Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på omplasseringshund


ElinT
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og hjelper en som vil ha en voksen omplasseringshund. Derfor har jeg lest veldig mange annonser på finn og kontaktet endel eiere.

Jeg er litt overrasket over prisen mange forventer å få for en voksen hund med diverse problemer. Veldig mange skal ha 7-8000kr og det også for blandingshunder og hunder med separasjonsangst, og fullstendig utrente og hunder med forskjellige problemer.

Jeg mener ikke at hunder bør være gratis, men når en hund omplasseres fordi den er ett problem for eieren, eller de ikke har mulighet til å ha den lenger, så vil jeg tro det er vanskelig å få folk til å betale 7-8 tusen? Det går jo an å være nøye på hvem man omplasserer til uten å ta mange tusen for hunden. 

 

Hva tenker du er grei pris på en voksen omplasseringshund?

Endret av ElinT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å sette f.eks 7-8 tusen som pris for omplasseringshund antagelig luker ut en del av de som bare vil ha en billig hund, omtrent samme hva slags..

Jeg blir alltid skeptisk når jeg ser hunder gis bort gratis eller for bare 1-2 tusen..

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 3500,- + omreg. da jeg omplasserte whippettispe for et par år siden. Fikk ca 35 henvendelser, og vil vel si at det var lett å sile ut seriøs/useriøs - helt uten at noen av dem snakket om prisen.

Labradoren min fikk jeg gratis med utstyr og omreg. Den trengte dog en del trening, men frisk og sunn både mentalt og fysisk. 

Pris er virkelig ikke viktig, MEN overprising signaliserer for min del at det handler om penger mer enn noe annet..og det er en ugreie når det kommer til levende dyr. Vurderte ta til meg en annen ompl.hund (før det ble nevnte labrador) - og der bestemte eieren seg for å ha budrunde, da hun mente at den som ville betale mest var mest "seriøst interessert". Sånt blir veldig feil for meg! Hun hadde ikke spurt hva slags hjem jeg kunne tilby osv. Useriøst.

Endret av mara
  • Like 1
  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mara skrev:

Tok 3500,- + omreg. da jeg omplasserte whippettispe for et par år siden. Fikk ca 35 henvendelser, og vil vel si at det var lett å sile ut seriøs/useriøs - helt uten at noen av dem snakket om prisen.

Labradoren min fikk jeg gratis med utstyr og omreg. Den trengte dog en del trening, men frisk og sunn både mentalt og fysisk. 

Pris er virkelig ikke viktig, MEN overprising signaliserer for min del at det handler om penger mer enn noe annet..og det er en ugreie når det kommer til levende dyr. Vurderte ta til meg en annen ompl.hund (før det ble nevnte labrador) - og der bestemte eieren seg for å ha budrunde, da hun mente at den som ville betale mest var mest "seriøst interessert". Sånt blir veldig feil for meg! Hun hadde ikke spurt hva slags hjem jeg kunne tilby osv. Useriøst.

Selvsagt er det folk som er ute etter å få mest mulig, uavhengig om ny eier er egnet eller ikke.. Budrunde på levende dyr syns jeg er høyst usmakelig og vitner om noe annet enn interesse for dyrets ve og vel.. Når det er sagt..folk bruker glatt ett par tusen på byen en kveld eller betaler like mye for jålete klær og dill dall, hvis de ikke er villige til å betale litt for en hund, blir jeg tvilende.. Hvis prisen er det man er mest opptatt av, så er det et dårlig tegn, syns jeg. Hvis noen hadde satt spørsmålstegn ved prisen jeg hadde satt, hadde det vært 'takk og adjø' for min del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva er en omplassering og hva er salg av en voksen hund da? Er det det samme? Jeg har kjøpt voksne hunder for 3-7000. De er jo på ett vis omplassert fordi de ikke er gode nok for tidligere eier av forskjellige grunner. Men de er samtidig helt ukompliserte hunder, men alle har hatt ting som har måttet trenes på. Jeg har selv omplassert en hund helt gratis. Ikke fordi han ikke er verdt noe, for det er han helt klart, men fordi jeg ikke klarte å ta betalt for han. Da føltes det plutselig som et salg og ikke å gi han et liv han passer bedre til. Men det gikk på mine følelser, ikke egentlig hundens verdi. Hadde det ikke vært min egen hund, så hadde jeg nok anbefalt å ta noen tusen for han. Gratis kan gi feil signaler (min omplassering sa jeg ikke at var gratis før jeg hadde funnet ett godt hjem), men for høy pris signaliserer også at de bare vil tyne penger ut av situasjonen og at hundens velbefinnende kommer sist. På den andre siden syns jeg det finnes voksne hunder som er mer verdt enn valper. Så jeg syns det blir veldig vanskelig å si noe klart om hva som er rett å ta for en omplasseringshund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg fant hunden min gratis på Finn. Det er ikke dermed sagt at han ikke har et godt liv. Snarere tvert imot, jeg tror nok han har det som plommen i egget jeg. Man trenger ikke betale flere tusen, for å luke ut de seriøse og useriøse hundeeierne :) Selv om jeg kan se poenget i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke en voksen, helsetestet hund ligge opp mot valpepris egentlig? Jeg skjønner ikke hvorfor omplasseringshunder skal være så billig, bare for at den kanskje har et år eller tre mindre å leve? :) 

