Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gå tur?


Smartingen
 Share

Recommended Posts

Jeg drømmer meg vekk til vår, fint vær, tørre heier og lange turer.

Gikk mye løs med bjørnen før, noe som gjør at han kunne snuse og tisse og gjøre alt i sitt tempo, for så å ta meg igjen hvis jeg gikk. Etter at han fattet mer (uønsket) interesse for omverdenen og dyrelivet i skog og hei var det selvsagt i bånd og sele. Så begynte jeg å bruke frontfeste i selen, som funket det også. Men, hvis vi må nærme sau så er jeg nødt til å få på grime, da han er skinnsykt sterk.

Jeg har gått mye med fleksibånd, da kan han snuse og styre på og jeg får gått forbi, alt i en rimelig radius. Men; med fleksibånd og sele/halsbånd har jeg ingen sjanse til å holde han igjen om han ser noe han virkelig vil ha. Fordi jeg får ikke holdt godt nok i håndtaket. Da er det egentlig bare kroppsvekt som duger. Langline blir vel også uaktuelt å prøve å holde igjen på.

Hvordan går man egentlig tur uten fleksibånd? Langline festet rundt kroppen? Hva med alle plassene den surrer seg rundt?

Vet ikke om jeg egentlig klarer å formidle hva jeg lurer på en gang :hmm: Jeg vil gå en stressfri langtur uten at hverken jeg eller hunden hindres veldig av båndet... Har også litt selefrykt pga pelsen, men ser jo at jeg da har valgt feil hund... :|

PS: Tur utenom skog og mark er ingen problem, da funker kort bånd og jeg stopper og lar hunden snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fester flexibåndet i baggen-beltet mitt! Hvis hunden drar mye kjenner jeg at jeg blir sliten i korsryggen i forhold til et vanlig tau. Bikkja mi drar like herlig i vanlig bånd som i flexi/langline så jeg går bare med to meter bånd. Løpe får hun gjøre på joggetur eller med meg på slep. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper med 2 m kobbel festet i belte. Og slipper på egnete plasser slik at de får brase og snuse om det finnes. Men så lenge de må ha kobbel på så må jeg bevege meg i litt tempo jeg også så de får litt mosjon av å være ute. Gåtur i bånd gir lite. Sikkert fint å sykle med slike også men jeg liker meg best på sti og på heia og da blir det løping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må bestemme deg for hvordan du vil ha det på tur. Skal han gå pent eller skal han dra? Flexi høres uansett ikke ut som noen god løsning med en så stor og sterk hund. Slik du beskriver det syns jeg det høres mest fornuftig ut med sele, strikk og et godt magebelte. I tillegg har du på han et halsbånd, evt grime, som du kan feste kobbelet i skulle dere treffe sau eller andre ting som gjør at du har behov for mer kontroll. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt på slep i snart 10 år nå, men har aldri brukt verken fleksibånd eller langline. Jeg tenker guttungen har fått oppleve nok like vel :D 

Jeg bruker et bredt halsbånd på tur - og om vi går der det er sau (og det gjør vi jo alltid - vi BOR jo midt i et sauebeiteområde), så har jeg også på grima slik at jeg kan kneppe på den når vi skal passere sau (han er litt over middels interessert i dem, for å si det sånn). Ellers går jeg da med bikkja i halsbånd og med et bånd på 2,5 m (tror jeg) - og belte rundt magan. Så får han dra på som han vil, og jeg henger etter og styrer litt... :P Skikkelig trim blir det jo først når vi setter oss på sykkelen. Da får'n dratt ut i skikkelig tempo om han vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mushi skrev:

Jeg fester flexibåndet i baggen-beltet mitt! Hvis hunden drar mye kjenner jeg at jeg blir sliten i korsryggen i forhold til et vanlig tau. Bikkja mi drar like herlig i vanlig bånd som i flexi/langline så jeg går bare med to meter bånd. Løpe får hun gjøre på joggetur eller med meg på slep. :lol:

Kikka på Baggen belter, de ser jo ganske greie ut ja :) 

Akkurat nå, yurij skrev:

Jeg løper med 2 m kobbel festet i belte. Og slipper på egnete plasser slik at de får brase og snuse om det finnes. Men så lenge de må ha kobbel på så må jeg bevege meg i litt tempo jeg også så de får litt mosjon av å være ute. Gåtur i bånd gir lite. Sikkert fint å sykle med slike også men jeg liker meg best på sti og på heia og da blir det løping. 

