. Og utrolig mange uerfarne eiere ender opp med en border collie som er omtrent umulig å gå tur med fordi den gjeter biler, sykler, dyr, folk, barn... Ofte fordi eier er uerfaren og ikke tar tak i slike ting i ung alder ? 

Noen av gr 1 rasene vil likevell være enklere enn andre fordi de ikke er så bruksavlet lengre og ikke har den motoren og egenskapene de egentlig burde hatt. For eksempel er det stor forskjell på en hollandsk gjeterhund korthår og en hvit gjeterhund! Hollandsk gjeterhund kh vil jeg si er en heftig brukshund som ikke er egnet for hvermannsen, mens hvit gjeterhund kan være en aktiv familiehund ? Sarloos wolfhound derimot er en meget spesiell rase som ikke er egna for hvermannsen pga egenskapene denne har.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Smartingen er inne på så er dette med «krevende» et veldig lite entydig begrep og slik det blir brukt er det i mine øyne et veldig lite nyttig begrep. I forlengelsen av det, også «nybegynnerhund».

Når jeg tenker på krevende hund så tenker jeg først og fremst på hunder hvor man har liten feilmargin før det kan bli en farlig hund for mennesker eller andre dyr, eller som på andre måter utvikler over middels plagsom adferd om man ikke er veldig nøye på sosialisering og trening på rett måte i ung alder. Av typen som man ikke blir kvitt så lett senere i livet - en salgs utviklingsforstyrrelse. Noe som en erfaren eier er bedre rustet til å takle. Eller en del skarpere, spesielt store raser som krever en kyndig fører for å ikke havne i kjedelige situasjoner. Jeg vet egentlig ikke hvor mange raser det gjelder - man kan vel snakke om de egentlig er godt skrudd sammen om det er så lett å trå feil.

Veldig ofte når folk snakker om krevende raser, så snakker man om raser som «krever»  mye aktivitet eller mental trening. Jeg skjønner ærlig talt ikke det kriteriet. Selvsagt må man bevisstgjøre folk på at noen raser trenger at du bruker mer tid på hunden enn andre, men så lenge det er snakk om tid og ikke kunnskap så blir det litt meningsløst å kalle hunden for så krevende at den ikke passer for nybegynnere. Krevende = vanskelig, ikke tidkrevende, i mitt hode. At noe er tidkrevende utelukker på ingen måte nybegynnere slik jeg ser det.

Jeg har ikke veldig inngående kjennskap til gjeterhunder, men en normalt skrudd sammen BC feks, som vel ofte blir nevnt som krevende, er vel ikke en vanskelig (det jeg vil kalle krevende) hund. Den trenger sitt av hodebry og fysisk fostring, men ellers så er det vel ikke så mye? Jada, de lærer raskt og de kan lære seg uvaner, men med et ellers normalt hundehold så får det vel ikke sånn uten videre galt liksom?

Så ikke les deg blind på disse anbefalingene, men vær realistisk (ikke ønsketenkning for de dagene alt er rosenrødt) på hva du har å tilby en hund (hele dens levetid) og hva du ønsker forventer og tolererer av egenskaper i en hund så kommer du langt. Er du usikker, så gå et knepp ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

tja Schipperken står som veldig krevende på wiki. Jeg klarer ikke å se han som krevende selv om han ikke har lært noe de to første årene i livet. JA han er sta og de blir ofte kalt en tasmansk jævel og det er det en grunn til. De finner plutselig ut at ja ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Angelina

Hvis du ikke har gjort det før, så sett opp en liste av hva du vil ha i hunden og hva du ikke vil ha, og gjerne rangere om det er et must eller ikke osv. Vær realistisk! Er du helt fersk så er det kanskje ikke vits å kjøpe rase du skal til NM i lydighet med, eller krysse Grønland med.

Så kan du spør her på forumet "Finnes det raser som passer meg?" med de kravene du stiller. Her er det mange dyktige og kunnskapsrike mennesker som kan foreslå raser.

Så sitter du kanskje med to-tre-fire som virker interessante. Og da begynner du å lese deg opp på erfaringer og om rasen, på andre forum, på rasesider, i hundebøker etc. Se også på hva hunden opprinnelig ble brukt til, for dette kan si mye om hva slags hund det er.

Så har du kanskje snevret inn til en-to raser. Da kan du gå  på utstilling og se på hundene, kontakte oppdrettere og begynne å se på om det er noen oppdrettere du liker godt med tanke på hva de avler på og tanken bak og sånn.

Det virker som du virkelig vil finne rasen for deg, men da tror jeg den øverste delen er viktig, HVA vil du ha og HVOR MYE av det vil du ha. I tillegg til hva du kan tilby hunden. Husk, hunder er individer og blir ikke nødvendigvis slik man håper de blir.

Lykke til! Hundesonen hjelper når du spør! :) 

PS: Hvis du fortsatt vil ha en myk hårete hund som ikke forlater deg og helst bare vil kose med deg, så bør du enten se på selskapsrasene (som faktisk er avlet med det formålet å holde noen med selskap) eller kjøpe en katt eller tøybamse.

Endret av Smartingen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 at 10:58 PM, Shlush skrev:

Noen av gr 1 rasene vil likevell være enklere enn andre fordi de ikke er så bruksavlet lengre og ikke har den motoren og egenskapene de egentlig burde hatt. For eksempel er det stor forskjell på en hollandsk gjeterhund korthår og en hvit gjeterhund! Hollandsk gjeterhund kh vil jeg si er en heftig brukshund som ikke er egnet for hvermannsen, mens hvit gjeterhund kan være en aktiv familiehund ? Sarloos wolfhound derimot er en meget spesiell rase som ikke er egna for hvermannsen pga egenskapene denne har.