Er det en problemhud, så joda, da har den kanskje ikke samme markedsverdi(?) som en annen, men det er da slett ikke alle hunder som omplasseres fordi de er problemhunder. Voksne hunder vet man samtidig mye mer hva man går til enn en valp, kanskje til og med er den helsetestet, merritert på noe vis eller liknende - burde ikke da hunden egentlig stige over valpepris?

Tenker jo at det er selvsagt forskjell i raser og bruksområder, hvilket prisnivå man burde ligge på, men likevell. Jeg har overtatt to voksne hunder, en via omplassering til et par tusenlapper med diverse problemer, og en gårdbikkje (på godt og vondt) gratis. Sistnevnte hadde markedsverdi på oppimot 30,000kr iom. at hun var grunntrent som gjeterhund, jeg fikk henne også helsetestet før overtakelse. Er sjeleglad for at jeg fikk overta henne slik, for 20-30,000kr har ikke jeg å legge ut for hundekjøp på stedet, men samtidig, det er en fair pris for en slik hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen helsesjekket og grunntrent hund kunne jeg personlig gjerne betalt mer  en valpepris for. Og en frisk og godt skrudd sammen unghund er absolutt ikke mindre verdt enn en valp mener jeg. Det er tvert i mot enklere å vite hva man får i en unghund enn i en 8 uker valp.

og 3-4 tusen synes jeg er helt fint selv om det er en blandingshund og den har diverse «diller».

Men å ta 7-8 tusen for en hund som eier ikke rår med, som utagerer, som har separasjonsangst, voksen men ikke renslig osv som helt klart krever mye jobbing helst fra noen med erfaring, da synes jeg det er rart at penger har noe som helst å si. Det virker som at mange tror at prisen siler ut useriøse, men det er nok ikke nødvendigvis sånn. Å være ærlig i annonsen og fortelle om alt hunden sliter med og at den trenger trening og noen med erfaring + en lavere sum, det tror jeg siler bedre bort useriøse. 

For om jeg skulle hatt en hund til selv, så har jeg ingen problemer med å betale for en hund. Men jeg kan ikke se for meg å betale så mye for en hund som har store problemer i hverdagen. Det kan hende andre er det og det får man jo håpe for disse hundene sin del. At de får gode hjem hos folk som kan trene de riktig, men med så mange hunder på omplasseringsmarkedet så velger man kanskje da heller en som ikke har de største problemene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ElinT skrev:

Men å ta 7-8 tusen for en hund som eier ikke rår med, som utagerer, som har separasjonsangst, voksen men ikke renslig osv som helt klart krever mye jobbing helst fra noen med erfaring, da synes jeg det er rart at penger har noe som helst å si. Det virker som at mange tror at prisen siler ut useriøse, men det er nok ikke nødvendigvis sånn. Å være ærlig i annonsen og fortelle om alt hunden sliter med og at den trenger trening og noen med erfaring + en lavere sum, det tror jeg siler bedre bort useriøse. 

For om jeg skulle hatt en hund til selv, så har jeg ingen problemer med å betale for en hund. Men jeg kan ikke se for meg å betale så mye for en hund som har store problemer i hverdagen. Det kan hende andre er det og det får man jo håpe for disse hundene sin del. At de får gode hjem hos folk som kan trene de riktig, men med så mange hunder på omplasseringsmarkedet så velger ma

Jeg ser poenget ditt og er det snakk om hunder med store utfordringer ( her vil det dog variere hva den enkelte anser som 'greit eller godtagbart') så er det helt klart vanskeligere å få omplassert en slik hund, stort sett. Det er såklart ønskelig og best for både hund og eventuell ny eier at opplyses om hvilke problemer hunden har, ellers er det lett at hunden ender opp som 'vandrepokal'..