Vel, jeg løper ikke. Så hvis han skal løpe så finner jeg andre alternativer enn heia tur. Poenget er vel litt at det skal være behagelig for oss begge, men mest for meg :P 

Akkurat nå, MarieR skrev:

Jeg tror du må bestemme deg for hvordan du vil ha det på tur. Skal han gå pent eller skal han dra? Flexi høres uansett ikke ut som noen god løsning med en så stor og sterk hund. Slik du beskriver det syns jeg det høres mest fornuftig ut med sele, strikk og et godt magebelte. I tillegg har du på han et halsbånd, evt grime, som du kan feste kobbelet i skulle dere treffe sau eller andre ting som gjør at du har behov for mer kontroll. :) 

 

Hmm... Han MÅ ikke gå pent, men jeg vil ikke at han skal trekke. Vi kommer uansett i situasjoner der båndet blir for kort - enten fordi han går raskere eller fordi han henger igjen og lukter på noe. Tror kanskje også det blir mest fornuftig med magebånd.

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg har hengt på slep i snart 10 år nå, men har aldri brukt verken fleksibånd eller langline. Jeg tenker guttungen har fått oppleve nok like vel :D 

Jeg bruker et bredt halsbånd på tur - og om vi går der det er sau (og det gjør vi jo alltid - vi BOR jo midt i et sauebeiteområde), så har jeg også på grima slik at jeg kan kneppe på den når vi skal passere sau (han er litt over middels interessert i dem, for å si det sånn). Ellers går jeg da med bikkja i halsbånd og med et bånd på 2,5 m (tror jeg) - og belte rundt magan. Så får han dra på som han vil, og jeg henger etter og styrer litt... :P Skikkelig trim blir det jo først når vi setter oss på sykkelen. Da får'n dratt ut i skikkelig tempo om han vil. 

Så du bruker ikke sele på tur? Jeg forstår jo det, fordi her floker det seg om jeg tenker tanken på sele... Ja, altså, dette blir tur for min egen del. De turene han kan springe på har jeg ikke på han noe nesten, så det bryr jeg meg lite om. Men jeg har lyst å gå tur :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Smartingen skrev:

Så du bruker ikke sele på tur? Jeg forstår jo det, fordi her floker det seg om jeg tenker tanken på sele... Ja, altså, dette blir tur for min egen del. De turene han kan springe på har jeg ikke på han noe nesten, så det bryr jeg meg lite om. Men jeg har lyst å gå tur :P 

Sele bruker jeg bare til snørekjøring og sykling, ellers er det halsbånd som gjelder ja :ahappy: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det jo litt, men stort sett så går jeg med to på hhv. 8 og 36 kg. Begge går i sele og 5 meter gummiert langline. Langt nok til at de kan henge igjen og snuse litt uten at jeg må stoppe, men ikke så langt at det blir vas og setter seg fast overalt. Jeg har heller ikke noe problem med å holde igjen han største uansett hva han skulle finne på - men jeg må såklart følge med.

Er kjempefornøyd med denne: https://www.kreativhund.no/products/firedog-gummiert-line-rod

Og har en lettere variant til minsten.

Jeg er ikke veldig fan av K9 Julius-selene, men ifølge en bekjent som nettopp har fått seg vannhund så funker de visst ok på pelsede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg er ikke veldig fan av K9 Julius-selene, men ifølge en bekjent som nettopp har fått seg vannhund så funker de visst ok på pelsede hunder.

Vel... alle seler lager floker i lang pels, uansett. Det er bare forskjell på mer eller mindre floker liksom. De enkleste og glatteste selene er de beste - som en enkel nome, men selv de lager floker der stoff gnisser mot pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Vel... alle seler lager floker i lang pels, uansett. Det er bare forskjell på mer eller mindre floker liksom. De enkleste og glatteste selene er de beste - som en enkel nome, men selv de lager floker der stoff gnisser mot pels.

I wouldn't know. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, simira skrev:

Her varierer det jo litt, men stort sett så går jeg med to på hhv. 8 og 36 kg. Begge går i sele og 5 meter gummiert langline. Langt nok til at de kan henge igjen og snuse litt uten at jeg må stoppe, men ikke så langt at det blir vas og setter seg fast overalt. Jeg har heller ikke noe problem med å holde igjen han største uansett hva han skulle finne på - men jeg må såklart følge med.

Er kjempefornøyd med denne: https://www.kreativhund.no/products/firedog-gummiert-line-rod

Og har en lettere variant til minsten.

Jeg er ikke veldig fan av K9 Julius-selene, men ifølge en bekjent som nettopp har fått seg vannhund så funker de visst ok på pelsede hunder.

Tror(eller kanskje ikke) jeg må teste min i weightpull eller noe, for med sele så kan han lett dra meg over ende.

Den lina var forresten grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Smartingen said:

Tror(eller kanskje ikke) jeg må teste min i weightpull eller noe, for med sele så kan han lett dra meg over ende.

Den lina var forresten grei!

Jeg tror det går mer på teknikk enn noe annet. Nå har jeg litt vekt å legge bak også, men ridgebacken har aldri vært i nærheten av å dra meg overende (på tørt føre). Wp-sele vil nok ikke gjøre noen forskjell på det.

