Gå til innhold
Hundesonen.no

Betaling av paring.


anonym2323
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg leverte tispa mi til en oppdretter så vist skal drive ett seriøst oppdrett med tibetansk spaniel. Vi hadde øyenlyst hunden vår og tenkte og beholde en og drive videre avl, med gode gener.

Men så hadde oppdretter sagt at jeg ikke kunne registrere valpene om moren ikke var utstilt på utstilling, med very good. Jeg og samboer ringte kennel klubben og de sa nei, de krevde kunn øyenlysning. 

Vi betalte hannhunde-eier 900kr da vi leverte tispen. Men når krever hun 900kr til, og vi fikk kunn en valp som da er verdt 9000kr. 

Så sendte samboer en melding til henne og hun sa at hun ikke kunne øyenlyse hannhundene for han kunne bite henne eller veterinæren. Hun sa da til han at hun hadde informert meg om det, noe hun absolutt ikke hadde gjort!

Hun hadde insiminert tispen min. Så sendte jeg melding til hun som gjorde det og hun sa hannhunden var meget snill.

Så snakket jeg med henne som insiminerte. Hun sa jeg ikke skulle betale henne mer fordi hunden ikke var verdt mye penger uten stamtavle. 

Snakket og med oppdretter av min hund så akkuratt så det samme. At vist tispa for kunn en valp så tar ikke hannhunde-eier mer en parings-summen. 

Meiner jeg leste dette i NKK reglene. At om det blir en valp tar hannhunde-eier paringe-summen. 

Synes det er utrolig dumt at jeg ikke for registrert tispe-valpen.. Hannhunde eieren er kunn desperat etter pengene, så jeg for beskjed av andre jeg ikke skal betale om hunden ikke blir registrert.. For og beskjed om å snakke med henne og si hun må øyenlyse. Men vil heller ikke gjøre henne irriterte..

Men vi har jo på en måte blitt lurt.

Noen som har noe erfaring å dele ?

forresten så er valpen 7 uker gammel, blir 8 uker på lørdag?

blir litt forvirret av dette..

Tusen Takk for svar på forhånd ??p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man skriver kontrakt ved paring dersom man låner hann av folk man ikke kjenner godt til :) 
Uten kontrakt kan jo begge parter bare stå på sitt. 
Var det noen muntlig avtale i det minste?

Og forstår jeg det rett at hannhunden ikke er øyenlyst og valpen derfor ikke blir registrert?
At alle slike ting er på plass er jo dere, som tispeeiere, sin oppgave å sjekke før paring finner sted. 

Hva dere skal gjøre har jeg ingen gode råd for, det virker som en innviklet suppe av ting. Men jeg hadde nok hørt på de med erfaring i rasen og eventuelt tatt denne valpen på "har lært" kappa, og ikke gjenta feilen en annen gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Det er derfor man skriver kontrakt ved paring dersom man låner hann av folk man ikke kjenner godt til :) 
Uten kontrakt kan jo begge parter bare stå på sitt. 
Var det noen muntlig avtale i det minste?

Og forstår jeg det rett at hannhunden ikke er øyenlyst og valpen derfor ikke blir registrert?
At alle slike ting er på plass er jo dere, som tispeeiere, sin oppgave å sjekke før paring finner sted. 

Hva dere skal gjøre har jeg ingen gode råd for, det virker som en innviklet suppe av ting. Men jeg hadde nok hørt på de med erfaring i rasen og eventuelt tatt denne valpen på "har lært" kappa, og ikke gjenta feilen en annen gang.

Ble ikke skrevet noe kontrakt nei. Jeg snakket med andre oppdrettere. Hun som insiminere sa jeg allerede hadde betalt for mye til henne. Nei, hun sa at hannhundene ikke kunne bli øyenlyste fordi han var aggresiv. Dette hadde ikke jeg fått beskjed om. Men hun sa at tispa måtte stilles ut for at hun skulle blir registrert. Så hun lurte meg jo, for kennel klubben hadde ikke det kravet. Men hun oppdretteren jeg snakket med sa jeg ikke skulle betale mer, fordi hun kan ikke klage til noe. For hun hadde ikke oppfylt kravene i NKK sånn hun skulle. 

Men fikk akkuratt samme beskjed av hun tispa mi er fra. Hun ga klar beskjed om at jeg aldri måtte bruke henne igjen. Det virket som hun lurer meg sa hun.