Når jeg leser annonser der eier opplyser om ulike issues,tenker jeg alltid at det er bra og seriøst. Problemet er dessverre at en del nok heller går for hunder der alt tilsynelatende er problemfritt. Forståelig forsåvidt men det er ikke alltid at den som omplasserer er helt ærlige eller 'husker' reell omplasseringsårsak..

Jeg overtok f.eks en kastrert hannhund. Kastrert fordi forrige eier ikke orket styret med løpetid og stress( hadde også tisper) . I ettertid kom det frem at det nok ikke var helt slik..Hunden ble kastrert fordi den markerte hyppig innendørs. Jeg kan dog ikke se at kastreringen har hjulpet noe særlig på adferden. Hos noen andre er det mulig at denne hunden hadde gått videre, da ikke alle godtar en hund  som markerer innendørs, på daglig basis. Så ærlighet er viktig, først og fremst for hundens del! Det er ikke noe snillt ved å omplassere en hund som ender opp som vandrepokal før den havner hos dyrlegen med enveisbillett..

Pris ja.. Ser man på diverse omplasseringssider på nett, fb f.eks, så er det ikke helt sjeldent at interessenter formulerer seg omtrent slik; ' Hva koster den/hvor mye skal du ha for den?' Eventuellt; 'Alt for dyrt for en omplasseringshund/blanding!' Hvis pris er det første man spør om , så tenker jeg at man burde bruke pengene på noe annet enn hund..

Så dette med pris er ikke helt enkelt, både lave og høye priser kan gi feil inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er verdt det folk er villig til å betale. Personlig så ville jeg hverken betalt mye  eller tatt mye betalt for en omplasseringshund med eller uten problemer . Har omplassert to, begge gratis med utstyr mot gode hjem. Ikke at det er feil å ta betalt heller, mn det føltes rett for meg. 

Skulle jeg betalt mer enn et lite gebyr for en voksen hund så bør den minst være helsesjekket og uproblematisk. At det er en blanding er evt mindre viktig. Og snakker vi opp mot fullpris på en rasehund eller mer så bør det være et godt utgsngspunkt for en arbeids/konkurranse/jakthund/avlshund etc med et godt grunnlag og helsetester m.m. i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt betalt mye for en god hund, uansett alder. (om jeg hadde penger til det). Men å betale for et prosjekt hadde jeg nok ikke gjort, med mindre det er noe spesielt med denne hunden som gjør at jeg bare MÅ ha den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg betalte 4500 for Shipperken + omregistrering. Det syntes jeg er en grei pris for en hund som ikke kunne noe og som kunne ha et problem med tissing og bærsing inne. Men hadde ikke blitt luftet noe særlig. OG vært sterkt understimulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både  fått omplasseringshunder gratis og jeg har betalt for de. 

De jeg har fått gratis har jeg fått gratis fordi jeg har erfaring og er seriøs. De jeg har betalt for har jeg betalt for fordi jeg ville ha akkurat den hunden.  

Når jeg omplasserte hund ble jeg tilbudt mer enn hva jeg ga i valpepris av både norske og utenlandske kjøpere , men jeg valgte å gi henne gratis til de jeg visste ville gi henne et best mulig liv til tross for at jeg da sendte henne ut av landet. 

Jeg tror ikke summen har noe å si på seriøsiteten. Man har useriøse hundeeiere med lomma fulle av spenn og man har seriøse hundeeiere med mindre å rutte med.  Samtidig har man folk som er ute etter mest mulig penger igjen for et "bomkjøp "... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg omplasserte Uno satte jeg en pris på 5000 for ham på Finn-annonsen. Jeg ville satt en høyere pris om han ikke hadde ressursforsvar og mild separasjonsangst, fordi han var ung, frisk, frirøntget på AD og HD, renraset, NKK-registrert og forsikret fra han var valp + at vi hadde lagt ned en del ressurser på MH, lydighetskurs og sånt, samt at han kom med alt av utstyr og vel så det. Jeg ba riktignok om en veldig fair pris for bilbur og trimmebord da dette var ganske nyinnkjøpt og dyrt, så totalt betalte de 8000 for hund, alt av utstyr, leker og mat og et 6 mnd gammelt Variocage bilbur med alt av tilbehør.

For meg var det viktig å ha en pris som ikke var urimelig i forhold til utfordringene hans men høy nok til å skremme bort useriøse kjøpere som ikke ville tatt de utfordringene alvorlig nok. Kjøperne syns det var en helt grei pris.

Jeg tror nok at verdien på alt utstyr og mat han fikk med seg utgjorde ganske mange tusen det også...

Endret av Pixie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...