Men de linene er gull. Vi bruker nesten ikke annet etter at de kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær han at han ikke får dra ? :icon_redface: Altså - han trenger jo ikke gå pent liksom, men at han har båndets lengde å surre på og kan gå med stramt men ikke dra? Det har jeg lært salukien min, han får lov å stramme båndet men han får ikke legge hele tyngden på og dra. Nå veier han "bare" 25 kg, men det er jaggu nok syns jeg. Så får han dra som en idiot når han har sele på. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Lær han at han ikke får dra ? :icon_redface: Altså - han trenger jo ikke gå pent liksom, men at han har båndets lengde å surre på og kan gå med stramt men ikke dra? Det har jeg lært salukien min, han får lov å stramme båndet men han får ikke legge hele tyngden på og dra. Nå veier han "bare" 25 kg, men det er jaggu nok syns jeg. Så får han dra som en idiot når han har sele på. 

 

Ja, jo, altså, han drar ikke hele tiden. Men om båndet strammes og han vil noe, ja da drar han. Og det hender jo når vi skal "gå fint" også, altså i byggefelt og slik. Problemet er for eksempel sau eller gode lukter, at han drar eller jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Smartingen said:

Ja, jo, altså, han drar ikke hele tiden. Men om båndet strammes og han vil noe, ja da drar han. Og det hender jo når vi skal "gå fint" også, altså i byggefelt og slik. Problemet er for eksempel sau eller gode lukter, at han drar eller jeg drar.

Ok, men trening er nok fremdeles løsningen. Kombinert med grime ol. sånn at du faktisk fysisk har kontrollen over han. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett alltid med trekkseler, korte bånd (ca 2 m) og magebelte. Hundene skal gå frem, de skal ikke henge etter å snuse på alt mulig. Går vi så går vi. Jeg vil helst ha trekk fremover også. I vanskelig terreng får de beskjed om å gå bak meg. De få gangene jeg ikke skal bruke sele (byturer ol), går de med halsbånd og kort bånd. De trekker da også, men roer seg som regel med en kommando eller to når det ikke passer med mye trekk. 

Innimellom tar jeg meg bare en lett kosetur med shibaen. Da går han gjerne med sele og jeg bruker ofte flexi på han om det kun er tur (ikke meninga at han skal trekke for å jobbe i selen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Jeg går med belte og sele, bytter til halsbånd om jeg trenger mer kontroll. 30 kg hund som drar, da må jeg ha belte for å kunne bruke vekta (riktignok bare 50 kg). Hun har ikke dratt meg overende ennå. Flexi er uaktuelt både fordi jeg ikke liker konseptet, og fordi hun får veldig fart når hun beinflyr helt til det stopper = jeg får et kjemperykk som ikke er veldig behagelig. Jeg trener mye på å gå pent i bånd, med slakt bånd. Det sitter en stund, men er det noe som interesserer nok kan jeg bare glemme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var sånn at enten så trakk han eller så gikk han fot :blink: Ingen mellomting med han. Han gikk faktisk finere med sele enn halsbånd synes jeg. Jeg brukte veldig mye magebelte med strikk og langt kobbel på han på turer hvor jeg ikke gadd å mase på han. Når vi skulle passere ting han ikke fikk hilse på så måtte han gå pent forbi. Jeg er veldig fornøyd med haqihana sine seler. De er myke og glatte og ser for meg at de kanskje kan funke bra med mye pels. Tror jeg ville trent på det at han skal gå ved siden av deg når det er ting han kan ha lyst til å løpe etter eller hilse på. Det krever jo sitt å få til det da motivasjonen sikkert er ganske stor for han å gjøre det motsatte. Da kan det være lurt å ha grime som du kan feste kobbelet til når det dukker opp fristelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel alltid med sele og magebelte, uavhengig om de trekker eller ikke. Det er jo så behagelig. Når jeg ser folk med hund som trekker uten belte, blir jeg litt sånn.. Hvorfor? Prøver du å få 5 cm lengere arm?

På Milla som kan få hang up's på sau når hun ser de kobler jeg over til halsbånd og kort kobbel til vi har passert. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flexi og en sele, han vikler seg aldri inn i ting, går han på andre siden av en lyktestople så vikler han seg ut av det selv og, jeg trenger ikke stoppe opp engang.
Tror de fleste hunder lærer seg det før eller siden, Casper var 6 mnd da han skjønte hvordan det fungerte.



Jeg bruker mest flexi nå pga at hunden ikke trekker så mye lengre, så det er mest behagelige for meg å slippe å justere lengden på båndet manuelt hele tiden, og det soper ikke i bakken...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Bruker flexi og en sele, han vikler seg aldri inn i ting, går han på andre siden av en lyktestople så vikler han seg ut av det selv og, jeg trenger ikke stoppe opp engang.
Tror de fleste hunder lærer seg det før eller siden, Casper var 6 mnd da han skjønte hvordan det fungerte.

 

Yasmine lærte seg også det der veldig fort... Willy har enda ikke lært det :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...