Så at hunden er aggresiv stemte ikke sa hun som tok og insiminerte.. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, anonym2323 said:

Ble ikke skrevet noe kontrakt nei. Jeg snakket med andre oppdrettere. Hun som insiminere sa jeg allerede hadde betalt for mye til henne. Nei, hun sa at hannhundene ikke kunne bli øyenlyste fordi han var aggresiv. Dette hadde ikke jeg fått beskjed om. Men hun sa at tispa måtte stilles ut for at hun skulle blir registrert. Så hun lurte meg jo, for kennel klubben hadde ikke det kravet. Men hun oppdretteren jeg snakket med sa jeg ikke skulle betale mer, fordi hun kan ikke klage til noe. For hun hadde ikke oppfylt kravene i NKK sånn hun skulle. 

Men fikk akkuratt samme beskjed av hun tispa mi er fra. Hun ga klar beskjed om at jeg aldri måtte bruke henne igjen. Det virket som hun lurer meg sa hun.

Så at hunden er aggresiv stemte ikke sa hun som tok og insiminerte.. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg ville som sagt fulgt rådene til din oppdretter og de andre. Ikke betal noe mer, og bare innse at dessverre blir ikke valpen registrert. Du ble lurt, det er kjipt. Neste gang vet du mer og kanskje finne deg en mentor i rasen (eller en annen rase) som kan lære deg litt om hvordan man finner frem til informasjon om hunder, hva som kan være en god partner, hva som er en god avlshund osv. 
Ta gjerne NKKs oppdretterskole om du ikke har de kursene alt, og det er en mulighet for deg.
Det høres ut som du er ganske fersk i hundeverden, og det har vi jo alle vært en gang. Det er mye å lære for å klare å navigere denne verden på egenhånd, og det beste er jo om man alltid har noen å dele meninger og erfaringer med uansett hvor lenge man har holdt på. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Jeg ville som sagt fulgt rådene til din oppdretter og de andre. Ikke betal noe mer, og bare innse at dessverre blir ikke valpen registrert. Du ble lurt, det er kjipt. Neste gang vet du mer og kanskje finne deg en mentor i rasen (eller en annen rase) som kan lære deg litt om hvordan man finner frem til informasjon om hunder, hva som kan være en god partner, hva som er en god avlshund osv. 
Ta gjerne NKKs oppdretterskole om du ikke har de kursene alt, og det er en mulighet for deg.
Det høres ut som du er ganske fersk i hundeverden, og det har vi jo alle vært en gang. Det er mye å lære for å klare å navigere denne verden på egenhånd, og det beste er jo om man alltid har noen å dele meninger og erfaringer med uansett hvor lenge man har holdt på. 

Ja, nei. Jeg såg at den summen ikke kunne stemme. Måtte bare høre med andre for å se at det ikke er jeg som lurer. Men det virker som hun er desperat etter pengene. Jeg aner ikke hva jeg skal skrive til henne.. Har noen forslag? Men skal selvfølgelig aldri bruke henne igjen. Føler hun er for mye etter penger og følger ikke kravene i NKK.

Er jo trist og ikke få den registrert. Men må bare leve med det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men din opplevelse understreker bare betydningen av at man setter seg grundig inn i ting før man begynner på oppdretterkarrieren. Anbefaler oppdretterskolen i regi av NKK.

For å kunne registrere valpen i NKK så må eventuelle restriksjoner en rase ha være oppfylt. Disse kravene gjelder helse, og raseklubben kan opplyse deg om og hvilke restriksjoner som gjelder for din rase. Det kan være HD-røntging, øyelysing eller DNA-tester. Listen finner du her: http://web2.nkk.no/no/tjenester/registrering/raser_med_registreringsrestriksjoner/Raser+med+krav+for+registrering.9UFRnG1W.ips

Når disse kravene er oppfylt så er det kun behov for at både hannhund og tispe er registrert i NKK, og at hannhundeier underskriver registreringspapirene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Beklager, men din opplevelse understreker bare betydningen av at man setter seg grundig inn i ting før man begynner på oppdretterkarrieren. Anbefaler oppdretterskolen i regi av NKK.

For å kunne registrere valpen i NKK så må eventuelle restriksjoner en rase ha være oppfylt. Disse kravene gjelder helse, og raseklubben kan opplyse deg om og hvilke restriksjoner som gjelder for din rase. Det kan være HD-røntging, øyelysing eller DNA-tester.

Når disse kravene er oppfylt så er det kun behov for at både hannhund og tispe er registrert i NKK, og at hannhundeier underskriver registreringspapirene.

Denne rasen er det kunn øyenlysning som skal til. Min er øyenlyste og helseskjekket. 

Men når hennes ikke er det så går det jo ikke... Men ja for lese meg opp mye angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Men altså, mangler det bare øyelysing fra hannen?

Ja, mangler bare øyenlysning på hannen. Men hun sier han kan bite hun og veterinæren. 

