Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden slutter ikke å jage katten


Mikago
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Vi hadde fra før en altfor snill og veldig pysete katt da vi gikk til anskaffelse av valp. Hun har gått veldig fint sammen med mine foreldres hund, kan fint ligge å sove i samme rom som ham, og har vært generelt avslappet med ham til stede. Mye fordi ingen av dem ser ut til å bry seg om hverandre. 

Valpen vår ble jo naturlig nok svært så nysgjerrig på katten, og har jaget henne så fort han får sjansen. Hun har jo ikke bedre vett enn å springe for livet, noe han synes er kjempegøy, og det hele gir ham bare vann på mølla. Vi har vært veldig obs på å trene inn bli-kommando, og nå er han i stand til å ligge fint mens hun går forbi DERSOM han får kommandoen først. 

Problemet starter dersom katten dukker opp uten at vi får det med oss, da løper han av sted før vi får gitt noen kommando. 

Resultatet er jo at vi har en livredd katt som bare vil være inni klesskapet og aldri kommer ut for kos i stua lenger. Jeg synes det hele er kjempetrist, og får utrolig vondt av henne oppi alt dette. 

Er det noen som har erfaring med å få hunden til å slutte å bry seg om katten? Jeg tror han kun synes det er gøy fordi hun  får panikk og løper og han får jage henne, jeg tror ikke han ville ha gjort noe mer. Det er nesten så jeg skulle ønske at han fikk seg en skikkelig klaps på snuten fra henne slik at han kunne forstått at det ikke er greit :-( 

De har fått snuse på hverandre flere ganger utenfor ytterdøra, da hun ofte skal inn når vi har vært på tur. Da er han i bånd og kan kontrolleres på den måten, og selv om hun er på vakt så virker hun jo nysgjerrig og interressert hun også. 

Blir veldig glad for alle tips og råd! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For det første skaff katten fluktmuligheter oppover veggene som hyller den får hoppe på. Så blir det å finne måter valpen ikke får jaget katten for det er gjerne selvforsterkende. En handling som gir veldig stor belønning. SÅ kommer også lydighetsbiten at du må kunne stoppe han. Vilel foreslå at dem er på hvert sitt rom til du har mulighet til å være hauk og trene for så å sette dem på hvert sitt rom igjen. Håper dette går bra og at jeg kan gi noe som gjør at du finner nye gode løsninger for katta og hunden og dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dyr. Her må du ta ansvar og stoppe hunden. Tenk på katten som lever i terror hver dag... Da jeg fikk valpen hadde jeg to katter. En var chill og sa tydelig i fra. Den andre var som katten din. Valpen jaget bare den ene katten.
Du må si tydelig i fra at det ikke er lov. Hva gjør du hvis katten blir jaget? Katta trenger fristeder. Jeg satt opp kompostgrinder og laget frisoner for katten. Kom katten ned i stua fulgte jeg med som en hauk.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha valpen i langline inne, sånn at du får stoppet jagesituasjoner. Legg gjerne opp til en situasjon der hunden VIL jage katten, der du er klar og holder i langlina, og gir hunden en tydelig beskjed om at det er helt uaktuelt å fortsette med denne atferden.

Jaktatferd er ekstremt forsterkende, så hver gang hunden får jaget katten, så vil lysten til å jage bli (om mulig) enda større. Av hensyn til katten må du få en stopp på dette umiddelbart.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...