Hvilke av gruppe 1 rasene er enklere enn de andre? Gjerne rangere alle.

Border collie og malanois, hollandsk gjeterhund er helt utelukket uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annik skrev:

Kommer helt an på hvem du spør og hva du vektlegger ;)

De som er mest krevende sånn generelt sett.

Ikke sånn: Hunderasen er kun for de erfarne. Dette er ikke en førstegangshund.

Det er en god grunn til at border collie, malanois og hollandsk gjeterhund ikke er for alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rangere en hel gruppe med hunder fra 1 - 50 etter hvem som er vanskeligst generelt sett vil være bpde vanskelig og lite hensiktsmessig. Det gir jo ikke akkueat noe særlig nyttig?

Noen synes f. Eks at rævdiltere er slitsomt og derfor gjør hundeholdet vanskelig, andre synes det er koselig.

Jeg anbefaler deg heller å sette opp ei liste over hva du kan tilby en hund, og hvilke krav/ønsker du hr for hva hunden skal gjøre for deg. Da vil du få mye bedre hjelp til å finne passende raser :)

Endret av Annik
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Angelina said:

De som er mest krevende sånn generelt sett.

Ikke sånn: Hunderasen er kun for de erfarne. Dette er ikke en førstegangshund.

Det er en god grunn til at border collie, malanois og hollandsk gjeterhund ikke er for alle og enhver.

Nå har flere, på flere forskjellige måter forsøkt å forklare hvorfor det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Krevende ikke er et entydig begrep.

Så hvis vi snur på det da. Hva er det du legger i ordet krevende? Hva er det du ser for deg beskriver en krevende hund? Hvilke egenskaper? Hva er det den krever av en hundefører?

Hvis du svarer på det så går det kanskje an å hjelpe deg :)

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Angelina said:

Hvilke av gruppe 1 rasene er enklere enn de andre? Gjerne rangere alle.

Border collie og malanois, hollandsk gjeterhund er helt utelukket uansett. 

det er ikke så enkelt.  Det er så mange faktorer som spiller inn,  og med unntak av noen få som er veldig krevende og skiller seg tydelig ut fra resten så har de fleste egenskaper som gjør at for noen er hund a en enkel hund,  mens hund b hadde vært krevende for dem,  mens en annen kanskje hadde syntes motsatt fordi hund b passer bedre til deres ønsker.  Altså  er det umulig å rangere  dem i en rekkefølge etter hvor krevende de er. Du kommer aldri til å bli klok på å dortere alle raser i gruppe 1 over nett,  skal du danne deg et aånt bilde så må du ut å treffe rasene,  snakk med eiere, observer hundene 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Angelina skrev:

De som er mest krevende sånn generelt sett.

Ikke sånn: Hunderasen er kun for de erfarne. Dette er ikke en førstegangshund.

Det er en god grunn til at border collie, malanois og hollandsk gjeterhund ikke er for alle og enhver.

Det er nesten umulig å gi noe generellt svar på et slikt spørsmål, siden man ikke vet hva DU legger i begrepet 'krevende' og fordi det avhenger av hva svareren legger i begrepet. 

Jeg kunne f.eks sagt at de tre rasene du nevner over her er krevende. For krevende for min del. Det betyr ikke at jeg ikke tror at jeg kunne mestret disse rasene, jeg har en viss peiling på hva som ligger i de, så og si og hva som trenges for å få et fungerende hundehold for meg og ikke minst omgivelsene.

For meg betyr 'krevende' her, at de krever mer jobb og tildels tilpasninger enn jeg er interessert i, orker og har lyst til . Og nettopp her ligger nok det springende punkt for ganske mange.. Jeg ser ikke så sjeldent i slike 'jeg/vi har tenkt å få oss hund'tråder at spørsmålstiller nok i ikke helt få tilfeller har litt vel optimistiske tanker om hvor mye tid, kapasitet og lyst den/de har til rådighet..

Selvfølgelig er det forskjell på folk og noen ser ut til å ha et døgn med minimum 48 timer.. Men når man  lister opp 30 minutter tur før jobb/skole, 2 timer tur etter selvsamme og 30 minutter tur før kvelds, pluss litt aktivisering innimellom..Så er det nok i mange tilfeller snakk om rene ønsketenkningen eller hva man kan tenke seg og gjøre..Eventuellt har kapasitet til på søndag. Ikke hva man helt reeltt har tid/lyst/ork til hver dag. 

Som andre her har nevnt; det som 'Anne' anser for å være alt for krevende kan 'Kari' mene er midt i blinken ( og ha kapasitet/evne til å ha ) Så skal man i det hele tatt komme i nærheten av noe fornuftig svar i en slik tråd, så må man vite hva TS legger i ordet krevende og ikke minst hva TS har av reell kunnskap , lyst og ork. 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Hva jeg ser på som for krevende kan være noe helt annet enn hva andre ser på som krevende. 
Så individuelle rangeringer fra folk her på forumet vil ikke ha noe å si for din utvelgelse av neste hund. 

Selv kunne jeg ikke tenkt meg border collie, eller collie. Andre igjen kunne ikke tenkt seg å være uten en av disse. Eller andre raser som ville vært uaktuelle for meg. 

Så se heller på hva du har tenkt å bruke hunden til, fremfor å høre hva vi andre mener om hver enkelt. 
Når du har fått satt tankene litt i system og vet hva du ser etter så blir det lettere å gi et svar. Etter å ha satt opp en liste over de egenskapene du vil ha i en hund er det ikke en gang sikkert at gr. 1 er den type hund du egentlig vil ha en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...