Viste selvsagt ikke dette på forhånd.. Skjønner ikke at en aggresiv hann heller skal bli brukt i avl. Hun bruker han veldig mye også:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Om hannhunden øyelyses nå så kan valpen fremdeles registreres. 

ja. Vi har sagt dette til henne. Men hun sier hun ikke tørr. Men så sier andre at den hunden er snill.. Jeg kan jo heller ikke tvinge henne til og øyenlyse han.. Min ble jaffal øyenlyste før paringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, anonym2323 skrev:

ja. Vi har sagt dette til henne. Men hun sier hun ikke tørr. Men så sier andre at den hunden er snill.. Jeg kan jo heller ikke tvinge henne til og øyenlyse han.. Min ble jaffal øyenlyste før paringen. 

men siden hun bruker han mye og er  i miljøet kan du da gå inn og sjekke om han har andre valper etter seg på nkk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, anonym2323 skrev:

Hvordan skal jeg sjekke det ? Vet hun har 4 valper , så er han faren.

Har du registreringsnr til hanhunden er han jo søkbar i registeret til nkk men man må være medlem for å søke der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo ikke veldig seriøst ut, hvor har du det fra at hun driver et seriøst oppdrett? Om hun bruker hunden mye og er kjent i miljøet så er det veldig rart om hunden ikke oppfyller kravene til å få valpene registrert. Noen har åpenbart løyet minst et sted her.

Nå har du jo helt sikkert lært det, men i tillegg til å ta det en oppdretter sier for god fisk så bør du selv sjekke resultater og helsestatus både for avlshundene og deres forfedre (og eventuelle tidligere kull) FØR du velger hanhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Har du brukt en hannhund du ikke engang vet med sikkerhet er registrert i NKK? 

Jo den er registrert. Det har hun sagt. Men hun har sendt stamtavlå. Men det e så utydelige på den. Så jeg ser ikke nummeret. 

Hu sendte liksom bilde på facebook. 

Er bare hun ikke vil øyenlyse han. Men hadde jeg fått denne beskjeden før, hadde jeg aldri brukt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, anonym2323 said:

Jo den er registrert. Det har hun sagt. Men hun har sendt stamtavlå. Men det e så utydelige på den. Så jeg ser ikke nummeret. 

Hu sendte liksom bilde på facebook. 

Er bare hun ikke vil øyenlyse han. Men hadde jeg fått denne beskjeden før, hadde jeg aldri brukt han.

Da ser du stamtavlenavnet - du kan søke på det i dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anonym2323 skrev:

Jo den er registrert. Det har hun sagt. Men hun har sendt stamtavlå. Men det e så utydelige på den. Så jeg ser ikke nummeret. 

Hu sendte liksom bilde på facebook. 

Er bare hun ikke vil øyenlyse han. Men hadde jeg fått denne beskjeden før, hadde jeg aldri brukt han.

Men da har du navnet på hannen, så du kan søke på den i dogweb?

Red: ja, som Line sier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, anonym2323 skrev:

Ja, mangler bare øyenlysning på hannen. Men hun sier han kan bite hun og veterinæren. 

Viste selvsagt ikke dette på forhånd.. Skjønner ikke at en aggresiv hann heller skal bli brukt i avl. Hun bruker han veldig mye også:/

Men gurimalla, veterinærer kan å håndtere hunder, en så liten hund er heller ikke verdens største utfordring. Om eier er redd for bitt, så sett på en munnkurv, enkelt og greit.

Er du interessert i å få valpen registrert, så tilbyr du deg å dekke øyelysing og parringsavgift, med en skriftlig avtale. 900kr sprang og 900kr pr valp + øyelysing på 1000kr blir tilsammen 2800kr. Det er da likevell billig for lån av en hanne og sikkerhet at valpen kan registreres.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ramlet av i svingen! Du har lånt ut din tispe til en oppdretter mot at du skal få en valp? Oppdretter bruker sin egen hannhund?

Hvorfor i all verden skal DU betale noe som helst til oppdretter? Det er oppdrette sitt kull? Oppdretter låner DIN hund?

Riktig så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å få tak i historien her. Men forstår jeg det riktig som at du har sendt din tispe til eieren av hannhunden, som så har tatt ansvar for å inseminere din tispe? Hvorfor har du ikke gjort mer research på hannhunden som skulle brukes på din tispe? Som tispeeier er du jo medansvarlig her, og det er jo slettes ikke bra at man bruker aggressive hunder i avl. Ett minimum for å velge en hannhund til å avle på er jo at du har møtt hunden!

 

Edit: er valpen født hjemme hos deg? Og valpeprisen for tibetansk spaniel er da høyere enn 9000 kr? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...